Är tubeless däck värt besväret?

Bytte fälg på framhjulet på racern till bredare TR46 från Light Bicycle, tejpade 1 varv med 23mm:s tejp, på med schwalbe 28mm, i med 30 ml doc blue, och pumpa.
Smegtätt utan att skaka latex som vanligt.

Bytte fälg på framhjulet på racern till bredare TR46 från Light Bicycle, tejpade 1 varv med 23mm:s tejp, på med schwalbe 28mm, i med 30 ml doc blue, och pumpa.
Smegtätt utan att skaka latex som vanligt.
Ja, de flesta verkar gucka direkt men det gäller att inte tejpa dåligt då så det sprutar vid ekrarna. Har aldrig gjort det så vet inte hur klantig man måste vara.
Jag poppar alltid utan gucka och fyller genom ventil. Brukar hålla helt tätt innan guckan. Vet inte varför dessa är sämre men det är dåligt med plats för ventilen så kanske sätter den sig dåligt.

Ja, de flesta verkar gucka direkt men det gäller att inte tejpa dåligt då så det sprutar vid ekrarna. Har aldrig gjort det så vet inte hur klantig man måste vara.
Jag poppar alltid utan gucka och fyller genom ventil. Brukar hålla helt tätt innan guckan. Vet inte varför dessa är sämre men det är dåligt med plats för ventilen så kanske sätter den sig dåligt.
Det går inte att tejpa så dåligt så att det läcker, bättre att be någon som har tummen på sidan av handen isf.
Lägg tejpen omlott vid ventilen så att den är dubbel där, använd ventil med rund gummikona, lägg på däcket på ena sidan med ventilen uppåt, fyll på gucka i däcket nere, ta tag i hjulet nertill och luta det mot ex vägg och jobba på däcket uppåt med händerna, se till att däcket ligger på varsin sida av ventilkäglan, pumpa, Cykla.

Det går inte att tejpa så dåligt så att det läcker, bättre att be någon som har tummen på sidan av handen isf.
Lägg tejpen omlott vid ventilen så att den är dubbel där, använd ventil med rund gummikona, lägg på däcket på ena sidan med ventilen uppåt, fyll på gucka i däcket nere, ta tag i hjulet nertill och luta det mot ex vägg och jobba på däcket uppåt med händerna, se till att däcket ligger på varsin sida av ventilkäglan, pumpa, Cykla.
Ok, jag var kanske onödigt försiktig då. Van vid att det håller helt tätt och har läst om folk som fuckat det.

Vet inte om det har någon effekt eller om det är placebo, men jag brukar dutta på lite vätska runt ventilen innan jag drar åt.

Hmmm, placebo vet i sjutton, om jag förstår det rätt är det t.o.m. att rekommendera att själva ventilens gummikägla får gucka på sig också innan man drar åt annars kan det läcka om man har osis? Åtminstone om vi snackar nyinstallation?

Ja ha, nu åkte sommardäcken på och passade på att konvertera till tubeless. Det gick ju hur enkelt som helst. Gick ju att poppa däcken med en vanlig cykelpump- Nu körde jag metoden pumpa upp, fylla genom ventilen och pumpa upp igen men borde nog funkat om jag hällt i också.

Blev en kort premiärtur i skogen. Kändes ju lättare att accelerera upp, men det kan ju varit placebo från att gå från DHF Maxxgrip och Dissector Maxxterra till DHF Maxxterra och Rekon Dual...

Lite nymalen svartpeppar till däcksvätskan någon...
IMG-6852.jpg

Ny säsong. Däcken håller trycket bra. Bara i med ny vätska och köra?
Cykeln har stått svalt men har väl inte direkt snurrat på hjulen.

Eller ta av däck, skrapa rent, rengöra kanter för att få bort gammal tätningsvätska som bildat klumpar och hoppas på att allt går smidigt?

Är nöjd med TL men var nöjd med slang också, hade inte en punka första året trots lågt tryck (<20psi) men kör mer bland rötter än sten.

