Aidrop Edit-tråden

Aidrop Edit-tråden
Är det någon mer än jag som en sån häringa cykel?
_DSC0796.JPG

Min ram kom igår, så jag har inte hunnit cykla mer än några testvändor i skogen runt huset. Men det verkar lovande! :)

Senast ändrad:
Aidrop Edit-tråden
Stor Magnus! Jag har varit sjukt nyfiken på vad din plan var när jag såg att även Norcon gick bort. Det där tror jag på! Huckhetsen kommer inte bli nådig när du har det där vapnet.

Senast ändrad:
Aidrop Edit-tråden
Underbart att ngn äntligen vågar bygga ngt från dessa spännande ramar. Utseendemässigt ser dom ut som en råare version av Transition Patrol/Scout, tänk om dom även visade sig uppträda som dom :D

Aidrop Edit-tråden
De ser ut som om de fått till svetsarna åt rätt håll på alla förstärkningar inte illa klart bättre än Banshee?

Aidrop Edit-tråden
Ramen är väldigt fin. Snygga svetsar framför allt. Några små verktygsmärken i fräsningarna, men inget som stör funktionen.

Jag och Felix ska fika och smyghucka i Hammarbysjöstad imorgon, eftersom jag är sjuk och har fått cykelförbud i skogen. Ska bara smyga runt och se till att allting sitter fast, försöka få ordning på sag och testa några trappor... Men bara lite.

Rapport om cykelns trappkompetens kommer.

Aidrop Edit-tråden
Sådärja, nu har hunnit testa lite mer.

Skillnaden från min Norco Sight är stor. Editen är betydligt mjukare och följsammare genom stökiga partier. Snabba utförslöpor med mycket sten, där jag fick kämpa med Norcon, flyter den igenom med bra grepp och bra styrning. Framgaffeln gör naturligvis mycket och skillnaden mellan Fox 32 140mm och Yari 160mm behövs ingen raketforskare för att förstå. Den nya gaffeln är följsam i småstök samtidigt som den stöttar och sväljer stora hopp utan att bottna på samma brutala sätt dom Räven gjorde. Den är även väldigt följsam uppför och klättrar väldigt bra, bättre än jag. När jag cyklar stående märks det att cykeln gungar en hel del, men jag ska börja laborera lite med dämparen för att se om jag kan få bort lite av det. Gunget är ingentig som jag tycker stör cyklingen i någon nämnvärd utsträckning, men å andra sidan har jag aldrig varit speciellt snabb uppför...
En sjukt skön cykel att cykla på och mycket snabbare än vad jag är!

Ett smolk i bägaren upptäcktes dock när jag byggde ihop cykeln. Bakdämparen är monterad med vanlig rostfri m8-skruv vilket gör att dämparens bussning vilar på gängor. Dessutom har m8-skruv ca 7,85 mm diameter (min skruv var 7,82), bussningen är 8 mm, men hålen i fjädringslänken är 8,13 mm. Detta ger ett inbyggt glapp som är tydligt kännbart om man inte drar åt skruven hårt. Även i ramfästet är det samma glapp. Jag skulle önska att cykeln levererades med en 8 mm passbult och att hålen i ramen och länken höll 8 mm för att slippa glappet. Jag har varit i kontakt med Ed på Airdrop och han har skickat nya skruvar, men glappet kommer förmodligen att kvarstå. Jag kommer att byta skruvar, mäta spelet, dra skruvarna hårt och cykla vidare. :) Om någonting pajar, så har jag påtalat problemet och Ed var beredd att skicka ett nytt länkage om det krisade.

Om du är ute efter en prisvärd ram som är grym i skogen så kan vi rekommendera Airdrop Edit! Dessutom är den snygg som faen!

Senast ändrad:
Aidrop Edit-tråden
Magnus Harling sa:
Sådärja, nu har hunnit testa lite mer.

Skillnaden från min Norco Sight är stor. Editen är betydligt mjukare och följsammare genom stökiga partier. Snabba utförslöpor med mycket sten, där jag fick kämpa med Norcon, flyter den igenom med bra grepp och bra styrning. Framgaffeln gör naturligvis mycket och skillnaden mellan Fox 32 140mm och Yari 160mm behövs ingen raketforskare för att förstå. Den nya gaffeln är följsam i småstök samtidigt som den stöttar och sväljer stora hopp utan att bottna på samma brutala sätt dom Räven gjorde. Den är även väldigt följsam uppför och klättrar väldigt bra, bättre än jag. När jag cyklar stående märks det att cykeln gungar en hel del, men jag ska börja laborera lite med dämparen för att se om jag kan få bort lite av det. Gunget är ingentig som jag tycker stör cyklingen i någon nämnvärd utsträckning, men å andra sidan har jag aldrig varit speciellt snabb uppför...
En sjukt skön cykel att cykla på och mycket snabbare än vad jag är!

Ett smolk i bägaren upptäcktes dock när jag byggde ihop cykeln. Bakdämparen är monterad med vanlig rostfri m8-skruv vilket gör att dämparens bussning vilar på gängor. Dessutom har m8-skruv ca 7,85 mm diameter (min skruv var 7,82), bussningen är 8 mm, men hålen i fjädringslänken är 8,13 mm. Detta ger ett inbyggt glapp som är tydligt kännbart om man inte drar åt skruven hårt. Även i ramfästet är det samma glapp. Jag skulle önska att cykeln levererades med en 8 mm passbult och att hålen i ramen och länken höll 8 mm för att slippa glappet. Jag har varit i kontakt med Ed på Airdrop och han har skickat nya skruvar, men glappet kommer förmodligen att kvarstå. Jag kommer att byta skruvar, mäta spelet, dra skruvarna hårt och cykla vidare. :) Om någonting pajar, så har jag påtalat problemet och Ed var beredd att skicka ett nytt länkage om det krisade.

