Aktivera sätesmuskeln vid cykling

• Trådstartare Trådstartare bdn
  • Start datum Start datum
Den övre bilden i "moros" inlägg visar en person som HAR höften bakåtrullad. Annars skulle ryggen vara rak ända ner till arslet. Den undre bilden visar nån påhittad extremposition som ingen skulle få för sig att försöka i verkligheten. Största skillnaden är att personendär böjer på övre delen av ryggen.

I praktiken verkar ingen följa råden om att "rulla fram höften", inte ens personen (skelettet) på bilden du själv postade. Är det för att alla gör fel eller för att teorin är utformad av någon som inte provat själv?
Att rotera fram bäckenet har inget att göra med ryggens kurvatur (rosa/lila).
1687376531898.png

Det handlar om den röda vinkeln i relativa termer. När du roterar "fram" bäckenet så blir vinkeln större, när du roterar "bak" bäckenet så blir vinkeln mindre.

När du roterar fram bäckenet så minskas vinkeln mellan bäckenet och lårbenen (grönt/blått), vilket gör att du kan aktivera sätesmuskulaturen i högre utsträckning givet att du har en fungerande gluteus (samt core) i viss grad.

När man roterar fram bäckenet så känns det som att man "svankar" lite men det är mer en känsla än att man faktiskt får en markerad svank (finns undantag).

Om du tittar på bilderna i moros inlägg igen så ser du att på den övre bilden är bäckenet mer framåtroterat och på den undre bilden är det mindre framåtroterat. Det är som sagt relativt, du får utgå från dig själv. Var kotor och diskar befinner sig definierar inte vinkeln på ditt bäcken.

Man får sitta hur man vill på cykeln men eftersträvas riktigt hög kraft i pedalerna behöver man aktivera sätesmuskulaturen i väldigt stor utsträckning. Men ska man bara trampa 440W i en timme så kan man komma undan med att sitta som Wiggins.

1687377806852.png

Att rotera fram bäckenet har inget att göra med ryggens kurvatur (rosa/lila).
Klart det har. Det du ser som "rotera fram" ser jag som "rotera bak" eftersom det är den övriga ryggen som bestämmer vinkeln. Om man bara böjer sig framåt för att lägga händerna på styret, med rak rygg, så kommer bäckenet vara mer roterat framåt än om man låter ryggen vara böjd. Är du med?

Vi beskriver alltså ungefär samma sak men med olika referenser. Det konstiga är att det finns de som faktiskt förespråkar att ryggen är rak, eller att man till och med svankar. Har dock aldrig sett någon som cyklat på det viset i verkligheten.

PS. Jag har aldrig sagt nåt om vad som är rätt eller fel här, utan bara undrat varför i hela friden man beskriver ett bakåtroterat bäcken som ett framåtroterat bäcken. Men det beror alltså på att vi har olika referenser. DS.

Klart det har. Det du ser som "rotera fram" ser jag som "rotera bak" eftersom det är den övriga ryggen som bestämmer vinkeln. Om man bara böjer sig framåt för att lägga händerna på styret, med rak rygg, så kommer bäckenet vara mer roterat framåt än om man låter ryggen vara böjd. Är du med?

Vi beskriver alltså ungefär samma sak men med olika referenser. Det konstiga är att det finns de som faktiskt förespråkar att ryggen är rak, eller att man till och med svankar. Har dock aldrig sett någon som cyklat på det viset i verkligheten.

PS. Jag har aldrig sagt nåt om vad som är rätt eller fel här, utan bara undrat varför i hela friden man beskriver ett bakåtroterat bäcken som ett framåtroterat bäcken. Men det beror alltså på att vi har olika referenser. DS.
Det blir jobbigt att förstå andra när man hittar på egna definitioner och regler.

Pelvic tilt definieras som vinkeln mellan bäckenet och vertikalplanet.

Anterior Pelvic Tilt = framåt.
Postering Pelvic Tilt = bakåt.

Det blir jobbigt att förstå andra när man hittar på egna definitioner och regler.