Hur ofta tar ni av däcket för att kontrollera/rengöra/byta tejp?

Ny säsong. Däcken håller trycket bra. Bara i med ny vätska och köra?
Cykeln har stått svalt men har väl inte direkt snurrat på hjulen.

Eller ta av däck, skrapa rent, rengöra kanter för att få bort gammal tätningsvätska som bildat klumpar och hoppas på att allt går smidigt?

Är nöjd med TL men var nöjd med slang också, hade inte en punka första året trots lågt tryck (<20psi) men kör mer bland rötter än sten.

Hur ofta tar ni av däcket för att kontrollera/rengöra/byta tejp?
Du kan ju lyfta hjulet och se om gravitationen tydligt/snabbt får det att rotera till nån viss punkt (mer än ventilens vikt brukar orsaka), för att försöka avgöra om det är nån större klump på ett ställe. Sen ta loss hjulet och skaka för att höra om det verkar vara nån gucka kvar i flytande form (inte så troligt), annars bara fylla på genom ventilen.

Jag skylle nog ta av däcket 1-2 ggr / år iaf för att kolla gucka och tejp. Dock kan man ju ha otur och sabba tejpen när man avmonterar däck så var redo med ny...

Rengöra däck varje avmontering är finlir som jag skippar iaf. Men det kan väl behövas om det hunnit bli snustorra rester innan du monterar igen.

Jag skylle nog ta av däcket 1-2 ggr / år iaf för att kolla gucka och tejp. Dock kan man ju ha otur och sabba tejpen när man avmonterar däck så var redo med ny...

Jo, är väl mest orolig för att sabba tjejen utan att jag märker det vid av/påkrängning och sen fyller fälgen..

Jag märker inget när jag snurrar hjulet sakta. Menar du att du kan avgöra var ventilen sitter bara genom rotation?

Lutar nog åt att jag bara fyller på och kollar tejpen när jag slitit ut däcken.

Hade gärna bytt däck efter väder/före men det verkar sådär roligt med gucka i däcket. Där hade jag föredragit slag alla dagar i veckan.
Har tyvärr inte ekonomi till en extra uppsättning kompletta hjul.

Jo, är väl mest orolig för att sabba tjejen utan att jag märker det vid av/påkrängning och sen fyller fälgen..

Jag märker inget när jag snurrar hjulet sakta. Menar du att du kan avgöra var ventilen sitter bara genom rotation?

Lutar nog åt att jag bara fyller på och kollar tejpen när jag slitit ut däcken.

Hade gärna bytt däck efter väder/före men det verkar sådär roligt med gucka i däcket. Där hade jag föredragit slag alla dagar i veckan.
Har tyvärr inte ekonomi till en extra uppsättning kompletta hjul.
Menade att om det är en klump med torkad gucka på ett ställe så borde den hamna nederst varje gång av gravitation om du snurrar hjulet lite och väntar på dess viloläge, så som väldigt väl roterande hjul tenderar att stanna med ventilen nederst pga. ventilens extra vikt (och i vissa fall även pga. förstärkning i fälgen vid ventilhålet).

Jag plockar av däcken, spolar rent med slang och torkar ur med trasa. Sedan i med fräsch vätska. Hittills har jag inte haft några problem med att tejpen släpper, den sitter som berget.

Rör inte till det. Om du inte misstänker en stor gucka-boll, fyll på ny vätska. Om du inte misstänker läckage, låt tejpen vara. Kolla närmare när du byter däck. Rengöring bara om det ser hemskt ut. Att byta däck med tubeless ska inte ta så mycket längre tid än med slang (för mig går det nog snabbare). Men lite kladdigt kan det ju bli om man klantar sig.

