Bästa hemförsäkringen för cykel?

Aliide sa:
Iallafall bara goda erfarenheter av Folksam. Till skillnad mot IF. Tur jag upptäckte villkoren hos IF innan stölderna och hann och byta. Billigare premie och bättre villkor (var rabatt på IF som hemförsäkring när jag flyttade in i lägenheten och gick på det, IF har tex dragits i ARN ett flertal fall, säger en del). Inga 25% självrisk som hos Länsförsäkringar och Trygghansa som lätt äter upp det högre försäkringsvärdet.

Återbäring trots utnyttjande av försäkring.

Men för pendlare/"vardagscykel" är det ju en bra idé att teckna självriskeliminering (nu hos Solid, tidigare Falck). Kostar inte särskilt mycket, man får dock tillbaka självrisken först när man köpt ny cykel av någon jäkla anledning de inte kan motivera själva.

Geologen tänker inte teckna försäkring för att han inte har råd med en ny cykel... Nä, summan blir ju stor när man inte får ut någon ersättning för den stulna... Och Folksam och andra skiter fulkstänigt i vad du gör för pengarna de sätter in på ditt konto, köp ny cykel el sup bort dem.

Jag kan inte folksams försäkringsvilkor men hos Länsförsäkringar är det inte så. Väljer du att köpa något annat för pengarna så sänks ersättningen eller uteblir helt.

geologen sa:
"Ingår" mot en förmodat rejält högre avgift. Jag kan inte kolla priserna eftersom Folksam inte listar dem.

Iaf billigare premie än IF. Är ju bara att skriva in ditt postnummer, hur du bor, om du har säkehetsdörr etc för att se priset du får betala. Hur svårt och hur neggo får man vara?

Edit: ordkonstigheter (ibland tänker tfn fel och väljer automatiska ord uppåt väggarna ;-)

Senast ändrad:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Aliide sa:
Iallafall bara goda erfarenheter av Folksam. Till skillnad mot IF. Tur jag upptäckte villkoren hos IF innan stölderna och hann och byta. Billigare premie och bättre villkor (var rabatt på IF som hemförsäkring när jag flyttade in i lägenheten och gick på det, IF har tex dragits i ARN ett flertal fall, säger en del). Inga 25% självrisk som hos Länsförsäkringar och Trygghansa som lätt äter upp det högre försäkringsvärdet.

Återbäring trots utnyttjande av försäkring.

Men för pendlare/"vardagscykel" är det ju en bra idé att teckna självriskeliminering (nu hos Solid, tidigare Falck). Kostar inte särskilt mycket, man får dock tillbaka självrisken först när man köpt ny cykel av någon jäkla anledning de inte kan motivera själva.

Geologen tänker inte teckna försäkring för att han inte har råd med en ny cykel... Nä, summan blir ju stor när man inte får ut någon ersättning för den stulna... Och Folksam och andra skiter fulkstänigt i vad du gör för pengarna de sätter in på ditt konto, köp ny cykel el sup bort dem.

Jag kan inte folksams försäkringsvilkor men hos Länsförsäkringar är det inte så. Väljer du att köpa något annat för pengarna så sänks ersättningen eller uteblir helt.

Folksam sätter bara in pengar på kontot inom tre arbetsdagar, kräver inga kvitton utan går på uppgifter (tyvärr bara 50% av nypris på "lösöre" i biutrymmen fick jag erfara efter inbrottet i förrådet och allt som stals där, cykeln 100% men annat och tillbehör 50%. Nu vet man att inte ha så jäkla mycket i förrådet, det man skaffat nytt får nu inte vara därnere om vi skulle få besök igen. Nu är iaf larm installerat och lås bytta men ändå, jag har köpt och borrat ner golvankare och tar flera min att låsa upp nya pendlaren. Innan trodde man att hemma räcker att ha ett godkänt lås för att det krävs att den ska vara det för att försäkring ska gälla, dvs ej fastlåst, nu tre godkända lås (klass 3) samt vajer runt en stålhylla. Började med att konka cykel upp och ner men för jobbigt när man råkar bo högst upp utan hiss 06 på morgonen.

Men det ska fasen vara jobbigt och ta tid att sno cykeln för nu är jag oerhört trött på att skaffa nytt efter två stölder inom ett halvår! Oavsett om man får pengar från Folksam utan problem och ifrågasättande, det enda som krävs är diarienummer på polisanmälan så sätts ersättning in.

