Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Halvt ot, men är det någon som har tips på var man kan hitta cykelhandskar till en treåring som är vettiga? Tyckte det var svårt nog till en femåring. Vi hittade ett par på stadium outlet till honom av en slump.
Roeckl Sports Kids Gloves finns bl a hos Bike24.com i olika färger och mönster och SMÅ storlekar.

Barncyklar samlingstråd
På White XC 240 Lite ANE, vad betyder ”ANE”, vad skiljer på de utan?

Edit: Och någon skillnad mellan årsmodell 22 och 23?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
På White XC 240 Lite ANE, vad betyder ”ANE”, vad skiljer på de utan?

Edit: Och någon skillnad mellan årsmodell 22 och 23?
Färgen på 240. På andra storlekar verkar tjejmodellen ha lägte insteg. Av någon twisted anledning

Barncyklar samlingstråd
Färgen på 240. På andra storlekar verkar tjejmodellen ha lägte insteg. Av någon twisted anledning
Aha, tack.
Men visst borde en sån där passa en nyss 7-årig tjej på 125cm? Om inte nu så till våren iaf, så hinner pappa hotta upp den lite över vintern också ;-)
Hon blir sakta tuffare i skogen på sin 20" men man ser ju hur mycket mjukare de med 24" går över rötter etc...

Barncyklar samlingstråd
Sonen cyklar i stort sett helt själv nu men stannar/säger stopp/nej när jag släpper handen från honom. Jag har två händer på honom och åker inlines bakom, händerna är där för att rädda han från vurpor eller få han att känna sig trygg.

Gått från 10 tum balanscykel till 14 tum cykel. Han når ner till marken med tårna men cykeln är tyngre än balanscykeln så den tippar ibland.

Har ni några tips om hur vi kan få han att känna sig trygg att cykla själv utan att ha behov av känna att jag stöttar han?

Barncyklar samlingstråd
Sonen cyklar i stort sett helt själv nu men stannar/säger stopp/nej när jag släpper handen från honom. Jag har två händer på honom och åker inlines bakom, händerna är där för att rädda han från vurpor eller få han att känna sig trygg.

Gått från 10 tum balanscykel till 14 tum cykel. Han når ner till marken med tårna men cykeln är tyngre än balanscykeln så den tippar ibland.

Har ni några tips om hur vi kan få han att känna sig trygg att cykla själv utan att ha behov av känna att jag stöttar han?

Jag har aldrig haft en hand på min sons axlar när han (spring)cyklade, så jag har ingen direkta erfarenheter. Men har du provat att få honom cyklar på gräs utan dina händer? Där gör det inte ont när man ramlar. Eller är det bara på gatan att han vill har din stöd?

Barncyklar samlingstråd
Aha, tack.
Men visst borde en sån där passa en nyss 7-årig tjej på 125cm? Om inte nu så till våren iaf, så hinner pappa hotta upp den lite över vintern också ;-)
Hon blir sakta tuffare i skogen på sin 20" men man ser ju hur mycket mjukare de med 24" går över rötter etc...
Mina ungar började på XC240 när de var runt 127cm men jag tror det bör funka från 125 med lite beroende på överkroppslängd då cykeln har ganska så lång reach, lång styrstam och lite väl XC orienterat lågt styre så de blir lite liggande i körställningen (vilket du åtgärdar snabbt genom att titta på köp/sälj där någon vänlig själ lagt ut ett kit till just XC240! ;) ).

Nackdelen med just White XC240 är att de kommer med lite väl smala och tunna däck. Det håller vikten nere samt att de blir lättrullade men vill man ha lite lägre lufttryck så punkar de ganska så lätt. Men ett par bättre däck med lite större lyftvolym så funkar de bra i skogen så länge inte farten blir för hög. Funkar t o m på Pelikanen och hjälpligt på Albatrossen i Isaberg utan problem men med risken att ungarna klagar lite på ont i händer/armar efter några åk!! Vi har precis bytt en av våra till en 27,5" med fjädrande gaffel och där klagas det inte alls på händer/armar efter 15 åk men desto mer i uppförsbackarna då cykeln blev nästan 5kg tyngre! ;)

Barncyklar samlingstråd
Mina ungar började på XC240 när de var runt 127cm men jag tror det bör funka från 125 med lite beroende på överkroppslängd då cykeln har ganska så lång reach, lång styrstam och lite väl XC orienterat lågt styre så de blir lite liggande i körställningen (vilket du åtgärdar snabbt genom att titta på köp/sälj där någon vänlig själ lagt ut ett kit till just XC240! ;) ).

Nackdelen med just White XC240 är att de kommer med lite väl smala och tunna däck. Det håller vikten nere samt att de blir lättrullade men vill man ha lite lägre lufttryck så punkar de ganska så lätt. Men ett par bättre däck med lite större lyftvolym så funkar de bra i skogen så länge inte farten blir för hög. Funkar t o m på Pelikanen och hjälpligt på Albatrossen i Isaberg utan problem men med risken att ungarna klagar lite på ont i händer/armar efter några åk!! Vi har precis bytt en av våra till en 27,5" med fjädrande gaffel och där klagas det inte alls på händer/armar efter 15 åk men desto mer i uppförsbackarna då cykeln blev nästan 5kg tyngre! ;)
En länk till det kitet please?
Har just klickat hem både cykel och fetare däck, det blir nog bra. Å blir den för stor just nu så lär ju ungen växa över vintern ;-)

Barncyklar samlingstråd
Lyckades övertala min brorsa att "nedgradera" från den kassa Scott med dämpare som han cyklade på till den här helstela Frog 24". Med nya däck, kedja, vevlager, styre, handtag, bromsklossar blev den riktigt fet. Och en helt sjuk viktskillnad mot Scotten. Nu ska det åkas!

IMG_6689.jpeg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Aha, tack.
Ja, från 125 ska det fungera. Tror grabben ligger där någonstans. 120 tycker jag är snålt

Barncyklar samlingstråd

Jag har för mig att Kenda däcken vår kom med väger mer än Rocket Ron.
Styret funkar bra men vi har kört alla cyklar med 35mm stam första året

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Grabbarna är sjukt laddade inför morgondagens tur till bmxbanan, nya skydden kom idag, ben/knä och överkroppskydd.
Har sagt att det inte är nån garanti att man inte får ont nånstans ändå….

Bilagor

• IMG_1200.jpeg
    IMG_1200.jpeg
    509.5 KB · Besök: 70
Barncyklar samlingstråd
Har inte funderat ut något pris och därmed inte skapat någon riktig annons, men om någon köper XC260 till kanonpriset nu på rean och vill komplettera med Nobby Nic och Manitou Markhor så kan vi nog komma överens.

Barncyklar samlingstråd
Jahapp, beställde en sån här till dottern igår, men hon tokdissade färgen på den idag när jag visade vad hon ska få, för hon gillar ju inte rött (idag...)
Hoppas den ser bättre ut när den kommer då :-)

Min dotter tokgrina när hon såg sin nya blåa cykel, men efter rosa handtag, korg och lite annat lull lull så blev det bra ?

Barncyklar samlingstråd
Var lite kinkigt med färgen (skulle ju varit blå) men sen blev det åka av. Nöjd nybliven femåring och nöjd pappa med handbromsar fram och bak.
Serious 18", han är 111 cm i strumplästen, ingen koll på inseam. Han får båda tårna i backen med sadeln längst ner.
axel.jpg

Barncyklar samlingstråd
Stackars liten! Jag har klickat hem lila padaler, handtag och flaska, vet inte om jag vågar visa cykeln (som ska komma idag) innan de har kommit... :-)
Haha vi får väl se ?

Det hade nog blivit ett populärt klipp om man filmat det, jag hade gjort en karta och när väl dörren öppnades till boden och det kommer ett vrålbröl? ”Men vad är det? Den är blå vill ha en rosa…

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Haha vi får väl se ?

Det hade nog blivit ett populärt klipp om man filmat det, jag hade gjort en karta och när väl dörren öppnades till boden och det kommer ett vrålbröl? ”Men vad är det? Den är blå vill ha en rosa…
Sanningens minut är nära...
Planen är att ställa den i solen som på bild, för då kan man nästan kalla den rosa vilket ju funkar på allt annat just nu? :-)
Men den ser kanske för stor ut i höst eller vad tror expertisen? Sadelhöjden är kopierad från nuvarande 20" cykel.

Jag hade inget större att anmärka på på denna White heller, bara en broms som behövde centreras lite och växelvajern spännas nått varv. Å nu rinner svetten och knäna värker efter några varv runt kvarteret för inkörning av bromsar. Jag är värd en flaska till!

IMG_3213.JPG

Barncyklar samlingstråd
Puh, färgen blev succé och den ser inte oöverkomligt stor ut?
Blev dock en avstigningsvurpa så har nu slammat sadeln tills hon vant sig så får vi se om det bli en riktig provtur ikväll...

Visa bilaga 652300
Hur lång är din dotter?

Jag lät min dotter prova en exakt lika förra veckan och hon kunde cykla och kliva på/av men tyckte den såg lite stor ut på henne, hon är 117cm.

Barncyklar samlingstråd
24" vs 26"

7-årig grabb blir 8 år om en månad. Nuvarande cykel är en Frog 62 20" och den är för liten.

Satt med fingret på avtryckarknappen på en Vitus Nucleus 24" från bikester, men när jag kollade deras storlekstabell blev jag skeptisk.

Grabben är lång för sin ålder, men inte längst i klassen. 139 cm och ca 60 cm insida ben. Vitus rekommendationer är 127-142cm/57-66cm för 24" och 140-158cm/64-70cm för 26".

Någon som har erfarenhet av Nucleus? Det känns spontant som att 26" skulle bli groteskt stort, men Vitus storlekstabell säger annat. De flesta "allmäna" storlekstabeller brukar inte rekommendera 26" förrän 10-årsåldern. Vitus 26" verkar för övrigt slut.

Tillbaka
Topp