Avfettning/Shampo

Avfettning/Shampo
Avfettning till cykeln ska du vara försiktig med, lager gillar inte det. För att göra rent kedjan brukar jag spruta lite Biltema kallavfettning på en gammal frotté handduk och dra kedjan igenom. Till att tvätta cykeln har jag tidigare använt olika bilshampon men sist när jag hade slut på det upptäckte jag att Coops vanliga rengöringsmedel med citron funkade helt ypperligt. Min überäckliga vinterpendlare blev skinande ren med det sist.

Avfettning/Shampo
Är djupt imponerad av Morgan Blue Chain Cleaner, för just kedjan, bara spola av i varmvatten och löser smuts och kladd mycket effektivt. För övriga cykeln har jag inte funnit något som imponerar på samma sätt. Men Muc-Off råsa sprej tex?

Mvh
Jonas

Avfettning/Shampo
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Avfettning till cykeln ska du vara försiktig med,
> lager gillar inte det. För att göra rent kedjan
> brukar jag spruta lite Biltema kallavfettning på
> en gammal frotté handduk och dra kedjan igenom.

+1

/Håkan

Avfettning/Shampo
Yes Power Spray för kedjan, Grumme handdiskmedel för resten av cykeln. och nej, oavsett vad lortgrisarna på happy säger är det inte alls lätt att tvätta sönder en cykel.

Avfettning/Shampo
Jag brukar tvätta mina cyklar med Yes diskmedel och en diskborste. "Diskar" hela cykeln överallt och spolar av. Vet inte om optimalt men det går fort och cykeln blir ganska ren känns det som.

Avfettning/Shampo
Att spraya avfettning på en kedja om den sitter kvar på cykeln är inte att rekommendera. Hur noggrann du än är med sköljning/torkning kommer det alltid att finnas avfettning kvar inne i kedjan, vilket blir kontraproduktivt när du smörjer.

DÄREMOT, så funkar avfettning på kedjan bra om du tar av kedjan från cykeln och låter den ligga ett tag i ett avfettningsbad. Efteråt sköljer du noggrant med diskmedel och ljummet vatten (YES Powerspray är också riktigt bra) och till sist bara vatten. Torka sedan med frottehandduk och värm helst upp kedjan med värmepistol eller liknande så att allt vatten avdunstar.

Kedjan är då helt torr både på insidan och utsidan och inte en gnutta smörjmedel finns kvar. Olja sedan noggrant kedjan och torka bort överskottet. Bäst är att låta kedjan ligga i ett oljebad med försiktig uppvärmning, då tränger oljan in där den behövs. Torka sedan noggrant av allt överskott.

Avfettning/Shampo
Jag gör ren kedjan utan att ta av den, och har så gjort i många år, det funkar bra. En hel procedur som pewe beskriver ovan har i alla fall jag aldrig märkt något behov av. Sedan om det rent teoretiskt sett är helt uppåt väggarna vet jag inget om, men i praktiken går det alldeles utmärkt.

Avfettning/Shampo
För allmän cykeltvätt kör jag med Coop Allrent och vatten.

Kedjan rengör jag genom att torka av den, droppa olja på den och sedan torka av den igen. Vid grövre kedjetvätt kör jag flödigt med TF2 Teflonspray, rengör riktigt bra och smörjer samtidigt.

Kassetten tar jag lös och rengör med Biltema bioavfettning och en plastborste, vevparti samma sak fast jag tar inte lös det.

Riktigt nedsmutsade ytor tex oljestänk på fälgar etc torkar jag rent med lite bioavfettning på en torkduk.

Avfettning/Shampo
Ett miljömässigt riktigt dåligt alternativ till kedjerengöring som jag dock tycker gör kedjan väldigt fin är att tvätta den med diesel. Läste någonstans om att det var så vissa Pro Tour mekaniker gjorde det och testade en gång hemma. Kedjan blev jättefin men uppfarten såg ut som ett oljeutsläpp i havet...

