[Ångcykel, nu med video] Vad är det här för något då?

cactuz

Aktiv medlem
Några gissningar?
p0006143.jpg ht=477

p0006142.jpg ht=483

(Jag vet svaret eftersom jag var närvarande vid design och konstruktions-fasen.)

Senast redigerad av en moderator:
Det var ju helt korrekt, det är en ångdriven cykel som min kusin byggde.
Hur bra den fungerade tänker jag inte gå in på, men den gick frammåt.

Här är hans egen beskrivning:
"Ångcykel av årsmodell 1996. Motorn är en lite ombyggd Renault motor (1/4 motor). Ångpannan sitter mellan benen, 16 stycken rör går genom tanken för att ge bättre verkningsgrad. Röken går rak upp. Från pannan till motorn går en hydralslang."

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför?

För att han hade alldeles för mycket gammalt skrot liggandes och det var ett kul projekt?

Eftersom varken Alu eller Carbon var dugliga material, samt att Titan var för svårt att få tag på, så drar ju bygg-materialen upp vikten något.
Sedan tillkommer ju bränslet som skulle eldas för att få tryck i tanken.

Jag har tyvärr ingen spec på vikten men vi kan väl säga att den väger in någonstans mellan en sparkcykel och en motorcykel?

Coooooolll!!!

Ni måste ju kontakta Jay Leno han är ju tokig i allt vad som heter ånga.

Blir perfekt, han bjuder på en resa över till hans show med mat och hotell inkluderat.

lycka till!

Nu har min kusin gjort en video-inspelning av sin ångcykel in action.

Kan tyvärr se nån film =(
Det där är ju så vrickat att jag bara måste se den! Kul med folk som är kreativa och har lite tid över =D
Mer sånt!

nenja: bra jobbat med inbäddningen.
Nej trampa kan man tyvärr inte göra på den hojjen längre så det gäller att ha med sig tillräckligt med ved eller en såg på längre turer :-)

Hahaa! Underbart!! Klart steampunk, perfekt i dessa dagar med höga bensinpriser!

Måste vara den ultimata vinderhojjen, håller 'bollarna' varma. ;)

Haha visst är den underbar, vad tror ni det kostar att få en i titan monterad på DH-riggen? Ekonomiskt och miljövänligt sätt att slippa pusha? ;)

Är det slang från "ångpannan" till motorn? Då kan ju ångpannan dras på en liten kärra så slipper man sitta i rök och ånga.

Jag vill minnas att jag såg ett tv-program om en kommersiell ångdriven cykel. Den gjorde några kilometer i timmen faktiskt.

Cactuz:
Vad har ni för topphastighet på den?

Sprockets: javisst, hydralslang. Man kan ju i princip bygga en hur stor panna som helst och placera på en kärra bakom!

Flog: Hastighetsmätningar har inte gjorts men om jag hinner svänga förbi min kusin nästa vecka så ska jag se om vi kan köra den igen och mäta upp hastigheten.

Ja det där skulle kunna bli min pendlarhoj till vintern alltså, förmodligen varmare än att åka buss till jobbet.

Grymt bygge! Helt rätt i tiden också. Men en kärra bakom a la gengas motor vore nog att föredra...

Tillbaka
Topp