Pelvic tilt definieras som vinkeln mellan bäckenet och vertikalplanet.

Anterior Pelvic Tilt = framåt.
Postering Pelvic Tilt = bakåt.
Vem har bestämt den definitionen och var finns definitionen dokumenterad? ?
Är helt säker på att jag aldrig någonsin i mitt liv refererat till "pelvic tilt". Särskilt inte i den här tråden.

Edit: Verkar ju lite märkligt att ha en definition av "bakåt" som är medicinskt helt omöjligt att uppnå, eller? Är du säker på att det inte är så att dina definitioner inte har med cykling att göra? Om det rörde sig om en person som står upp så hade jag förstått. Men inte när man sitter på en cykel, för då är ju det enda alternativet "framåtroterad" enligt denna extremt meningslösa definition.

Vem har bestämt den definitionen och var finns definitionen dokumenterad? ?
Är helt säker på att jag aldrig någonsin i mitt liv refererat till "pelvic tilt". Särskilt inte i den här tråden.

Edit: Verkar ju lite märkligt att ha en definition av "bakåt" som är medicinskt helt omöjligt att uppnå, eller? Är du säker på att det inte är så att dina definitioner inte har med cykling att göra? Om det rörde sig om en person som står upp så hade jag förstått. Men inte när man sitter på en cykel, för då är ju det enda alternativet "framåtroterad" enligt denna extremt meningslösa definition.
Anterior och posterior pelvic tilt är extremt vedertagna anatomiska begrepp som beskriver om man roterar höftbenet framåt eller bakåt från vertikalplan, gäller oavsett om man står eller sitter ned.

Senast ändrad:
framåt eller bakåt
För mig mäts rörelsen av ett roterande objekt i dess överkant. Tänk en cylinder som ligger på ett plan och som sedan rullar åt höger eller vänster. Det är då cylinderns högsta punkt som definerar hur jag uttrycker rotationsriktningen. Om den rullar så att den förflyttar sig åt höger så säger jag också att den roterar åt höger.

Detsamma menar jag när jag säger "rotera höften framåt". Det betyder att den övre delen av höftbenet, ansluten till ryggen, förflyttar sig framåt relativt den undre delen (som är närmast sadeln).

Anterior och posterior pelvic tilt är extremt vedertagna anatomiska begrepp som beskriver om man roterar höftbenet framåt eller bakåt från vertikalplan, gäller oavsett om man står eller sitter ned.
Aha. På vilket sätt skulle det vara användbart inom cykling där endast den ena är aktuell? Då finns ju ingen som helst vits med begreppen.

Klart man kan rotera höft både framåt och bakåt på en cykel också, begreppen är högst relevanta.
I förhållande till en framåtlutad, avslappnad position, ja. Det är det jag utgår ifrån.

Att rotera höften bakåt i förhållande till en tänkt nollposition i vertikalplanet när man sitter på en LVG-cykel skulle jag vilja se någon lyckas med. Måtte vara nån som har väldigt märklig anatomi då. ?
Alltså; definitionen är meningslös för cykling eftersom alla enligt den cyklar med framåtrullat bäcken.

Edit: Den här diskussionen är komplett meningslös eftersom vi tycks mena ungefär samma sak men har olika defintioner. Jag fattar bara inte varför man ska använda en definition där bara ena utfallet existerar. Den säger ju ingenting i så fall.

I förhållande till en framåtlutad, avslappnad position, ja. Det är det jag utgår ifrån.

Att rotera höften bakåt i förhållande till en tänkt nollposition i vertikalplanet när man sitter på en LVG-cykel skulle jag vilja se någon lyckas med. Måtte vara nån som har väldigt märklig anatomi då. ?
Alltså; definitionen är meningslös för cykling eftersom alla enligt den cyklar med framåtrullat bäcken.

Edit: Den här diskussionen är komplett meningslös eftersom vi tycks mena ungefär samma sak men har olika defintioner. Jag fattar bara inte varför man ska använda en definition där bara ena utfallet existerar. Den säger ju ingenting i så fall.
Ja givetvis får man ju anpassa själva geometrin efter vilken situation man applicerar den, själva poängen med bilden jag la upp var just för att det verkade finnas en stor förvirring i tråden vad som var bakåt och framåt, och jag ville med den visa att det faktiskt finns ett anatomiskt fastställt begrepp vad som är rätt.

Rotera är en cirkulär rörelse.

Ja givetvis får man ju anpassa själva geometrin efter vilken situation man applicerar den, själva poängen med bilden jag la upp var just för att det verkade finnas en stor förvirring i tråden vad som var bakåt och framåt, och jag ville med den visa att det faktiskt finns ett anatomiskt fastställt begrepp vad som är rätt.
Förvirring råder inte om bakåt och framåt, utan vad utgångspunkten är.

Det blir bara så svårt att hänga med ifall det plötsligt ska dyka upp en ny, egen definition för att den nuvarande, allmänt vedertagna definitionen inte går ihop i en trådmedlems huvud.

Visa bilaga 633812
Har du nånsin sett någon sitta sådär på en cykel? Det skulle vara en riktig hösäck på en damtralla med styret i famnen då. Men på LVG?

Om inte; varför använda en definition som inte är anpassad till cykling? Som sagt, den säger ju absolut ingenting eftersom ALLA CYKLISTER då cyklar med "framåtrullat bäcken".

Anterior pelvic tilt är anterior pelvic tilt.
Posterior pelvic tilt är posterior pelvic tilt.
Upp är upp.
Ner är ner.
Höger är höger.
Vänster är vänster.
Även för cyklister.

Anterior pelvic tilt är anterior pelvic tilt.
Posterior pelvic tilt är posterior pelvic tilt.
Upp är upp.
Ner är ner.
Höger är höger.
Vänster är vänster.
Även för cyklister.
De två översta raderna är dock uppenbarligen helt meningslösa för att beskriva position på en cykel. Så varför i hela friden använda dem?

De två översta raderna är dock uppenbarligen helt meningslösa för att beskriva position på en cykel. Så varför i hela friden använda dem?
Du har rätt. Det är helt meningslöst att använda den medicinska termen för en rörelse på en kroppsdel. Det är såklart mycket enklare att olika sporter har sina egna namn på kroppen, kroppsdelar och dess rörelser.
"Hej, doktorn. Jag har problem med min x. Se här."
"Du menar y?"
"Nej, jag är cyklist."

Förvirring råder inte om bakåt och framåt, utan vad utgångspunkten är.

Har du nånsin sett någon sitta sådär på en cykel? Det skulle vara en riktig hösäck på en damtralla med styret i famnen då. Men på LVG?

Om inte; varför använda en definition som inte är anpassad till cykling? Som sagt, den säger ju absolut ingenting eftersom ALLA CYKLISTER då cyklar med "framåtrullat bäcken".
Poängen är väl att man kan rotera fram mer än man gjort tidigare eller mindre än man gjort tidigare?

Men förstår inte varför jag ens ger mig in i diskussionen:p

Edit: och rotera bakåt - relativt hur man satt innan. Tar du lampan på styret (som var något nedåtvinklad) och vinklar den mot marken vid möte så vinklar du ju ner lampan även om den var neråtvinklad innan. Om du vinklar upp den lite men inte hela vägen till horisontellt så vinklar du ju fortfarande upp den.

Att cykla mtb är som (=påminner nog om) ett konstant enbens marklyft enligt Schurters mfl offseasons träningsvideos.

Den som roterar bäckenet bakåt under ett marklyft på gymmet kommer det nog inte gå så väl för. Och sätesmusklerna kan man nog glömma.

”Nog” är inlagt för jag orkar nog inte skriva 20 inlägg om detta.

Poängen är väl att man kan rotera fram mer än man gjort tidigare eller mindre än man gjort tidigare?
Hur mycket är "mer"? Och hur vet nån annan vad man gjort tidigare?

