Sådärja, nu har hunnit testa lite mer.
Skillnaden från min Norco Sight är stor. Editen är betydligt mjukare och följsammare genom stökiga partier. Snabba utförslöpor med mycket sten, där jag fick kämpa med Norcon, flyter den igenom med bra grepp och bra styrning. Framgaffeln gör naturligvis mycket och skillnaden mellan Fox 32 140mm och Yari 160mm behövs ingen raketforskare för att förstå. Den nya gaffeln är följsam i småstök samtidigt som den stöttar och sväljer stora hopp utan att bottna på samma brutala sätt dom Räven gjorde. Den är även väldigt följsam uppför och klättrar väldigt bra, bättre än jag. När jag cyklar stående märks det att cykeln gungar en hel del, men jag ska börja laborera lite med dämparen för att se om jag kan få bort lite av det. Gunget är ingentig som jag tycker stör cyklingen i någon nämnvärd utsträckning, men å andra sidan har jag aldrig varit speciellt snabb uppför...
En sjukt skön cykel att cykla på och mycket snabbare än vad jag är!
Ett smolk i bägaren upptäcktes dock när jag byggde ihop cykeln. Bakdämparen är monterad med vanlig rostfri m8-skruv vilket gör att dämparens bussning vilar på gängor. Dessutom har m8-skruv ca 7,85 mm diameter (min skruv var 7,82), bussningen är 8 mm, men hålen i fjädringslänken är 8,13 mm. Detta ger ett inbyggt glapp som är tydligt kännbart om man inte drar åt skruven hårt. Även i ramfästet är det samma glapp. Jag skulle önska att cykeln levererades med en 8 mm passbult och att hålen i ramen och länken höll 8 mm för att slippa glappet. Jag har varit i kontakt med Ed på Airdrop och han har skickat nya skruvar, men glappet kommer förmodligen att kvarstå. Jag kommer att byta skruvar, mäta spelet, dra skruvarna hårt och cykla vidare. :) Om någonting pajar, så har jag påtalat problemet och Ed var beredd att skicka ett nytt länkage om det krisade.
Om du är ute efter en prisvärd ram som är grym i skogen så kan vi rekommendera Airdrop Edit! Dessutom är den snygg som faen!