Apropå elcykeldiskutionen som är på tapeten här just nu.

ejon sa:
moros sa:
Bidrar en e-mtb till säkrare och lugnare färd i stan? Är det det du menar?

Och gällande behovet av en stridsvagn så har jag lyckats cykla i stan, till och från jobb, året om, i ganska många år nu. På ganska ordinära cyklar. 7vxl "herrcykel", 18vxl hybrid. "racer", oftast med ca 28-37mm däck. Lever fortfarande, har inte spräckt några ramar eller knäckt några hjul.

Elcykel fyller ett syfte som pendlingsverktyg för vissa, helt klart. Men att hävda att man behöver en eMTB, nja.

Jag har inte någon statistik på det. Har du det? Jag kan säga jag vet inte. Jag försöker optimera i den mån det går. Ja, visst men vad tror du personen som blev överkörd av bussen säger? Att det är säkert? Eller ska vi utgå från dig och säga att det är riskfritt? Du vet mycket väl att det inte är riskfritt om du nu verkligen kör i en större stad med cykel.

Fast återigen, precis som vissa, så väljer du använda ordet Stridsvagn, när jag skrev tjockare dimensioner. Om du hade varit det minsta vuxen, så hade du önskat vara saklig. Det är just detta som är så tröttsamt att många i begåvningsreserven verkar vara just här i elcykeltrådarna av ingen som helst anledning.
Jag tycker inte att det är att debattera sakligt att använda uttryck som begåvningsreserven. Låter snarare som ett försök att nedvärdera de som har åsikter som avviker från dina och skriver i elcykeltrådar.

Senast ändrad:
Elhojtok sa:
moros sa:
Bidrar en e-mtb till säkrare och lugnare färd i stan? Är det det du menar?

Och gällande behovet av en stridsvagn så har jag lyckats cykla i stan, till och från jobb, året om, i ganska många år nu. På ganska ordinära cyklar. 7vxl "herrcykel", 18vxl hybrid. "racer", oftast med ca 28-37mm däck. Lever fortfarande, har inte spräckt några ramar eller knäckt några hjul.

Elcykel fyller ett syfte som pendlingsverktyg för vissa, helt klart. Men att hävda att man behöver en eMTB, nja.

När det är 10 cm isbark så skulle jag gärna ha lite dämpning. Men sen är jag iofs lite för stolt för att köpa en EMTB..
Faktum är att jag blir skitsur och tar åt mig personligen av påhopp. Jag har nämligen hittat det mest förnämliga fordon jag kan tänka mig. Jag åker aldrig bil till jobbet längre. Jag är ute på tur på helgerna och åker och handlar på vardagarna. Alltihop med elcykeln. Ibland med elen avstängd.
Och ändå köpte jag en cykel och försökte cykla till jobbet för 15 år sen. Det gick helt enkelt inte bra. Men vissa här tycker att det är bättre att jag tar bilen än elcykeln, om det nu är så att jag inte orkar cykla "på riktigt" varje dag.
Fast det är väl ändå ytterst få här som har några invändningar mot pendling mha elcykel? Jag skulle kunna be dig visa på några av dessa påhopp, men det känns lite aggressivt och den här tråden behöver inte mer av den varan.

Det som det härjas om är ju friska personer som cyklar emtb i skogen. Däri ligger konflikten, trodde jag!

För att jag ska kunna sova gott i natt så låser jag även denna tråd. God natt, vi ses i morgon.

Batman strikes again. Tyckte inte d va så farligt här ändå, fast jag är ju inte said och kan därmed inte utläsa framtiden.

Tillbaka
Topp