Barn - när gå över till handbroms?

larsan

Medlem
Hej!

Min son växer strax ur 16"-arn och behöver en ny hoj.
Funderar på om det nu är läge att gå över till handbroms enbart, eller fortsätta m fotbroms ett tag till?

Ni med kids, hur har ni gjort?

Min dotter hade fotbroms på sin första cykel hon blev aldrig vän med den cykeln. När det var dags för nästa cykel blev det en med enbart handbromsar. Hon vägrar att lånbyta med kompisar som har fotbroms tycker fortfarande det är läskigt. Mina söner har aldrig cyklat på cyklar med fotbroms dom har aldrig haft problem att bromsa med händerna. Min yngsta är 4 år

Mina barn har, med undantag för första 16" cykeln, haft cyklar med handbroms.

Motivering:
- fotbroms förutsätter att pedalerna är i ett visst läge för att bromsa optimalt
- vinglar barnet till händer det att de instinktivt sätter ned en fot, men de släpper inte styret
- lättare att få pedalen i rätt startläge när man kan trampa bakåt
- riktiga cyklar har handbroms

Mina barn har inte haft några problem att skilja på bak- och frambroms.

Enda fotbromsade cykeln hemma var en 12" som yngste lärde sig cykla på som 4-åring. Efter det blev det 20" utan fotbroms. Tog en halv dag för honom att få till det med handbroms fram o bak.

säger som övriga. lärde sonen på en med fotbroms, mest för att det var den som fanns tillgänglig. Han lärde om på en kvart när han fick en större. Nu har han 27 växlar och att få ordning på det är en annan femma. Mest ett jävla tjat om vilken växel som gäller och dissa pappa som har färre :-)

Ser på dottern nu som försöker lära sig hur idiotiskt det egentligen är med fotbroms. Hon sätter ju ner fötterna när hon vill stanna. Enda fördelen som jag ser det är att jag aldrig stött på en fotbromsad cykel där forbromsfunktionen inte funkat. Handbromsar kräver ju lite tillsyn från förälder till och från

(gäller tyvärr min vuxna fästmös cyklar också, märkte i helgen att hon har cyklat typ helt utan broms 6 månader)

Har alltid kört handbroms till mina. Ett år var det lite bökigt att hitta en med tillräckligt små reglage till den ena. Den valda modellen var liksom fel på den punkten. Lite fix och trix så gick det att byta till sig reglage anpassade för barnhänder.

Jag instämmer i handbromsens lovsång. Först springcykel utan handbroms sedan 12 tums springcykel med handbroms. När vi skaffade en Frog vid 4,5 år lärde dottern sig cykla efter bara några försök. Men man får se upp så hon inte lånar ut cykeln till nån stackars kompis som är van vid fotbroms.

Dottern 14 skulle helt plötsligt cykla till en kompis igår , inte hänt på flera år.
Jag fick pumpa upp en gammal damcykel , när hennes barncyklar (såklart alltid med handbroms) blivit sålda med åren.
Hon var orolig när hon drog iväg hur hon skulle hitta bromsen på damcykeln ?

hm sa:
Dottern 14 skulle helt plötsligt cykla till en kompis igår , inte hänt på flera år.
Jag fick pumpa upp en gammal damcykel , när hennes barncyklar (såklart alltid med handbroms) blivit sålda med åren.
Hon var orolig när hon drog iväg hur hon skulle hitta bromsen på damcykeln ?
<3

Dottern har kört på sin 16” med fotbroms nåt år. Jag har dock aldrig berättat att man kan bromsa genom att trampa bakåt, utan hon har bara använt handbromsen.

Nu har jag beställt en 20” med utanpåliggande växlar och räknar med att övergången blir helt smärtfri :)

Har bara hört en fördel med fotbroms och det var cykelfrämjandets utbildningsmaterial för vuxna som ska lära sig cykla:
Om man lär sig cykla med fotbroms så är det aldrig ett problem att låna en cykel i Sverige för det finns så många cyklar med fotbroms.

/G

Mikva sa:

Motivering:
- fotbroms förutsätter att pedalerna är i ett visst läge för att bromsa optimalt
- vinglar barnet till händer det att de instinktivt sätter ned en fot, men de släpper inte styret

Vi började med handbroms direkt när han gick från balanscykel av samma anledningar som ovan.
Att kunna frihjula gör livet så mycket lättare vid start och när de ibland tappa pedalerna, då de kan frihjula tills de fått fötterna rätt igen.
Bra barncyklar har små handtag med grymt bett så även små barnhänder kan stanna fort.
Utmaningen I början är att lära sig "dosera" och använda bägge bromsar så det inte bara blir sladd, eller bara framhjulslåsning.

Vilken konsensus, rörande. Och glädjande, för det ska vara handbromsar. Ett annat tips från förälder till barn är att med eftertryck förklara varför det inte är läge att dra iväg med polaren och köpa glass med sandaler. Vår tioåring gjorde det på sin mtb, halkade till lite på ena pedalen och mosade stortån rejält mot asfalten. Aj. Dojor på!

Äh, det spelar väl ingen roll... barn kan cykla med vilka bromsar som helst. Familjens 12" som flickorna haft sen de var (knappt) 3 har fotbroms och även den nyligen (av NLC!) ärvda 16". Äldsta dottern (6 år idag!) har sen en tid tillbaka en 20" med fotbroms och en med bara handbroms och hon har aldrig gett utryck för eller intryck av att det är svårt att skifta mellan dessa. De ska ut och cykla bara!

glitch sa:
Mikva sa:

Motivering:

Vi började med handbroms direkt när han gick från balanscykel av samma anledningar som ovan.
Att kunna frihjula gör livet så mycket lättare vid start och när de ibland tappa pedalerna, då de kan frihjula tills de fått fötterna rätt igen.
Bra barncyklar har små handtag med grymt bett så även små barnhänder kan stanna fort.
Utmaningen I början är att lära sig "dosera" och använda bägge bromsar så det inte bara blir sladd, eller bara framhjulslåsning.
Min sjuåring har perfekt koll på modulationen. Små och stora sladdar helt utan undantag. Att pappa gnäller om däck- och stig-slitage biter inte. Samtidigt blir man lite stolt när grabben tar sig ned för något brant med små snärtiga bakhjulssläpp åt höger och vänster. ;-)

ohellstrom sa:
Äh, det spelar väl ingen roll... barn kan cykla med vilka bromsar som helst. Familjens 12" som flickorna haft sen de var (knappt) 3 har fotbroms och även den nyligen (av NLC!) ärvda 16". Äldsta dottern (6 år idag!) har sen en tid tillbaka en 20" med fotbroms och en med bara handbroms och hon har aldrig gett utryck för eller intryck av att det är svårt att skifta mellan dessa. De ska ut och cykla bara!

Tillämpar du samma logik på dina egna cykelval? Går väl att köra på en gammal militärcykel liksom.....
Sonens kusin som är ett år äldre har en Scott barncykel med fotbroms, den väger 3-4 kg mer än hans cykel och har fotbroms.
Hon har aldrig klagat på sin cykel, men oj vad hon inte ville lämna tillbaka lillkusinens Islabikes efter att testat cykla på den.

Freddie L: Din sjuåring är tre år äldre än vår fyraåring som precis lärt sig cykla. Om 3 år förväntar jag mig feta roosts, kontrollerade uppställ och endos! ;-)

glitch sa:
ohellstrom sa:

Tillämpar du samma logik på dina egna cykelval? Går väl att köra på en gammal militärcykel liksom.....
Sonens kusin som är ett år äldre har en Scott barncykel med fotbroms, den väger 3-4 kg mer än hans cykel och har fotbroms.
Hon har aldrig klagat på sin cykel, men oj vad hon inte ville lämna tillbaka lillkusinens Islabikes efter att testat cykla på den.

Freddie L: Din sjuåring är tre år äldre än vår fyraåring som precis lärt sig cykla. Om 3 år förväntar jag mig feta roosts, kontrollerade uppställ och endos! ;-)
Det är inte en Atherton-syskonskara jag fostrar, inte heller kommer de dominera på girot, men vi har roligt tillsammans! Alla små framsteg gör pappan väldigt stolt!

Dottern kör på en Isalbikes med bara handbromsar och har inga som helst problem med det. Hon har aldrig kört med fotbroms. Hon fyllde fyra förra veckan.

Freddie L sa:
glitch sa:
ohellstrom sa:

Det är inte en Atherton-syskonskara jag fostrar, inte heller kommer de dominera på girot, men vi har roligt tillsammans! Alla små framsteg gör pappan väldigt stolt!

Alltså jag menade att vår fyraåring om tre år när han är lika gammal som din sjuåring borde hunnit kamma hem minst ett par junior pallplatser i DH eftersom han började med handbroms direkt. Självklart skojar jag ;-)
Visst är det härligt att se deras framsteg.

Tjena!

Vet att de på högre nivå har sagts att barn inte ska ha handbroms då dom har sämre motorik i händerna än i benen. När min son var fem så kunde han med lätthet spela tv-spel med en jävla fart men inte träffa ett fullsize fotbollsmål från fem meters håll.

NTFs anledning är rätt intressant, nu har dom iofs blandat in växlar i texten men den är ändå inte riktigt klok. Men jag gillar att dom inte tycker man ska ha stödhjul.

https://ntf.se/konsumentupplysning/cyklar/barncyklar/

IFs text är ju helt fantastiskt dålig. Att man först påpekar problemet med att barn sätter ner fötterna och sedan rekommenderar fotbroms. Facepalm deluxe.

https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/cykelforsakring/barn-cykel

Sen finns det ju tyvärr en lagtext. Ur TSFS 2009:31
"Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm
ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms).
Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i
sitt högsta läge. Detta krav gäller inte fordon som tagits i bruk före den 1 juli
2009. "

glitch sa:
Freddie L sa:
glitch sa:
ohellstrom sa:

Alltså jag menade att vår fyraåring om tre år när han är lika gammal som din sjuåring borde hunnit kamma hem minst ett par junior pallplatser i DH eftersom han började med handbroms direkt. Självklart skojar jag ;-)
Visst är det härligt att se deras framsteg.
Jag är med! Mina började också med handbroms på balanscykeln och på den vägen är det.

En flicka i bekantskapskretsen cyklade inte bra, och helst inte alls, trots att hon var sex år. Och trots att föräldrarna sprungit bakom och stöttat med handtag och stödhjul i flera år. Hon fick ta över min dotters gamla Mtb (vettig geometri) och utan fotbroms (lätt att ha pedalerna rätt i alla lägen). Och vid första tillfället släppte det och det blev roligt att cykla. Anekdotisk bevisföring visst, men ok i den här tråden? ;-)

Fördelen med fotbroms är att den är i princip oförstörbar vilket man inte kan säga om v-bromsar i händerna på barn (som ju inte direkt brukar topsa dreven, bräkleena skivorna eller behandla däcken så de behåller svärtan... utan de begriper instinktivt att en cykel är till för att användas.)

glitch sa:
ohellstrom sa:

Du verkar mest ute efter att skapa dålig stämning. Om du har en riktig fråga ska jag gärna svara.

Utan fotbroms så tidigt som går! Fötterna i backen så fort det blir lite panik och bromsa med handen så är det inte så läskigt sen :)

Barn uppväxta söder om Hamburg typ har i generationer klarat sig med handbroms utan stora problem.
Det här med fotbromsar är en nordisk specialitet.

När grabben fick ny hoj vid 5 år. Första hojen hade fotbrom och vägde bly.

Sen fick han en Frog 52.

Tog 1 minut att lära sig, nu bromsar och växlar han jättebra

Sååå stor skillnad när de får frihjul och handbroms. Helt plötsligt är fötterna händerna där de skall. Samt de kan kontrollera fart under cykling och komma igång efter stopp.

Fotbroms borde typ förbjudas. Båda mina har haft fotbroms på 12" som bara gjorde att de oftast bromsade med fötterna i marken... när de gått över till 16" har de fått frihjul och fått lära sig av med att bromsa med fötterna. Nu cyklar båda kontrollerat och har koll på bromsningen. De kör bägge Isla Cnoc som första riktiga cykel.

Nu känns konsensus uppnådd (för några inlägg sedan), härligt.

Kan ni också enas om en rekommendation på 20" hoj?
Jag tänker att den ska vara lätt och i god kvalité. Typ enda kraven.

Bästa sättet att se om en barncykel är gjord för barn är att titta på om veven är gjord för små människor map vevarmslängd och Q-värde.
De är sällan det...

larsan sa:
Nu känns konsensus uppnådd (för några inlägg sedan), härligt.

Kan ni också enas om en rekommendation på 20" hoj?
Jag tänker att den ska vara lätt och i god kvalité. Typ enda kraven.
Det enkla svaret är Isla, det är där det nog går att nå konsensus. Men idag finns det bra alternativ. Mina barn har kört Frog, mycket nöjd med den. Hoy och Vroom är andra alternativ.

Undvik förstås ”vuxenmärkenas” försök till barncyklar. Även om de också kommit närmare är de aldrig bättre eller prisvärdare än de barnspecifika.

Tillbaka
Topp