Är "att blocka bilar" någon trend jag missat?

Sedan att det finns personer här på happy som också verkar generellt fientligt inställda till tränande cyklister är också tragikomiskt. Man undrar lite ibland för sig själv, vad i h-vete de gör här egentligen? :unsure: Fast visst, happy är till för alla och så ska det så klart vara. (Peace)

Tror dom flesta som hänger här är intresserade av cykling på ett eller annat sätt, men samtidigt verkar många glömma att detta en gång i tiden var ett MTB-forum med medlemmar som kanske inte automatiskt vill stå bakom allt som landsvägscyklister får för sig.

Det enda man kan kräva är väl att vi ska visa varandra hänsyn och inte utsätta varandra för fara.

Förklara för mig varför du nånsin skulle påbörja en omkörning (av cyklist, traktor, whatever) om du inte klarar av att göra den i mötande fil. Varsågod.
Jag har aldrig påstått att det är OK att göra farliga omkörningar, den halmgubben har du hittat på helt själv. Min kritik var mot cyklister som anser att de styr trafiken. I fallet ovan är det en kurvig väg, men där man ofta kan se genom kurvor eller läsa av krön på längre avstånd. Att veta att vägen är helt fri men sedan få bromsa ner till 30 för att berörda cyklister inte läst av vägen är irriterande. Jag har cyklat samma väg otaliga gånger. En och annan gång har jag utsatts för farliga omkörningar, men oftast kör de flesta lugnt och med respekt. Min tes och fråga är varför denna egoism uppstått istället för samarbete.

Jag cyklar endast själv när jag cyklar landsväg och det är på relativt lite trafikerade vägar med knapptnågonväggren att tala om. Men jag får uppleva minst 2 vansinnigt nära omkörningar varje gång, minst i 70km/h. Både vid möten och icke möten. Bilister skiter helt enkelt i att man finns där. Jag har till och från provat att "blocka" genom att gå ut i mitten av mitt körfält med följd att idioten till bilförare kör om och har i stort sett prejat ned mötande bil i diket. Jag har kommit snart till vägs ände med dessa förare som inte respekterar mig på vägen. Funderar starkt på att montera på typ ett järnrör på typ 1,5 meter som ska sticka ut åt sidan så om nån köra närmare än då så får de bilen upprepad på sidan.
Jag ska inte behöva känna mig otrygg på vägen pga bilister.

Jag cyklar endast själv när jag cyklar landsväg och det är på relativt lite trafikerade vägar med knapptnågonväggren att tala om. Men jag får uppleva minst 2 vansinnigt nära omkörningar varje gång, minst i 70km/h. Både vid möten och icke möten. Bilister skiter helt enkelt i att man finns där. Jag har till och från provat att "blocka" genom att gå ut i mitten av mitt körfält med följd att idioten till bilförare kör om och har i stort sett prejat ned mötande bil i diket. Jag har kommit snart till vägs ände med dessa förare som inte respekterar mig på vägen. Funderar starkt på att montera på typ ett järnrör på typ 1,5 meter som ska sticka ut åt sidan så om nån köra närmare än då så får de bilen upprepad på sidan.
Jag ska inte behöva känna mig otrygg på vägen pga bilister.
Jag kan sympatisera med tanken men det är du som slår en volta ner i diket eller värre medan bilen får just en skråma.
Stingpinnen fungerade inte heller så värst bra tyvärr

Jag har aldrig påstått att det är OK att göra farliga omkörningar, den halmgubben har du hittat på helt själv. Min kritik var mot cyklister som anser att de styr trafiken. I fallet ovan är det en kurvig väg, men där man ofta kan se genom kurvor eller läsa av krön på längre avstånd. Att veta att vägen är helt fri men sedan få bromsa ner till 30 för att berörda cyklister inte läst av vägen är irriterande. Jag har cyklat samma väg otaliga gånger. En och annan gång har jag utsatts för farliga omkörningar, men oftast kör de flesta lugnt och med respekt. Min tes och fråga är varför denna egoism uppstått istället för samarbete.
Eeeh, va? Vägen var ju inte "fri" om du fick bromsa ner till 30. Varför gick du inte ut i mötande fil? Antagligen för att du inte hade fri sikt, eller?

Du får förklara problemet igen. Jag förstår inte.

Edit: Fenomenet har rimligen uppstått för att alldeles för många bilister är helt jävla dumma i huvudet.

Trafikförordningen har en portalparagraf som säger (ungefär, jag parafraserar lite) att man inte får orsaka fara eller hinder för andra trafikanter. Orsakar jag fara om jag kör om på ett dumt ställe. Jajamänsan! Orsakar jag hinder om jag cyklar mitt i vägen och förhindrar att snabbare trafik kan köra om. Jajamänsan där med! Vilket som är värst får väl domstolsväsendet till slut avgöra, men båda varianterna är olagliga.

Trafikförordningen har en portalparagraf som säger (ungefär, jag parafraserar lite) att man inte får orsaka fara eller hinder för andra trafikanter. Orsakar jag fara om jag kör om på ett dumt ställe. Jajamänsan! Orsakar jag hinder om jag cyklar mitt i vägen och förhindrar att snabbare trafik kan köra om. Jajamänsan där med! Vilket som är värst får väl domstolsväsendet till slut avgöra, men båda varianterna är olagliga.
På vilket sätt hindrar du omkörning om du cyklar mitt i vägen (antar att du menar mitt i högerfilen)? Du hindrar att folk kör om i samma fil, vilket borde vara förbjudet om något.

Många vägar är inte tvåfiliga, t.ex. mindre vägar på landsbygden.

5EBB23BB-DC16-40A0-9DD3-5F8FD9E6A387.png

Senast ändrad:
På vilket sätt hindrar du omkörning om du cyklar mitt i vägen (antar att du menar mitt i högerfilen)? Du hindrar att folk kör om i samma fil, vilket borde vara förbjudet om något.
I mina trakter finns det gott om vägar som är typ 1.5 filer bred. Det finns ingen ”andra fil” att köra om i. Om cyklisten håller till höger finns det gott om plats, annars inte. Hela världen ser inte ut som utanför ditt fönster.

I mina trakter finns det gott om vägar som är typ 1.5 filer bred. Det finns ingen ”andra fil” att köra om i. Om cyklisten håller till höger finns det gott om plats, annars inte. Hela världen ser inte ut som utanför ditt fönster.
Då har du förstås en poäng. Frågan är om trådskaparens exempelväg är så smal och varför han/hon inte berättade det då.

Å andra sidan gör det anledningarna att blockera vid skymd sikt ännu större.

TS inlägg #92 förklarar ganska tydligt vad det handlar om.
Det framgår inte hur bred eller smal vägen är och framför allt framgår inte trådskaparens eventuella förmåga att "läsa av vägen". Skulle TS se en ensam mötande cyklist till exempel?

Edit: och hur hade TS gjort om det var en traktor istället för en klunga cyklister?

Edit 2: Men visst, om vägen är jetesmal och cyklisterna blockerar så att det omöjligen går att ta sig förbi, och det vore uppenbart ofarligt att göra det, så förstår jag TS kritik.

Senast ändrad:
Hur blir det då nör bilister som möts alt en bilist ”behöver” köra om en annan? Anses den andre vara blockande då också ?

Eller finns det vägar i vårt vackra avlånga land där man inte stumt bör hålla skyltad hastighet utan måste vara beredd på att dela på utrymmet?

Det är en balansgång. Tidigare cyklade jag alltid så långt till höger som möjligt på landsvägen och fick nästan varje runda uppleva minst en obehaglig omkörning. Den här säsongen har jag därför börjat hålla mig ungefär en sjättedel ut från vägkanten, och ibland lite längre ut, särskilt när det varit mycket mötande trafik. När det lugnar sig, flyttar jag mig närmare kanten för att ge plats åt bilarna. Syftet är att markera min plats på vägen och undvika att uppmuntra omkörningar när det är mötande trafik.

Resultatet av denna mer defensiva cykling har varit att bilister genomgående kör om på ett säkrare sätt, väntar, saktar ner och visar mer hänsyn till alla inblandade trafikanter.

Tidigare tänkte jag att bilister var vårdslösa och inte brydde sig om cyklisters säkerhet. Nu inser jag att många av de osäkra omkörningarna snarare beror på okunskap om hur lite marginal det faktiskt finns för cyklister, särskilt vid mötande trafik.
Helt enig.

Jag har också börjat hålla längre till vänster i högerfilen när jag cyklar, och faktiskt: De obehagligt tajta omkörningarna har minskat betydligt. Jag har också börjat lägga mig i mitten av filen strax innan rondeller för att markera att ”jag är ett fordon med samma rättigheter och skyldigheter som bilar”. Tidigare hände det att jag blev omkörd inne i rondellerna och det är jävligt obehagligt.

Ovanstående gäller förstås inte om vägrenen är rejält bred, som på gamla E6:an mellan Anneberg och Lindome. Där känns det bara provocerande att cykla i filen.

Detta och återinförande av hundskatten skulle förbättra mycket cykling
Det här var väl antagligen någon slags skämt men hundskatten var enligt google i dagens penningvärde 365kr per år när den slopades. Hur tänker du att återinföra detta skulle förbättra din cykling?

Jag förstod det som att vi diskuterade en situation där det möjligen gick provocerande långsamt på ett avsnitt av väg 257 som har närmare en död och 30 personskador per år.
I så fall blir det extra fånigt. Den är ju inte i närheten av smal.
Däremot förstår jag inte hur nån vid sina sinnens fulla bruk frivilligt kan cykla på den, med tanke på tung lastbilstrafik blandat med tokstollar som leker räserbana (i bil och på MC då alltså).

Har läst igenom tråden igen och TS beskriver vägen vid två till fällen, såsom "krokig" och "kurvig". Framgår ingenstans hur bred den är.
Jag tycker det framgår ganska tydligt fr inlägg #92 att det inte är frågan om en tvåfilig väg, för då finns ju inte problemet (såvida inte cyklisterna går över och blockerar även mötande körfält, och det får vi väl hoppas att de inte gör).

Jag tycker det framgår ganska tydligt fr inlägg #92 att det inte är frågan om en tvåfilig väg, för då finns ju inte problemet (såvida inte cyklisterna går över och blockerar även mötande körfält, och det får vi väl hoppas att de inte gör).
Beror ju helt på hur vettig eller ovettig TS är. Finns uppenbarligen gott om folk som tycker att man kan köra om cyklister i samma fil utan att ha nån som helst sikt framåt. Det vill säga att de inte ska ligga mitt i högerfilen, för att om bilisten kör om i vänsterfilen kan vederbörande frontalkrocka med mötande.

Hur ska jag veta vilket fall som gäller här? TS har haft lång tid på sig att klargöra, men har inte gjort det. Det kanske också säger en del.

Jag råkade hitta en lagtext som kan vara relevant i detta fallet, i samband med att jag kollade på en annan grej. Det är Trafikförordningen Kap 3 7§ som säger bl.a. följande:

"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

Källa:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Det betyder dock inte att jag håller med lagstiftaren, eller tycker att lagtexten är vettig.

Dvs man får vänta tills möjlighet finns. Precis som när man ska passera oskyddade trafikanter
Cykel håller vettigt långt åt höger -> inget problem att passera på ett säkert sätt. Bil håller åt höger -> går inte att passera. Cykel mitt i vägen -> om det inte finns något annat skäl (som t.ex. en kommande vänstersväng), ett olaga hinder.

Med hinder i trafiken menas hinder som inte går att undvika. En traktor i 30 på en 70-väg är inte ett hinder. En bil i 30 på samma väg kan beroende på omständigheterna vara ett hinder i lagens mening. En cyklist som väljer att lägga sig mitt i vägen för att blockera omkörningar kan mycket väl också vara ett olagligt hinder.

Men inget av detta påverkar såklart kravet att inte utsätta andra för fara.

Jag råkade hitta en lagtext som kan vara relevant i detta fallet, i samband med att jag kollade på en annan grej. Det är Trafikförordningen Kap 3 7§ som säger bl.a. följande:

"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

Källa:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3

Det betyder dock inte att jag håller med lagstiftaren, eller tycker att lagtexten är vettig.
Det där hade funkat (men också samtidigt varit meningslöst) om åtminstone majoriteten av bilister gav fan i att köra om för snabbt, för nära och utan fri sikt framåt.

Eller finns det vägar i vårt vackra avlånga land där man inte stumt bör hålla skyltad hastighet utan måste vara beredd på att dela på utrymmet?
Vafalls?! "Rättspraxis" är väl att skyltad hastighet är absolut minimihastighet.
Rekommenderad hastighet är väl alltid skyltad hastighet + 25%.

Källa:

Här är väl nyckelorden "så nära som möjligt" och vem som ska göra den bedömningen. Cyklisten rimligtvis.

Få trafikanter har väl rimligen några rättigheter, förutom möjligen rättigheten
att färdas på vägar om specifika tillämpliga krav uppfylls.
Däremot har väl alla trafikanter skyldigheten att visa hänsyn mot alla andra trafikanter.

Och nej, jag kan inte ange lagar etc för ovanstående påståenden.
Men det är innebörden av ett antal lagar m m.

Det här var väl antagligen någon slags skämt men hundskatten var enligt google i dagens penningvärde 365kr per år när den slopades. Hur tänker du att återinföra detta skulle förbättra din cykling?
Man får ju höja den till ca 1000kr/år. Det finns typ 400-500 000 fler hundar nu. Och väldigt många hundägare klarar inte av att gå med sin jycka utan att utgöra en olägenhet/fara för andra trafikanter. Och detta skulle även göra att polisen kan kolla om skatten är betald, och på så sätt får lättare att ingripa mot olämpliga med hund.
Och det finns över en miljon hundar nu. 1000kr/år och jycke blir många hundra miljoner till kommunerna det. Och även 365 miljoner vore en trevlig summa att flytta från hundägare till kommunerna. Och givetvis ska landets ca 300 blindhundar och ytterligare ca 20 000 hundar inom tull, försvar, polis och eftersök vara skattebefriade.

Eeeh, va? Vägen var ju inte "fri" om du fick bromsa ner till 30. Varför gick du inte ut i mötande fil? Antagligen för att du inte hade fri sikt, eller?

Du får förklara problemet igen. Jag förstår inte.

Edit: Fenomenet har rimligen uppstått för att alldeles för många bilister är helt jävla dumma i huvudet.
Då tar vi det en gång till.
-Det är en böljande och kurvig väg, men ofta med bra sikt.
- Jag kan se att det inte finns hinder eller mötande trafik
- Cyklister (2-5 st) väljer trots det att lägga sig i bredd så att det en säker omkörning inte kan genomföras, varpå jag får bromsa.
- När de anser att de vill tillåta en omkörning lägger de sig i ett led.

Givetvis är detta är en bedömningssport, där min syn är att de aktivt hindrade en säker omkörning genom att blockera en väg som saknade hinder eller mötande trafik. Eftersom det skedde regelbundet under veckorna jag var där ställde jag frågan.

Då tar vi det en gång till.
-Det är en böljande och kurvig väg, men ofta med bra sikt.
- Jag kan se att det inte finns hinder eller mötande trafik
- Cyklister (2-5 st) väljer trots det att lägga sig i bredd så att det en säker omkörning inte kan genomföras, varpå jag får bromsa.
- När de anser att de vill tillåta en omkörning lägger de sig i ett led.

Givetvis är detta är en bedömningssport, där min syn är att de aktivt hindrade en säker omkörning genom att blockera en väg som saknade hinder eller mötande trafik. Eftersom det skedde regelbundet under veckorna jag var där ställde jag frågan.
#1: Hur bred var vägen?
#2: Hur mycket tid uppskattar du att du förlorade på att behöva vänta?

Edit: #3: Vad menar du med "säker omkörning"? Fanns det plats i motsatt körriktning att köra om? Eller blockerade cyklisterna så mycket av vägens bredd att du inte skulle få plats på vänster sida?

Frågan kokar väl ner till om man ska samarbeta och underlätta för varandra i trafiken, eller om man aktivt ska hindra och blockera.

Frågan kokar väl ner till om man ska samarbeta och underlätta för varandra i trafiken, eller om man aktivt ska hindra och blockera.
Det borde vara frågan, ja. Men när en väldigt stor del av bilister utsätter cyklister för fara så bör man också kunna förstå varför cyklisterna som avses i den här tråden gör som de gör. Ska man verkligen underlätta för människor som alltför ofta inte visar en nån som helst respekt? Det kan man tyvärr inte veta förrän idiotomkörningen redan är påbörjad.

Edit: Jag körde just från Mölnbo till Vagnhärad. Knappt nån trafik, bred och fin 70-väg. Jag mötte tre cyklister på hela vägen tror jag. Två av dem kördes om av bilister trots att dessa mötte mig. Samma sak med en fotgängare som demonstrativt gick en bit ut i vägbanan. Bilisten i det fallet höll knappt ut nåt alls. Själv nitade jag mer eller mindre, för att den bilisten skulle kunna hålla ut lite. Men icke. Jävla apskaft alltså. Och det är inte bara ett litet fåtal. Snarast var och varannan.

Det borde vara frågan, ja. Men när en väldigt stor del av bilister utsätter cyklister för fara så bör man också kunna förstå varför cyklisterna som avses i den här tråden gör som de gör. Ska man verkligen underlätta för människor som alltför ofta inte visar en nån som helst respekt? Det kan man tyvärr inte veta förrän idiotomkörningen redan är påbörjad.

Edit: Jag körde just från Mölnbo till Vagnhärad. Knappt nån trafik, bred och fin 70-väg. Jag mötte tre cyklister på hela vägen tror jag. Två av dem kördes om av bilister trots att dessa mötte mig. Samma sak med en fotgängare som demonstrativt gick en bit ut i vägbanan. Bilisten i det fallet höll knappt ut nåt alls. Själv nitade jag mer eller mindre, för att den bilisten skulle kunna hålla ut lite. Men icke. Jävla apskaft alltså. Och det är inte bara ett litet fåtal. Snarast var och varannan.
Det måste vara tröttande att alltid vara så irritabel och arg och att komma med tillmälen vid minsta mothugg eller missnöje.

Det måste vara tröttande att alltid vara så irritabel och arg och att komma med tillmälen vid minsta mothugg eller missnöje.
Har full förståelse för Makten i det här fallet och det kan väl knappast räknas som litet mothugg eller så, snarare ett farligt beteende av bilister. Tyvärr inte helt ovanligt heller...

Finns det lite utrymme utanför strecken så brukar jag cykla där för så långt ut brukar sällan bilar köra. Strax innanför strecken gillar jag inte då en del pressar sig förbi utan att passera mittlinjen.

Tillbaka
Topp