Årets lamptråd 20/21

Årets lamptråd 20/21
Jag tänkte beställa dessa två lampor, kanske en ploj men tråd/ trådlös remote men den känns ändå rätt bra att slippa sitta och fumla med en lampa med bara en hand på styret? Alternativet är väl Biltemas 2000 lumen lampa?
Baklampan har också alarmfunktion.
Nu är det beställt, jag velade mellan 1600 lumen varianten och den på 1800 lumen, men tyckte att prisskillnaden på $40 varför stor för att gå på 1800 lumen, jag kommer ju inte cykla i beckmörker på smala stigar i skogen liksom.

Årets lamptråd 20/21
Kvällens tur via sandstranden, med nya mobilen, var chansen att visa den fantastiska ljudbilden på Gvolt 80. Artefact delux, na-na-na-na batman.
Lite smal ljusbild för mina landsvägar, skulle vilja få till ett helljus också.
Men driftsäker och hyfsat smidig gör att jag inte jagar alternativ.
20201225_181612.jpg

Årets lamptråd 20/21
IMG_20201231_073249471.jpg

Bilder från morgonens provkörning av Lupine Wilma som separat helljus med bluetooth-knapp. Jag har programmerat den att endast ha 2 st lägen för tillfället: MAX och OFF, allt eller inget!

Blixtsnabb respons vid avbländning med strömställaren. Som det ska vara helt enkelt. Och momentet att sätta på ON igen sker endast några tiondels (!) sekunder långsammare, bara för att den gör en "mjukstart" från OFF när den är inställd på MAX som enda ljusläge. Med 4 st "leddar" från tyska OSRAM så lär den väl hålla några år längre än billigt "Kina-skräp".

Först halvljuset Busch + Müller IXON IQ Premium, här först på Eco/Lågläge.
IMG_20201231_073401690.jpg

Och här nedanför på max-läge, eller rättare sagt, det normala läget för mörkerkörning. Eco/Låg-läge ovanför är ju möjligen endast lämpligt att ha som ett parkeringsljus eller "nödljus" i mörker...
IMG_20201231_073302994.jpg

Men nu över till det roliga: Lupine Wilma
*klick* På med helljuset! Jag är ganska nöjd så här... ☺
IMG_20201231_073318778.jpg

IMG_20201231_073547419.jpg

IMG_20201231_073617722.jpg

IMG_20201231_073820466.jpg

IMG_20201231_073840520.jpg

Årets lamptråd 20/21
Fick hem en Hyper 7000 i veckan, rebrandad kinalampa (Cree XP-L2 leds). Bra mycket bättre tryck än de olika Magicshine jag kört på innan (kostar förvisso betydligt mer), men framförallt bättre ljusbild. Tänkte köra denna på hjälmen och mina magicshine på styret.

C57BCC8C-34DE-4AB4-9B07-612D0D3C3487.jpeg

81F929F4-75BE-4B20-87A8-58030CB980D0.jpeg

5C39DB42-5DDD-47A9-B93C-6ADFC2F40F56.jpeg

Årets lamptråd 20/21
Årets lamptråd 20/21
Jag är på jakt efter en ny StVZO-lampa. Jag har inte läst hela tråden men fattat så mycket att Cateye gVolt 70.1 verkar vara ett rätt givet alternativ till kortlistan. Finns andra alternativ?

Tänkt användning är pendling på oupplysta skånska landsvägar samt en och annan lång tur efter solnedgång alt. innan soluppgång. Samt stadscykling.

Mina krav
Ska kunna tas bort enkelt när man har parkerat cykeln
USB-laddning
StVZO
Lång batteritid
Tillräckligt bra kräm för att kunna cykla på skånska oupplysta landsvägar sent på kvällen/tidigt på morgonen
Byggkvalitet i både lampa och fäste

Gärna/bra-att-ha
Montering under styret samt under garminfästet
USB-laddning under färd
Så liten och smidig som möjligt (även om jag förstår att ovanstående krav/önskemål jobbar emot detta krav)

Årets lamptråd 20/21
köp gärna två lampor och få bättre spridning, vaccination mot laddningsångest, totalt sett längre batteritid iom köra misärfritt på lägre kräm.

och redundans i största allmänhet.

Redundansen klarar jag med min nuvarande lampa som börjar få lite halvkass batteritid. Den funkar för vanlig vardagscykling men den pallar inte tre timmar i tvågradig skånsk vinter.