Grejen att de inte kräver kvitton är ju jäkligt bra, vet att det var någon med annan (vet ej Länsförsäkringar el Trygg Hansa) som knappt fick ut ett korvöre efter huset brunnit, inkl kvitton.

Så åtminstone fota allt och förvara viktiga kvitton i bankvalv om annat bolag.

Aliide sa:
Är ju bara att skriva in ditt postnummer, hur du bor, om du har säkehetsdörr etc för att se priset du får betala. Hur svårt och hur neggo får man vara?

Nix, så enkelt var det inte. Jag försökte nämligen kolla innan jag skrev, men när jag hade matat in allt fick jag svaret att (typ) "i ditt fall går det inte att lämna prisuppgift via den här tjänsten, kontakta en säljare".

geologen sa:
Aliide sa:
Är ju bara att skriva in ditt postnummer, hur du bor, om du har säkehetsdörr etc för att se priset du får betala. Hur svårt och hur neggo får man vara?

Nix, så enkelt var det inte. Jag försökte nämligen kolla innan jag skrev, men när jag hade matat in allt fick jag svaret att (typ) "i ditt fall går det inte att lämna prisuppgift via den här tjänsten, kontakta en säljare".

Gör det då.

Det här är ju jättespännande! Så här säger Folksams villkor (Vilket är vad som gäller. Den tidigare förklarande texten är inte juridiskt giltig, inte heller svaren från kundtjänst):

Trafikskador
Vi ersätter skada på medförd egendom orsakad av trafikolycka med bil, båt, buss, tåg, flygplan,
cykel eller annat fordon.
Begränsning
Skada på själva fordonet ersätts inte.

Det verkar ju uppenbarligen som att Folksam vid skaderegleringen inte uppfattar cykeln som ett fordon. Det är ju klart intressant... Blir ju lite knepigt att förstå deras villkor då.

Det är också intressant hur de definierar bort cykling utanför vägnätet som att det inte är trafik. Det är inte en självklar tolkning.

oxr sa:
Det här är ju jättespännande! Så här säger Folksams villkor (Vilket är vad som gäller. Den tidigare förklarande texten är inte juridiskt giltig, inte heller svaren från kundtjänst):

Trafikskador
Vi ersätter skada på medförd egendom orsakad av trafikolycka med bil, båt, buss, tåg, flygplan,
cykel eller annat fordon.
Begränsning
Skada på själva fordonet ersätts inte.

Det verkar ju uppenbarligen som att Folksam vid skaderegleringen inte uppfattar cykeln som ett fordon. Det är ju klart intressant... Blir ju lite knepigt att förstå deras villkor då.

Det är också intressant hur de definierar bort cykling utanför vägnätet som att det inte är trafik. Det är inte en självklar tolkning.
Tolkningen är solklar. Försäkringen täcker inte cykeln.
Har du hemförsäkring Mellan eller Stor så ingår Allrisk och då täcker den skador på cykeln.

Om jag kör ner i ett hål i vägen och hjulen spricker, täcker trygghansas hemförsäkring då hjulen om jag inte har några tillägg?
"skada på eller förlust av lös egendom som direkt orsakats av olycka eller haveri med cykel"
Jag körde ju inte ner i hålet med flit så de är väl en olycka? :P

izar sa:
Jag har Folksam med husförsäkring stor tror jag den hette. Kraschade förra veckan. Tidigare när försäkringen tecknades fick jag beskedet att den täckte upp till 80kkr med 750kr i självisk. Under nästa vecka kommer jag få besked om hur mycket de ersätter mig med, återkommer.

Hur gick det med ersättningen? Valde själv Folksam PGA deras påstådda höga ersättning. Dock strax efter att min försäkring hos LF hade förnyats, så måste betala 2st hemförsäkringar i 10 månader :-/

scalemtb sa:
Om jag kör ner i ett hål i vägen och hjulen spricker, täcker trygghansas hemförsäkring då hjulen om jag inte har några tillägg?
"skada på eller förlust av lös egendom som direkt orsakats av olycka eller haveri med cykel"
Jag körde ju inte ner i hålet med flit så de är väl en olycka? :P

Ja

Pga av egna sura erfarenheter nyligen kan jag tillägga att Folksam's vanliga hemförsäkring inte täcker mer än upp till 20Tkr i ersättning vid cykelstöld utanför hemmet (för då klassas det som inbrott)...
Nu blir det "snikbygge" för att hojen inte ska kosta mer än "strax" över just 20Tkr, för jag vill kunna ha möjligheten att ibland kunna ta med hojen på äventyr utan att bli av med en "förmögenhet" om en klåfingrig är i farten.
Det går att teckna en speciell "sakförsäkring", men för min dåvarande hoj med nypris på 36Tkr (i Maj-2018) så skulle försäkringen ligga på ca 1700kr/år, dvs lika mycket som service-omkostnaderna/år...

Kan tipsa om att inte använda icabanken. Skada på cykeln täcks inte ”under tävlingsliknande former eller träning inför tävling”. Jag kraschade en kolfiberram på tävling, fick inte en krona av icabanken.

Ser i nya försäkringsbrevet från IF idag att maxbeloppet för cykeln har höjts från 15 till 35.000:-
Om det kan intressera någon.

bellasoda sa:
Kan tipsa om att inte använda icabanken. Skada på cykeln täcks inte ”under tävlingsliknande former eller träning inför tävling”. Jag kraschade en kolfiberram på tävling, fick inte en krona av icabanken.
Det är många som undantar tävling, medan motionslopp kan vara ok. Trygg Hansa är nog mest generösa, de undantar bara tävling under "professionella former" (eller hur de nu uttrycker det).

ooms sa:
Pfaff sa:
Ser i nya försäkringsbrevet från IF idag att maxbeloppet för cykeln har höjts från 15 till 35.000:-
Specialförsäkring? Eller har det kommit nya villkor? Enligt de villkor som ligger på If:s hemsida (daterade januari 2018) är det fortfarande 15.000kr som gäller.
https://www.if.se/globalassets/se/dokument/privat/hemforsakring-villkor.pdf

Läser det som om man har specialförsäkring kan man justera enligt nya villkoren. Mitt försäkringsbrev kom idag, vad som står på hemsidan har jag ingen aning.

4C863E68-0DAC-4E76-A6A5-0B7A118813D2.jpeg

Senast ändrad:
bellasoda sa:
Inte ett dugg konstigt om man tänker efter. Att folk kraschar på tävling och ska ta det på hemförsäkringen är väl ganska sjukt. "don't race what you can't replace".

Surt med den stulna cykeln men det står klart och tydligt i folksams villkor att ersättningen är max 20k om den är stulen utanför hemmet.

Jag sitter i skrivande stund i ett ärende med Folksam gällande en sprucken kolfiberram. I mitt fall har jag upptäckt sprickan efteråt, vet alltså inte till 100% när och hur sprickan uppstått. Detta visar sig vara ett problem då jag brukat cykeln efter att skadan skett och de då ansåg den som hel. Då försäkringen täcker "skador vid plötsliga oförutsedda händelser" och något sådant inte hänt under senaste bruket av cykeln blev jag först nekad. Jag stod på mig och nu frågar de hur mycket det kostar att byta den spruckna delen. Hoppas på det bästa.

Med andra ord, var väl förberedda i hur och när cykeln gick sönder innan kontakt med Folksam.

NickPick sa:
bellasoda sa:
Inte ett dugg konstigt om man tänker efter. Att folk kraschar på tävling och ska ta det på hemförsäkringen är väl ganska sjukt. "don't race what you can't replace".

Det kanske inte kan tyckas konstigt, men jag skulle gärna betala ett hyfsat högt årsbelopp för att täcka detta, men det är inget icabanken erbjuder.

Jag skulle nog gärna vilja ha någon form av ersättning >0kr för en cykel som går sönder om jag använder cykeln för tävling eller ”träning inför tävling”.

Det går för övrigt inte att få detta på tävlingslicens eller någon annan försäkring. Man är endast hänvisad till sin hemförsäkring. Icabanken har inga dyrare varianter utan denna klausul heller.

Pfaff sa:
ooms sa:
Pfaff sa:
Specialförsäkring? Eller har det kommit nya villkor? Enligt de villkor som ligger på If:s hemsida (daterade januari 2018) är det fortfarande 15.000kr som gäller.
https://www.if.se/globalassets/se/dokument/privat/hemforsakring-villkor.pdf

Läser det som om man har specialförsäkring kan man justera enligt nya villkoren. Mitt försäkringsbrev kom idag, vad som står på hemsidan har jag ingen aning.
Då är det antagligen nya villkor fr juli el augusti som de inte fått upp på hemsidan ännu.
Då blir det If gör mig nästa år, har bra deal med dem via facket men har kört Trygg-Hansa senaste 2 åren pga ny cykel.

bellasoda sa:
NickPick sa:
bellasoda sa:

Det kanske inte kan tyckas konstigt, men jag skulle gärna betala ett hyfsat högt årsbelopp för att täcka detta, men det är inget icabanken erbjuder.

Jag skulle nog gärna vilja ha någon form av ersättning >0kr för en cykel som går sönder om jag använder cykeln för tävling eller ”träning inför tävling”.

Det går för övrigt inte att få detta på tävlingslicens eller någon annan försäkring. Man är endast hänvisad till sin hemförsäkring. Icabanken har inga dyrare varianter utan denna klausul heller.
Trygghansa ersätter det, så länge du inte är "professionell", vilket de definierar som att du drar in mer än hälften av din inkomst som utövare av sporten. Se sid 22 i deras villkor:
https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00296.pdf

larsaw sa:
Pga av egna sura erfarenheter nyligen kan jag tillägga att Folksam's vanliga hemförsäkring inte täcker mer än upp till 20Tkr i ersättning vid cykelstöld utanför hemmet (för då klassas det som inbrott)...
Nu blir det "snikbygge" för att hojen inte ska kosta mer än "strax" över just 20Tkr, för jag vill kunna ha möjligheten att ibland kunna ta med hojen på äventyr utan att bli av med en "förmögenhet" om en klåfingrig är i farten.
Det går att teckna en speciell "sakförsäkring", men för min dåvarande hoj med nypris på 36Tkr (i Maj-2018) så skulle försäkringen ligga på ca 1700kr/år, dvs lika mycket som service-omkostnaderna/år...

att de bara har 20Tkr på stöld utan att man tecknar något extra var väll ingen nyhet?

Jensen sa:
larsaw sa:

att de bara har 20Tkr på stöld utan att man tecknar något extra var väll ingen nyhet?

Mig drog de en dubbel luring på, de ersatte maxbeloppet 20000kr, men för två hojjar, i och med att de stals samtidigt så la de ihop deras värde (vilket är smart från deras sida, om man vill snåla lite). Hade det hänt hos mitt nuvarande försäkringsbolag hade jag fått ut 13000kr för ena hojen, och 17000kr för den andra hojen.

ooms sa:
bellasoda sa:
NickPick sa:
bellasoda sa:

Trygghansa ersätter det, så länge du inte är "professionell", vilket de definierar som att du drar in mer än hälften av din inkomst som utövare av sporten. Se sid 22 i deras villkor:
https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00296.pdf

Jepp, dags att byta!

Är man körd om man bor på en skogsbruksfastighet eller kan man tekna enbart cykelförsäkring utanför kartellen?
Jag utgår ifrån att du på fastigheten har en byggnad som du bor i, och då kan det ju vara klokt att ha en hemförsäkring på den byggnaden. Hemförsäkringen innehåller ju dessutom en hel del personskydd, som jag gissar skogsförsäkringen inte har.

ooms sa:
Är man körd om man bor på en skogsbruksfastighet eller kan man tekna enbart cykelförsäkring utanför kartellen?
Jag utgår ifrån att du på fastigheten har en byggnad som du bor i, och då kan det ju vara klokt att ha en hemförsäkring på den byggnaden. Hemförsäkringen innehåller ju dessutom en hel del personskydd, som jag gissar skogsförsäkringen inte har.
Har hemförsäkring hos kartellen. Dom andra försäkrar inte bostadshus på skogsbruksfastighet

ooms sa:
Har hemförsäkring hos kartellen. Dom andra försäkrar inte bostadshus på skogsbruksfastighet
Konstigt, en snabb googling visar att flera erbjuder skogsförsäkring, t.ex. Dina, LF, If. Borde ju gå att ha "bredvid" vanlig hemförsäkring.
Eller försäkrar du som näringsidkare? Då känns det rimligt att boendeförsäkring inte får tecknas (boendet är ju privat, har inget med näringsverksamheten att göra).

Lite trådarkeologi men har hamnat i läget att jag funderar på att byta hemförsäkring.TH verkar ju hyllas här, gäller det fortfarande? Har min cykel stående i gemensamt (låst och videoövervakat) cykelförråd låst med godkänt lås, har väl ett nuvärde på 15-18000 och skulle hemskt gärna få ut typ det om något hände. Skulle byta från LF Gbg som inte har allt för mycket värdeminskningsavskrivning och som om jag tolkat det hela rätt ser cykelförvaringen som fullgod. TH skulle dock ha mer än 40% lägre premie, det hade smakat gott för studentbudgeten.

Edit: mellanslag

Senast ändrad:
Alfakrull sa:
Lite trådarkeologi men har hamnat iläget att jag funderar på att byta hemförsäkring.TH verkar ju hyllas här, gäller det fortfarande? Har min cykel stående i gemensamt (låst och videoövervakat) cykelförråd låst med godkänt lås, har väl ett nuvärde på 15-18000 och skulle hemskt gärna få ut typ det om något hände. Skulle byta från LF Gbg som inte har allt för mycket värdeminskningsavskrivning och som om jag tolkat det hela rätt ser cykelförvaringen som fullgod. TH skulle dock ha mer än 40% lägre premie, det hade smakat gott för studentbudgeten.
Kolla upp nedskrivningstrapporna. Har för mig Trygg-Hansa är bra fram till 2 eller 3 år, därefter är trappan brant.
Max du kan få ut från TH är 50k, så det hänger ju på cykelns nypris och hur gammal den är om du får ut dina 15-18k.
Om den är äldre än 2-3 år kan t.ex. IF vara bättre då deras trappa är flackare, deras maxvärde att få ut är 35k så det är ju ok.

Låser alltid cykeln med Abus Varedo lås som ska vara godkänt, när det inte finns stolpar i närheten som på min arbetsplats, blir det mellan ramen och bakjuhlet. Är det ett godkänt sätt att låsa på eller kan försäkringsbolagen ha åsikter kring det?

Man skall undvika att ha så värdefullt lösöre att en totalskada inte enkelt kan hanteras via den egna balansräkningen...

Aliide sa:

Skarp varning utfärdas för Solid. Ett rent skojarbolag!
Fick med försäkring på köpet när jag köpte glasögon till ett av barnen, vilken kom till användning. Ett par månader senare dök det upp ett återkrav där Solid i hotfulla ordalag hävdade att skadan redan var ersatt av Trygg Hansa. Förvisso hade vi fått ett par glasögon på hemförsäkringen men hade Solid brytt sig om att läsa dokumentationen i ärendet hade det tydligt framgått att det gällde olika par med olika brukare (glasögon i aktuell prisklass görs på personliga recept, Duh!)

trailbiker sa:
TH ersätter max 50.000 och sen drar dom raskt 25% självrisk... så 37500 blir det kvar.
Fel, de betalar ut max 50k. Efter åldersavdrag och efter självrisk.
Det är därför det är bra att ha koll på hur branta nedskrivningstrapporna är, för när cykeln blivit 2 eller 3 år gammal kan helt plötsligt ett annat bolag vara bättre.

Allroad sa:
LF ska täcka upp till 100k med godkänt lås, över det måste man ha någon tilläggsförsäkring.
Som sagts ett flertal ggr, LF är flera olika bolag där villkoren varierar. Ska det vara nån som helst mening att nämna deras villkor måste man ange vilket LF-bolag det gäller.

ooms sa:
trailbiker sa:
TH ersätter max 50.000 och sen drar dom raskt 25% självrisk... så 37500 blir det kvar.
Det är därför det är bra att ha koll på hur branta nedskrivningstrapporna är, för när cykeln blivit 2 eller 3 år gammal kan helt plötsligt ett annat bolag vara bättre.

Nej, maxvärde 50K. Minus självrisk. 1500:- vid inbrott, 25% vid stöld.

https://www.trygghansa.se/kundservi...hur-galler-min-hemforsakring/?categoryId=1089

trailbiker sa:
ooms sa:
trailbiker sa:

Nej, maxvärde 50K. Minus självrisk. 1500:- vid inbrott, 25% vid stöld.

https://www.trygghansa.se/kundservi...hur-galler-min-hemforsakring/?categoryId=1089
Läs villkoren istället för förenklade FAQ-dokument. Självklart är det en självrisk, men högsta ersättningsbelopp är 50k. Att de skriver sådär är för att pöbeln ska fatta att de åker på en självrisk.

ooms sa:
Allroad sa:
LF ska täcka upp till 100k med godkänt lås, över det måste man ha någon tilläggsförsäkring.
Som sagts ett flertal ggr, LF är flera olika bolag där villkoren varierar. Ska det vara nån som helst mening att nämna deras villkor måste man ange vilket LF-bolag det gäller.

Fast detta svar var från deras kundtjänstchat på hemsidan deras så det tordes vara ett generellt villkor?

Men visst, jag kanske surfade in på delen för sthlm.

Tillbaka
Topp