Är det inte enklare att säga att man roterar framåt eller bakåt i förhållande till en neutral sittposition (som innebär ett något framåtrullat bäcken)?

Men förstår inte varför jag ens ger mig in i diskussionen:p
Inte jag heller.

Att cykla mtb är som (=påminner nog om) ett konstant enbens marklyft enligt Schurters mfl offseasons träningsvideos.

Den som roterar bäckenet bakåt under ett marklyft på gymmet kommer det nog inte gå så väl för. Och sätesmusklerna kan man nog glömma.

”Nog” är inlagt för jag orkar nog inte skriva 20 inlägg om detta.
Marklyft känns jäkligt relevant för att beskriva cykling. ? Förstår varför det blir så förvirrat om man har helt vansinniga jämförelser.

Är det inte enklare att säga att man roterar framåt eller bakåt i förhållande till en neutral sittposition (som innebär ett något framåtrullat bäcken)?

Det ansågs Nog underförstått ? Som du säger är det ju ingen som cyklar med ett bakåtroterat bäcken. Och de flesta pratar väl om ”att rotera bäckenet bakåt”. Inte att ”sitta med bakåtroterat bäcken”. Jag har bara sett att du pratar om att sitta bakåtroterat på cykel :) Men absolut - det hade gjort hela diskussionen tydligare :D

Är det inte enklare att säga att man roterar framåt eller bakåt i förhållande till vad man gjort tidigare?
15°. Eller valfritt antal grader.
Man frågar nån på internet.
Det är såklart enklare att skippa de termer som man använder inom medicinen/anatomin. "Den där senan som sitter vid armbågen. Du vet vilken jag menar."
Jag skulle tippa på att det fanns en gnutta hopp om mänsklighetens förmåga att vilja kommunicera, men...
Marklyft känns jäkligt relevant för att beskriva cykling. ? Förstår varför det blir så förvirrat om man har helt vansinniga jämförelser.
Helt vansinnigt. Rörelserna i marklyft är ju helt annorlunda. Musklerna och den biomekaniken är inte desamma när samma människa cyklar resp gör ett marklyft. Kanske har styrkelyftare fattat poängen och har egna namn på gluteus osv? För det är ju enklare att hitta på egna ord, eller hur?

Det ansågs Nog underförstått ? Som du säger är det ju ingen som cyklar med ett bakåtroterat bäcken. Och de flesta pratar väl om ”att rotera bäckenet bakåt”. Inte att ”sitta med bakåtroterat bäcken”. Jag har bara sett att du pratar om att sitta bakåtroterat på cykel :) Men absolut - det hade gjort hela diskussionen tydligare :D
Det verkar bara vara jag som pratar om att "rotera bäckenet bakåt" (underförstått i förhållande till den position man befinner sig i om man bara böjer sig framåt och placerar händerna på styret), och det är det jag tycker är lite märkligt.

Det är såhär jag menar, eftersom det tydligen inte har framgått än...

position2.jpeg

Jag tror att mycket handlar om hur rörlig man är i rygg och bäcken. Mitt mål har varit att faktist sitta på sadeln inte bara ha den som ett stöd. Ska jag verkligen sitta på sadeln så behöver jag ha en lägre sadelhöjd och kan då också ha den helt horisontellt. Detta då jag är stel som en planka. Röven aktiverad. Funkar för mig. Det gör även att jag inte blir hängades med onödig tyngd på styret.

Senast ändrad:
Det är såklart enklare att skippa de termer som man använder inom medicinen/anatomin. "Den där senan som sitter vid armbågen. Du vet vilken jag menar."

Jag skulle tippa på att det fanns en gnutta hopp om mänsklighetens förmåga att vilja kommunicera, men...

Helt vansinnigt. Rörelserna i marklyft är ju helt annorlunda. Musklerna och den biomekaniken är inte desamma när samma människa cyklar resp gör ett marklyft. Kanske har styrkelyftare fattat poängen och har egna namn på gluteus osv? För det är ju enklare att hitta på egna ord, eller hur?
Enbens marklyft? Måste mena utfall?

Nu minns jag varför jag satt dig på "ignore". Återgår till det.

Inte jag heller.

Som sagt, marklyft är relevant för mtb.
Dina inlägg är det knappast.

Som sagt, marklyft är relevant för mtb.
Jag trodde vi pratade sittställning. Sen när sitter man ner vid marklyft?
Dina inlägg är det knappast.
Nä, inte om man vill fortsätta använda en mätmetod som inte säger något alls om cyklistens sittposition.

-----------

Lycka till med den fortsatta diskussionen där alla cyklister sitter med framåtrullat bäcken men där man kan rulla fram bäckenet för att få bättre kraft. Förutsatt att man inte hade gjort det redan innan, vilket ingen kan veta eftersom referensen är vertikalplanet, då man bestämt sig för att mäta enligt ett sätt som inte är anpassat för cykling utan för personer som sitter med rak rygg.?‍♂️

Hej då och trevlig midsommar!

Jag trodde vi pratade sittställning. Sen när sitter man ner vid marklyft?

Nä, inte om man vill fortsätta använda en mätmetod som inte säger något alls om cyklistens sittposition.

-----------

Lycka till med den fortsatta diskussionen där alla cyklister sitter med framåtrullat bäcken men där man kan rulla fram bäckenet för att få bättre kraft. Förutsatt att man inte hade gjort det redan innan, vilket ingen kan veta eftersom referensen är vertikalplanet, då man bestämt sig för att mäta enligt ett sätt som inte är anpassat för cykling utan för personer som sitter med rak rygg.?‍♂️

Hej då och trevlig midsommar!

Nu minns jag varför jag satt dig på "ignore". Återgår till det.
Först nu? :) Men, det är nog lättast. Vill du inte använda/acceptera/lära dig ord som andra använder (!), blir det naturligtvis jobbigt. Då är det lättast att dra/ignorera.
Uppåt, horisontellt, neråt. Säger nånting om riktningen.
Vänster, rakt fram, höger. Säger nånting om riktning.
Anterior pelvic tilt, neutral, posterior pelvic tilt. Säger tydligen ingenting om positionen.
Enkelt!

Googla övningen Draken. Kör med 10-15kg vikt (i händerna) (händerna är de som sitter där din armar slutar) (armar är de pinnar som hänger ut från axlarna)…
Har kört massa draken (och en del marklyft). 100% med på draken. Hade väldigt svårt att föreställa mig enbent marklyft så gick nog vilse där :)

Edit:
Tänkte alltså ett helt vanligt marklyft fast med en fot i luften. :) - borde såklart googlat - framgår ju tydligt att det är samma sak som draken.

Har kört massa draken (och en del marklyft). 100% med på draken. Hade väldigt svårt att föreställa mig enbent marklyft så gick nog vilse där :)

Edit:
Tänkte alltså ett helt vanligt marklyft fast med en fot i luften. :) - borde såklart googlat - framgår ju tydligt att det är samma sak som draken.
När man trott sig bidra i tråden och åker på ett medvetet eller högst omedvetet internettroll märkte jag att började skriva slarvigare och slarvigare ju mindre kul det var att skriva. Kunde skrivit /Draken från början. Hade varit tydligare vad som avses.

Trådens rubrik är fortfarande aktivera sätesmuskeln. Det är ett relevant område för cyklister, framförallt som många här inne på happyride förmodligen sitter ner mer på en stol än vad sätesmuskeln gillar.

När man trott sig bidra i tråden och åker på ett medvetet eller högst omedvetet internettroll märkte jag att började skriva slarvigare och slarvigare ju mindre kul det var att skriva. Kunde skrivit /Draken från början. Hade varit tydligare vad som avses.

Trådens rubrik är fortfarande aktivera sätesmuskeln. Det är ett relevant område för cyklister, framförallt som många här inne på happyride förmodligen sitter ner mer på en stol än vad sätesmuskeln gillar.
Instämmer på alla punkter

Tillbaka
Topp