650B - nån Happyit som testat ännu?

kalis

Aktiv medlem
Det finns en drös med trådar där 650B nämns, men inget där någon faktiskt säger att de kör 650B.
Satt och slickade mig om läpparna och drömde om Carver TiKillerB, Soma B-Side och Siren John Henry. Smurfade in på http://650bpalace.blogspot.se/ och såg att det börjat komma en del 650b prylar nu också.

Nån på Happy som kör 650B eller ens har provat?

Jag vet också folk som kör 650B, men inga jag pratat med i verkligheten ;-)
Har sett att det pratas om 650B i elitklasserna, bla Emil Lindgren höll väl på och micklade med en ram men jag har inte sett nåt ännu.

Jag kör bara 29" nu, en Stumpjumper FSR och en Marin Pine MTN och trivs med fördelarna, men jag känner också av nackdelarna med större hjul. När min enpetare snart ska bytas pga att den börjar bli riktigt trött i baktriangeln så känns 650B aktuellt förutom att man måste ha dubbla uppsättningar av däck/slang.

Det var någon av allebikekillarna som körde 650b i år har jag för mig.

Det komemr ivf komma väldigt mycket prylar nästa år.

Själv hitatr jag för få nackdelar med 29 än så jag kör ett år till på det tror jag. Jag tror lång stytrstamar försämrar styrförmågan mer än hjulen..=D

Det går ju bra för AlleBike-teamet och för Nino Schurter också för den delen, så 650B verkar ju inte helt värdelöst iallafall ;-)

Jag är klent byggd och har dålig kondis, därför känner jag ofta av den ena nackdelen - tyngre igångdrag. Det är väl typ den nackdel jag känner av med 29" än så länge.

650B är lite nytt och fräscht, därför är jag sugen på att hugga en 650B hojpa ;-)

Också nyfiken! Jag drömmer om en racig fs med plats för riktiga däck. Det ryktas att Rocky Mountain kommer med några XC/maraton-racers speciellt utvecklade för 650b. Och även en ht från Scott.

Men jag skulle vilja ha nåt att börja pilla med redan under hösten. Nån som har några uppslag?

Hjul beställda, däck ligger hemma!

..så om nån vecka (fälgar försenade) kommer kanske happys första inbetweener" (converted) rulla i Hellasskogarna.

Ho, ho! Det där vore ju kanske nåt! Och av Rose's alla märkliga modellbeteckningar var ju Thrill Hill inte så illa!

Och Genius också! Frågan är när de kan leverera?

jag konverterade min cube för några veckor sedan efter ett par timmars mätande och funderande. så kolfiberram, bb-höjd på 32cm vilket fortfarande är bra (speciellt eftersom jag lyckades slå pedalerna i alla stenar och stubbar jag såg är en höjning på någon cm bara bra) och nuvarande vikt på 9,5kg. när jag får möjlighet ska jag byta de tunga 29er-slangarna jag har i nu till lättare 26or, det borde kapa 200gr.

DSCN2737.JPG

hur den skiljer sig från tidigare? ingen aning ännu då jag inte testkört den ännu.. :( sjukt sugen dock.

Mumma, Mattel...Mattel-mumma... det där ser ju dessutom nästan naturligt ut, som att den var byggd för 650B. Ut och dra en repa nu så får du lämna ett utlåtande senare ikväll!

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ju inte vara mer råkket sajens än 29er....
> Testa vetja...

Men jag köper ju inte nya cyklar lika lättvindigt som du gör Johan, därför måste jag krångla och fråga en massa först för att sedan inse att jag måste jobba över och spara ett år till för att ha råd. Sådan är jag, fast sen brukar jag hitta nåt magiskt lönnfack i plånboken och handla ändå!

Men det där med breda dubbdäck (läs bredare än 650b för pendling som faktiskt finns) är ju lite trist faktiskt. Men jag kanske får behålla Marin'en som vintercykel då, bara staga upp de mjuka delarna med glasspinnar, gem, gummisnoddar och plastic padding.

jag har tyvärr cykelförbud ett tag till pga skada så jag får vänta tills i höst med att provköra.

men ja, det finns fortfarande ganska bra med plats mellan ram och däck och bb-drop på cuben är 30mm så den känns gjord för 650b/27,5"/tweener. dessutom så klarar fox-gaffeln större hjul galant även med fullt komprimerad dämpare (underdelen på kronan går under bryggan vid bottom out) vilket är skönt att veta. :)

EDIT: det är 2,25 på ralpharna. :)

Senast ändrad:
Vet minst en Elitare som har en 650b här i sverige, dessutom en till som inte är särskilt elitisk av sig =) Dock satte felleverans på nav stop för provning idag. Mao mer info kommer.

Hmm, det där såg ju inte så illa ut... Hur mycket mer plats räknade du med att däcken skulle ta, och hur väl stämde det med den färdigbyggda cykeln?

mattel skrev:
> jag konverterade min cube för några veckor sedan....

Jag och några kamrater funderade vad som fick plats i vanliga 26" HT-ramar, med tanke på att ev trycka in nya större hjul. Min gamla Cannondale sväljer lätt hjulen bak, fram är tveksamt... En ny Scott Scale kan funka men får man plats med framväxeln.

Ser att du Mattel har valt bort framväxeln, tror du att det skulle funka att ha kvar två klingor och ändå få plats med framväxeln. ( Framväxeln tar troligen i däcket, eller... )

Har kört FS 29" i år, byter ogärna tillbaka till 26" oavsett fjädring så en HT 650b kan säkert bli en bra kamrat.

Ah, tråden som jag funderat ett tag på att starta :)

Frågan för mig, efter att ha köpt en 29er HT och inte kört min 26" FS en enda gång i år, är om jag ska köpa en 29er FS eller avvakta och kanske satsa på en 650b FS.
När det gäller 29er FS skulle valet stått mellan Cannondale Scalpel och Giant Anthem X.
Ingen av dem verkar väl komma som 650b till nästa år?

fredrikw skrev:
> Hmm, det där såg ju inte så illa ut... Hur
> mycket mer plats räknade du med att däcken
> skulle ta, och hur väl stämde det med den
> färdigbyggda cykeln?

jag räknade lite grovt först men hittade sedan den här tabellen: http://mtbtires.com/site2/tire-specs/78-650b--275q-/107-650b-275q-tire-specs efter det så var det bara att plocka av bakhjulet, peta dit en qr och ta fram måttbandet. det var ändå ganska spännande att sätta dit hjulen när de kom. :)

jag har mer plats kvar till ramen, ca en cm som minst, än vad jag räknade med. att fox-gaffeln skulle funka visste jag efter att ha letat lite på nätet.

ang framväxeln så skulle det funka på min ram. det finns tillräckligt med plats för den, se bild. det är dock bra att mäta även för den om man vill köra med fler klingor fram.

DSCN2733.JPG

Kalis, ta det inte fel, men jag tror du borde lägga den tiden du lägger på surfning av onödiga prylar på att cykla istället och jobba på kondisen. =)
Den ytterst marginella skillnaden som möjligtvis 650B ger beroende på vad du har för hjul, tror jag inte du kommer märka av i alla fall.

Dålig bild men såhär ser min 650b ut. 8,1kg ungefär kommer den hamna på. Perfekt för mig som är lite kortare då 29er för mig känns som att sitta i soffan och cykla, dock tycker folk att jag kör Aero-ställning på mina mtber.

Obs 26 bakhjul då mitt tune nav var 28håls och fälgen 32, att det alltid ska strula!
DSC_0202.jpg

Nån som vill veta mer om ram och utr, pma.

Senast ändrad:
glitch skrev:
> Kalis, ta det inte fel, men jag tror du borde
> lägga den tiden du lägger på surfning av
> onödiga prylar på att cykla istället och jobba
> på kondisen. =)
> Den ytterst marginella skillnaden som möjligtvis
> 650B ger beroende på vad du har för hjul, tror
> jag inte du kommer märka av i alla fall.

Nejnejnej, eftersom jag ändå måste skaffa ny ram så kan jag lika gärna slå till på nåt nytt och roligt. Bättre flås kommer garanterat med köpet.

Jag säger som Herr Larsson, du har ju inte fattat ett endaste dugg ;-)

Lite synd att han som testade inte verkar gilla 29ers, det hade varit intressant att se om ett 29er-fan hade föredragit 650b eller 29er.

Om jag kör med Pacenti TL28, 26", har jag då 650B? Det blir en större diameter på hjulen.
Det är lustigt vad Kirk Pacenti dyker upp på 650B sidorna.
Det verkar också vara en trend att köra med breda och lätta fälgar, DL31, 31mm AM-fälgar.

TL28:an finns i 26", 650b och 29"-storlek.
650b-storleken är verkar för tillfället europa ha brist på och leveranser lite sega, mina är försenade en 2a gång nu.

Kirk Pacenti är en eldsjäl för 650b och har designat fälgar och även en serie däck, Neo-Moto som Panaracer tillverkar åt "honom".

jaha.. first impressions då. jag körde en sväng idag, mest grus men även ett ynka varv på min kilometerlånga skogsslinga bara för att den var på vägen.

hojen känns precis som jag kommer ihåg den, jag menar generell känsla när jag hojar rakt fram på asfalt/grus. inte för hög och svajjig eller något sådant, inte för att jag trodde det men ändå. lite knixande så var det fortfarande bra svar, rapp i kurvor/svängar och det kändes bra att trycka på också.

den största skillnaden jag kände så här efter en första minirunda är att det är bättre grepp uppför. kanske däcken? tidigare conti raceking och nu schwalbes ralphar.

vet inte om jag flöt lättare över rötterna, jag måste kunna stå på mycket mer innan jag kan uttala mig om det och hitta tillbaka till formen efter två månaders soffläge.

jag måste iaf fortfarande trampa så helt supermagiskt är det ju inte. :) men skoj att testa iaf och det jag plockar med mig är främst att jag inte slog i pedalen en enda gång på varvet. jag funderar på att ta med båda hjulparen (26"/650b)ut och ge dem en halvtimme var för att känna hur skillnaden är, om det är någon. det får dock vänta till i höst..

det finns gafflar för 27½ idag men fler tillverkare kommer att ta fram nya modeller för 2013 enligt mtbr.

idagsläget verkar de flesta (alla?) FOX-gafflar av nyare snitt funka, garantier från tillverkaren kanske inte gäller dock. se bara till att däcket går fritt när hela gaffeln är komprimerad, kronan går under bryggan, så du inte får en OTB-överraskning när det händer.. :)

Första svängen med min 650b avklarad.
Jag kan bara säga helt fantastisk!

Känns lika rapp som min 26" Focus raven fast den tar sig fram på ett helt annat sätt, som en 29er fast ingen seghet som jag iaf har känt på dom 29er jag kört ( scott + specilized ).

Det jag mer känt som tamt på 29ers är att man sitter som i en soffa mer än 26er, 650b är något där i mellan, iaf denna ram är något mellan hög ifram.

En annan nackdel från 29er som jag inte kännt på denna är att man inte riskerar att slå i pedalerna, Scott Scale pro som jag provade gjorde det tillokmed i medium nerlägg.

Något som jag kommer utvärdera mer är bredden på styret och ev stem, någon skillnad på 76cm och 58cm =)
Total vikt 8,3kg
void0.jpg

Senast ändrad:
Var och tittade och testade (med riktigt 650b bakhjul) på en sån här Corratec Revolution idag. Fick plats med 650b gott o väl. Crest-hjul, XTR komponenter och Fox gaffel på den ramen så blir det nog bra. Jag har kört 650b fram och 559 bak sen i våras på min FS o e jättenöjd, men nu vill jag ha "Full 650b". Lite frågande bara över vad för däck som kommer att finnas.

Bilagor

• Revolution-rot-XT_2969.jpg
    Revolution-rot-XT_2969.jpg
    51.8 KB · Besök: 42
team_hink_racing skrev:
> Första svängen med min 650b avklarad.
> Jag kan bara säga helt fantastisk!
>
> Känns lika rapp som min 26" Focus raven fast den
> tar sig fram på ett helt annat sätt, som en 29er
> fast ingen seghet som jag iaf har känt på dom
> 29er jag kört ( scott + specilized ).
>
> Det jag mer känt som tamt på 29ers är att man
> sitter som i en soffa mer än 26er, 650b är
> något där i mellan, iaf denna ram är något
> mellan hög ifram.
>
> En annan nackdel från 29er som jag inte kännt
> på denna är att man inte riskerar att slå i
> pedalerna, Scott Scale pro som jag provade gjorde
> det tillokmed i medium nerlägg.
>
> Något som jag kommer utvärdera mer är bredden
> på styret och ev stem, någon skillnad på 76cm
> och 58cm =)
> Total vikt 8,3kg
>

Den gaffeln alltså. Går jag någonsin från Lefty måste jag ha en Xcite

Ja riktig 650b. Vill du ha mer info kan jag förmedla kontakt.

Gaffeln är en "riktig" 650b gaffel framtagen utav German:A. Angående gaffeln Cerro så är den värd sina pengar, riktiga gafflar med fjädring och känsla.

Jag läste mig till att Manitou R-7 gafflar från 2006 skulle funka till 650b-hjul men min Carbon R-7 Mrd går det precis inte, kanske med "lägre" däck en mina RR.

Amerikanarna kör med http://www.xfusionshox.com/en/ på sina 27,5er

Angånde däck så kommer det nog Conti RR till Eurobike, sen finns det Wtb Wolverine Schwalbe RR mfl.

s skrev:
> 650B kommer bli stort i mellenmjölkens land.

650B har redan varit stort här. Alla gamla gubbcyklar i 26 x 1 1/2" är egentligen 650B, och tvärt om :)

Med andra ord finns det rätt gott om hjul i den storleken ute i cykelkällarna runtom i landet för den som vill testa om det passar. Och det går också att hänga på ett par gamla Trelleborg T-nabbdäck på de nya exklusiva 27,5" hjulen, eller för all del också Biltemas 27914.

/s-o

team_hink_racing skrev:
> Ja riktig 650b. Vill du ha mer info kan jag
> förmedla kontakt.
>
> Gaffeln är en "riktig" 650b gaffel framtagen utav
> German:A. Angående gaffeln Cerro så är den
> värd sina pengar, riktiga gafflar med fjädring
> och känsla.
>
> Jag läste mig till att Manitou R-7 gafflar från
> 2006 skulle funka till 650b-hjul men min Carbon
> R-7 Mrd går det precis inte, kanske med "lägre"
> däck en mina RR.
>
> Amerikanarna kör med
> http://www.xfusionshox.com/en/ på sina 27,5er
>
> Angånde däck så kommer det nog Conti RR till
> Eurobike, sen finns det Wtb Wolverine Schwalbe RR
> mfl.

Jag skulle ju ha en racig fs... Men efter att ha letat någon vecka så verkar det tunnt. Hoppas på mirakel på Eurobike!

Konvertera 26:a är troligen inte aktuellt då jag vill ha möjlighet att slänga på lite större däck, åtminstone X-King 2,4.

Så nu lutar det åt en Kina-ht. Eller vänta alltför länge på Rose-fs:en. Eller skita i det och vänta ett år och låta utbudet mogna...

Jag pm:ar dig!

Jag snackade med en polare igår som har kört 27,5 ett tag nu. Vi brukar ha ganska lika åsikt när det gäller cyklar. Han tycker precis som jag att en cykel skall vara rolig att cykla på och jag trodde nog att han skulle fastna för 27,5

Men till min förvåning så tyckte han det var ganska stor skillnad mot 29:or. 29:or rullade fortfarande mycket bättre tyckte han och ända stället där han skulle vilja byta till mindre hjul är på större cyklar med mer slag eller där man absolut måste tjäna de sista grammen.

Vet iten om det hjälper någon.

Tillbaka
Topp