Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så snart de står ut med oljudet.ForesterGuy sa:När ska de börja med skivbroms?
Har inte alla över 8 år skivbroms?ForesterGuy sa:När ska de börja med skivbroms?
Sixten Fors sa:Har inte alla över 8 år skivbroms?ForesterGuy sa:När ska de börja med skivbroms?
<3hm sa:Dottern 14 skulle helt plötsligt cykla till en kompis igår , inte hänt på flera år.
Jag fick pumpa upp en gammal damcykel , när hennes barncyklar (såklart alltid med handbroms) blivit sålda med åren.
Hon var orolig när hon drog iväg hur hon skulle hitta bromsen på damcykeln ?
Det är vackert när det händer. :)Jimel sa:Tänk att happy kan vara överens om något :D
Mikva sa:Mina barn har, med undantag för första 16" cykeln, haft cyklar med handbroms.
Motivering:
- fotbroms förutsätter att pedalerna är i ett visst läge för att bromsa optimalt
- vinglar barnet till händer det att de instinktivt sätter ned en fot, men de släpper inte styret
- lättare att få pedalen i rätt startläge när man kan trampa bakåt
- riktiga cyklar har handbroms
Mina barn har inte haft några problem att skilja på bak- och frambroms.
Min sjuåring har perfekt koll på modulationen. Små och stora sladdar helt utan undantag. Att pappa gnäller om däck- och stig-slitage biter inte. Samtidigt blir man lite stolt när grabben tar sig ned för något brant med små snärtiga bakhjulssläpp åt höger och vänster. ;-)glitch sa:Mikva sa:Mina barn har, med undantag för första 16" cykeln, haft cyklar med handbroms.
Motivering:
- fotbroms förutsätter att pedalerna är i ett visst läge för att bromsa optimalt
- vinglar barnet till händer det att de instinktivt sätter ned en fot, men de släpper inte styret
- lättare att få pedalen i rätt startläge när man kan trampa bakåt
- riktiga cyklar har handbroms
Mina barn har inte haft några problem att skilja på bak- och frambroms.
Vi började med handbroms direkt när han gick från balanscykel av samma anledningar som ovan.
Att kunna frihjula gör livet så mycket lättare vid start och när de ibland tappa pedalerna, då de kan frihjula tills de fått fötterna rätt igen.
Bra barncyklar har små handtag med grymt bett så även små barnhänder kan stanna fort.
Utmaningen I början är att lära sig "dosera" och använda bägge bromsar så det inte bara blir sladd, eller bara framhjulslåsning.
ohellstrom sa:Äh, det spelar väl ingen roll... barn kan cykla med vilka bromsar som helst. Familjens 12" som flickorna haft sen de var (knappt) 3 har fotbroms och även den nyligen (av NLC!) ärvda 16". Äldsta dottern (6 år idag!) har sen en tid tillbaka en 20" med fotbroms och en med bara handbroms och hon har aldrig gett utryck för eller intryck av att det är svårt att skifta mellan dessa. De ska ut och cykla bara!
Det är inte en Atherton-syskonskara jag fostrar, inte heller kommer de dominera på girot, men vi har roligt tillsammans! Alla små framsteg gör pappan väldigt stolt!glitch sa:ohellstrom sa:Äh, det spelar väl ingen roll... barn kan cykla med vilka bromsar som helst. Familjens 12" som flickorna haft sen de var (knappt) 3 har fotbroms och även den nyligen (av NLC!) ärvda 16". Äldsta dottern (6 år idag!) har sen en tid tillbaka en 20" med fotbroms och en med bara handbroms och hon har aldrig gett utryck för eller intryck av att det är svårt att skifta mellan dessa. De ska ut och cykla bara!
Tillämpar du samma logik på dina egna cykelval? Går väl att köra på en gammal militärcykel liksom.....
Sonens kusin som är ett år äldre har en Scott barncykel med fotbroms, den väger 3-4 kg mer än hans cykel och har fotbroms.
Hon har aldrig klagat på sin cykel, men oj vad hon inte ville lämna tillbaka lillkusinens Islabikes efter att testat cykla på den.
Freddie L: Din sjuåring är tre år äldre än vår fyraåring som precis lärt sig cykla. Om 3 år förväntar jag mig feta roosts, kontrollerade uppställ och endos! ;-)
Freddie L sa:Det är inte en Atherton-syskonskara jag fostrar, inte heller kommer de dominera på girot, men vi har roligt tillsammans! Alla små framsteg gör pappan väldigt stolt!glitch sa:ohellstrom sa:Äh, det spelar väl ingen roll... barn kan cykla med vilka bromsar som helst. Familjens 12" som flickorna haft sen de var (knappt) 3 har fotbroms och även den nyligen (av NLC!) ärvda 16". Äldsta dottern (6 år idag!) har sen en tid tillbaka en 20" med fotbroms och en med bara handbroms och hon har aldrig gett utryck för eller intryck av att det är svårt att skifta mellan dessa. De ska ut och cykla bara!
Tillämpar du samma logik på dina egna cykelval? Går väl att köra på en gammal militärcykel liksom.....
Sonens kusin som är ett år äldre har en Scott barncykel med fotbroms, den väger 3-4 kg mer än hans cykel och har fotbroms.
Hon har aldrig klagat på sin cykel, men oj vad hon inte ville lämna tillbaka lillkusinens Islabikes efter att testat cykla på den.
Freddie L: Din sjuåring är tre år äldre än vår fyraåring som precis lärt sig cykla. Om 3 år förväntar jag mig feta roosts, kontrollerade uppställ och endos! ;-)
Jag är med! Mina började också med handbroms på balanscykeln och på den vägen är det.glitch sa:Freddie L sa:Det är inte en Atherton-syskonskara jag fostrar, inte heller kommer de dominera på girot, men vi har roligt tillsammans! Alla små framsteg gör pappan väldigt stolt!glitch sa:ohellstrom sa:Äh, det spelar väl ingen roll... barn kan cykla med vilka bromsar som helst. Familjens 12" som flickorna haft sen de var (knappt) 3 har fotbroms och även den nyligen (av NLC!) ärvda 16". Äldsta dottern (6 år idag!) har sen en tid tillbaka en 20" med fotbroms och en med bara handbroms och hon har aldrig gett utryck för eller intryck av att det är svårt att skifta mellan dessa. De ska ut och cykla bara!
Alltså jag menade att vår fyraåring om tre år när han är lika gammal som din sjuåring borde hunnit kamma hem minst ett par junior pallplatser i DH eftersom han började med handbroms direkt. Självklart skojar jag ;-)
Visst är det härligt att se deras framsteg.
glitch sa:ohellstrom sa:Äh, det spelar väl ingen roll... barn kan cykla med vilka bromsar som helst. Familjens 12" som flickorna haft sen de var (knappt) 3 har fotbroms och även den nyligen (av NLC!) ärvda 16". Äldsta dottern (6 år idag!) har sen en tid tillbaka en 20" med fotbroms och en med bara handbroms och hon har aldrig gett utryck för eller intryck av att det är svårt att skifta mellan dessa. De ska ut och cykla bara!
Fötterna på pedalerna!Sunlake sa:Fötterna i backen så fort det blir lite panik
Helst det ja, men mina sätter då ner fötterna när det är på väg att gå åt skogen :)emmer sa:Fötterna på pedalerna!Sunlake sa:Fötterna i backen så fort det blir lite panik
Det enkla svaret är Isla, det är där det nog går att nå konsensus. Men idag finns det bra alternativ. Mina barn har kört Frog, mycket nöjd med den. Hoy och Vroom är andra alternativ.larsan sa:Nu känns konsensus uppnådd (för några inlägg sedan), härligt.
Kan ni också enas om en rekommendation på 20" hoj?
Jag tänker att den ska vara lätt och i god kvalité. Typ enda kraven.