ABS på cykel, vad tror och tänker ni?

Beskrivningen i strada är som regel det vi som patienter fyller i själva på blanketten. Jag finns med i strada för en löjlig grej och i databasen står mina egna ord från blanketten avskrivna rakt av. Men med det sagt så är kvaliteten oftast relativt låg, ja.

Rattnalle sa:
Beskrivningen i strada är som regel det vi som patienter fyller i själva på blanketten. Jag finns med i strada för en löjlig grej och i databasen står mina egna ord från blanketten avskrivna rakt av. Men med det sagt så är kvaliteten oftast relativt låg, ja.
Ok, jag visste inte att olycksoffret också var tvungen att rapportera. Det kanske gör statistiken något mindre usel än jag trott då.

Lejon sa:
Rattnalle sa:
Ok, jag visste inte att olycksoffret också var tvungen att rapportera. Det kanske gör statistiken något mindre usel än jag trott då.
Vid lättare skador får man en blankett att fylla i. Är man medvetslös eller nåt lär man ju inte få det.

H. sa:
me.I.am sa:
Bra att det slängs in elcyklar som går i 25+ km/h i det allmänna kaoset på cykelbanor.
Ja, det är jättebra. Nu kanske trafikplanerarna inser att de måste designa cykelbanor för en hastighet av iaf 30 km/h istället för typ 10-15 som de verkar ha som måttstock idag.

Du har en poäng där. Men jag är lite rädd att det istället blir en hastighetsbegränsning för att åtgärda problemet, kanske 15 km/h, iaf inne i städer. Hade faktiskt inte förvånat mig.

Lejon sa:
I den här tråden ser jag väldigt mycket argumenterande av typen "ABS kanske i teorin kan vara bra på nåt sätt, men det är ändå onödigt för att det kanske inte är så ofta det skulle hjälpa, speciellt inte för mig som är så duktig".
Nu vet jag ju inte exakt vilka inlägg du tänker på.
Mina invändningar handlar främst om att jag är tveksam till beskrivningen av olycksmekanismen. Hjulsläpp under rak inbromsning på bra underlag uppfattar jag som väldigt ovanligt.
Folk som överraskas av bromskraften och kastas framåt tror jag är många gånger vanligare. Jag har sett flera såna i pendeltrafiken.
Om cykel-ABS funkar för att rädda de situationerna också, då kan det nog vara en bra grej.
Om cykel-ABS funkar för att rädda nån som bromsar (för) hårt på dåligt underlag kan det också vara en bra grej.
Vurpor pga oväntat bristande fäste kanske är tillräckligt vanliga för att vara ett så stort problem.

dabac sa:
Lejon sa:
I den här tråden ser jag väldigt mycket argumenterande av typen "ABS kanske i teorin kan vara bra på nåt sätt, men det är ändå onödigt för att det kanske inte är så ofta det skulle hjälpa, speciellt inte för mig som är så duktig".
Nu vet jag ju inte exakt vilka inlägg du tänker på.
Mina invändningar handlar främst om att jag är tveksam till beskrivningen av olycksmekanismen. Hjulsläpp under rak inbromsning på bra underlag uppfattar jag som väldigt ovanligt.
Folk som överraskas av bromskraften och kastas framåt tror jag är många gånger vanligare. Jag har sett flera såna i pendeltrafiken.
Om cykel-ABS funkar för att rädda de situationerna också, då kan det nog vara en bra grej.
Om cykel-ABS funkar för att rädda nån som bromsar (för) hårt på dåligt underlag kan det också vara en bra grej.
Vurpor pga oväntat bristande fäste kanske är tillräckligt vanliga för att vara ett så stort problem.
Men ABS skulle teoretiskt hjälpa vid all typ av inbromsning med framhjulet, vare sig det är i en sväng eller rakt framåt. Ju halare desto mer hjälp givetvis.
För att motverka att folk OTBar kan man tänka sig en omvänd wheelie-control.
(Inget av det är något jag önskar på en cykel, men det är onekligen lite intressant att spekulera i vad billig och lättillgänglig teknik eventuellt skulle kunna hjälpa till med i framtiden).

Det enklaste sättet att skaffa sig abs på cykeln är väl att köpa sig ett par billiga fulkineskolfiberhjul och använda shimanos enklaste bromsgummin?

Fyra år senare...

Nu har flera cykeltillverkare börjat pumpa ut el-cyklar med ABS-bromsar med Bosch och Magura i samarbete.

bosch_abs_unit.jpg

Exempel på cyklar med ABS:

Tillbaka
Topp