Allebike Gravel - MB31

BuTTuS

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Jag velar som tusan om jag ska beställa en eller inte, men kravet är i så fall att den klarar 50mm däck, har någon testat det?

Herrcykel

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Grushojarna från Rose och Canyon känns väldigt lika varandra. Båda har alternativ med en eller två klingor fram, synd att MB31 endast kör med singelklinga..
Eftersom leveranstiden är ungefär lika lååååååååång hos Canyon och Rose så beställde jag nyss den med dubbelklinga som var snyggast och inom min specade budget, ser ut att bli en trevlig nyårspresent (min budget är max 20 papp inklusive pedaler, drickahållare och skärmar). => Det blev en Canyon Grail 6 i storlek 2XL och färgen Flat green :love:

Edit: lade till beställd storlek, jag själv är 195 cm lång.

Senast ändrad:

Sputnik

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Grushojarna från Rose och Canyon känns väldigt lika varandra. Båda har alternativ med en eller två klingor fram, synd att MB31 endast kör med singelklinga..
Eftersom leveranstiden är ungefär lika lååååååååång hos Canyon och Rose så beställde jag nyss den med dubbelklinga som var snyggast och inom min specade budget, ser ut att bli en trevlig nyårspresent (min budget är max 20 papp inklusive pedaler, drickahållare och skärmar). => Det blev en Canyon Grail 6 i färgen Flat green :love:
Snygg! Hade också valt den färgen. Men med den leveranstiden så gick Grailen bort.

glitch

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Är det någon i Stockholm som har en M eller L? Tycker det är svårt med geotabellen, verkar längre än många alternativ.
Hade varit gött att kunna provsitta :)

weldion

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Nu så ser det ut som Canyon Grail har kommit in i lager.
Verkar vara lite som smaken som avgör vilken som är bäst av Grail och MB31.
Kikade på en NS Bikes RAG + 1 idag. Dock så verkar det vara en 2019 som fanns i butiken och Apex-gruppen känns som lite för enkel kanske.

bjorkkis

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Jag var där i veckan och pratade med dom, då sa killen i butiken att det bara var ett par veckor i leveranstid.
Ramar har det gott om men det är komponenterna som tar tid att få levererade.
Skickade ett mail med en beställning på en raw i L, fick dock svar att deras prognos för leverans låg framme i januari/februari 😭

Frontv

Ny medlem
Allebike Gravel - MB31
Lånar tråden för jag tittar själv på canyon,rose o allebike..
Har sett lite av nya Topstone 5 någon som vet något om den?

weldion

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Någon som kör storlek XL här?
Är 185/87 lång och är lite fundersam på måtten på hojen. Någon med liknande mått (eller samma) som kan säga hur den upplever cykeln?
Kommer själv inte att köra stig, utan mer plöja km på grusväg för lite upptäcksfärd.

Maakus

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Är 185/87 lång och är lite fundersam på måtten på hojen. Någon med liknande mått (eller samma) som kan säga hur den upplever cykeln?
Kommer själv inte att köra stig, utan mer plöja km på grusväg för lite upptäcksfärd.
Ifrågan storlek, jag är 188/oklar-benlängd, XL passar mig bra.

Gämnfört med min gamla Marin Nicasio Plus så är ju MB31:an mer raceig än upptäcksfärd.
Grund bock, och igen flare.

K

Medlem
Allebike Gravel - MB31
jag är 189 lång och kör XL med 60 stam istället för 70. Passar mig perfekt för gravel

Sputnik

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Tog första turen bortom asfalten med MB31:an idag. En tur som bjöd på det mesta i underlagsväg; asfalt, fingrus, stenkross, singletrack och mer därtill. Jag måste säga att cykeln känns väldigt bra, lätthanterlig och kapabel på utmanande stigar, uppför som nerför. Komfortabel på grus och asfalt. GRX-drivlinan går som en dröm och 1x11 känns inte alls begränsande för min typ av cykling. Originaldäcken är inte alls dumma heller. Med allt detta sagt så är min referens en 6 år gammal (och numera stulen) Giant Revolt med Tiagra och mekaniska bromsar.

Jag kommer troligen att byta till ett styre med mer flare och tubeless-däck med större volym samt en dropper.
633D00D1-3EA4-4ABA-95F2-9BC010F81E3F.jpeg

DanielS

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Vad tror ni om MB31 gravel som pendlare? Eller finns vettigare alternativ till detta
Generellt känns ju en gravel som ett rätt optimal pendel-cykel. Snabb, bra komfort på dåliga cykelbanor, gott om clearance för dubbdäck, möjlighet att montera skärmar osv.

När det gäller MB31 så har den lite längre reach jämfört med de flesta gravel-cyklar och komfortorienterade lvg-cyklar. Teorin är väl att det tillsammans med en kortare styrstam ska fungera bättre utanför asfalt? Om man tycker det är bra eller inte för pendling är väl en smaksak. Jag har inte testat cykeln men utifrån geometri-tabellen skulle den vara alldeles för lång för att fungera för mig (jämfört med min komfort-lvg, dock har jag relativt kort överkropp och är rätt stel när det gäller att sitta framåtlutad).

