BB30 crankset i BSA bottombracket?

jofahjalm sa:
Jag är inte helt säker på att det inte funkar, men annars verkar det ju vettigare att byta vev?
Ja men jag vet inte vilka som passar bäst till SRAM Apex 1.
Tänkte att det var lättast för mig att köpa en hel grupp så slipper jag fundera.

Om det är en lvgvev för bb30 lär externa koppar göra att axeln inte når igenom. Du kan däremot lätt hitta en grupp som passar BSA-BB.

NLC sa:

Det står såhär om SRAM axeln SRAM TruVativ Bottom Bracket, Team GXP, 68/73mm English.
Så då ska den väl funka till både 68 och 73mm antagligen med någon slags spacer?

Nej, jag tror axeln kommer vara för kort som nämnt många gånger redan. Det finns bredare vevpartiet med 30 mm axel som använder sådana vevlager.

Hittade denna info om cranksetet
SRAM Apex1 GXP 10/11 Speed Crankset Asymmetry 42T BCD 110mm
Interface: 24mm, 30mm

Senast ändrad:
Axeln har också en viss längd. BB30 används för att kunna göra ramen bredare och lagren tryck in i ramen i pressade koppar. Gängade koppar bygger ca 1 cm på vaders sida från ramen när lagren sitter på utsidan av ramen.

jofahjalm sa:
Axeln har också en viss längd. BB30 används för att kunna göra ramen bredare och lagren tryck in i ramen i pressade koppar. Gängade koppar bygger ca 1 cm på vaders sida från ramen när lagren sitter på utsidan av ramen.

Men om jag använder SRAM's egna Apex 1 crankset och Truvativ Bottom Bracket GXP Team BSA så lär det väl inte vara något problem?

Står GPX Team BSA 68/73 på vevlagret och ramen ska vara för BSA 68 och cranksetet GXP 68mm?

Jakelol sa:
NLC sa:

Det står såhär om SRAM axeln SRAM TruVativ Bottom Bracket, Team GXP, 68/73mm English.
Så då ska den väl funka till både 68 och 73mm antagligen med någon slags spacer?

GXP Är 24mm på driv sidan å på andra sidan 22mm Så det passar ej till 30mm axel.

NLC sa:

Var skriver Jakelol att han ska ha det till BB386?? Vad ja kunnat läsa så ska han ha det till BSA68 och 30mm axel. Men ett original BB30 vevparti passar ej för axeln är för kort men det sägs ej vad för axel längd det är på veven. Nyare vevar brukar det följa med spaders så det passar flera breder.

71 sa:
NLC sa:

Var skriver Jakelol att han ska ha det till BB386?? Vad ja kunnat läsa så ska han ha det till BSA68 och 30mm axel. Men ett original BB30 vevparti passar ej för axeln är för kort men det sägs ej vad för axel längd det är på veven. Nyare vevar brukar det följa med spaders så det passar flera breder.

Precis det följer med spacers till Truvativ vevlagret för både 68 och 73mm.

Jag kan av egen dyrköpt erfarenhet säga att det är näst intill omöjligt att konvertera något som designat för att att köra med GPX eller H2 vevar till något från sram med 30mm axel.

När du klurat ut vilken längd du behover på axeln och hittat en passade och det är inte BB30 utan snarare någon med BB386 så uppstår nästa problem, ramar designade med BB30, BB386 har ett annat förhållande mellan vevhylsan och kedjelinjen, det löser GPX och shimano åt dig med en offset på spindeln så klingorna hamnar rätt, det kommer inte vara fallet med raka spindlar i vevarna för BB30 och BB386.

Men om man inte vill lita på andra, så har jag alla delar från vevar till lager och distanseringar som jag kan sälja till ett bra partipris så får du gärna testa själv, till alla andra kan jag bara ge rådet försök inte bygga om en cykel att passa ett vevparti utan välj ett av de som ramtillverkaren har designat ramen för.

Jakelol sa:
71 sa:
NLC sa:

Precis det följer med spacers till Truvativ vevlagret för både 68 och 73mm.

Jakelol du bör kolla om du har fått ett av dom nyare vevarna som är längre och klarar utanpå liggande lager. Tyvärr så är det här en jätte djungel. Skulle montera tre stycken Specialized alleze S-works någon team lack alla tre hade olika vevlager lösningar?? BSA68 OSSBB (PF30fast smalare Specializeds egna) å ett vanligt BB30.....Varför!

Lycka till /M

71 sa:
NLC sa:

Ja, bilderna länken visade väl rätt väl varför ett ”original” BB30 vevparti inte funkar med BSA + utanpåliggande velagerskålar med 30 mm innerdiameter på lagren pga axeln är för kort. Vilket inte betyder att TS ska köpa ett BB386 vevparti utan istället bör välja en Apex 1 grupp med GXP vev (och tillhörande lager) till sin ram med BSA68 vevlagerhus.

Tillbaka
Topp