Allebike Gravel - MB31

Allebike Gravel - MB31
Har cyklat 15 mil på min i blandad terräng, dock ingen lång runda än. Är nöjd med den överlag, känns rapp och väldigt stabil även på lite stökigare partier trots sina 9.9 kg i stl M utan pedaler och flaskhållare (mer än min fs mtb). Den var lite slarvigt monterad men det var lätt åtgärdat.
Blir lite nyfiken på vad det är som var slarvigt monterat..?

Allebike Gravel - MB31
Kedjelås monterat på fel håll, bakhjulet var monterat på cykeln i kartongen dock var axeln ej spänd, fälgbandet var vikt vilket resulterade i punktering första provturen. Allting var lätt löst och jag skulle ändå köra tubless så jag tejpade om direkt.

Bilagor

• 65888972-EFFE-4C19-A0DD-800C2A9048FC.jpeg
    65888972-EFFE-4C19-A0DD-800C2A9048FC.jpeg
    308.4 KB · Besök: 527
Allebike Gravel - MB31
Pressmeddelande
Allebike återkallar MB31 Gravel

Ett produktionsfel har upptäckts i framgaffeln vilket gör att det vänstra gaffelbenet kan gå av om en kraftig inbromsning görs i vissa vinklar. Risken för brott är mycket låg under normala omständigheter men vi tar säkerheten på största allvar och återkallar därför samtliga utlevererade MB31 Gravel för att byta ut framgaffeln.

Vi har redan börjat arbetet med formen för att åtgärda problemet och vi gör allt vi kan för att ha nya framgafflar snarast möjligt.
Vi kommer kontakta alla ägare. Har du som köpt inte hört av oss under dagen ber vi dig kontakta oss på info@allebike.se.

För mer info besök: https://www.allebike-sports.com/Meny/Hjalp/MB31_Gravel_Info

Allebike Gravel - MB31
Pressmeddelande
Allebike återkallar MB31 Gravel

Ett produktionsfel har upptäckts i framgaffeln vilket gör att det vänstra gaffelbenet kan gå av om en kraftig inbromsning görs i vissa vinklar. Risken för brott är mycket låg under normala omständigheter men vi tar säkerheten på största allvar och återkallar därför samtliga utlevererade MB31 Gravel för att byta ut framgaffeln.

Vi har redan börjat arbetet med formen för att åtgärda problemet och vi gör allt vi kan för att ha nya framgafflar snarast möjligt.
Vi kommer kontakta alla ägare. Har du som köpt inte hört av oss under dagen ber vi dig kontakta oss på info@allebike.se.

För mer info besök: https://www.allebike-sports.com/Meny/Hjalp/MB31_Gravel_Info
Men ååååååhhhhhh... Någon aning om hur länge man får vänta? Två mån?!

Allebike Gravel - MB31
Trist, men ändå bättre med en recall än att inte låtsas om problemet. Hoppas ni får en snabb lösning så ni kan njuta av sommarvädret.

Lite förvånande med problem med en framgaffel, känns som nåt som man gjort rätt många av och som oftast inte behöver vara en unik gaffel för just den ramen.

Allebike Gravel - MB31
Trist, men ändå bättre med en recall än att inte låtsas om problemet. Hoppas ni får en snabb lösning så ni kan njuta av sommarvädret.

Lite förvånande med problem med en framgaffel, känns som nåt som man gjort rätt många av och som oftast inte behöver vara en unik gaffel för just den ramen.

Ja, det tycker jag också. Många cykeltillverkare hade säkert skitit i det tills någon i usa hade skadat sig.

Allebike Gravel - MB31

Det står att det är produktionsfel, inte konstruktionsfel.

"Några lager kolfiber har inte gjutits på samma sätt och orsakar då en svaghet."

Allebike Gravel - MB31
Det står att det är produktionsfel, inte konstruktionsfel.

"Några lager kolfiber har inte gjutits på samma sätt och orsakar då en svaghet."
Hur man lägger kolfiberlagren skulle jag nog snarare klassa som konstruktion än produktion om det inte är så att de inte har följt byggspecen när de tillverkat dem. Har väl iofs inte jättestor betydelse så länge de vet vad som orsakat felet.

Allebike Gravel - MB31
Hur man lägger kolfiberlagren skulle jag nog snarare klassa som konstruktion än produktion om det inte är så att de inte har följt byggspecen när de tillverkat dem. Har väl iofs inte jättestor betydelse så länge de vet vad som orsakat felet.

Ja, någon har haft en dålig dag på jobbet och gjort fel, produktionfel.

Allebike Gravel - MB31
Verkar ju knappt finnas några alternativ ändå och dom tror ju på en lösning på ca två veckor så jag står kvar med min beställning.

Var ner till min lbs för att kolla läget och dom har ju lika slut på cyklar som det var på skithuspapper i början på coronan. En trek crockett hade jag kanske kunnat få i augusti...

Allebike Gravel - MB31
Verkar ju knappt finnas några alternativ ändå och dom tror ju på en lösning på ca två veckor så jag står kvar med min beställning.

Var ner till min lbs för att kolla läget och dom har ju lika slut på cyklar som det var på skithuspapper i början på coronan. En trek crockett hade jag kanske kunnat få i augusti...

Jag beslutade mig för att bara skicka tillbaka gaffeln så länge.
Ja, LBS verkar ha det svårt nu, allt, förutom XL hojar är typ slut hos Trek, Speschilaced, Scott osv osv. Dom hade även börjat kika på andra märken, men det var slut där med.

Allebike Gravel - MB31
Jag beslutade mig för att bara skicka tillbaka gaffeln så länge.
Ja, LBS verkar ha det svårt nu, allt, förutom XL hojar är typ slut hos Trek, Speschilaced, Scott osv osv. Dom hade även börjat kika på andra märken, men det var slut där med.
Tittade också lite snabbt efter alternativ men förutom att allt (?) annat är dyrare verkar det sjukt svårt att få tag på något nu. Canyon verkar man få vänta till allt mellan september och december(!) på. Skickar cykeln, orkar inte börja mecka med att skruva loss gaffeln.

Allebike Gravel - MB31
Någon som hunnit testa med fetare däck än och kan avlägga en rapport om hur det ser ut med utrymme?
Hur sugen jag än är på den här cykeln så vill jag nog inte överge mina G-One Speed 50mm, får de plats tro? Jag vet att spec säger 47 men då lär ju god marginal vara inräknad...?

Allebike Gravel - MB31
Någon som hunnit testa med fetare däck än och kan avlägga en rapport om hur det ser ut med utrymme?
Hur sugen jag än är på den här cykeln så vill jag nog inte överge mina G-One Speed 50mm, får de plats tro? Jag vet att spec säger 47 men då lär ju god marginal vara inräknad...?

Bilder på de däck som sitter på.
IMG_20200617_190409.jpg

IMG_20200617_190425.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp