Är tubeless däck värt besväret?

Ja men kollade du om det läckte innan guckan? Mina egna hjul är täta innan guckan men inte dessa.
Läcker det för mycket fyller man fälgen. Jag vet bara inte vad som är för mycket. 3 bar går ur på 5 minuter. Möjligen är det vid ventilen och då tror jag det tätar.
du skrev tidigare att det var barnets cykel som läckte. Är det en White 240 ?
I så fall kan jag berätta, om det hjälper, att just på en sån cykel...Tejpade jag över skarven i fälgen med eltejp och sen hade på "slanglöstejp" och ventil (Vittoria, billigt och bra) Fick det att funka med Maxxis recon. Ingen punka än.

Provade först med ett Kenda small bloch orginaldäck (inte "TL-ready") men då pyste Stans-gukkan genom däcksidorna. Provade sen med Specialized-gukka. Då blev det tätt direkt.
Jag tänker att det där "TL-ready" är mest ett försäljningstrick. Jag behöver bara välja rätt produkter.

MEN Du har nog hål på tejpen precis över något ekerhål om det läcker sådär.
Gör som takläggarna. Lägg på ett nytt lager tejp utan att ta bort det gamla punkterade tätskiktet.

Hoppas du lyckas snabbt !

du skrev tidigare att det var barnets cykel som läckte. Är det en White 240 ?
I så fall kan jag berätta, om det hjälper, att just på en sån cykel...Tejpade jag över skarven i fälgen med eltejp och sen hade på "slanglöstejp" och ventil (Vittoria, billigt och bra) Fick det att funka med Maxxis recon. Ingen punka än.

Provade först med ett Kenda small bloch orginaldäck (inte "TL-ready") men då pyste Stans-gukkan genom däcksidorna. Provade sen med Specialized-gukka. Då blev det tätt direkt.
Jag tänker att det där "TL-ready" är mest ett försäljningstrick. Jag behöver bara välja rätt produkter.

MEN Du har nog hål på tejpen precis över något ekerhål om det läcker sådär.
Gör som takläggarna. Lägg på ett nytt lager tejp utan att ta bort det gamla punkterade tätskiktet.

Hoppas du lyckas snabbt !
Nej, det är 26'' som ska vara TL ready. Jag är lite inne på att ventilen passar dåligt i fälgen men är inte säker

Nej, det är 26'' som ska vara TL ready. Jag är lite inne på att ventilen passar dåligt i fälgen men är inte säker
På mina använda ventiler formar gummikonen om sig efter fälgen. Och det går att använda dem igen och igen. Har du inte dragit åt ordentligt redan så prova det.
Om det är vid ventilen det läcker så kommer pysljudet bara vid ventilen.
Läcker det vid ekerhålen (hål i tejpen över ett ekerhål) så kommer pysljudet all over the place. Så har det iaf varit för mig.

Senast ändrad:
Ja men kollade du om det läckte innan guckan? Mina egna hjul är täta innan guckan men inte dessa.
Läcker det för mycket fyller man fälgen. Jag vet bara inte vad som är för mycket. 3 bar går ur på 5 minuter. Möjligen är det vid ventilen och då tror jag det tätar.
Jag förstår inte att det skulle vara ett problem.
Ett av de DT-hjul jag använder som vinterhjul på gruscykeln läckte i fälgskarven. Vände skarven neråt tills tätningsvätskan gjorde vad den skulle, sedan dess inget pys nånstans. Vad gör det om det blir lite latex i fälgen?
Kör på bara. Du kommer att bli populär hos det attraktiva könet, får fläckfria skjortor resten av livet och 5% på sega råttor borta i kiosken. Inget att förlora där inte.

Jag förstår inte att det skulle vara ett problem.
Ett av de DT-hjul jag använder som vinterhjul på gruscykeln läckte i fälgskarven. Vände skarven neråt tills tätningsvätskan gjorde vad den skulle, sedan dess inget pys nånstans. Vad gör det om det blir lite latex i fälgen?
Kör på bara. Du kommer att bli populär hos det attraktiva könet, får fläckfria skjortor resten av livet och 5% på sega råttor borta i kiosken. Inget att förlora där inte.
Det ska bli perfekt om jag så ska göra om det 100ggr men det kräver att jag analyserar problemet.
Tjejer får jag ändå inte träffa för min fru. Lika bra att pilla med detta istället.

Kör slanglöst på min vardagscykel och har fått ett hål mitt i en dobb (dödsgrus, tack). Det vägrar täta även om det är sjukt litet och går genom rätt tjockt gummi. Börjar undra om gucka inte biter på tillräckligt hårda gummiblandningar eller nåt. Det funkar om jag kör lågt tryck, typ 1,7 bar, men över 2 nånstans så börjar det ofelbart läcka och guckan gör absolut ingenting. Då är det ändå en gucka som funkat väldigt bra i tjockare MTB-däck med betydligt mjukare gummi.
Hade hålet varit större så hade jag tryckt i en salami, men det går helt enkelt inte att få in. Undrar hur fanken man ska få bukt med detta. :cautious:

Kör slanglöst på min vardagscykel och har fått ett hål mitt i en dobb (dödsgrus, tack). Det vägrar täta även om det är sjukt litet och går genom rätt tjockt gummi. Börjar undra om gucka inte biter på tillräckligt hårda gummiblandningar eller nåt. Det funkar om jag kör lågt tryck, typ 1,7 bar, men över 2 nånstans så börjar det ofelbart läcka och guckan gör absolut ingenting. Då är det ändå en gucka som funkat väldigt bra i tjockare MTB-däck med betydligt mjukare gummi.
Hade hålet varit större så hade jag tryckt i en salami, men det går helt enkelt inte att få in. Undrar hur fanken man ska få bukt med detta. :cautious:

Tror att man kan täta litet hål genom att trycka i vad som helst som passar i hålet.
Jag har en gång lagt en lite för stor rev med en tallbarr.

Laglapp på insidan? Lite mer jobb så klart..

Om bara jag haft vett att låta det sitta på slang och forma sig under tiden jag hade pesten så hade skiten suttit som en smäck nu. Jävla däck till att lägga sig åt sidan. Borde låta ungen cykla på downhill casing så man slipper sånt här skit. (om det nu är casing som är problemet mina egna däck sätter sig rätt direkt hur kartong)

Vinterdäck borde rimligen vara av mjukare gummikvalisort än sommardito?
Eller har du Biltemadäck??

Laglapp på insidan? Lite mer jobb så klart..
Har aldrig lyckats få det att fästa permanent när jag försökt förut. För lite och för ojämnt gummi innanför korden liksom. Finns knappt nåt att vulka fast mot.

Får prova att dra lite sytråd fram och tillbaka genom hålet eller nåt sånt. Nåt som guckan faktiskt kan fästa emot, för mot gummit verkar det inte göra ett skit som sagt.

varför tar du inte en tvättsvamp med lite diskmedel och drar runt för att se var det bubblar? Det är inte ovanligt att det krävs gucka för att det ska täta, beror på fälg och däck.
Kan ju lika gärna vara däcksidan som bubblar eller om det är i fälgkanten brukar gucka täta. Är det vid ventilhalsen kan också guckan täta om man vickar lite

Det är inte farligt med tubless. Jag har ett Crossmax XL hjulpar med UST och då slipper man tänka på tejp vilket kan vara skönt. Har dock aldrig haft problem med WTB-fälgen som har tejp också...Sen kör jag med slang på pendelcykeln då jag inte vill byta gucka utan bara pumpa skiten då och då :)

Är hålet för litet är lösningen enkel, borra upp ett större hål! Sen går det att laga... Så lagades mitt bildäck i alla fall, men borde väl duga till cyklar också

varför tar du inte en tvättsvamp med lite diskmedel och drar runt för att se var det bubblar? Det är inte ovanligt att det krävs gucka för att det ska täta, beror på fälg och däck.
Kan ju lika gärna vara däcksidan som bubblar eller om det är i fälgkanten brukar gucka täta. Är det vid ventilhalsen kan också guckan täta om man vickar lite
Jag har kollat. Det läcker vid ekrarna. Bland annat baserat på att jag har noll problem med mina egna hjul så tror jag att det läcker vid ventilen in i fälgen. och passformen där är helt annorlunda

Har aldrig lyckats få det att fästa permanent när jag försökt förut. För lite och för ojämnt gummi innanför korden liksom. Finns knappt nåt att vulka fast mot.

Får prova att dra lite sytråd fram och tillbaka genom hålet eller nåt sånt. Nåt som guckan faktiskt kan fästa emot, för mot gummit verkar det inte göra ett skit som sagt.
Jag lagade Rocket Ron i somras med lim för våtdräkter (Mares lim, råkade ha det hemma). Gissar att annat lim avsett för gummi funkar lika bra typ Liquiesole. Gör rent innan, sandpappra lite och testa.