Menade att om det är en klump med torkad gucka på ett ställe så borde den hamna nederst varje gång av gravitation om du snurrar hjulet lite och väntar på dess viloläge, så som väldigt väl roterande hjul tenderar att stanna med ventilen nederst pga. ventilens extra vikt (och i vissa fall även pga. förstärkning i fälgen vid ventilhålet).
Jo, förstod nästan det. Men blev fascinerad över att de kan var så lättrullade att de stannar med ventilen nere.

Kommer nog byta till muc off just för det praktiska med att den är vattenlöslig.

Håller 1000ml flaskan längre än 1år öppnad?

väldigt väl roterande hjul tenderar att stanna med ventilen nederst pga. ventilens extra vikt (och i vissa fall även pga. förstärkning i fälgen vid ventilhålet).
Det där kan antagligen skilja mellan olika typer av fälgar
Men på riktigt lätta alufälgar för fälgbromsade lvg-cyklar är ofta tyngdpunkten mittemot ventilhålet tyngst.
Detta eftersom de flesta (alla?) alufälgar har en skarv där och även om skarven är svetsad så sitter det en (tung) skarvbit inuti.

Tex Campa har i en del av sina hjul försökt balansera denna skarvtyngd genom att använda tyngre ekrar på båda sidor om ventilhålet
Campa kallar det kallar Dynamic Balance™

Jag brukar oftast inte bry mig om sådana små skillnader, men jag har ett hjul med en riktigt lätt alufälg (<360g) och där märktes obalansen
Det hjulet har jag balanserat mha blyvikter från Biltema, de sitter under fälgbandet på vardera sidan om ventilhålet
och det märktes stor skillnad!

Jag fick min första punka med tubeless idag, två år sedan första konverteringen. Drog i en sten med framhjulet, ironiskt nog samma stenjävel som jag körde sönder mitt bakhjul på för ett tag sedan, och det blev en spricka vid basen på en av mittdobbarna. Pyspunka snarare än gejser, så eventuellt hade vätskan tätat till slut, men jag tryckte i en salami.

Så ja, extremt värt besväret.

Säg det, jag räknar inte km i vanliga fall. Cyklar mest teknisk stig och gubb-enduro, är normalt ute och kör 2-3 gånger i veckan. Året runt.

Jag hade nyligen problem med ett riktigt tunnväggigt däck, ett Ultradynamico Cava. När jag fått någon reva i andra däck (WTB Horizon) har jag kunnat lappa på insida och sen pressa ut däcket mot fälgen för att få det någorlunda tätt, följt av att pumpa upp med minipumpen i fält. Cava-däcket däremot klibbade fast i sig självt, så att när jag försökte dra ut det mot ena sidan av fälgspåret (genom att knipa tag i sidovägg och en del av slitspåret) drogs det loss från andra sidan. Tubeless-vätskan klistrade liksom ihop sidoväggarna och slitspåret så att jag fick ta av däcket helt, dra loss sidoväggarna från slitspåret, och sätta i en slang. Otroligt seg situation som jag tror beror på att däcket saknar struktur, det vill liksom inte självmant bukta ut från fälgen som mina andra däck. Frågan är vad man gör i framtiden med liknande däck, har någon provat att poppa ett däck på plats med koldioxid? Finns inte alltid en bensinmack med tryckluft runt hörnet...

Jag hade nyligen problem med ett riktigt tunnväggigt däck, ett Ultradynamico Cava. När jag fått någon reva i andra däck (WTB Horizon) har jag kunnat lappa på insida och sen pressa ut däcket mot fälgen för att få det någorlunda tätt, följt av att pumpa upp med minipumpen i fält. Cava-däcket däremot klibbade fast i sig självt, så att när jag försökte dra ut det mot ena sidan av fälgspåret (genom att knipa tag i sidovägg och en del av slitspåret) drogs det loss från andra sidan. Tubeless-vätskan klistrade liksom ihop sidoväggarna och slitspåret så att jag fick ta av däcket helt, dra loss sidoväggarna från slitspåret, och sätta i en slang. Otroligt seg situation som jag tror beror på att däcket saknar struktur, det vill liksom inte självmant bukta ut från fälgen som mina andra däck. Frågan är vad man gör i framtiden med liknande däck, har någon provat att poppa ett däck på plats med koldioxid? Finns inte alltid en bensinmack med tryckluft runt hörnet...

