Och cyklar i det här fallet. ; )
Har ingen aning om vilken väg detta är och cykelvägen bredvid ser ju fin ut. Samtidigt vet jag att jag själv, var och varannan dag, kör på vägar med liknande cykelväg bredvid. Kan röra sig om massa olika anledningar:
- Att cykelvägen, vilket inte är helt ovanligt, bara sträcker sig en kort bit för att sedan vika av eller upphöra.
- Att jag missat att köra upp på den och inte har lust att snedda upp över kantsten/gräs utan inväntar nästa avfart.
- Att den inte är i så bra skick som det ser ut har utan problem med glas/grus/sprickor/etc.
- Att jag vill färdas som någon sorts trafik utan att behöva stanna och trycka på knappar, ledas ner i undergångar, snirkla runt i chikaner eller annat vid varje korsning.
- ...
Men det är såklart att jag blir glad och uppskattar när andra trafikanter upplyser mig om att jag nog har missat den alternativa/säkrare vägen bredvid.
Jag förstår även att det är svårt att kommunicera mellan två fordon och att det enklast sker genom att tuta, köra om lite extra nära eller kanske genom att tvätta vindrutan.
//j