Ang läsvärt.

Deore XT

Ny medlem
Ang läsvärt.
Ser att det finns köpguider för mtb i olika prisklasser. skulle väldigt gjärna vilja se en artikel om racer köp:D. Skulle någon med godwill vilja skriva ett sådant?

Ang läsvärt.
Andra kan gör det bättre, men jag tänkte bidra med några punkter:

1) Passform är viktigare på en racer än på en MTB, så lär dig följande termer:

Effective Top Tube längd
Total Cockpit Length = Effective Top Tube längd + Styrstamslängd

Man kan bli hur petig som helst med olika mått på en racer för att få den perfekta passformen, men de som behöver en sådan köpguide behöver inte göra en sådan djupdykning direkt. Om du vet att en viss ram passar din kropp mäta och notera Effective Top Tube och styrstamslängd på den så du kan jamföra framtida köpobjekt mot någonting som är känd för dig. Lägg mer vikt på detta än på "ramstorlek" som anges, för en 54cm ram från den ena fabriken kan mostsvara en 58cm från en annan.

2) Luras inte av bakväxeltrimmarna.

Flera aktörer på marknaden bygger deras cyklar med olika nivåer av komponenter. I vissa fall använder dem en ganska bra bakväxel men mycket billigare reglage och andra komponenter. Jag har iofs ingenting emot Tiagra STi reglage osv, men när man kombinera en Tiagra gruppo med en Ultegra bakväxel bara för att marknadsföra cykeln som utrustad med Ultegra, jag tolkar det som åtminstone lite ful.

3) Lätt, stark eller billig - man kan bara välja två! ;)

4) Välj en s.k. compact vevparti med om du är nybörjare eller inte redan åkstark. 50/34 klingor fram är mer användbara än 53/39 för de allra flesta som kommer att behöva en sådan guide.

5) En ram som matchar dina behov och önskemål som är utrustad med billigare komponenter är en bättre investering än en ram som är inte helt rätt för dig men som har bättre komponenter och en bra pris.

Jag uppmuntrar andra att lägga till sina egna tips här!

Tillbaka
Topp