Jag har poppat- eller fylld på efter punka iaf - med patron. Det går alldeles utmärkt. Man kommer hem. Bara att komma ihåg att latexen i tätningsvätskan gör lika som latexslang, släpper genom CO2 så det är bra att ”byta luft” snarast.

Tubeless kan vara ganska häftigt.

Tydligen fick jag punka på en tur häromdagen, men jag kom hem utan att märka något. Dagen efter var däcket platt, så jag pumpade upp det. Sen har det varit lika tätt som innan.

Konverterade cyclepron igår. Gamla bliss ready renegade funkar fantastiskt. Fälgarna är inte TLR men håller tätt.

Tyvärr ingen sport längre sen jag köpte kompressor. Ännu lättare nu när jag köpt ett riktigt munstycke också. Plockade inte ut käglan ens.

Haha, det tog mindre än 24 timmar från att jag hyllade tubeless tills dess att jag satt på fjället och stoppade i en slang och svor över kladdet ?

Ett litet hål mellan fälgkanten och den lilla gummibanden som man kollar på för att se om däcket poppat ordentligt.

Efter några försök att pumpa och se till att det var gucka vid hålet gav jag upp.

Så här i efterhand misstänker jag att det är just det hålet som spökade häromdagen, och även tidigare en gång när jag tappat tryck efter lite stökig cykling. Troligen går hålet upp när däcksidan knycklas osv.

Nu är bara frågan om jag ska köpa nytt däck, eller om jag ska försöka laga hålet och våga lita på det. Det får bli en fråga till efter semestern.

Haha, det tog mindre än 24 timmar från att jag hyllade tubeless tills dess att jag satt på fjället och stoppade i en slang och svor över kladdet ?

Ett litet hål mellan fälgkanten och den lilla gummibanden som man kollar på för att se om däcket poppat ordentligt.

Efter några försök att pumpa och se till att det var gucka vid hålet gav jag upp.

Så här i efterhand misstänker jag att det är just det hålet som spökade häromdagen, och även tidigare en gång när jag tappat tryck efter lite stökig cykling. Troligen går hålet upp när däcksidan knycklas osv.

Nu är bara frågan om jag ska köpa nytt däck, eller om jag ska försöka laga hålet och våga lita på det. Det får bli en fråga till efter semestern.
Hade du inga pluggar med dig på fjället?

Jag får ofta ett sekundärt hål där när jag får genomslag i däcket och det går nästan alltid att laga med en salami.

Jo, faktiskt. Men jag tror nästan att jag hade förvärrat skadan på däcket. Pluggen och verktyget kändes alldeles för grovt, ca 5mm.

Men som @Rattnalle skriver, så går det nog att fixa med en plugg. (salami=plugg?) jag får testa under kontrollerade former.
Tror garanterat inte du hade förvärrat det, bara gnugga upp hålet tillräckligt stort, och köra in pluggen.

slanglöstguruer!

jag tappar luften i mina rene herse naches pass-däck. när jag cyklar lugnt behåller de luften bättre, och vätskan verkar inte försvinna i någon rask takt. jag fyllde på med extra stan's race, utan förbättring. min hypotes är att de tappar luften mellan fälg och däckkant när jag står upp och tar i. fälgarna är inte officiellt slanglösredo, men har rejälare kant än vissa slanglösredofälgar.

kommer det hjälpa att tejpa fälgen ett extra varv eller två? eller finns det någon slags "rim strip" för 26"/559 mm som ger tajtare passning och bättre tätning?

skulle jag ha bättre lycka med ett sånt här kit?
(känns oklart när jag ligger i utkanten på specifikationen åt två håll, 25 mm innerbredd på fälg och 26-tum).

edit: det här verkar iofs lovande:
too-wide.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp