Bästa däcket stigcykling

Bästa däcket stigcykling
Jag skulle vilja säga att blöta rötter är hala rötter, annars är de varken rötter eller blöta. Och troligen oavsett däck (har inte provat så många olika sorter).

Bästa däcket stigcykling
Nackdelen med Specializeds Grid-casing är att den är väldans styv och rätt känslig för tryck om den ska kännas bra. Jag tycker att det är betydligt enklare att få Maxxis EXO att kännas följsam.

Bästa däcket stigcykling
Luthman Photography sa:
Nackdelen med Specializeds Grid-casing är att den är väldans styv och rätt känslig för tryck om den ska kännas bra. Jag tycker att det är betydligt enklare att få Maxxis EXO att kännas följsam.

+1
Har haft samma erfarenhet.
När de är rätt tryck funkar de fint, men lite lägre känns de konstigt och högre blir väldigt studsigt.
Undrar om de är för att casingen är styv, eller om de är gummits rebound som inte är lika förlåtande.
/Anders

Bästa däcket stigcykling
Acura sa:
Luthman Photography sa:

+1
När de är rätt tryck funkar de fint, men lite lägre känns de konstigt och högre blir väldigt studsigt.
Undrar om de är för att casingen är styv, eller om de är gummits rebound som inte är lika förlåtande.
/Anders

Oklart, jag spenderade hela förra vintern och den här sommaren på lite olika Specialized Grid-däck (Butcher, Slaughter och Hillbilly) och när jag för någon månad sen bytte till Maxxis så kändes hojen mkt mer följsam. Grid-däcken är fortfarande bra, men jag tycker att Maxxis EXO är bättre (dock punkar jag mer med EXO än med Grid).

Bästa däcket stigcykling
Vill slå ett slag för Nya Nobby Nic, tycker det är kanon. Hade det bak förra vintern med Magic Mary fram. Egentligen skulle jag nog velat ha NNN både fram och bak.

Bästa däcket stigcykling
Jag kör med Hans Dampf trailstar 2.35 fram och Racing Ralph pacestar 2.35 bak. Tycker det är en riktigt smutt kombo med bra grepp torrt och i blötan samt hyfsat rull. Men det märkt tydligt att trailstargummi inte gillar kyla (vilket Schwalbe även varnar för om jag minns rätt). Under gårdagens pass med ca 2 cm snö på stigarna blev framdäcket en hockeypuck och däcket kanade nästan på varje sned rot jag passerade.

Vad finns det för stigdäck med bra fäste som klarar kyla bättre än Schwalbe? Har hört någonstans att black chili klarar kyla bättre.... Någon som kan bekräfta?

Bästa däcket stigcykling
Hur bra rensar däcken ut skiten så att fäste uppnås. och då är det dom däcken som är upptaget i tråden.

Bästa däcket stigcykling
sdx sa:
Hur bra rensar däcken ut skiten så att fäste uppnås. och då är det dom däcken som är upptaget i tråden.

Jag har testat Shorty, DHF, Hans Dampf (billig gummi) XR4, Butcher grid och Purgatory Grid.
Lerrensing (Och grepp i de flesta fören) i bäst först ordning enligt mig.

Maxxis Shorty 3C Exo Max Terra (men de rullar ju inte bäst)
Butcher Grid
XR4 Team Issue TLR (var betydligt sämre cyklist då, så kanske ligger fel i listan)
Purgatory Grid (Begränsad erfarenhet i lerigt före, de dog allt för fort för mig. Oklart om de är talande för däcket eller ett dåligt exemplar)
DHF 2C Exo
Hans Dampf Performance

Nuvarande set-up för vintrigt Göteborg
Shorty fram
Butcher bak
Blir nog Shorty fram och bak om de blir mer lera och mindre fryst mark här.

/Anders

Bästa däcket stigcykling
Luthman Photography sa:
Acura sa:
Luthman Photography sa:

+1
/Anders

Oklart, jag spenderade hela förra vintern och den här sommaren på lite olika Specialized Grid-däck (Butcher, Slaughter och Hillbilly) och när jag för någon månad sen bytte till Maxxis så kändes hojen mkt mer följsam. Grid-däcken är fortfarande bra, men jag tycker att Maxxis EXO är bättre (dock punkar jag mer med EXO än med Grid).

Skönt, då kan jag avskriva Specialized-däcken helt för jag har inga problem med Maxxis Exo. Tvärtom har jag lyckats nöta ut mönstret på mitt HR2 och väggarna ser typ nya ut och jag är inte speciellt snäll mot dem. Control går sönder och Grid är ju tydligen styvare så ett stort streck över dem då förutom att Butcher Control är ett fint framdäck med något dåliga väggar.

+1 på Chunky Monkey som vinterdäck! De är skitbra! Dessutom verkar de starka i väggarna. "Tyvärr" blir det nog hjulstorleksbyte för mig så mina apor kommer inte passa längre. Drygt att börja om med däcksamlingen, men det öppnar nya dörrar i form av kladdiga dh-däck :-)

Bästa däcket stigcykling
Fast hur viktigt är lerrensning för cykling i svenska skogar?

I göteborgsterrängen tycker jag våtgrepp på rötter och hällar är det viktigaste egenskaperna på vinterhalvåret. Ett följsamt däck som inte stelnar runt nollan, själv kör jag med chunky monkey och tycker det funkar bra.

Bästa däcket stigcykling
Erik O sa:

I göteborgsterrängen tycker jag våtgrepp på rötter och hällar är det viktigaste egenskaperna på vinterhalvåret. Ett följsamt däck som inte stelnar runt nollan, själv kör jag med chunky monkey och tycker det funkar bra.

Det är väl viktigt de gånger det arrangeras dual slalom i hammarbybacken.

Bästa däcket stigcykling
Erik O sa:

I Göteborg har vi ju nästan ingen lera, det är ju korta vattenfyllda surhål och barrjord och den kleggar inte igen däcken på det sättet.
Håller med om att våtgrepp är mycket viktigare.

Bästa däcket stigcykling
Jag håller med, inte fasen är det lera som är ett problem, iaf inte här i Mälardalen, det är dödsrötter och såpade spångar.
Så våtgrepp är av intresse (här suger Spesh Renegade något ofattbart, FYI).

Bästa däcket stigcykling
Husabuse sa:
Jag håller med, inte fasen är det lera som är ett problem, iaf inte här i Mälardalen, det är dödsrötter och såpade spångar.
Så våtgrepp är av intresse (här suger Spesh Renegade något ofattbart, FYI).

Samma lika i södra dalarna med, våtgrepp is tha shit.

Renegade är ju i det närmaste lvg däck med lite volym?

Bästa däcket stigcykling
Larvigt bra däck är ju Bontrager SE4 Team Issue ( tubeless ).
Innan de rullade jag på WTB vigilante, men det var väldigt punka benäget ( tubeless ) blev lätt långa revor & vätskan bara spruta överallt!
& innan det rullade jag med DH däck från maxxis. Tycker dock Bontrager däcket utklassar maxxis däcken vid stigcykling, både i rull & bromsverkan.

Bästa däcket stigcykling
Rocket Ron på sommaren och Nobby Nick på vintern är mitt val för stigcyking motsvarande XCO.
I båda fallen evo-varianter utan tungt snake skin.
Tubeless bör du definitivt överväga eftersom det möjliggör lågt tryck utan risk för genomslagspunkor.
(1.7 fram och 1.9 bak eftersom jag kör HT)

Bästa däcket stigcykling
PvonB sa:
Larvigt bra däck är ju Bontrager SE4 Team Issue ( tubeless ).
Tycker dock Bontrager däcket utklassar maxxis däcken vid stigcykling, både i rull & bromsverkan.