Avfettning/Shampo
pewe skrev:
> Torka sedan med frottehandduk och
> värm helst upp kedjan med värmepistol eller
> liknande så att allt vatten avdunstar.
>

Jag brukar slänga in kedjan i ugnen på 50 grader i nån halvtimme. Jag är singel.

Avfettning/Shampo
Jobbigast tycker jag är att få bort allt gegg på trissorna. Brukar använda en liten skruvmejsel och "svarva av" gegget. Men om man vill få det riktigt rent så måste man använda typ tandborste eller nåt och hålla på och borsta ett tag.

Avfettning/Shampo
Supertramp skrev:
> Jobbigast tycker jag är att få bort allt gegg
> på trissorna. Brukar använda en liten
> skruvmejsel och "svarva av" gegget. Men om man
> vill få det riktigt rent så måste man använda
> typ tandborste eller nåt och hålla på och
> borsta ett tag.

Ja vad är det med gegget på trissorna egentligen? Spelar ingen roll hur mycket man petar och skrapar, det är alltid gegg kvar.

Avfettning/Shampo
Otroligt hur mycket gegg som får plats på de små trissorna också. Det tar liksom aldrig slut när man rensar. När jag gör rent vinterhojen efter ett par månaders misärpendling så fyller jag en hel tjugoliters tvätthink med triss-gegg. Typ nästan i alla fall.

Senast ändrad:
Avfettning/Shampo
Använder följande till cykeln (Muc-Off såld)
Nano Tech bike cleaner
Bio Wet Lube
Miracle Shine
Kallavfettning

Efter varje tur har jag en rutin som ser ut enligt nedan
1. Avfettning i lagom mängd på kassett
2. Avfettning i kedjerengöringsmaskin och kör på tills jag är nöjd.
3. Spolar av hela cykeln med vatten
4. Sprayar på Muc-Off Nano tech bike cleaner över hela cykeln (luktar gott)
låter verka i ca 3-4 minuter medans jag borstar kassetten ren (tar av bakhjulet)
5. Tar en borste och borstar cykeln på dom mest utsatta ställen med smuts
6. Spolar av hela cykeln
7. Torkar av cykeln med skinn
8. Oljar kedjan och låter sitta i 15-20 min.. och sedan torkar av överflödigt.

Cykel nöjd, ägare nöjd.

Ja, jag är pedant

Senast ändrad:
Avfettning/Shampo
Supertramp skrev:
> Otroligt hur mycket gegg som får plats på de
> små trissorna också. Det tar liksom aldrig slut
> när man rensar. När jag gör rent vinterhojen
> efter ett par månaders misärpendling så fyller
> jag en hel tjugoliters tvätthink med triss-gegg.
> Typ nästan i alla fall.

Jag använder en sån här: http://www.cyclecomponents.com/muc-off-borste-skrapverktyg.html
Rent fantastiskt hur mycket gegga man kan fiska fram.

Avfettning/Shampo
gör rent kedjan med avfettning, då jag vill få den REN.

sedan är det ju bara att skölja med varmt vatten, låta den torka o avfettningen "dunsta", innan man smörjer.

Man vill ju få rent även "i" kedjan. Svårt se hur det skulle gå till utan ngn form av rengöringsmedel där.

Lagrena har väl tätningar får man hoppas. Sedan skall man ju såklart inte spruta avfettning rakt på lagrena och sedan spola "rätt på" där med vatten. Har aldrig upplevt ngra problem med lager och gör ren mina hojar med avfettning.

Avfettning/Shampo
Esquire skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Otroligt hur mycket gegg som får plats på de
> > små trissorna också. Det tar liksom aldrig
> slut
> > när man rensar. När jag gör rent vinterhojen
> > efter ett par månaders misärpendling så
> fyller
> > jag en hel tjugoliters tvätthink med
> triss-gegg.
> > Typ nästan i alla fall.
>
> Jag använder en sån här:
> http://www.cyclecomponents.com/muc-off-borste-skra
> pverktyg.html
> Rent fantastiskt hur mycket gegga man kan fiska
> fram.

Jag har tittat på den borsten ett par gånger, och om jag förstår det så använder man den mellan dreven på kassetten eller har jag fel?

tycker jag får kassetten rätt ren med bara en vanlig diskborste och avfettning, men kanske kan fiska upp lite mer skit med den borsten du använder?

Avfettning/Shampo
Jag vill minnas att det är olika sorters vax för olika ytbehandlingar.
En vanlig ram gissar jag att den är 2.komp lack/färg o att vaxet bör vara anpassat för detta?

Avfettning/Shampo
Biltemas polerdukar för att vaxa bil tycker jag är kanon då de tål lite mer. Bara att vika dubbel och köra i kassetten mellan dreven tex, fram och tillbax så snurrar dreven med.
Jag löser helst olja med olja och använder fotogen :)

Avfettning/Shampo
JockeS skrev:
> Jag har tittat på den borsten ett par gånger,
> och om jag förstår det så använder man den
> mellan dreven på kassetten eller har jag fel?
>
> tycker jag får kassetten rätt ren med bara en
> vanlig diskborste och avfettning, men kanske kan
> fiska upp lite mer skit med den borsten du
> använder?

Efter att ha tittat närmare på den idag så är det faktiskt den kassettborste som ingår i det här kitet jag har: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tvatt-och-rengoring/Borstset-for-MC-82181/
(vad man ska med den till på en mc har jag inte riktigt fattat)

Japp, det är mellan dreven den gör sitt jobb. Jag tog den spetsiga änden av plast och körde in mellan dreven medan jag snurrade bakhjulet. Då gräver man ut all lera och gammal kedjeolja som trodde man fick bort med diskborsten. ;)

Hur stor nytta den gör eller inte beror kanske lite på hur man kör och vilken kassett man har. På landsvägscykel som man tvättar som en neurotisk tvättbjörn är väl nyttan av den borsten marginell. På skogscykel som man tvättar "vid behov" så gör den desto större nytta.

Avfettning/Shampo
X4 Multispray till kedjan! Funkar kanon. Löser upp gammal smuts, spraya - torka av.

"Snabbt genomträngande, även i de tätaste mellanrum och finaste porer.
Smörjer bultar, muttrar, leder, gångjärn, lås etc. och återger en mjuk och jämn funktion.
Driver ut fukt och torkar på ett ögonblick fuktiga tändsystem och elektriska utrustningar.
Lossar fastrostade detaljer och gör dem funktionsdugliga igen.
Stoppar irriterande oljud.
Efterlämnar en tunn skyddsfilm som ger metaller ett utmärkt korrosionsskydd.
Innehåller ej silikon eller klorerade lösningsmedel.
Ofarlig för de flesta lackerade ytor, beläggningar, gummi och plaster (i tveksamma fall, prova på en liten yta)."

Avfettning/Shampo
Har en sprayflaska med en förhållandevis stark blandning grönsåpa/vatten (typ en dl såpa per liter vatten). Sprayar på detta på skiten, borstar med en diskborste, inkluderar drivlinan i detta, sköljer av, torkar kedjan, smörjer, torkar igen. Tar av kedjan ett par gånger i månaden för rengöring, då sätter jag dit min andra kedja innan jag nästa gång sätter tillbaka den då rengjorda och smorda första kedjan. Till detta går åt : Såpvatten, 2 hinkar varmvatten på 20 liter, en diskborste, en trasa, lite olja. Detta är dagliga rutinen, för att cykeln ska få sova inne. pedanttvätten bestyr av isärplockning och smådelstvätt med tandborste.

Avfettning/Shampo
Motul wash & was... outstanding. Notera att det gäller slutfinish.. rejält skitig cykel ska tvättas först med svamp i ljummet vatten. Kedjekladd tar jag bort med trasa o avfettning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp