Alla Pole - The tråd

El Maco

Aktiv medlem
Alla Pole - The tråd
Eftersom vi är typ 5-10 i Sverige med Pole så behövs väl ingen modellspecifik tråd. Drar igång en samlingstråd helt enkelt!

Fråga: Får ni era pluggar för intern vajerdragning att sitta kvar? Hur isf??

Alla Pole - The tråd
Stream sa:
Nån som vet vad poängen med de nya CNC-ramarna är?

Jag diskuterade detta med mina mekanikkonstruktör-kollegor på jobbet idag. Ingen kunde se några fördelar med den tillverkningsmetoden jämfört med formpressade plåtar som svetsas samman.

(Vilket jag gissar är den metod Honda använde)

hondarn01.jpg

Alla Pole - The tråd
roskai sa:
Stream sa:
Poängen är väl att minimera stresspunkter som blir med svetsar, sen är CNC rätt najs att se på men kan helt klart diskuteras ur energi- och kostnadseffektivitet.

Istället får man gjutdefekter, brottanvisningar från fräsen och spänningskoncentrationer vid skruvarna...

Edit: ursäkta om jag är negativ. Jag borde vara positiv till nyskapandet men jag förstår inte poängen och när jag inte förstår poängen blit jag lätt kritisk.

Senast ändrad:
Alla Pole - The tråd
rikhal sa:
roskai sa:
rikhal sa:
Nu har jag beställt en Evolink 140 TR Velvet black i XL. Låååååång väntan till mars...
Fett! Men hojen blir nog längre :)

haha, det är ju det jag hoppas på. Pole ska släppa geometrin i slutet på denna vecka sa Leo, men både 130 och 150 har 535mm i reach så jag antar att 140 får det samma :)
WOW! Det är galet :D Tveksamt om min mediumkropp kan hantera sådana utsvävningar.

Alla Pole - The tråd
roskai sa:
rikhal sa:
roskai sa:
rikhal sa:
Nu har jag beställt en Evolink 140 TR Velvet black i XL. Låååååång väntan till mars...
Fett! Men hojen blir nog längre :)

haha, det är ju det jag hoppas på. Pole ska släppa geometrin i slutet på denna vecka sa Leo, men både 130 och 150 har 535mm i reach så jag antar att 140 får det samma :)
WOW! Det är galet :D Tveksamt om min mediumkropp kan hantera sådana utsvävningar.

haha, som tur är så har jag inte mediumkropp...
Fråga: är Pole loggan på ramen en dekal eller lackad text?

Alla Pole - The tråd
roskai sa:
Stream sa:
Poängen är väl att minimera stresspunkter som blir med svetsar, sen är CNC rätt najs att se på men kan helt klart diskuteras ur energi- och kostnadseffektivitet.

Poles bull**it med bla bla kolramar bla bla mijö bluffen är synad!

Edit! Gillar Pole och geometrin men inte deras floskler.....

Senast ändrad:
Alla Pole - The tråd
Jilster sa:
roskai sa:
Stream sa:

Då lär det inte finnas något märke i branschen du gillar va?

Alla Pole - The tråd
Jilster sa:
roskai sa:
Stream sa:

De var dock tvåa på den bollen efter Commencal, och kanske var inte de först heller. Argumentet var även om arbetsmiljön och mängden handarbete. Var kan jag läsa om hur 'bluffen' är synad?

Alla Pole - The tråd
Jilster sa:
roskai sa:
Stream sa:

Nu tänker jag inte försvara Pole specifikt men just arbete med härdplaster är rätt dåligt för människan.
"Härdplaster kan orsaka till exempel allergi, astma, eksem och vara irriterande för ögon och slemhinnor."
http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Isocyanater-eller-hardplaster/

Nu vet jag inte säkerheten i källan men har tidigare arbetat inom företagshälsovården och det krävs ganska omfattande hälsoundersökningar i Sverige för att få hantera dessa produkter professionellt.

Pole kommer fortfarande limma deras CNC-ramar men inte alls i samma omfattning som kolfiber.

Alla Pole - The tråd
Henrik_E sa:
Vet inte om jag kan ta ett företag som inte kan justera sadlarna korrekt innan de tar produktfoton på allvar.

Menar du framåtlutet? Leo har ju en egen idé om att ända gången man sitter på sadeln är uppförs. Därför ska sadeln luta framåt :p

Alla Pole - The tråd
Henrik_E sa:
marr sa:
Henrik_E sa:
Vet inte om jag kan ta ett företag som inte kan justera sadlarna korrekt innan de tar produktfoton på allvar.

Menar du framåtlutet? Leo har ju en egen idé om att ända gången man sitter på sadeln är uppförs. Därför ska sadeln luta framåt :p
Det är alltså en tossig filosofi bakom? Då tappar man ju suget ännu mer.

Fast man kan ju rätt enkelt ändra sadeln till vilken vinkel man vill. Annars är man ju jävligt tossig :p

Alla Pole - The tråd
Nu har de kommit med måtten för XL ramen. som man trodde, 535mm reach och härliga 1342mm i hjulbas. Kul att se att de anger det faktiska måttet för sadelröret, det underlättar om man vill ha en längre dropperpost.

Bilagor

• pole_geo_140-2-1024x890.gif
    pole_geo_140-2-1024x890.gif
    218.8 KB · Besök: 134
Alla Pole - The tråd
Pole kör ju ovanligt långa kedjestag för att man ska få jämnare tryck på hjulaxlarna. Borde inte i konsekvensens namn cs vara längre för större storlekar för att få samma balans fram/bak för stora och små storlekar. Eller hur resonerar man kring det?

Tillbaka
Topp