Det är en lampa jag är på jakt efter i dagsläget.

Årets lamptråd 20/21
Jag är på jakt efter en ny StVZO-lampa. Jag har inte läst hela tråden men fattat så mycket att Cateye gVolt 70.1 verkar vara ett rätt givet alternativ till kortlistan. Finns andra alternativ?

Tänkt användning är pendling på oupplysta skånska landsvägar samt en och annan lång tur efter solnedgång alt. innan soluppgång. Samt stadscykling.

Mina krav
Ska kunna tas bort enkelt när man har parkerat cykeln
USB-laddning
StVZO
Lång batteritid
Tillräckligt bra kräm för att kunna cykla på skånska oupplysta landsvägar sent på kvällen/tidigt på morgonen
Byggkvalitet i både lampa och fäste

Gärna/bra-att-ha
Montering under styret samt under garminfästet
USB-laddning under färd
Så liten och smidig som möjligt (även om jag förstår att ovanstående krav/önskemål jobbar emot detta krav)

Jag har halvt om halvt beslutat mig för en GVolt 70.1. Nu är mitt problem lagerläget. Lampan i sig själv (o-bundlad) finns inte inne på något av de ställen jag brukar kolla. Den finns på amazon.se men typ 2-300 dyrare än andra ställen. Eller i bundling som inte ger mig mervärde alls till högt pris.

Jag får nog hålla mig till tåls några veckor.

Årets lamptråd 20/21
Någon som vet var man kan köpa batteripack till lampor från Kaidomain utan att beställa från Kaidomain?

Ett av mina har lagt av och jag känner inte riktigt för att beställa från Kina just nu. Gärna något mer lokalt.

Kanske @Miracle vet? Eller vad vet du inte? ?

Årets lamptråd 20/21
jag har köpt grejor från kina ett antal gånger under pandemin, och inga problem med det.

till och med varit utan avgifter, alltså prepaid. och så har varit med kaidomain även tidigare.

ett grannpar två hus bort ådrog sig covid i inoonesien julen 19, alltså före larmet från wuhan. dessbättre var de smittfria när de återkom tre veckor senare. så det här har funnits bland oss längre än vi tror.

Årets lamptråd 20/21
Någon som vet var man kan köpa batteripack till lampor från Kaidomain utan att beställa från Kaidomain?

Ett av mina har lagt av och jag känner inte riktigt för att beställa från Kina just nu. Gärna något mer lokalt.

Kanske @Miracle vet? Eller vad vet du inte? ?
Det är mycket jag inte vet. Det är därför jag hänger på Happyride så jag får lära mig nya saker varje dag! ??

Tyvärr har jag dålig koll på alternativa batterier. Köpte dock lampa å batteri på sportlampan.se en gång å de grejorna var Ok om jag minns rätt. Vill minnas att en granne köpte dem sedan.

Frid!

Årets lamptråd 20/21
Jag köpte batterier från https://enerprof.de då jag inte var sugen på lång väntetid och risk för tull på en beställning från Kaidomain. De känns mycket kvalitativa men har bara haft dem ett halvår.
Schysst. Dock jäkligt stökig sida haha vet inte var jag ska leta efter batteripack till en cykellampa.

Edit: Tog lite tid men jag hittade nog rätt! Synd bara att det är nästan en månad väntetid på att de ska bygga batteriet.

Senast ändrad:
Årets lamptråd 20/21
det låter ju lysande. kaidomain har liknande leveranstid, även där görs det on demand. inte helt osannolikt på samma ställe i asien?

Årets lamptråd 20/21
Så här står det på sidan:

"Kära kund,

vi tillverkar många av våra produkter själva i Berlin. För att vi ska kunna erbjuda dig ett brett utbud av produkter och samtidigt attraktiva priser måste vi använda våra produktionsresurser ekonomiskt.
Av denna anledning går vi bara i produktion för många av våra produkter (främst ENERpower-batterier) när vi har en beställning på dem."

Frid!

Årets lamptråd 20/21
Vad finns det för vettigt runt 40 lux? AA-batteri, gärna upp&nervänd montering.

Har idag en Trelock 750 med 30 resp 15(eco) som brukar vara min togo-lampa. Men det verkar ha hänt nåt när man gick upp i H40 och jag tycker den är lite för klen.

Gvolt 70.1 verkar perfekt förutom det med batteri. Finns det nåt vettigt eller är allt USB-skit nu?

