Bästa upplägg för viktnedgång?

peaksie

Ny medlem
Jag är på jakt efter tips och råd på hur jag skall lägga upp min träning samt kost för att gå ner i vikt. Jag vill såklart ha så mycket cykelpass som det bara går.

Vilken typ av träning skall jag fokusera på?

Oj, är det så enkelt :)

Jag fattar att jag skall förbränna mer än jag stoppar i mig, jag är på jakt efter konkreta tips och förslag på hur jag skall lägga upp min träning så atg den blir så effektiv som möjlig för att ge bra resultat på viktnedgången.

Det mest effektiva är det du kan göra långsiktigt. Så börja ät på bestämda tider och träna sådant som du tycker är roligt.

Det viktigaste är inte hur du tränar, utan det är hur du äter som kommer avgöra dina resultat.
Se till att sköta kosten och träna något som du tycker är roligt så kommer resultaten av sig själv.

Vill du ha så specifika svar så får du väl skriva hur mycket tid du kan lägga på träning varje vecka.

Kosten måste du nog hitta på något som passar för dig. LCHF verkar ju funka för många som vill gå ner i vikt, LCHF är inget för mig, jag blir dum i huvudet av kolhydratbrist.

Jag tror mest på att bara äta balanserat, rannsakar man sig själv så brukar man ju ha rätt bra koll på vad som är bra att äta och vad man ska äta mindre av. Tallriksmodellen funkar ju fint fortfarande. Vid viktminskning kan du ju köra halva plattan sallad och grönt, en fjärdedel kolhydrater och en fjärdedel protein. Använd inte uppläggningsfatet som tallriksmodell.

Ju mer du rör dig, ju mer "sämre" saker kan du stoppa i dig, men din viktminskning blir ju också lidande.

Träningsmässigt säger jag blanda intervaller, långpass och styrka.

Hitta det i maten som göra att du går upp? Är det kakor? Är det godis, är det massa fet sås till all mat? Ta bort det, helt, sen träna på, cykla säg 10 mil i veckan, 4 timmars träning om du är otränad, du är hemma.

Att faktiskt räkna kalorier i det du äter nu och (våg och kaloritabell) är ett bra sätt att ta reda på vad som behöver ändras i kosten och hur mycket träning som behövs. Längre pass på medelintensiv nivå och morgonträning på tom mage bränner mycket fett.
Att kolla vad man äter är A&O, det blir oftast mycket mer än man tror :-) T

Lite konkreta tips från en kille som gott ner 40kg.

1. Ät ingenting vit under vardagarna. Undantag keso. Så råris, fullkorns pasta, knäckebröd, ja du förstår.

2. Tonfisk i vatten funkar till allt.

3. Försök röra på dig mer än en timme även dina "vilodagar". Lättare än man tror. 30min snabb promenad innan frukost. Samma sak på lunchen. Små förändringar kan göra stora förändringar. Hoppa av en station innan, trappa i stället för hiss etc.

4. Gör små små förändringar som du håller dig till istället för stora som du inte orkar med.

5. På helgerna skäm bort dig. Pizza, lösgodis och öl. Anything goes. I början kommer du längta som bara den och kan vara en bra morot att veta till helgen får jag lyxa till det. Efter ca 6månader försvann suget efter godis etc mer och mer.

Ingenting vetenskapligt alls i dessa metoder men funka som sagt för mig och det var INNAN jag upptäckte cykling. Kör hårt och lycka till!

Utöver alla bra svar ovan om lite sunt förnuft i matintaget så finns det ett par saker du kan tänka på...

Röra på sig lite lätt innan frukost för att få igång fettförbränningen. Men skippa för allt i världen inte frukosten.

Om du drastiskt minskar ditt kaloriintag kan kroppen reagera genom att gå in i "svältläge". Den fyller på energiförråden (fett) som en förberedelse på överlevnad. Detta kan man försöka förhindra genom att ha EN "ätardag" i veckan då man tar in lite mer kalorier.

Allt vardagsmotionerande är viktigt också. Trappor istället för hiss, stå istället för att sitta, minska tiden i soffan framför tv'n, minska tiden framför datorn (kanske vissa forum) och lämna bilen hemma vid korta transporter.

Ordentligt med sömn är viktigt också!

Lycka till och glöm inte att det viktigaste är att känna efter så man mår bra också. Det här får inte bli ett stressmoment.

En del har sagts tidigare, men...

-Skippa all mat som är vit. Ät sånt som är färgglatt.
-Rör på dig mer genom att varje pass ger upphov till småfnitter.
-Läs om andra som tränar och inspireras.

/H

Allt ovan + dricka mycket vatten, och det tål att upprepas; Kosten är viktigare än träningen. Du kan inte träna bort en dålig kosthållning.

Tråkigt att säga på en sådan här sida...men löpning är nog det bästa sättet att bränna kalorier på. Det är inte alls roligt innan man kommer igång och får ett flyt på löpningen...det kan ta ett tag...själv fick jag härda ut tre månader innan det blev lustfyllt att löpa. Men ned i vikt gick jag absolut. Löpning plus allt det som föreslagits är nog en bra kombo :) Sedan vill jag nog slå ett slag för att sätta ett tydligt mål som är nedskrivet samt att göra ett schema som man ska följa...skriv ned på papper eller skriv ut från dator och häng det synligt. Lättare att fuska om man bara har det i huvudet...

Alltid lika roligt när man ser resultat..inte bara på vägen..även prestationerna ökar :)

Lycka till!

Håller bara delvis med om att löpning är bästa brännaren. Visst, har man en halvtimme på sig så är det svårslaget iom att det bara är att dra på sig skorna och köra och löpningen ligger ju bra till per tidsenhet. Däremot så är det lättare att hålla igång en längre tid med en hyfsat hög intensitet utan att krokna på cykel.

Mitt största problem med cyklingen är att efter ett 2-3h pass så går man och är snorhungrig resten dagen. Hjälper inte hur mycket man än stoppar i sig.

Highjackar tråden och vill ha råd om föda som ger hög/lång mätnadskänsla efer långpassen.

Testa appen shapeup den e gratis och räknar ut förhållande intag/utgifter för en rimlig viktnedgång. Tänk på att inte gå ner för snabbt då kan man få gallsten.

etnica skrev:

> Highjackar tråden och vill ha råd om föda som
> ger hög/lång mätnadskänsla efer långpassen.

Har samma problem ... Min lösning för att vara mätt längre är att äta mer proteiner - de tar längre tid att bryta ner och gör att du håller mättnadskänslan längre. Dock är det inget bra alternativ att =bara= äta proteiner efter ett långt pass - se till att du får i dig en ordentligt blandad måltid och drick mycket. Man behöver fylla på depåerna.

Vad gäller viktminskning så är det få förunnat att gå ner i vikt av att träna mer. Kroppen gensvar när man ökar träningsmängden är att kräva in mer energi så nästan alla som börjar träna mer äter också betydligt mer än de gjorde innan. Nettot blir därför oftast ett nollsummespel eller ett fall av "Fat-Fit".

Att ha koll på vad man stoppar i sig och vilka mängder det rör sig om är =enda= sättet att med säkerhet gå ner i vikt - inga undantag. Kan man göra detta =samtidigt= som man ökar träningsmängden har man ett vinnande koncept.

Jag använde en app till min smartphone som har en databas med vad olika sorters mat har för kaloriinnehåll. Lägg in ett mål på hur många kalorier minus du vill gå i medel varje dag. Sedan är det bara att föra in träning och vad du äter efter hand. Funkar hur bra som helst.

Mitt råd är att inte bry sig om alla mysko dieter. Energi in < energi ut är den enda bevisade metoden för viktnergång. Dessutom kan man faktiskt kosta på sig att äta något gott då och då så länge man inte överskrider sin 'kaloribudget'.

Min erfarenhet av viktnedgång genom träning är följande.
Löpning är effektivast per tidsenhet, har du lite tid så kör på löpning.
Cykling är något mindre effektivt än löpning per tidsenhet men å andra sidan kan man hålla på i timmar.
Viktminskningen är helt och hållet kopplad till hur mycket energi du gör av med - hur mycket du stoppar i dig, det är inte som styrketräning eller konditionsträning där vissa upplägg är att föredra.
På den tid du har tillgänglig ska du alltså försöka lägga in så mycket aktivitet som möjligt som du tycker är kul så att det faktiskt blir av. Kan du dessutom gå mer i trappor, stå upp mer på jobbet m.m. så är det ett plus.
Vill du få upp farten på viktminskningen något så lägg in några längre cykelpass på helgen. Ett 10 milspass i någorlunda fart tror jag bränner ca 300 g kroppsfett. Det du dock ska akta dig för är ett för hårt upplägg så att du drar på dig skador. Hellre femmilspass i början där du kan sticka ut nästa dag och träna igen än ett 15-mils pass där du gör illa knäna och inte kan köra på en vecka.
Det finns heller ingen anledning att köra hårt och dra på sig mjölksyra då det bara kommer

Vad gäller mat så blir det sällan fel med en varierad kost. Skippa inte kolhydraterna du kommer bara må uselt, cykla långsamt, och känna dig svag. Försök däremot skippa godiset. Vill du ha en chokladkaka läsk eller öl så kolla på energiinnehållet och tänk dig hur många mil du ur en viktminskningssynpunkt cyklat förgäves om du klämmer i dig den. Se till att ha te och kaffe och liknande kaloritoma godsaker att tillgå.
När du väl har gått ner i vikt kan du börja äta mer skräp om du behåller träningsmängden.

Jag tror tvärtom att det vi stoppar i oss har minst betydelse. Vi blir allt tjockare men jämfört med tex 50-60-70 talet så har det dagliga energiintaget faktiskt minskat tvärtom vad man kan tro. Den dagliga energiförbrukningen har också minskat eftersom vi rör på oss mindre. Finns intressant statistik på detta.
Det är bara att fråga dom som arbetade och levde på 40-50 talet, det var en baggis att cykla 10-15 mil på en tung stålcykel för att man behövde ta sig till närmsta stad, idag tycker folk det är konstigt om någon gör samma sak på en betydligt lättare och snabbare hoj. Kommunalarbetaren hade cykel som transportmedel på jobbet för flera mil dagliga rundor.

Det viktigaste är att röra på sig varje dag. Hjärtläkarna säger minst 30min/dag lätt motion som behövs för att kroppen ska må bra. Mer behövs för att man ska gå ner i vikt. Synd bara att alla metoder på att gå ner i vikt nästan enbart fokuserar på kosten men det är väl det som känns lättast att ändra på och tjäna pengar för de som säljer dieter och kokböcker.

/Med begynnande gubbmage :/

Senast ändrad:
Och det viktigaste alla har sagt här är såklart att du ska göra något roligt så att du fortsätter av egen vilja. Jag säger åt alla som vill börja cykelpendla att de ska lägga ned minst 10 arbetsdagar på det innan de ger upp. De som genomför det brukar fortsätta, eftersom det efter tjugo pendlingar börjar bli roligt.

Min personliga erfarenheter:
- Acceptera att viktnedgång och hunger hänger ihop, svårt att ständigt vara mätt och samtidigt ligga på energiunderskott
- Försökt att undvika att kompensationsäta efter träning. Det är lätt att hitta ursäkter varför man ska kunna unna sig saker efter en lång träningsrunda, men det är ingenting man går ner i vikt på.
- Skaffa mindre tallrikar. Kan låta lite larvigt, men det hjälper faktiskt mer än man tror.
- Skriv kostdagbok. Skriva ner vikter och kaloriinnehåll är inte alltid nödvändigt, ibland kan det räcka att faktiskt se hur mycket man stoppar i sig för att kunna identifiera det som är onödigt.
- Skippa sportdryck på träningen
- Skippa snabba kolhydrater direkt efter träning, tränar man inte flera gånger om dagen är det totala kolhydratintaget som spelar roll.

