3x till 1x

• Trådstartare Trådstartare d.e
  • Start datum Start datum

d.e

Aktiv medlem
3x till 1x
Tittar på att uppgradera dotterns mtb till 1x och funderar på om jag kan använda vevarmarna genom att byta till NW kedjekrans fram.
Kan jag byta på denna vevarm? Vad behövs isf för verktyg? Vad behöver jag för infästning på kedjekransen?

Bilagor

• 5FA44E39-EDD1-496C-B080-524276D5FDBE.jpeg
    5FA44E39-EDD1-496C-B080-524276D5FDBE.jpeg
    864.5 KB · Besök: 81
3x till 1x
Det behövs inget nytt vevlager för det nya vevpartiet, om inte lagret ändå är slut.
Det enda som behövs är en narrow/wide klinga med rätt bultdelning och passande antal tänder. (Eller inte ens det, men då är det vettigt att montera en kedjestyrare, t ex genom att låta framväxeln sitta kvar med blockerande skruvade stoppskruvar).

Senast ändrad:
3x till 1x
Vilket problem vill du lösa genom att plocka bort två framdrev?

Vilken kassett sitter på där bak? Du kommer ju att förlora höga och låga växlar genom den här "uppgraderingen".

3x till 1x
ja det är ju egentligen en nedgradering. men om cyklisten som det möjligen framskymtar är oerfaren finns ju fördelar med singelklinga. förutom att det är högsta mode.

när mina barn way back skulle lära sig 3x satte jag en vit tejp på den spak som skulle tryckas på inför en backe.

mission accomplished.

3x till 1x
En dotter är inte alltid tre år och två lortar hög. ?
De kan även vara 12 år och 163cm...

De vevar som sitter på idag är 175mm.

Problemet jag vill lösa är mitt alldeles egna behov av att uppgradera, det kommer såklart bli en 11-delad (typ) grupp också för att ha kvar bredden i utväxlingen.

När dotterns mtb är färdig tänkte jag göra likadant med frugans (som är av samma modell/storlek)

Tillbaka
Topp