Om du är ute efter en prisvärd ram som är grym i skogen så kan vi rekommendera Airdrop Edit! Dessutom är den snygg som faen!

Nyfiken, nämnde Airdrop om dom fixat rätt bultar på bojarna nu?
Grymt sugen på en Edit Pro, ändå jag oroar mig för är om 160mm är lite för mycket, läste att ramarna är byggda för 150-160, så man borde kunna få med mindre dämpning, vet inte om det gällde både fram och bak!?

Något mer att tillägga nu när du kört några månader?

Aidrop Edit-tråden
Fick en fråga på PM om cykeln, så jag skriver samma sak här:

Jag är väldigt nöjd med cykeln. Den passar mig och det jag gillar att cykla väldigt bra. Jag gillar när det går utför!
Den är hyffsat trampeffektiv uppför och klarar mycket stök både uppför och nerför. Jag är inte tillräckligt kompetent för att ge ett objektivt omdöme, men jag gillar den och jag tycker att den är roligare än min tidigare cykel. Jämfört med min Norco Sight, som var mer trampeffektiv, men inte lika mjuk och rolig när det börjar gå fort utför över rötter, genom stenkistor och utför drops.

Jag var i Flottsbro och körde liftassisterad utförsåkning i fredags och det gick väldigt bra. Trots att jag inte har börjat finjustera bakdämparen (DB Inline) så tycker jag att cykeln skötte sig väldigt bra. Spåret jag cyklade (Freeridespåret) hade grävda partier med berms, hopp, ett ordentligt drop och ett stökigt skogsparti som påminde om vanlig (brant) stig med rötter, sten, häll, drops och annat mys. Jag kände aldrig att cykeln satte gränserna utan snarare att den var väldigt förlåtande mot mina minst sagt inkompetenta spårval. En gång kastade den av mig, men då var det minst sagt välförtjänt!

Det finns några tester av cykeln:

http://www.pinkbike.com/u/First-Cla...bikes-edit-is-the-best-way-to-spend-3000.html

https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/trail-enduro-bikes/airdrop-edit-bike-test.html

Aidrop Edit-tråden
Då har jag skaffat mig en med :)
Hade en Canyon Spectral som jag var ganska nöjd med, men den var liiite för kort vilket gjorde att fick ont i ryggen ofta när jag körde.

Beställde en Edit V2-ram med Monarch Plus + styrlager, stem, sadelklämma och BB. Resten är från Spectralen. (ska även byta bakbromsvajer, då den är lite för kort) När den ekonomiska guden ler mot mig blir det även ett par röda Hope-pedaler.

Körde en tur igår och är mycket nöjd. Var ingen nämnvärd skillnad i klättringen men utför och i stök kändes den riktigt jekla stabil.

Ed på Airdrop skrev att det finns 3-4 till i Sverige som har den för övrigt.

Bilagor

• Foto 2017-06-28 19 25 09.jpg
    Foto 2017-06-28 19 25 09.jpg
    610 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
Aidrop Edit-tråden
Har precis förbeställt en Edit V2 som borde levereras i början av september. Jag valde också endast ett ramset som jag ska bygga upp med existerande delar plus ett nyinköpt hjulset. Det blev Raw finish med antracite-metallicdekaler.
Jag "snålade" lite och valde debonair RC3-dämparen. Jag kör med den på min nuvarande och är nöjd, men känner ändå lite att man skulle valt fjäder då den kommer få gå både i vanlig skog och som liftburen. Ni som har fjäder, känns det overkill vid vanlig skogscykling?

Aidrop Edit-tråden
Jag har kört med både luft (CC DB Inline) och fjäder (RS Kage) i skogen och i Järvsö. (Kagen krävde att jag rundade av hörnen på länkarmarna för att den skulle gå fri.) Kagen har varit bättre för att droppa stora saker och har gjort bra ifrån dig i Järvsö. Jag tycker inte att jag har lidit när jag cyklat stig, men det märks att den inte har lika fin dämpning som Inlinen.
Kagen har varit skottsäker hittills, medans Inlinen har strulat som sjutton.

Jag tror inte att du kommer lida av att du valt luftdämpare.

Om du bor i Stockholmsområdet kan du testa min hoj med Kage.

Mvh
Magnus

Aidrop Edit-tråden
Astraboy sa:
Ni som har fjäder, känns det overkill vid vanlig skogscykling?
Absolut inte, med undantag för inbitna weight weenies, den ökad känslighet som kommer med coil gör att bakhjulet följer marken mer effektivt och att man dessutom får mer komfort.
Jag har förresten en coil dämpare som passar din cykel till salu: https://happyride.se/annonser/ad.php?id=61208 återkom gärna om det kan vara av intresse.

Aidrop Edit-tråden
Velar lite om min Edit, ibland känns den lite kort och ibland känns allt gött. Ingen som har en large, och bor inte allt för långt ifrån Borås, som man skulle kunna få testa?

Aidrop Edit-tråden
En annan fråga. Hur är det med plats för däck där bak? Jag har fälgar med 30mm innerbredd och vill helst köra Maxxis wide trail-däck

Tillbaka
Topp