Årets lamptråd 20/21
Vad finns det för vettigt runt 40 lux? AA-batteri, gärna upp&nervänd montering.

Har idag en Trelock 750 med 30 resp 15(eco) som brukar vara min togo-lampa. Men det verkar ha hänt nåt när man gick upp i H40 och jag tycker den är lite för klen.

Gvolt 70.1 verkar perfekt förutom det med batteri. Finns det nåt vettigt eller är allt USB-skit nu?
sitter inte upp och ned men med IKEA AA laddingsbara är jag över 5h på maxstyrka 80 LUX
Busch + Müller IXON IQ Premium

Årets lamptråd 20/21
Årets lamptråd 20/21
Årets lamptråd 20/21
15 är dock lite för lite, det går inte att ställa den på hälften?

Tanken med batteri är att kunna fylla på och slänga längs vägen (inte bokstavligt ☺️), hemma kan jag ladda med usb.
KÖrde på Clas Ohlsons vanliga AA som ska vara bra, dock höll de inte maxläget vidare länge. IKEAS laddningsbara är mycket bättre, hur många timmar i mörker brukar du cykla åt gången?

Årets lamptråd 20/21
Du kan själv från hemsidan ladda hem och läsa vad som går att göra eller inte i bruksanvisningen.

Absolut, men det är sällan uppgifter på hur lång brinntiderna är mm stämmer.

Jag har dubbla lampor och AA just för enkelhetens skull. Men har vid längre turer med några extra uppsättningar batterier. Har inte hamnat i Dynamodjungeln ännu.

Det är just det som är fördelen med lösa batteri. Visst har jag powerbank men den ska användas till så mycket annat redan. Vissa verkar inte gå att ladda och lysa med samtidigt heller.
I normalfallet så är det sällan mer än 3 timmar men den ska även med på några väntande äventyr och då är det en hel natt som ska klaras av.

Lutar åt Gvolt 70.1 ändå, någon som vet om den går att ladda och lysa med samtidigt?

Årets lamptråd 20/21
sitter inte upp och ned men med IKEA AA laddingsbara är jag över 5h på maxstyrka 80 LUX
Busch + Müller IXON IQ Premium
Laddar du genom att stoppa i sladden med batterierna sittande kvar i lampan? Jag har hört att folk fått problem med luckan på den lampan om man håller på att öppna och stänga för mycket.

Bosch & Soptunna? :LOL:

Årets lamptråd 20/21
Laddar du genom att stoppa i sladden med batterierna sittande kvar i lampan? Jag har hört att folk fått problem med luckan på den lampan om man håller på att öppna och stänga för mycket.

Bosch & Soptunna? :LOL:
Jag plockar ur dem, har ingen kontakt i lampan.
Oh ja vi älskar Amazon

Årets lamptråd 20/21
Vilken imponerande kunskap om lampor det finns här. Jag har en Niterider Lumina Minewt 600 men jag har tyvärr slarvat bort fästet till styret vilket gör lämpan obrukbar för cykling. Efter efterforskningar så är det rätt krångligt och dyrt att köpa ett nytt originalfäste för Niterider Lumina MiNewt. Någon som vet om man kan använda ett annat fäste till denna lampan?
niterider-minewt600-cord-med.jpgfäste.jpg

Årets lamptråd 20/21
Vilken imponerande kunskap om lampor det finns här. Jag har en Niterider Lumina Minewt 600 men jag har tyvärr slarvat bort fästet till styret vilket gör lämpan obrukbar för cykling. Efter efterforskningar så är det rätt krångligt och dyrt att köpa ett nytt originalfäste för Niterider Lumina MiNewt. Någon som vet om man kan använda ett annat fäste till denna lampan?
Visa bilaga 478389Visa bilaga 478390

Är det det fästet?

Årets lamptråd 20/21
Om man vill ha en lampa med fäste för gopro och inbyggt batteri, laddningsbart med USB. Vad ska jag kika på?

Tänker mig bra belysning på grus och skogsvägar i typ 90 minuter?

Årets lamptråd 20/21
Är det lampan som skall ha ett GoPro-fäste,
eller vill du ha en lampa som kan monteras i ett GoPro-fäste?

Om det är det senare så har CatEye en adapter för att montera lampan i ett GoPro-fäste

Årets lamptråd 20/21
Absolut, sen vet jag inte om deras lampor var så imponerande men det kanske var Bike24 som hade dåligt utbud?

Tillbaka
Topp