Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Hej

Postade i en annan tråd. Men det här verkar ju vara den officiella barntråden.

Mycket som verkar slutsålt. Har kollat lokalt hos handlare och detta är alternativen nu. Köper gärna lokalt men kan tänka mig beställa om det finns i lager. Tanken är skogscykel och inte till och från skolan. 145cm och 35kg för tillfället men skulle vara bra om den gick att använda nästa sommar också.

Det som jag tror finns att handla lokalt är:
Finns nog någon Scott också som jag inte minns namn på.

Över nätet är detta det som verkar mest intressant och som finns i lager, inte 27.5t dock:

Vad skulle ni lägga pengarna på? Budget är 6000-8000kr, och om det finns andra alternativ får ni gärna flika in med dessa.

Barncyklar samlingstråd
Har inte sett andra barncykelram som man kan köpa löst, förutom Transition. Man skulle kunna köpa en 26" vuxenram, men flesta är tunga. Gamla 16" ram har för högt standover. Alla har hög BB. Det finns en små 26" kinakolram som är populärt på happy. Det är en möglighet.

Obs att Vpace Max26 levereras tidigast i juli.
Jag ska bygga i vinter. Det blev 24" monark för i sommar. Ingen mtb. I värsta fall får den stå till grabben men hon ska testa till våren säger hon.

Ja, jag hade tänkt bygga på Kina ramen men tycker vpace känns mer prisvärt ändå och det får nog bli vevar från vpace.

Nucleus ser fin ut men väger som en vuxencykel.

Barncyklar samlingstråd
Har just köpt Vpace vevar, som är egentligen Dartmoor vevar. Lagerstatus är oklart på webbsidan, men flesta längden finns. På telefonen fick jag höra att man kan köpa vevar utan drev och innerlager, så sparar man 29 euro.

Barncyklar samlingstråd
Har en 5-åring som är ca 105 cm. Han vill ha en större cykel(idag 16") med växlar och handbromsar. Då han är ganska kort så är det svårt att hitta någon 20" som passar om man kollar rekommenderade storlekar. Någon som har en liten 20" cykel att rekomendera. Den skall vara en mtb.

Barncyklar samlingstråd
Har en 5-åring som är ca 105 cm. Han vill ha en större cykel(idag 16") med växlar och handbromsar. Då han är ganska kort så är det svårt att hitta någon 20" som passar om man kollar rekommenderade storlekar. Någon som har en liten 20" cykel att rekomendera. Den skall vara en mtb.

Det finns inte många. Min son fick en Canyon Offspring 20" när han var 105 cm, passade bra.

Barncyklar samlingstråd
New bike day. Blev en FrenchDax 20”, men inte direkt från Propain eftersom leveranstiden var minst 35 dagar. Hittade en tysk som ville sälja sin dotters moddade helgung och vi gjorde en snabb o smidig affär. Vikten på hojen ska ligga runt 9 kg tror kanske tom sub 9..

Barncyklar samlingstråd
Hej

Postade i en annan tråd. Men det här verkar ju vara den officiella barntråden.

Mycket som verkar slutsålt. Har kollat lokalt hos handlare och detta är alternativen nu. Köper gärna lokalt men kan tänka mig beställa om det finns i lager. Tanken är skogscykel och inte till och från skolan. 145cm och 35kg för tillfället men skulle vara bra om den gick att använda nästa sommar också.

Det som jag tror finns att handla lokalt är:
Finns nog någon Scott också som jag inte minns namn på.

Över nätet är detta det som verkar mest intressant och som finns i lager, inte 27.5t dock:

Vad skulle ni lägga pengarna på? Budget är 6000-8000kr, och om det finns andra alternativ får ni gärna flika in med dessa.
Den här dök upp nyligen på xxl och såg ganska prisvärd ut. Singelklinga fram och 1,2 kg lättare än trek.

Annars har jag också sneglat på Marlin som vettigt alternativ. Den ser ut att ha en rätt schyst ram, men drivlina och gaffel skulle nog inte skada att uppgradera.

Det börjar förresten störa mig mer och mer att mina länkar ser ut så här
och inte så här
kan någon säga varför? Jag tycker de ser ut att vara exakt likadant skrivna.

Barncyklar samlingstråd
Den här dök upp nyligen på xxl och såg ganska prisvärd ut. Singelklinga fram och 1,2 kg lättare än trek.

Annars har jag också sneglat på Marlin som vettigt alternativ. Den ser ut att ha en rätt schyst ram, men drivlina och gaffel skulle nog inte skada att uppgradera.

och inte så här
Rst capa är ju en rätt kass gaffel annars rätt prisvärd hoj....

Barncyklar samlingstråd
New bike day. Blev en FrenchDax 20”, men inte direkt från Propain eftersom leveranstiden var minst 35 dagar. Hittade en tysk som ville sälja sin dotters moddade helgung och vi gjorde en snabb o smidig affär. Vikten på hojen ska ligga runt 9 kg tror kanske tom sub 9..

Kul, ser ut som den perfekta 20" FS! Skulle gärna ser ditt barn cykla i stök på den cykel.

Men son vill har en fullgungad som nästa cykel, men der finns nästan ingen lätt 26" som passar med 130 cm. Vpace Moritz26 är den enda jag vet om, men den är jättelång, framförallt bak. Undrar hur den funkar på krångliga stig.

Barncyklar samlingstråd
Mm, men det finns väl 24" för gravity tror jag. Trail borde väl ht duga för?

Tror också HT ska duga (jag kör själva HT på stökig stig), men många vuxen tror att en HT inte duger. Om en FS var lika lätt och lång som en HT skulle jag troligt köpa en FS, terrängen runt Stockholm är riktigt stökig och min son går snabbare och snabbare. Men med extra vikt, längd och pengar tror jag att en HT är bättre valet. Min son tycker annorlunda. Tyvärr kan vi inte prova.

Barncyklar samlingstråd
Tack! Ska försöka lägga upp en video senare.

Helt objektivt så kanske Whyte t120 26”? ?Hittade ingen vikt och ser inte ut att vara lätt...

Barncyklar samlingstråd
Bra! Vad cyklar han på nu?

Min sons Max24 verkar redan nästan kort med 125 cm. Max26 har bara 24 mm längre reach. Moritz26 har mycket längre reach, men tyvärr också mycket längre kedjestag.

Han har en Spawn Yama Jama 20” nu som han börjar bli för stor för. Jag har velat mellan Moritz26, eller bygga med en Ripcord ram. Men det som fick mig att gå på Moritz är att vi hyrde en NS Nerd Jr 24 i Vallåsen. Han körde bra med den utför, och var mycket nöjd. Men den är alldeles för tung för stigcykling. Den är ungefär lika lång och hög som Moritz26, men med lite kortare kedjestag. Håller tummarna för att Moritz ska funka bra. Jag gillar att Vpace är så genomtänkta med lätta komponenter, dämpare som är tunade för barn, och med rätt längd på vevarmar. Då slipper man bygga/byta ut så mycket. Jag funderade även på YT Jeffsy Primus 24, den kom i sökaren direkt när den kom, ser ut att vara mycket bra geo men tung (och nu även slutsåld och de kan inte säga när de ska tillverka fler...).

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Håller helt med!

Som FS är Moritz26 nästan perfekt, förutom för lång kedjestag. Vet inte hur gaffeln är. Jag var inte nöjd med Motion Control dämparn på min egen Reba, bytte den till Charger 2, otroligt mycket bättre. Skulle också gärna har en flaskhållare, verkar inte passa på Moritz26.

Barncyklar samlingstråd

och inte så här

Min dotter (11 år, 156 cm) fick sin Trek marlin 6 W i storlek S idag. Har varit ute på premiärrunda i skogen och är jättenöjd. Efter vad jag kan se så kommer cykeln räcka gott för henne tills hon vuxit ur den.

Barncyklar samlingstråd
Vår 6-åring 118cm lång, åker just nu på en för liten Islabikes Cnoc 16-tum. Den lokala cykelaffären har Crescent Team Jr 20 och Trek Wahoo 20 att välja på.

Är det någon som har erfarenhet av dessa två modeller och är någon av dem mer att föredra? Jag ser att geometrin skiljer något åt men vet inte som är bäst anpassad för barn. Crescent är både billigare och något lättare än Trek. Men är det något mer jag ska tänka på? 24" tror jag bara blir för stort.

Crescent Team lightweight Jr 20"

Trek Wahoo 20

Barncyklar samlingstråd
Har just köpt Vpace vevar, som är egentligen Dartmoor vevar. Lagerstatus är oklart på webbsidan, men flesta längden finns. På telefonen fick jag höra att man kan köpa vevar utan drev och innerlager, så sparar man 29 euro.

Jag räknar lite på att bygga. Du betalade 100 euro utan lager och klinga?
Vet du vad det vägde?

Barncyklar samlingstråd
Vet du vad det vägde?
Ok, jag hittade det. 595g på 145mm.
Det ser ut som jag med lite tur kan bygga en kina26a på 9.99kg utan pedaler med skrot jag har hemma + vev + ram + headset.
Jag har vägt/kollat det mesta utom ett bättre framhjul som sitter på min egen 26a. Det jag har ledigt vägde hela 1000g. Tror det andra väger under 800.

EDIT: vpace 26 blir ca 350g mer och det är väl det smartare valet

Barncyklar samlingstråd
Har en 11-årig tjej som växer rätt bra just nu. Hon är ca 150cm lång idag och behöver ny hoj. Beninnerlängd dryga 70cm utan skor. Hon är (ännu) ingen fanatisk cyklist utan är mest nöjd med lite småturer på grusväg. Tänkte mig en Trek Marlin 5/6 men velar över storlek. XS ska passa åkare som är 137-155 cm - standover 69,8cm och S ska passa 153-166,5 cm åkare - standover 72,4 cm.

Jag vet att man inte ska köpa cyklar att växa i men det känns så surt att köpa en hoj som kanske bara passar henne i ett år till. Som hon växer kan en S vara helrätt redan till hösten.

Är jag dum i huvet som köper en S och byter till kortast möjliga styrstam?

Är det bättre att gå på en XS och sen försöka göra den "större" och få den att räcka lite längre? Jag själv väljer ju en mindre cykel om möjligt. Har genomgående cyklar i M trots 177cm lång. Korta styrstammar på det och gärna riserstyre.

Det skiljer bara 9mm i reach mellan XS och S.

Tacksam för kloka synpunkter :)

Köp S, min dotter var 147 och vi köpte xs för ett år sedan. Den var rätt storlek över förra säsongen. Nu för liten...

Barncyklar samlingstråd
Ny cykel till 156 cm dotter

Bilagor

• IMG_20200423_185336.jpg
    IMG_20200423_185336.jpg
    1 MB · Besök: 242
Barncyklar samlingstråd
Ok, jag hittade det. 595g på 145mm.
Det ser ut som jag med lite tur kan bygga en kina26a på 9.99kg utan pedaler med skrot jag har hemma + vev + ram + headset.
Jag har vägt/kollat det mesta utom ett bättre framhjul som sitter på min egen 26a. Det jag har ledigt vägde hela 1000g. Tror det andra väger under 800.

EDIT: vpace 26 blir ca 350g mer och det är väl det smartare valet

Finns även Federliecht med 140mm på 340 g. Min yngsta har 120mm med en vikt på 274g och verkligen premium produkt.

Barncyklar samlingstråd
Vet du vad det vägde?

100 euro utan lager och utan klinga och tyvärr också utan drevbultar. Fråga om dom kan skicka med bultar. Upptäckte att bultar till bromsskiva passar men är några mm för långt. Hittade en 2,5 mm BB30 vevlager spacer som passade kring alla bultar, så nu passar dom och får jag till och med rätt kedjelinjen till en racercykel!

Har bara en köksvåg och den säger 640 gram för vevar, klinga och spacer. Så det blir 560 gram för bara vevar, stämmer ungefär med vad Vpace säger: 595 med klinga, som är kring 65 gram.

Barncyklar samlingstråd
Finns även Federliecht med 140mm på 340 g. Min yngsta har 120mm med en vikt på 274g och verkligen premium produkt.

Ja, det verkar verkligen vara premium! Synd de inte valde sram direct Mount klingor som jag föredrar.

Barncyklar samlingstråd
100 euro utan lager och utan klinga och tyvärr också utan drevbultar. Fråga om dom kan skicka med bultar. Upptäckte att bultar till bromsskiva passar men är några mm för långt. Hittade en 2,5 mm BB30 vevlager spacer som passade kring alla bultar, så nu passar dom och får jag till och med rätt kedjelinjen till en racercykel!

Har bara en köksvåg och den säger 640 gram för vevar, klinga och spacer. Så det blir 560 gram för bara vevar, stämmer ungefär med vad Vpace säger: 595 med klinga, som är kring 65 gram.
Okej,595g var inkl. klinga. Tack.
Nice, då kan jag dra av 35g i mitt Excel!

Blir mycket pengar jämfört med 2.5kg tyngre cyklar som i övrigt är fina. Tex vitus.

Barncyklar samlingstråd
Finns för de längre vevarna.

”The 150mm and 160mm crankset are also available as spiderless version for SRAM (TM) compatible chainrings.”
Ok, där ser man. Premium.

Frågan nu är bara var man ska lägga ambitionsnivån. Å ena sidan finns inget superstort intresse, å andra sidan måste det finnas rimliga förutsättningar om det ska bli nåt.

Barncyklar samlingstråd
Jag är som sagt sugen att bygga en 26 kines till vintern. Tanken var att bygga billigt av skrot för att testa intresset. Skrot biten verkar fungera, det ser ut att kunna bli väldigt låga 10 t.o.m med en gammal bomber gaffel.

Jag tvekar dock på både pris och storlek. Det är ingen ide att hoppas slippa tull och moms? Det ser ut att kunna bli så mycket som 4500-5000 för en BXT ram när allt är betalt. Inte riktigt vad jag förväntat mig.

Det andra är storleken. Jag har sett flera som har byggt till barn på 130+ men jag är lite tveksam. Jag undrar om inte "rätt" storlek är ännu viktigare än vikten. Jämför vi BXT med vpace 26 och några andra 26or så ser vi att det nog är 13'' som anses lagom för 130-150. Nu hinner hon väl bli 135 innan det är aktuellt, så det kanske går beroende på standover.

Det 3e är självklart pris/vikt på tex Nucleus. Kan man komma undan med 12.5Kg med 30kg tjej eller är vikten allt? Jag tycker det är lite skumt att inte Vitus får ner vikten lite. Jag skulle gärna vilja se vad hjul, dämpare och ram väger in på. Ska man uppåt 13Kg kan man like gärna köpa nåt riktigt coolt som en Hornet Jr.

Ärligt talat så gillar jag inte utseendet på vpace, så det är väl lite där skon klämmer för den är väl det rationella valet om man vill ge barnet en chans.

Annars ser kinesen bra ut. Vinklar innan angle set och reach mätt i bilden.

kids 26.PNG

Skrot BXT 26.PNG

Barncyklar samlingstråd
Glömde att BXT har 30 mm BB drop. Den har också hög överrör, så tror att standover blir för högt.
Vitus Nucleus 26 är lite långt och har lång kedjestag, men är annars bra. Håller med att den är snyggare än en Vpace. Jag skulle byta gaffeln till något bättre och lättare. Vevar är också lite långa, men Vpace vevar är kanske inte mycket lättare.

Barncyklar samlingstråd
Glömde att BXT har 30 mm BB drop. Den har också hög överrör, så tror att standover blir för högt.
Vitus Nucleus 26 är lite långt och har lång kedjestag, men är annars bra. Håller med att den är snyggare än en Vpace. Jag skulle byta gaffeln till något bättre och lättare. Vevar är också lite långa, men Vpace vevar är kanske inte mycket lättare.
Jag kollade lite snabbt på vitus nu. Vev väger nog 660g, RD 326g, gaffel 1870.
Så långt 350g mer än mitt skrot. Sen kan säkert däck skilja 500g också. Mina renegade är inte riktigt relevanta 2020.
Det är möjligt att det går att lätta en Vitus men då har man 8kg skrot som man betalt för....

Egentligen bör man jämföra Nucleus 26 med Max 27.5 om det ska vara samma storlek enligt tillverkaren.

Jag får nog släppa kinesen och fundera på detta lite mer på detta.

Barncyklar samlingstråd
Jag kollade lite snabbt på vitus nu. Vev väger nog 660g, RD 326g, gaffel 1870.
Så långt 350g mer än mitt skrot. Sen kan säkert däck skilja 500g också. Mina renegade är inte riktigt relevanta 2020.
Det är möjligt att det går att lätta en Vitus men då har man 8kg skrot som man betalt för....

Egentligen bör man jämföra Nucleus 26 med Max 27.5 om det ska vara samma storlek enligt tillverkaren.

Jag får nog släppa kinesen och fundera på detta lite mer på detta.
ns Clash e väl en lätt alu-ram, om jante minns fel? Sätter du på en gammal rockshox sid så vinner du tbax dom hektona du förlorade på ramen. Clash-ramen kostar lite drygt en 1000-lapp dessutom.

Barncyklar samlingstråd
Liten översikt över vpace max 26 ram kit. En liten rabatt om man köper även head set, klämma och gaffel ihop (78 euro).
Ska men sen ha angle set så blir 30 av dem liggande i lådan.
vpace ram kit.PNG

Barncyklar samlingstråd
Jag funderar på att sätta på lite bredare däck på sonens Woom 4, är det någon som vet hur breda däck som fungerar?
Jag funderar på det samma, fast på en Woom 3. Har inte mätt, men det ser ut att vara rätt gott om plats.. framför allt fram. Om du har skärmar på, så är det nog de som begränsar.

Barncyklar samlingstråd
Dottern behöver en cykel med växlar när hon ska börja cykla 2,5 km till skolan. Dagligen, även vintertid, därför förordar jag navväxel, navbroms, skärmar och pakethållare. Dock svårt att hitta en lätt sådan. Hon är 6 år, ganska kort: 112 cm med 48 cm innerben.

Överväger exempelvis Islabike Beinn 20 Small (7,4 kg), med 130mm gaffelbredd, men byta till exempelvis ett Shimano Nexus 3-vxl 20" hjul från Contec. Med lite mer specifikationer på danska sidan. Kan det hjulet vara OK? Har ni tips på alternativa färdigbyggda hjul?

Låter det rimligt, eller kommer vikten ändå springa iväg med pakethållare, skärmar, korg, stöd, punkteringskyddade citydäck, mm, att jag lika gärna kunnat valt en Cresent Saga 20" på 12.8 kg eller Winora Chica 20" på 12.5 kg?

Barncyklar samlingstråd
Dottern behöver en cykel med växlar när hon ska börja cykla 2,5 km till skolan. Dagligen, även vintertid, därför förordar jag navväxel, navbroms, skärmar och pakethållare. Dock svårt att hitta en lätt sådan. Hon är 6 år, ganska kort: 112 cm med 48 cm innerben.

Överväger exempelvis Islabike Beinn 20 Small (7,4 kg), med 130mm gaffelbredd, men byta till exempelvis ett Shimano Nexus 3-vxl 20" hjul från Contec. Med lite mer specifikationer på danska sidan. Kan det hjulet vara OK? Har ni tips på alternativa färdigbyggda hjul?

Låter det rimligt, eller kommer vikten ändå springa iväg med pakethållare, skärmar, korg, stöd, punkteringskyddade citydäck, mm, att jag lika gärna kunnat valt en Cresent Saga 20" på 12.8 kg eller Winora Chica 20" på 12.5 kg?
Om du ska bygga om den med alla de tillbehören så kvarstår ju typ bara ramen? Tvivlar på art viktskillnaden blir praktiskt märkbar då. Jag skulle köpt en färdigutrustad cykel istället, mycket billigare och mycket enklare. Su kan ju byta däck, sadelstolpeoch styre till bättre/lättare grejer för småpengar.

Tillbaka
Topp