Aktivera sätesmuskeln vid cykling
Jag håller med men det finns ett ganska stort värde i att själv prova och förstå också, en körställning är inte statisk utan ändrar sig över tid, ibland till och med under samma tur, och då är det värdefullt att själv kunna känna efter och ändra efter behov.Att flytta bak sadeln är ingen universallösning för att slippa problem med tryck på händerna, mm. Att det rådet ges beror på att det är väldigt vanligt att folk som hänger på styret har sadeln för långt fram. Men det finns personer som har sadeln för långt bak och som slipper diverse problem genom att flytta fram sadeln. Allt beror på hur man sitter över vevpartiet och avståndet till styret (är individuellt för varje individ). Både dessa måste blir rätt. Sedan ska vi inte gå in på detaljer som höjd/vinklar på sadel/styre/styrstam.
Bäst är att göra en bikefit hos en duktig och kunnig person. Då får man allt inställt utifrån vad som är bäst för en själv och inte vad andra tycker/känner/anser. Åsikter om hur man ska sitta och hur det ska kännas skiljer sig en hel del har jag märkt genom åren.
Angående exakt position över vevpartiet överlåter jag det till proffsen (bikefit-experterna). En generell metod för att grovt hitta rätt är att släppa händerna från styret och fortsätta trampa. Glider du framåt eller känner att kroppen vill framåt behöver du flytta bak sadeln. Det förutsätter dock att sadelvinkeln, mm, är rimlig så att du inte glider framåt p.g.a. det eller något annat som påverkar. Det är en mycket grov metod och innebär inte att du per automatik hittar rätt, men som kanske kan ge signaler hur det ligger till. Det finns personer som ifrågasätter den metoden också så återigen är det bäst att anlita en expert på området.
Men att ta hjälp av någon kunnig om man kört fast för att lära sig och få nya infallsvinklar på hur man sitter är jag helt med på :)