AJ sa:
Från att ha varit en obskyr grej för ett fåtal hängivna finns nu mängder av cyklar med feta däck. Happys testhoj Rose Root Miller låter dig själv välja däckdimension.
Läs om plusdäcken i del 3 av långtidstestet
https://happyride.se/2017/06/30/langtidstest-rose-root-miller-del-3-plusdack/
Precis samma erfarenhet här, och igår tröttnade jag på semiplusdäcken (2,6") och bytte tillbaka till Maxxis 2,4:or. Hittade aldrig nåt tryck mellan flipperkula och genomslag (hann dock aldrig punka, men det kändes farligt nära väldigt ofta). Jättebekvämt vid lågt tryck (0,9 bar fram och 1,2 bar bak), men så fort man brötade på lite hårdare så kändes det inget vidare.
Satte dock NN 2,6 fram på HT:n istället och lustigt nog får det bättre profil där med 25 mm id än vad det hade på 35 mm id. Ser ut som att Schwalbe utformat däcket för smala fälgar. Har inte provrullat den än, men jag tror det kommer funka bättre då jag inte kör lika aggressivt med HT.
Däremot var jag väldigt imponerad över hur däcken rullade i skogen. Antar att klena sidoväggar är bidragande då det inte tar emot så mycket att ändra formen så att säga. Vid asfalttransport rullade de ungefär lika bra/dåligt som vanliga stigdäck av medelgrov kaliber.