Ja, eller jag har svårt att hinna med jobbet så lite mer än en hobby.

Nu är jag i alla fall säker på att det är ventilens passform. Jag kör det pysa ut i fälgen.

Så ja, har du koniskt ventilsäte bör det gå att spänna ner ventilen med kontramuttern. Annars blir det väl att tejpa om.

Nu är ett tätt men inte det andra. Då ska vi bara räkna ut vad som skiljer. Bytte ventil märke på bägge och ett blev tätt....måste väl tejpa om ja

Jag lagade Rocket Ron i somras med lim för våtdräkter (Mares lim, råkade ha det hemma). Gissar att annat lim avsett för gummi funkar lika bra typ Liquiesole. Gör rent innan, sandpappra lite och testa.
Har kört Rubberfix (samma som Liquisole tror jag) med varierande framgång. Nån gång satt det som berget, en annan gång släppte det efter ett tag. :cautious: Det var i och för sig på MTB-däck som skrynklas betydligt mer, så det kanske funkar bättre på ett däck som mestadels används på relativt slätt underlag.

På 26'' om det är TLR så känns det väl relevant för vikten främst.
Men viktigast är principen. Värt besväret är det väl knappast. Jag trodde det skulle ta 5 minuter som det brukar göra och nu har jag köpt en kompressor.
Är det white xc260 du sliter med? Jag har en sådan inköpt till dottern till inför våren så vore kul att höra om de fälgarna funkar tubeless. Däcken har bytts till RoRo tubelessdäck. Iofs är dottern då lätt så det borde gå att köra med slang o lågt tryck utan problem.

Är det white xc260 du sliter med? Jag har en sådan inköpt till dottern till inför våren så vore kul att höra om de fälgarna funkar tubeless. Däcken har bytts till RoRo tubelessdäck. Iofs är dottern då lätt så det borde gå att köra med slang o lågt tryck utan problem.
Nej, Nuclues 26'' som ska vara TLR. Nu funkar ett hjul efter att ha bytt ventil. Det andra funkar ändå inte men jag har pillrat så mycket att jag kanske måste tejpa om. För att skoja till det så är de olika tejpade med olika tejp också....men det som inte funkar är "rätt" tejpat med rätt bredd på tejpen enligt mig.
Det som funkar är tejpad med ett smalt noname tejp...

Så nu verkar bägge hjulen vara tysta. Det första höll i 2 dagar. Tycker det borde vara godkänt för nästa steg och gucka.
Får erkänna att jag inte orkade testa fler varianter utan tejpade likadant som det som funkade. Dvs för smalt tejp dubbelt istället för korrekt tejp enkelt (korrekt = 27mm på i25?). Såg inget fel på den korrekta tejpningen men jag har sett en del rekommendera dubbelt. Helt klart lättare att få jämt på djup fälg. Lär väl ligga vaken över de extra 21mm tejp nu.

Biltemas munstycke verkar kunna knipsa eller bryta av en bit av vintilröret. Det är såna äventyr som sätter färg på tillvaron. Otippat i alla fall för mig.

Hur lång tid tog det? En vecka? ? (y)
nää, jag poppade det 4a gånger med golvpump när jag var sjuk utan att få rätt på tejpen. 5e gången gick det inte och jag gav upp och beställde "bättre" tejp och andra ventiler. Det var väl nån månad sen.
Sen köpte jag kompressor i i Tisdags och meckade lite med ventiler innan jag testade det första däcket jag dubbeltejpade för en månad sen men inte kunde poppa. Det höll direkt.
Var tvungen att jobba lite och och sen tejpade jag om det andra på samma sätt idag. Borde testat bredare tejp man orkade inte.

Tejpar en ikke TLR på i19 nu med 27mm tejp. Det verkar stämma rätt bra med hur dubbeltejpen landade.
EDIT. verkar också hålla hjälpligt så +7-8 mm på tejpen är kanske bra

Senast ändrad:
Pös ändå rätt bra på den gamla i19 fälgen när jag kollade med såpavatten. Både ventilen och däcksidan.
Det läckte ut sen på ca 45min. Vintilhålet är för stort också så drog på ett par lager eltejp på insidan.

Idag guckade jag alla tre och kan väl svara på min egen ursprungliga fråga att det kan pysa en del utan att det blir någon direkt märkbar katastrof.
Kul om det håller. icke-TLR fälg och däck. (NN Performance).
De två andra TLR hoppas jag verkligen håller annars blir det tårar IRL och tystnad på happy.

Tillbaka
Topp