[Artikel] Långtidstest: Rose Root Miller, del 5 – Summering

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
H. sa:
rularn sa:
H. sa:
Root millern är inte på något sätt byggd för långlopp... :)

Inte bygd för men kan definitivt användas för ändamålet!!
Precis som att den itne är _BYGGD_ för enduro men kan ändå användas för det ändamålet också.

Nu går jag lite händelserna i förväg men cykeln levereras med 800mm styre, icke valbart. Jag tror Rose pekar rätt tydligt med hela handen i vilken riktning på berget cykeln ska åka.

För övrigt tycker jag det är ett ganska tråkigt test. Givetvis går det att sätta på lättrullade däck och pumpa dämparna och köra ett långlopp. Det kommer vara ungefär lika kul som med vilken annan 14 kg fs som helst.

Då är det ju betydligt mer intressant att hojen som den står inte bara gör bra ifrån sig på stockholms stigar utan även är konkurrenskraftig på svenska endurosträckor.

Mjae jag vore allt intresserad av att höra hur den funkar på ett långlopp. Inte så att någon förväntar sig denna hoj på podiet för det...

Jag har ju ändå tänkt låta andra prova hojen för att komma med åsikter. Vill nån köra ett långlopp så kan vi nog ordna det också. Men jag kommer inte göra det.

MatteXC sa:
H. sa:
rularn sa:
H. sa:
Root millern är inte på något sätt byggd för långlopp... :)

Inte bygd för men kan definitivt användas för ändamålet!!
Precis som att den itne är _BYGGD_ för enduro men kan ändå användas för det ändamålet också.

Nu går jag lite händelserna i förväg men cykeln levereras med 800mm styre, icke valbart. Jag tror Rose pekar rätt tydligt med hela handen i vilken riktning på berget cykeln ska åka.

För övrigt tycker jag det är ett ganska tråkigt test. Givetvis går det att sätta på lättrullade däck och pumpa dämparna och köra ett långlopp. Det kommer vara ungefär lika kul som med vilken annan 14 kg fs som helst.

Då är det ju betydligt mer intressant att hojen som den står inte bara gör bra ifrån sig på stockholms stigar utan även är konkurrenskraftig på svenska endurosträckor.

Mjae jag vore allt intresserad av att höra hur den funkar på ett långlopp. Inte så att någon förväntar sig denna hoj på podiet för det...

Jag vill också se H. i bibs!

jofahjalm sa:
Jag vill också se H. i bibs!

Varsågod!

855_10151824779258472_1850591915_n.jpg

tmp_4584-20170505_134814-697705322.jpg

Live från Flottsbro: 27.5+ su*er. Eller så är det Nobby Nic som gör det. Mer utförlig redogörelse kommer!

Mer info om däcken! Funtar på ett plusbygge och det finns ju begränsat med gummi att välja på. Tänkte att NN i plusformat funkar bättre än annars men så verkar det inte?

glitch sa:
Mer info om däcken! Funtar på ett plusbygge och det finns ju begränsat med gummi att välja på. Tänkte att NN i plusformat funkar bättre än annars men så verkar det inte?
Jag tror inte att H.s åsikt om vilken däck som helst när han jagar KOM i Flottsbro är relevant för dig... ;-)

happymtb.fr sa:
glitch sa:
Jag tror inte att H.s åsikt om vilken däck som helst när han jagar KOM i Flottsbro är relevant för dig... ;-)

Nä fast jag vet vad jag tycker om ett vanligt nobby nic så är egenskaperna snarlika så räcker det för mig.

Ok kort: körde med 1.1 bar. Dubbelpunka. Höjde till ca 1.5. Flipperkula/studsmatta.

Det är möjligt att det går att hitta någon kompromiss, jag ska testa vidare.

Det där med tjockdäck vill jag med veta mera om speciellt huck till platt :) Kan inte se hur det skulle funka med mindre luft när man kör lite hårdare för min är 2 bar lite av en magisk gräns på vanliga 2,35 stigdäck, under det så är det punkis....med tubless med fast då nåt hål i däcket då..

Spontant vill jag ju säga att plusdäck är säkert bäst för den som gillar att sitta och mala över terrängen. Det är väl rimligen då den större luftkammaren kommer till sin rätt. Ska man damma på utför lär det ju gå som det gick för H., eller om man cyklar vertikalt, som man gör i Örebro.

Luthman Photography sa:
Spontant vill jag ju säga att plusdäck är säkert bäst för den som gillar att sitta och mala över terrängen. Det är väl rimligen då den större luftkammaren kommer till sin rätt. Ska man damma på utför lär det ju gå som det gick för H., eller om man cyklar vertikalt, som man gör i Örebro.

En briljant analys!
Speciellt det där med vertikal cykling... :-)

H. sa:
Ok kort: körde med 1.1 bar. Dubbelpunka. Höjde till ca 1.5. Flipperkula/studsmatta.

Undrar jag om det inte är Nobby Nic som är problemet:-) Till och med jag som fegkör tyckte att 2,35:orna blev lite flipperkula/hoppstylta vid rimligt tryck. Tror helt enkelt sidoväggarna är för "odämpade" (läs klena). Vore väl lite konstigt om plusdäck som är lättare än smaldäck inte skulle ha några nackdelar liksom:-)

Av nån outgrundlig anledning sitter jag lik förbannat här med NN 2,6" och tror att det ska funka:-S Den som lever får se.

Makten sa:
H. sa:

Undrar jag om det inte är Nobby Nic som är problemet:-) Till och med jag som fegkör tyckte att 2,35:orna blev lite flipperkula/hoppstylta vid rimligt tryck. Tror helt enkelt sidoväggarna är för "odämpade" (läs klena). Vore väl lite konstigt om plusdäck som är lättare än smaldäck inte skulle ha några nackdelar liksom:-)

Av nån outgrundlig anledning sitter jag lik förbannat här med NN 2,6" och tror att det ska funka:-S Den som lever får se.

Jo, jag har lite samma erfarenhet från NN 2.4" som jag körde på 29" förut. Bra tills man punkar. Då blir man sur och höjer trycket och då funkar ingenting längre... :)

Får se hur jag gör... Men just nu är jag förkyld.

Det är på gång men jag har varit sjuk mycket den senaste tiden vilket har fördröjt testandet lite.

Förhoppningen är att hinna skriva ihop artikel 3 under midsommarhelgen.

Jag tror att slanglöst är ett måste för att kunna utnyttja det låga trycket med + däcken och det optimala däcktrycket har ett litet spann till skillnad mot vanliga däck. Sen blir det lite samma sak med 27.5+ och 29" att det går att mata på rakt över rötter och stenar i jmf med vanliga 27.5 eller 26" där man mer aktivt får välja spår. I mina egna test och i publicerade jämförelser går det faktiskt snabbare med + däcken även fastän det inte känns så. Det negativa som jag märkt är att det går tungt att trampa grusväg och att jag ibland glider ur åklinjen. Sen är det förstås skillnad på olika +däck. Nu testar jag Rocket Ron 2.6 och de påminner om Race King, snabbare än Noby Nick, dålig sidostabilitet men man klättrar som en bergsget (-:

AJ sa:
Från att ha varit en obskyr grej för ett fåtal hängivna finns nu mängder av cyklar med feta däck. Happys testhoj Rose Root Miller låter dig själv välja däckdimension.

Läs om plusdäcken i del 3 av långtidstestet https://happyride.se/2017/06/30/langtidstest-rose-root-miller-del-3-plusdack/

Precis samma erfarenhet här, och igår tröttnade jag på semiplusdäcken (2,6") och bytte tillbaka till Maxxis 2,4:or. Hittade aldrig nåt tryck mellan flipperkula och genomslag (hann dock aldrig punka, men det kändes farligt nära väldigt ofta). Jättebekvämt vid lågt tryck (0,9 bar fram och 1,2 bar bak), men så fort man brötade på lite hårdare så kändes det inget vidare.
Satte dock NN 2,6 fram på HT:n istället och lustigt nog får det bättre profil där med 25 mm id än vad det hade på 35 mm id. Ser ut som att Schwalbe utformat däcket för smala fälgar. Har inte provrullat den än, men jag tror det kommer funka bättre då jag inte kör lika aggressivt med HT.