Men MB31 har en vettig och prisvärd spec, om pendelvägen är väldigt snabb kan man dock bli begränsad av drivlinan med 1x11. För mig är dock singelklinga ett plus vid pendling pga mindre underhåll och hastigheten med 40/11 är tillräcklig för min pendling.

Jag tänker också att man på en gravel helst vill ha däck som är lite mer anpassade för grus och offroad och därmed kanske mindre lämpliga för pendling. Byta däck är ju inget man orkar göra alltför ofta, speciellt inte om man kör tubeless. Stöldrisken är också en faktor att ta med i beräkningen, vågar man ställa cykeln utanför mataffären på väg hem?

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Nu fick jag mail om att det åter går att beställa MB31 Gravel. Dock så står det att leverans sker i januari 2021.

Franzen91

Medlem
Allebike Gravel - MB31
Är det någon som har köpt att par schysst skärmar och större däck till sin MB31 Gravel ännu?
Funderar på att skaffa mig ett par WTB Riddler 700x45 (38 känns ju lite mesigt), men tveksam till att man kan få dit några skärma då.

Oggler

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Det verkar ju inte stå mycket negativt om den här MB31an i den här tråden. Hur upplever ni aluminiumramen? Jag fick förmånen att känna lite på em MB31 MTB härom sistens. Den kändes väldigt klumpig och tung på något vis. Går den känslan igen i gravelhojen tro? Och hur stora däck får man in i ramen egentligen. Är det de specade 47mm som är även den övre gränsen i praktiken?

r72

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Det verkar ju inte stå mycket negativt om den här MB31an i den här tråden. Hur upplever ni aluminiumramen? Jag fick förmånen att känna lite på em MB31 MTB härom sistens. Den kändes väldigt klumpig och tung på något vis. Går den känslan igen i gravelhojen tro? Och hur stora däck får man in i ramen egentligen. Är det de specade 47mm som är även den övre gränsen i praktiken?
Det är väl en bra och prisvärd cykel helt enkelt 🙂
Jag tycker att min känns lite tung och klumpig när man lyfter den men inget jag tänker alls på när jag cyklar med den, annat än på ett positivt sätt att den känns väldigt trygg och stabil. Men det är klart, jämfört med någon kolfiberraket som Open skulle den säkert kännas som en gammal damcykel, men då pratar vi ju om en heeeeelt annan prisklass också.

Maakus

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Den omedelbara känslan jag fick var att den kändes mycket rappare, snabbare, än den Marin (14kg stål) jag hade innan.

Nu har jag inte pallat/hunnit/orkat konvertera till tubeless, men jag tycker att 47mm känns svampiga, och då har jag nästan 4 bar i däcken (kanske behöver kolla det igen iofs).

Sen har jag väl insett att den inte är lika snabb som en LVG, inte heller lika kapabel som min MTB, utan lite halv kass/halv bra på båda. Men det gäller väl alla gravel-hojjar (i stort sett).

Har ju dock inte varit ute och hojjat så mycket gravel med den, eller tränat så mycket på den, så jag är fortfarande inte helt överens med den, jag vet inte riktigt vart gränserna går. Så det blir svårt att stå på. Den har mest gått mellan hemmet och jobbet, och det är mest asfalt, där är ju kollegans CX snabbare.

Sputnik

Aktiv medlem
Allebike Gravel - MB31
Den omedelbara känslan jag fick var att den kändes mycket rappare, snabbare, än den Marin (14kg stål) jag hade innan.

Nu har jag inte pallat/hunnit/orkat konvertera till tubeless, men jag tycker att 47mm känns svampiga, och då har jag nästan 4 bar i däcken (kanske behöver kolla det igen iofs).

Sen har jag väl insett att den inte är lika snabb som en LVG, inte heller lika kapabel som min MTB, utan lite halv kass/halv bra på båda. Men det gäller väl alla gravel-hojjar (i stort sett).

Har ju dock inte varit ute och hojjat så mycket gravel med den, eller tränat så mycket på den, så jag är fortfarande inte helt överens med den, jag vet inte riktigt vart gränserna går. Så det blir svårt att stå på. Den har mest gått mellan hemmet och jobbet, och det är mest asfalt, där är ju kollegans CX snabbare.
Jag tycker att den känns både rapp och kapabel, och tror att däcken gör mycket av känslan. Jag har origiginalsulorna på och de är i alla fall betydligt snabbare än de Top Contact 42 som jag körde på den förra hojen. Men det är ingen större bedrift. För mig som inte cyklar landsväg i träningssyfte är hojen över all förväntan. Men som alltid beror det på vilka referenser och förväntningar man har. Viktmässigt vet jag inte hur den står sig mot andra gravelhojar med aluram. Den är i alla fall lättare än min stigcykel 😎

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer