Fältprästen
Ny medlem
Bästa däcket stigcykling
Jag skulle vilja säga att blöta rötter är hala rötter, annars är de varken rötter eller blöta. Och troligen oavsett däck (har inte provat så många olika sorter).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Luthman Photography sa:Nackdelen med Specializeds Grid-casing är att den är väldans styv och rätt känslig för tryck om den ska kännas bra. Jag tycker att det är betydligt enklare att få Maxxis EXO att kännas följsam.
Acura sa:Luthman Photography sa:Nackdelen med Specializeds Grid-casing är att den är väldans styv och rätt känslig för tryck om den ska kännas bra. Jag tycker att det är betydligt enklare att få Maxxis EXO att kännas följsam.
+1
Har haft samma erfarenhet.
När de är rätt tryck funkar de fint, men lite lägre känns de konstigt och högre blir väldigt studsigt.
Undrar om de är för att casingen är styv, eller om de är gummits rebound som inte är lika förlåtande.
/Anders
patflemming sa:Men frågan är vad ska man?
sdx sa:Hur bra rensar däcken ut skiten så att fäste uppnås. och då är det dom däcken som är upptaget i tråden.
Luthman Photography sa:Acura sa:Luthman Photography sa:Nackdelen med Specializeds Grid-casing är att den är väldans styv och rätt känslig för tryck om den ska kännas bra. Jag tycker att det är betydligt enklare att få Maxxis EXO att kännas följsam.
+1
Har haft samma erfarenhet.
När de är rätt tryck funkar de fint, men lite lägre känns de konstigt och högre blir väldigt studsigt.
Undrar om de är för att casingen är styv, eller om de är gummits rebound som inte är lika förlåtande.
/Anders
Oklart, jag spenderade hela förra vintern och den här sommaren på lite olika Specialized Grid-däck (Butcher, Slaughter och Hillbilly) och när jag för någon månad sen bytte till Maxxis så kändes hojen mkt mer följsam. Grid-däcken är fortfarande bra, men jag tycker att Maxxis EXO är bättre (dock punkar jag mer med EXO än med Grid).
Erik O sa:Fast hur viktigt är lerrensning för cykling i svenska skogar?
I göteborgsterrängen tycker jag våtgrepp på rötter och hällar är det viktigaste egenskaperna på vinterhalvåret. Ett följsamt däck som inte stelnar runt nollan, själv kör jag med chunky monkey och tycker det funkar bra.
I Göteborg har vi ju nästan ingen lera, det är ju korta vattenfyllda surhål och barrjord och den kleggar inte igen däcken på det sättet.Erik O sa:Fast hur viktigt är lerrensning för cykling i svenska skogar?
I göteborgsterrängen tycker jag våtgrepp på rötter och hällar är det viktigaste egenskaperna på vinterhalvåret. Ett följsamt däck som inte stelnar runt nollan, själv kör jag med chunky monkey och tycker det funkar bra.
Husabuse sa:Jag håller med, inte fasen är det lera som är ett problem, iaf inte här i Mälardalen, det är dödsrötter och såpade spångar.
Så våtgrepp är av intresse (här suger Spesh Renegade något ofattbart, FYI).
PvonB sa:Larvigt bra däck är ju Bontrager SE4 Team Issue ( tubeless ).
Tycker dock Bontrager däcket utklassar maxxis däcken vid stigcykling, både i rull & bromsverkan.
Performance är Schwalbespråk för skitdäck så det är ingen idé att prova såna ens. Alla däcken du nämner är ju dessutom rätt lättrullade däck med klent grepp. Prova något riktigt nästa gång istället för att tramsa runt med dubb när det blir fuktigt.sdx sa:RR 2.6 inget vidare på hala rötter och kalksten
NN Apendix 2.35 urusla på hala rötter och kalksten
NN performance 2.35 rena självmords däcken när det är halt
Conti mountain king2 black chill något bättre på hal kalksten men lika dåliga på hala rötter
Conti mountain king 2 bak och trailking 2.4 släpper ganska fullt
Conti X king 2.4 är inget vidare heller på hala rötter och kalksten.
Så skall man ha däck som man kan lita på så är det dubbdäck som gäller så nu går det ett NN performance som dubbdäck fram och NN RR 2.6 bak odubbat.Obs performance däcket är hemma dubbat
och det är testat med ett lufttryck på 1bar och alla däcken har gått slanglöst.
Och det som är tråkigt med däcken är att dom rensar lera lika dåligt.
Och däcken har dom bästa gummi blandningarna.
Och det här är helt subjektiva upplevelser av mig och vad jag tycker.
Vissa förstår inte att naturen är ömtålig. De tror att allemansrätten ger dem full rätt att förstöra andras egendom...NLC sa:Varför, VARFÖR, köra med dubbat på kalksten och rötter ?
Eller så har man sett förödelsen efter 1 skogsmaskin med snökedjor och har lite perspektiv på hur lite mtb-dubbdäck förstör.ooms sa:Vissa förstår inte att naturen är ömtålig. De tror att allemansrätten ger dem full rätt att förstöra andras egendom...NLC sa:Varför, VARFÖR, köra med dubbat på kalksten och rötter ?
Är du självutnämnd skogsförvaltare?Eveningstar sa:Eller så har man sett förödelsen efter 1 skogsmaskin med snökedjor och har lite perspektiv på hur lite mtb-dubbdäck förstör.
Nej jag är bara bitter på gnället över att MTB sliter så mycket. Ta t.ex. Fornstigen på Lovön. Antalet anklagelser om att MTB kör sönder stigen utnumreras endast av antalet stockar som läggs över stigen för att förstöra. Samtidigt är halva Lovön uppgrävd och förvandlad till byggarbetsplats för Förbifart Stockholm. En yta mångdubbelt större än alla stigar helt förstörd, men det sägs det så klart inget om.ejma sa:Är du självutnämnd skogsförvaltare?Eveningstar sa:Eller så har man sett förödelsen efter 1 skogsmaskin med snökedjor och har lite perspektiv på hur lite mtb-dubbdäck förstör.
Eveningstar sa:Nej jag är bara bitter på gnället över att MTB sliter så mycket. Ta t.ex. Fornstigen på Lovön. Antalet anklagelser om att MTB kör sönder stigen utnumreras endast av antalet stockar som läggs över stigen för att förstöra. Samtidigt är halva Lovön uppgrävd och förvandlad till byggarbetsplats för Förbifart Stockholm. En yta mångdubbelt större än alla stigar helt förstörd, men det sägs det så klart inget om.ejma sa:Är du självutnämnd skogsförvaltare?Eveningstar sa:Eller så har man sett förödelsen efter 1 skogsmaskin med snökedjor och har lite perspektiv på hur lite mtb-dubbdäck förstör.
Tänk att det ska vara så svårt att skilja på mitt och ditt. Skogsmaskinen är högst sannolikt sanktionerad av markägaren.Eveningstar sa:Eller så har man sett förödelsen efter 1 skogsmaskin med snökedjor och har lite perspektiv på hur lite mtb-dubbdäck förstör.ooms sa:Vissa förstår inte att naturen är ömtålig. De tror att allemansrätten ger dem full rätt att förstöra andras egendom...NLC sa:Varför, VARFÖR, köra med dubbat på kalksten och rötter ?
Där för ni har ingen egen mark att cykla på.NLC sa:Varför, VARFÖR, köra med dubbat på kalksten och rötter ?
sdx sa:Där för ni har ingen egen mark att cykla på.NLC sa:Varför, VARFÖR, köra med dubbat på kalksten och rötter ?