Kan bara hålla med, detta trots att jag nyss rekommenderade en Maxxis-kombo. Anledningen till att jag shoppade Maxxis är att jag önskade något mera dedikerade fram/bakdäck. SE4 är dock det solklart bästa allround-däcket jag kört, rullar bra, greppar hyfsat samt punkasäkert som få. Dock är den nya SE4'an rejält viktbantad (-150gram'ish) vilket bör påverka punkasäkerheten negativt...

http://m.vitalmtb.com/photos/featur...4-and-SE4-Team-Issue-Tires,104008/bturman,109

(När jag nött ut/tröttnat på Maxxis-kombon så lär Bontragers SE5 åka på fram och SE3 bak.)

Bästa däcket stigcykling
Behöver ett nytt bakdäck (27.5") för stigcykling i Änggården/Delsjön (gbg) under höst/vinter/vår, dvs hala rötter och hällar samt lera i överflöd. Tips?
Jag körde spec. purgatory 2.3 innan men vill testa ett annat däck nu.

Bästa däcket stigcykling
Köp ett Hans Dampf... Lite "trist" och uttjatat däck men fortfarande ett av de bättre allround för stigtrampa.
Har du varit nöjd med Purgatory innan så lär du ju inte ha några större krav antar jag... (skräpdäck)

Bästa däcket stigcykling
Jag har Maxxis Shorty bak för att få bra grepp uppför över blöta rötter och stenar. Utmärkt grepp i lera och annat löst. Inte farligt sega. Redan under hösten var hemmaskogarna mer vattendränkta än i våras under snösmältningen.

Bästa däcket stigcykling
Tyvärr är SE5 väldigt smalt. Hade önskat lite mer volym men det har väldigt bra kantgrepp.. se3 rullar bra men sätter igen i lera. SE4 är riktigt bra.

Just nu kör jag michelin wildAM och de är rätt ok.

Bästa däcket stigcykling
RR 2.6 inget vidare på hala rötter och kalksten
NN Apendix 2.35 urusla på hala rötter och kalksten
NN performance 2.35 rena självmords däcken när det är halt
Conti mountain king2 black chill något bättre på hal kalksten men lika dåliga på hala rötter
Conti mountain king 2 bak och trailking 2.4 släpper ganska fullt
Conti X king 2.4 är inget vidare heller på hala rötter och kalksten.
Så skall man ha däck som man kan lita på så är det dubbdäck som gäller så nu går det ett NN performance som dubbdäck fram och NN RR 2.6 bak odubbat.Obs performance däcket är hemma dubbat
och det är testat med ett lufttryck på 1bar och alla däcken har gått slanglöst.
Och det som är tråkigt med däcken är att dom rensar lera lika dåligt.
Och däcken har dom bästa gummi blandningarna.
Och det här är helt subjektiva upplevelser av mig och vad jag tycker.

Bästa däcket stigcykling
HANS DAMPF SNAKESKIN TL-EASY TRAILSTAR 60-584 27.5X2.35" VIKBART
Det är tacksamt när man får förslag snabbt, jag orkar inte alltid köpa det mest optimala utan bara nåt som duger.
Jag ska försöka lämna en recension under våren

Bästa däcket stigcykling
sdx sa:
RR 2.6 inget vidare på hala rötter och kalksten
NN Apendix 2.35 urusla på hala rötter och kalksten
NN performance 2.35 rena självmords däcken när det är halt
Conti mountain king2 black chill något bättre på hal kalksten men lika dåliga på hala rötter
Conti mountain king 2 bak och trailking 2.4 släpper ganska fullt
Conti X king 2.4 är inget vidare heller på hala rötter och kalksten.
Så skall man ha däck som man kan lita på så är det dubbdäck som gäller så nu går det ett NN performance som dubbdäck fram och NN RR 2.6 bak odubbat.Obs performance däcket är hemma dubbat
och det är testat med ett lufttryck på 1bar och alla däcken har gått slanglöst.
Och det som är tråkigt med däcken är att dom rensar lera lika dåligt.
Och däcken har dom bästa gummi blandningarna.
Och det här är helt subjektiva upplevelser av mig och vad jag tycker.
Performance är Schwalbespråk för skitdäck så det är ingen idé att prova såna ens. Alla däcken du nämner är ju dessutom rätt lättrullade däck med klent grepp. Prova något riktigt nästa gång istället för att tramsa runt med dubb när det blir fuktigt.

Bästa däcket stigcykling
Är det någon som vet hur lika High Roller II (3c exo för å va exakt) och Chunkey Monkey Trail extreme är?
Jag kör MK II som sommardäck och CM på höst/vår men MK börjar bli väl slitna och funderar på att byta dem till ett par HR IIor men är de för lika CM?

/T

Bästa däcket stigcykling
ejma sa:
Eveningstar sa:
Eller så har man sett förödelsen efter 1 skogsmaskin med snökedjor och har lite perspektiv på hur lite mtb-dubbdäck förstör.
Är du självutnämnd skogsförvaltare?
Nej jag är bara bitter på gnället över att MTB sliter så mycket. Ta t.ex. Fornstigen på Lovön. Antalet anklagelser om att MTB kör sönder stigen utnumreras endast av antalet stockar som läggs över stigen för att förstöra. Samtidigt är halva Lovön uppgrävd och förvandlad till byggarbetsplats för Förbifart Stockholm. En yta mångdubbelt större än alla stigar helt förstörd, men det sägs det så klart inget om.

Bästa däcket stigcykling
Eveningstar sa:
ejma sa:
Eveningstar sa:
Eller så har man sett förödelsen efter 1 skogsmaskin med snökedjor och har lite perspektiv på hur lite mtb-dubbdäck förstör.
Är du självutnämnd skogsförvaltare?
Nej jag är bara bitter på gnället över att MTB sliter så mycket. Ta t.ex. Fornstigen på Lovön. Antalet anklagelser om att MTB kör sönder stigen utnumreras endast av antalet stockar som läggs över stigen för att förstöra. Samtidigt är halva Lovön uppgrävd och förvandlad till byggarbetsplats för Förbifart Stockholm. En yta mångdubbelt större än alla stigar helt förstörd, men det sägs det så klart inget om.

Mmm, men samtidigt - att som cyklist medvetet slita mer på stigar än nödvändigt kommer knappast hjälpa i framtida diskussioner där någon lobbar för att förbjuda stigcykling i välbesökta områden pga "slitage".

Och nog har väl miljöpåverkan varit en väldigt stor del av diskussionen ang Förbilfart Stockholm?

Bästa däcket stigcykling
Eveningstar sa:
ooms sa:
NLC sa:
Varför, VARFÖR, köra med dubbat på kalksten och rötter ?
Vissa förstår inte att naturen är ömtålig. De tror att allemansrätten ger dem full rätt att förstöra andras egendom...
Tänk att det ska vara så svårt att skilja på mitt och ditt. Skogsmaskinen är högst sannolikt sanktionerad av markägaren.

Jag har sett fastighetsägare riva hus, inte går jag dit och hamrar med släggan för det. Det är på den nivån din argumentation är.

Sedan var det här frågan om rötter och kalksten, extremt känsliga material. Markägaren skickar knappast dit en skogsmaskin med snökedjor förrän vid slutavverkning då det inte gör nåt om rötterna körs sönder. Om ens då, med tanke på kalkstenen. Markägaren är oftast den som bryr sig mest om sin mark.

Bästa däcket stigcykling
Det är klart det finns saker som sliter mer på naturen än en mtb med dubbdäck men dubbdäck på isfri stig ger ju ett jävligt osnyggt och onödigt slitage helt i onödan.

Bästa däcket stigcykling
Märken som ståldubb lämnar i granitklippor är i närheten av vad enduromotorcyklar med stålskruv lämnar efter sig. De sliter även sönder finmaskiga rötter som håller fast jord över klippor.

Ni som vill köra dubbat, gör det på asfalterade och grusade stigar så håller MTB stigarna betydligt bättre. Väldigt egoistiskt att köra med dubb på känsliga stigar.

Tillbaka
Topp