Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kais01 sa:hur vet du att den ger mer ljus (lumen)? ett enkelt sätt att få en uppfattning om ljusutbytet är att mäta strömförbrukningen.
har den inte ett mer riktat ljus, alltså mer ljus (lux)i ett mindre område håkan-style? ist kan den vara bättre som pannlampa...
mj872 reglerar iaf i vissa utgåvor ned till om jag minns rätt 900 lumen inom ett par minuter.
Jag har två av varje, BTS40S och KD2, strömförbrukningen är ganska lika. Den ena BT40S drar 1,5A och den andra 1,4A. Den ena KD2 drar 1,55A och den andra 1,42A. Uppmätt med mitt gamla nätaggregat från 1970-talet.
Den subjektiva upplevelsen är att KD2 ger mer ljus, och det borde den väl göra eftersom den har XM-L2 dioder som ska vara effektivare än XPG som sitter i BT40S. Skillnaden är dock inte så stor i närområdet, men 50-70 meter bort lyser KD2 upp betydligt bättre. BT40S har lite bredare ljusbild och lite varmare ljus, KD2 har mer spot men ändå ganska bred ljusbild. BT40S väger ca 100 gram och KD2 ca 70 gram. En av varje kan vara en bra kombination.
kais01 sa:men också att närfältet på cateye mår bra av att fyllas på med en nedåtriktad mer spridande lampa.
Erik.B sa:kais01 sa:men också att närfältet på cateye mår bra av att fyllas på med en nedåtriktad mer spridande lampa.
Det beror på användningsområdet, vid landsvägscykling vill du inte ha för mycket ljus strax framför cykeln.
Eftersom det är olika spänningar på batterierna blir det fel att jämföra endast deras "Ah",Laxel sa:Någon som testat M Tiger Sports Hyperion?
Verkar onekligen grym, 110g, jäkligt starkt batteri också, 10,4 Amperetimmar :)
(LedX Mamba - 124g å 6,4 Ah-batteri i jämförelse)
M Tiger Sports Hyperion 87,3 Wh LedX Mamba 64,4 Wh
+1Erik.B sa:Det beror på användningsområdet, vid landsvägscykling vill du inte ha för mycket ljus strax framför cykeln.
HåkanC sa:Uppmätt belysning från en bra lampa
HåkanC sa:Och tack för bilderna och jämförelsen
men i bild 2 ser det ut att vara rätt mkt ojämnheter i ljuset från GVolt 50 närmast cykeln,
hur upplevs de i verkligheten?
/Håkan
kais01 sa:hur erikb upplever närfältet på gvolt50 vet jag inte, men mitt intryck av samma ljusbild på gvolt80 är att ögat för landsväg fördrar ojämnheten där på ett bra sätt. blicken är inte riktad åt det hållet när man cyklar, utan framåt i ljuskäglan. och den är riktigt bra och kraftig på dessa lampor.
icke desto mindre föredrar jag alltså att fylla ut närfältet med en mer spridande lampa. bättre om man genar över en stig.
Erik.B sa:Det är lite som cyklar, ingen är bäst på allt, därför behöver man flera för olika ändamål.
jonja sa:Jag har då aldrig upplevt philips närfält som besvärande, tvärtom har det varit dämpat jämfört med andra samtida lampor. Men varför har du philips som testobjekt? Sen rätt länge går den inte att få tag på, varken komplett eller reservdelar.
HåkanC sa:Och tack för bilderna och jämförelsen
men i bild 2 ser det ut att vara rätt mkt ojämnheter i ljuset från GVolt 50 närmast cykeln,
hur upplevs de i verkligheten?
OK, självklart är det så att ögats ljuskänslighet skiljer sig från en kameras,Erik.B sa:Ojämnheterna är inget man tänker på då de är mindre framträdande för ögat än kameran.
Den har varit uppe här tidigare, det skall tydligen vara reflektorn från philipslampan de använder, men tydligen skall ljuset från den vara sämre, bla svagare och ngt mer (om jag kommer ihåg rätt.Erik.B sa:Angående tillgänglighet, kolla upp Spanninga Axendo. Inofficiellt verkar det som att de tog över produktionen av Saferide efter att Philips lagt ner (sålt rättigheterna?)
zanoii sa:...
Jag körde ett par timmar igår och hade samtliga lampor inställda på 25% vid standardkörning och höjde till 50% när det gick lite fortare. Väldigt trevlig spridning (det är ju ändå tre lampor) och behaglig färgtemperatur.
...
Barsk sa:Hej!
Atredo.se (dansk sajt egentligen, men man betalar i svenska pengar), har Kina-lampor från eastpower ligthing i sortimentet. Jättebilligt! Ser ju rätt Ok ut, och jag behöver en hyffsad lampa till junioren när vi ska ut och cykla i skogen. Nån som har nån erfarenhet av dessa lampor?
https://www.atredo.se/utrustning-oc...annlampor-hjalmlampor-etc_9798_13_9738~c.html
Oggler sa:Jag velar mellan 906 och 6500-lampan. 906 har ju fått kritik för att ha så dålig ljusbild. Där verkar 6500 vara bättre. Kan någon bekräfta eller dementera det här?
NickPick sa:Kört ett par rundor med Cateye Gvolt50 nu. Mycket nöjd! Har även använt den som komplement i skogen (till pannlampa då). Lyser brett och starkt.