Däremot var jag väldigt imponerad över hur däcken rullade i skogen. Antar att klena sidoväggar är bidragande då det inte tar emot så mycket att ändra formen så att säga. Vid asfalttransport rullade de ungefär lika bra/dåligt som vanliga stigdäck av medelgrov kaliber.

Makten sa:
AJ sa:
Från att ha varit en obskyr grej för ett fåtal hängivna finns nu mängder av cyklar med feta däck. Happys testhoj Rose Root Miller låter dig själv välja däckdimension.

Läs om plusdäcken i del 3 av långtidstestet https://happyride.se/2017/06/30/langtidstest-rose-root-miller-del-3-plusdack/

Precis samma erfarenhet här, och igår tröttnade jag på semiplusdäcken (2,6") och bytte tillbaka till Maxxis 2,4:or. Hittade aldrig nåt tryck mellan flipperkula och genomslag (hann dock aldrig punka, men det kändes farligt nära väldigt ofta). Jättebekvämt vid lågt tryck (0,9 bar fram och 1,2 bar bak), men så fort man brötade på lite hårdare så kändes det inget vidare.
Satte dock NN 2,6 fram på HT:n istället och lustigt nog får det bättre profil där med 25 mm id än vad det hade på 35 mm id. Ser ut som att Schwalbe utformat däcket för smala fälgar. Har inte provrullat den än, men jag tror det kommer funka bättre då jag inte kör lika aggressivt med HT.

Däremot var jag väldigt imponerad över hur däcken rullade i skogen. Antar att klena sidoväggar är bidragande då det inte tar emot så mycket att ändra formen så att säga. Vid asfalttransport rullade de ungefär lika bra/dåligt som vanliga stigdäck av medelgrov kaliber.

Mina 2.8or fick en väldigt fin profil (visuellt i alla fall) på fälgar med 29 id.
På heldämp kör jag 2.35 Rock razor på 25 id fälg och de mätte typ 61mm över dobbarna och NN 2.8 på 29mm fälg mätte 69 mm.

Jag kör NN 2.6" både fram och bak på 22.5 mm ID fälg. Tycker faktiskt det funkar riktigt bra. har ca 1.3 bar fram och 1.5 bak, men då är jag rätt tung. Något enstaka genomslag, men inget som är problem med slanglöst. Känns inte heller speciellt studsigt.

LHelge sa:
Jag kör NN 2.6" både fram och bak på 22.5 mm ID fälg. Tycker faktiskt det funkar riktigt bra. har ca 1.3 bar fram och 1.5 bak, men då är jag rätt tung. Något enstaka genomslag, men inget som är problem med slanglöst. Känns inte heller speciellt studsigt.
Har du jämfört om det är någon fördel jmf med NN 2.4?

rootmill.jpg

Ända sedan jag rullade de första metrarna på Root Millern har jag längtat efter att få pressa gränserna i riktiga berg och nu väntade först en helg i Järvsö och sedan fyra heldagar i Åre. Det skulle utan tvekan bli ett rejält stresstest för cykeln.

Läs om de hårda prövningarna i del 4 av långtidstestet https://happyride.se/2017/08/22/langtidstest-rose-root-miller-del-4-enduro/

Mycket välskrivet!
Du vet att du hädanefter blir tvungen att testa alla kommande cyklar på samma vis :D

EDIT: Fast en liten kommentar bara gällande dina bekymmer med däckstryck vs sönderskakade händer...
Hade det inte varit bättre med lite biffigare däck än Maxxis 2.3"? Typ WTB eller Spech som ju t.o.m. har 2.6" numera...

Senast ändrad:
Jag tycker att Herr H. skall testa CushCore o Huck Norris också, så att vi får ett fint test av punkaskydd!

Det är säkert så att bredare däck hade kunnat hjälpa. Eller däck med DH-casing. Jag stod i valet och kvalet men kom över en uppsättning Procore för samma peng som ett par däck så då tyckte jag det kunde vara en kul grej att testa.

Tillbaka
Topp