Nämen asså, skämt åsido.
Jag har sedan mitten av mars diciplinerat ändrat på min kosthållning (inte på min träning) och snittar ungefär 1700 - 1800 kcal netto (givetvis olika för olika individer vad som är lämpligt) varje dag under veckorna. Detta innebär att om jag tränar så äter jag mera så att jag landar på den summan varje dag. Just nu (borträknat magsjukan jag skrev om ovan) så väger jag 84 kg och började på 92.
Jag har tidigare räknat med egna tabeller och excelark men insåg ju att det fanns att gäng appar som gör samma sak. Personligen så har jag kört med en app som heter "Shape up" och den har funkat hyggligt. Sen har jag modifierat de data den angett för olika träningsformer när jag ansett att den varit för generös med energiförbränningen. Det fina med Shape up är att den när man knappar in nya viktdata ändra basalförbränningen och ens kalorimål automatiskt.
Upplägget jag haft har varit att under arbetsveckorna köra fyra mål mat per dag med ungefär lika mycket energinnehåll i varje mål. De dagar som jag har tränat så har det därför inneburit större portioner eller något extra mellanmål. På helgerna har det varit business as usual med friare mattillströmning men då har jag också försökt att få in minst ett långpass cykel eller löpning för att inte helt omkullkasta veckans "vinst".
Så här ser en normaldag ut för mig:
Frukost:
2 dl keso, en banan, ett äpple. (rör ned den strimlade frukten i keson. Faktiskt rätt gott), ett kokt ägg. (ca 450 kcal)
Lunch:
Någon GI-tallrik på Panini (ca 500 - 600 kcal)
Middag:
Wokade grönsaker med mycket bönor (kanske 300 gram), keso (någon deciliter), en stekt fläskotlett eller en liten kycklingfilé. (ca 500 - 600 kcal)
Kvällsmat:
Smoothie av 2,5 dl mild yoghurt, en banan, ett äpple, 200 gram frysta bär. (Ca 400 kcal)
Totalt: 1850 - 2050 Brutto - sen har har jag lite promenadtid varje dag som får ned det till ungefär 1700 kcal. Tränar jag så utökar jag portionerna efter träning.
Än så länge funkar det bra.
Lärdomar är att man håller sig mätt av protein och att man helt utan kolhydrater känner sig dum i huvudet så det kan man skippa och det är nog inte så bra heller.