Mitt magicshinebatteri har ca 30 minuter batteritid nu. Använt ca 15 gånger och aldrig legat urlappat. Är det bara att kassera? "- Batteripaket: 4 x 18650 Li-ion-batteri (7,4 V, 4,0 Ah)"
AX3L sa:NickPick sa:Kört ett par rundor med Cateye Gvolt50 nu. Mycket nöjd! Har även använt den som komplement i skogen (till pannlampa då). Lyser brett och starkt.
Mitt magicshinebatteri har ca 30 minuter batteritid nu. Använt ca 15 gånger och aldrig legat urlappat. Är det bara att kassera? "- Batteripaket: 4 x 18650 Li-ion-batteri (7,4 V, 4,0 Ah)"
Testa om möjligt utan skarvsladd.
NickPick sa:Kört ett par rundor med Cateye Gvolt50 nu. Mycket nöjd! Har även använt den som komplement i skogen (till pannlampa då). Lyser brett och starkt.
sparhawk sa:zanoii sa:...
Jag körde ett par timmar igår och hade samtliga lampor inställda på 25% vid standardkörning och höjde till 50% när det gick lite fortare. Väldigt trevlig spridning (det är ju ändå tre lampor) och behaglig färgtemperatur.
...
Var det Rumpberg HappyRide?
zanoii sa:sparhawk sa:zanoii sa:...
...
Var det Rumpberg HappyRide?
Yes! :)
Nu har dock en av mina nya Magicshines totaldött. Appen ville uppdatera firmware så jag gjorde det, det stod att det misslyckades och nu är den stendöd. Blir att reklamera då. Min andra lampa som är exakt likadan ville inte uppdatera firmware så något fuffens var det nog med den som nu är "brickad".
Laxel sa:Någon som testat M Tiger Sports Hyperion?
Ogillar LedX fäste också :(
https://www.cykelkraft.se/bikeray-r...MI-P3RheXc3QIV75ztCh2iUgo8EAQYAiABEgKXdvD_BwE
Jushi sa:Laxel sa:Någon som testat M Tiger Sports Hyperion?
https://www.cykelkraft.se/bikeray-r...MI-P3RheXc3QIV75ztCh2iUgo8EAQYAiABEgKXdvD_BwE
Jag kör med den rackaren monterad på styrstammen med goprofäste. Lyser som om man åker runt med solen framför sig ? Lyser både brett långt och starkt. Kan verkligen rekommendera den.
Men barnsliga fetischen man har för lampor så kommer det även kompletteras med en ny 6500 från magicshine ?
Laxel sa:Jushi sa:Laxel sa:Någon som testat M Tiger Sports Hyperion?
Jag kör med den rackaren monterad på styrstammen med goprofäste. Lyser som om man åker runt med solen framför sig ? Lyser både brett långt och starkt. Kan verkligen rekommendera den.
Men barnsliga fetischen man har för lampor så kommer det även kompletteras med en ny 6500 från magicshine ?
Grymt :D
Får man besvära om en bild när du står ute i mörkret så man får se spridningen. Gissar ändå att den inte sprider så jättemkt då den bredaste vinkeln på en av led-spotarna är 60-grader.
Jag kör med en UGOE NB19 som sprider 160 grader, älskar den. Då slipper man bli sjösjuk som man kan bli med endel lampor som har punktljus.
Laxel sa:Jushi sa:Laxel sa:Någon som testat M Tiger Sports Hyperion?
Grymt :D
Får man besvära om en bild när du står ute i mörkret så man får se spridningen. Gissar ändå att den inte sprider så jättemkt då den bredaste vinkeln på en av led-spotarna är 60-grader.
Jag kör med en UGOE NB19 som sprider 160 grader, älskar den. Då slipper man bli sjösjuk som man kan bli med endel lampor som har punktljus.
Nu kanske jag är sent ute, men på din beskrivning låter det som om den här lampan från Jula skulle kunna funkam3lk3r sa:Om man bara vill snabbt in till stan (gbg) imorn och köpa en billig lampa för att kunna se lite bättre när det är skymning (inte kolsvart ute).. Vad köper man?! Cykelbutik eller clas ohlson spelar ingen roll.
Tack Håkan, hade ändå skjutit upp det till tisdag, ser ut att bli perfekt för mig.HåkanC sa:Nu kanske jag är sent ute, men på din beskrivning låter det som om den här lampan från Jula skulle kunna funkam3lk3r sa:Om man bara vill snabbt in till stan (gbg) imorn och köpa en billig lampa för att kunna se lite bättre när det är skymning (inte kolsvart ute).. Vad köper man?! Cykelbutik eller clas ohlson spelar ingen roll.
100 SEK https://www.jula.se/catalog/fritid/...belysning-och-reflexer/cykellampa-led-631044/
Så här skrev en happyit om lampan tidigare i tråden
Kayoba (Jula) är den lampan jag har behållt. Bra fäste, skaplig lystid och bredare ljusbild än ovan testade lampor.
Laddas med USB, power-knappen börjar lysa rött när batteriet är på väg att ta slut. Lägen: Stark-svag-blink-av
Fästet går att justera i tre fasta steg sidledes. Förra säsongen körde jag med två av dessa på styret och justerade ut dem för att få tillfredställande bredd.
Läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3158994/3418682#msg-3418682
/Håkan