Testa kräksjukan. Hoppade ned 5 kg inom loppet av 12 timmar i helgen. Sen att jag svimmade över spyhinken två gånger med rock'n roll-uppvaknande som följd. Det är skiten man får ta. ;-)

Haha! Fifan. Det där lät inte som en höjdarhelg.

/E

floors skrev:
-------------------------------------------------------
> Testa kräksjukan. Hoppade ned 5 kg inom loppet av
> 12 timmar i helgen. Sen att jag svimmade över
> spyhinken två gånger med rock'n roll-uppvaknande
> som följd. Det är skiten man får ta. ;-)

Som folk redan sagt, små förändringar! räkna inte med att du går ner 20 kilo på 2 veckor, rom byggdes inte på 1 dag. Det bästa vore om du kunde lägga till cykling i din vardag t.ex. att du börjar cykla till jobbet/skolan eller om du ska någon annanstan som typ till stan eller en kompis. Det sägs även att man bränner som bäst före frukost så om du orkar ta en kaffe för att få energi ta fram cykeln och bränn sen hem och ät fruksot.

Skogling skrev:
> Ät mindre. Träna mer och skippa sockret samt
> portionera mindre pasta potatis på tallriken.
> Så!

Och alkohol max en dag i veckan och aldrig två dar i rad. Det gör dessutom att träningen blir lättare att inte skjuta upp.

Nämen asså, skämt åsido.

Jag har sedan mitten av mars diciplinerat ändrat på min kosthållning (inte på min träning) och snittar ungefär 1700 - 1800 kcal netto (givetvis olika för olika individer vad som är lämpligt) varje dag under veckorna. Detta innebär att om jag tränar så äter jag mera så att jag landar på den summan varje dag. Just nu (borträknat magsjukan jag skrev om ovan) så väger jag 84 kg och började på 92.

Jag har tidigare räknat med egna tabeller och excelark men insåg ju att det fanns att gäng appar som gör samma sak. Personligen så har jag kört med en app som heter "Shape up" och den har funkat hyggligt. Sen har jag modifierat de data den angett för olika träningsformer när jag ansett att den varit för generös med energiförbränningen. Det fina med Shape up är att den när man knappar in nya viktdata ändra basalförbränningen och ens kalorimål automatiskt.

Upplägget jag haft har varit att under arbetsveckorna köra fyra mål mat per dag med ungefär lika mycket energinnehåll i varje mål. De dagar som jag har tränat så har det därför inneburit större portioner eller något extra mellanmål. På helgerna har det varit business as usual med friare mattillströmning men då har jag också försökt att få in minst ett långpass cykel eller löpning för att inte helt omkullkasta veckans "vinst".

Så här ser en normaldag ut för mig:

Frukost:

2 dl keso, en banan, ett äpple. (rör ned den strimlade frukten i keson. Faktiskt rätt gott), ett kokt ägg. (ca 450 kcal)

Lunch:

Någon GI-tallrik på Panini (ca 500 - 600 kcal)

Middag:

Wokade grönsaker med mycket bönor (kanske 300 gram), keso (någon deciliter), en stekt fläskotlett eller en liten kycklingfilé. (ca 500 - 600 kcal)

Kvällsmat:

Smoothie av 2,5 dl mild yoghurt, en banan, ett äpple, 200 gram frysta bär. (Ca 400 kcal)

Totalt: 1850 - 2050 Brutto - sen har har jag lite promenadtid varje dag som får ned det till ungefär 1700 kcal. Tränar jag så utökar jag portionerna efter träning.

Än så länge funkar det bra.

Lärdomar är att man håller sig mätt av protein och att man helt utan kolhydrater känner sig dum i huvudet så det kan man skippa och det är nog inte så bra heller.

Som sagt; ha helt klart fokus på vad du äter, det är det som gör viktnedgången. Klart du skall träna o röra på dig men har du fel kost kommer det aldrig att gå. Ät ofta, var 3:e timme är lagom.

Och lika viktigt vad du äter är ocksa vad du inte äter. Vita, snabba kolhydrater likt pasta, ris, vitt bröd o potatis, godis, läsk, glass etc. fungerar inte.

pewe skrev:
> Vita, snabba kolhydrater likt pasta,
> ris, vitt bröd o potatis, godis, läsk, glass
> etc. fungerar inte.

Om du menar att man inte går ner i vikt om man äter det du räknar upp så har du fel.

pewe skrev:
> Och lika viktigt vad du äter är ocksa vad du
> inte äter. Vita, snabba kolhydrater likt pasta,
> ris, vitt bröd o potatis, godis, läsk, glass
> etc. fungerar inte.

Detta är inte sant. Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt utan att förbjuda en massa olika typer av livsmedel, allt handlar om hur mycket man äter av dessa livsmedel. Att i onödan skapa en massa regler och missunna sig saker man tycker om skapar inga bra förutsättningar för att skapa en långsiktig viktnedgång.

hobbit skrev:
> En del har sagts tidigare, men...
>
> -Skippa all mat som är vit. Ät sånt som är
> färgglatt.
/H

Wohoo!

6a00e54ef837538833010536023881970c-500wi

toadstool-871299071329kJ0.jpg

donuts.jpg

Senast ändrad:
Man ska INTE skippa snabba kolhyderator som t.ex. vitt bröd men grovt bröd ger mer lång varig energi och man blir mätt längre än om du äter vitt bröd. (snabba och långsamma kalorier)

Atlas skrev:
> Skippar man all industriproducerad mat, då är
> man något på spåren.

Japp! En klok man sade en gång att "ät bara sådant som växt ur jorden eller som har en mamma". Jag har givetvis misslyckats med det, men halvfabikat och processad mat bör man nog undvika så långt det går.

fredrikw skrev:
> Detta är inte sant. Det går alldeles utmärkt
> att gå ner i vikt utan att förbjuda en massa
> olika typer av livsmedel, allt handlar om hur
> mycket man äter av dessa livsmedel. Att i onödan
> skapa en massa regler och missunna sig saker man
> tycker om skapar inga bra förutsättningar för
> att skapa en långsiktig viktnedgång.

Klart man kan gå ner i vikt även om man konsumerar ovanstående i måttliga mängder men varför skall man trycka i sig vitt bröd, godis, läsk, potatismos, kakor, vitt ris etc. om man har ett viktproblem och vill komma i bra form? Är rätt trött på folk som klagar över sin vikt men samtidigt "unnar" sig både det ena och det andra för det "är dom värda"....

Enligt min erfarenhet vill man ha dessa livsmedel mer än man vill gå ner i vikt.

72 skrev:
> Japp! En klok man sade en gång att "ät bara
> sådant som växt ur jorden eller som har en
> mamma". Jag har givetvis misslyckats med det, men
> halvfabikat och processad mat bör man nog undvika
> så långt det går.

Mamma Scan?

+1 på pewe - det finns inga ursäkter att inte gå ner i vikt - det handlar om lathet. Lathet att inte kontrollera vad man äter och lathet att inte orka göra något åt det - sedan får alla förståsigpåare säga vad de vill. Impulskontroll är nog nyckelordet.

Självklart kan man äta vita grejor, om man vill, men man kommer inte att bli i närheten så mätt som om man äter kvalitativa födoämnen och att gå omkring och vara hungrig kommer aldrig att fungera i praktiken - då kan du lika gärna tugga pulvermat.

Nej, upp med proteininnehållet och om du måste ha kolhydrater ät den långsamma varianten. Kontrollera ditt intag så du inte ökar på det när du börjar röra på dig så kommer du gå ner i vikt.

Tillbaka
Topp