Allebike MB31 Discovery

Allebike MB31 Discovery
Ni som köpt cykeln, köpte ni via Lewa sport?
Allebike verkar som sagt ej ha den kvar i sin shop.

Senast ändrad:
Allebike MB31 Discovery

Allebike MB31 Discovery
Någon som har erfarenhet av att köra 140 eller 150mm slag på gaffeln på sin Discovery? Hur blev de isf?

När jag lyssnat med allebike så tycker dom knappt att man kan köra 140 utan att geometrin blir för påverkad

Allebike MB31 Discovery
Allebike har rätt. Det kommer att påverka geo. Sen brukar det väl bryta garantin.

I övrigt är det bara att sätta på vilken gaffel som helst om du vill det.

Allebike MB31 Discovery
Okej, tack. Att garantin inte gäller var ju viktig information som jag inte tänkt på. Tack för det 👍 förändrar en hel del
allebike måste väl ha sagt det? Vad frågade du?
Annars är det bäst att läsa vilkoren.

EDIT. Det står inte så mycket på hemsidan
" Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar"

140mm gaffel på en 120mm cykel kanske faller under onormal användning. Lite tokigt är det i alla fall.

Senast ändrad:
Allebike MB31 Discovery
De sa bara att de var optimalt att ha 130 men de kan funger med 140 men då påverkas geometrin något… så anledningen till frågan var egentligen om någon bytt slaglängd och att de kanske inte påverkades märkbart rent geometriskt. Men får dubbelkolla ang garantin

Allebike MB31 Discovery
20mm extra borde inte vara någon katastrof geometrimässigt. Det finns flera ramar från andra tillverkare som är specade för 120-140mm. Gafflar från olika märken skiljer väl en del i axle-crown-längd och så påverkar ju sag stack-höjden med.

Allebike MB31 Discovery
10 mm mer slag ger ungefär en halv grad flackare vinklar. De flesta märker det inte. Jag märkte det när jag höjde min gaffel, men effekten är små.

Allebike MB31 Discovery

EDIT. Det står inte så mycket på hemsidan
" Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar"

140mm gaffel på en 120mm cykel kanske faller under onormal användning. Lite tokigt är det i alla fall.

Allebike MB31 Discovery
Är det någon som har bytt bromsar och dragit om slangen till bakbromsen? Funderar på att byta till ett fyrkolvsok (SLX) på grabbens cykel men behöver i så fall byta slang till en med banjo. Hur bökigt kan det tänkas vara?!?

Allebike MB31 Discovery
Är det någon som har bytt bromsar och dragit om slangen till bakbromsen? Funderar på att byta till ett fyrkolvsok (SLX) på grabbens cykel men behöver i så fall byta slang till en med banjo. Hur bökigt kan det tänkas vara?!?
Är ju alltid lite meck att dra genom ram, och sen behöva lufta. Men ett Deore 4 kolvsok på befintlig slang (antar det är Deore 2 kolvs nu)? Så slipper du byta slang.

Allebike MB31 Discovery
Men ett Deore 4 kolvsok på befintlig slang (antar det är Deore 2 kolvs nu)? Så slipper du byta slang.
Jag har SLX 4-kolvs på en annan cykel men jämfört med hur den används så skulle det sitta mycket bättre på Discoveryn 👍

Att fylla på olja och lufta är inga problem. När jag bytt hölje för växel/dropper har jag oftast lyckats tejpa ihop ny med gammal och trycka igenom men tveksamt om det funkar med en bromsslang full med olja.

Allebike MB31 Discovery
Jag har SLX 4-kolvs på en annan cykel men jämfört med hur den används så skulle det sitta mycket bättre på Discoveryn 👍

Att fylla på olja och lufta är inga problem. När jag bytt hölje för växel/dropper har jag oftast lyckats tejpa ihop ny med gammal och trycka igenom men tveksamt om det funkar med en bromsslang full med olja.
Även jag har gått i dom tankarna att byta till 4-kolvs SLX från 2-kolv SLX, men det krävs alltså att byta slangen?

Allebike MB31 Discovery
men det krävs alltså att byta slangen?
Jag har inte koll på alla Shimanos bromsok men det finns två typer av infästning mellan slang och ok. Dels en rak som man med rätt verktyg kan kapa och montera själv, dels en med det som kallas "banjo". En banjo kommer pressad från fabrik och dras från ok till handtag och kapas i rätt längd där.

Om du vill montera ett ok med rak koppling så kan du göra det utan att byta slang oavsett vad som satt där innan förutsatt att du har lite slang över och rätt verktyg.
Vill du montera ett ok med banjo och det innan satt en slang för rak koppling så behöver du dra en ny.

Problemet med Discovery är att det är så sjukt små hål i ramen, många andra har lite större hål och sedan någon gummimuff eller låsning mellan ram och slang. Kanske dags att investera i ett verktyg för intern dragning...

Här finns en lista på handtag (BL-xxxx) och ok (BR-xxxx) där man ser om det är rak eller banjo: https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-186

Allebike MB31 Discovery
Dessa passar rakt av.
IMG_7687.webp

Allebike MB31 Discovery
Jag har inte koll på alla Shimanos bromsok men det finns två typer av infästning mellan slang och ok. Dels en rak som man med rätt verktyg kan kapa och montera själv, dels en med det som kallas "banjo". En banjo kommer pressad från fabrik och dras från ok till handtag och kapas i rätt längd där.

Om du vill montera ett ok med rak koppling så kan du göra det utan att byta slang oavsett vad som satt där innan förutsatt att du har lite slang över och rätt verktyg.
Vill du montera ett ok med banjo och det innan satt en slang för rak koppling så behöver du dra en ny.

Problemet med Discovery är att det är så sjukt små hål i ramen, många andra har lite större hål och sedan någon gummimuff eller låsning mellan ram och slang. Kanske dags att investera i ett verktyg för intern dragning...

Här finns en lista på handtag (BL-xxxx) och ok (BR-xxxx) där man ser om det är rak eller banjo: https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-186
Snyggt tack. Jag har BR-M7100 där står de ”straight banjo” är de rakt eller banjo då? Haha säkert dumfråga men är rätt novis på detta

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp