Behövs knäskydd verkligen?

Salkin911

Ny medlem
Man cycklar ute i skogen ett misstag, man ramlar slår knäna i stenar. I mitt fall gör det så ont att jag har svårt att gå.
Men om det finns , vilka knäskydd är bra ?
Cycklar inte downhill utan mest stigar i skogen.

Jag kör med mina DH benskydd på vintern när jag cyklar på 'platten' för att värma knäna, lite onödigt med skyddet över smalbenen kanske men det skyddar och värmer lite det med.

Med enbart skydd för knäna borde man ju kunna komma rätt lindrigt undan, pengavis då.

Kommer nog lite mer konkreta förslag snart.... =)

Senast redigerad av en moderator:
För att svara på din fråga i rubriken väljer jag att citera dig själv:
"man ramlar slår knäna i stenar. I mitt fall gör det så ont att jag har svårt att gå"

Ja, det finns bra knäskydd. Många är nöjda med 661 Kyle-skydden.

Senast redigerad av en moderator:
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> XC är inte knäskyddsmässigt. :)

Johodå! För oss som inte kan cykla är det det ;-)

Du får inga svettopoäng, men risken är att du har roligare med knäskydd för att du vågar satsa mer. Men vem vill ha kul?

Jag gillar också 661 kyle strait, funkar även flera timmar.

imrog skrev:
> Absalon har inte knäskydd....

Det beror på vem av Absalon bröderna du pratar om!
absalon.jpg ht=544

Kan sälla mig till hyllningskörerna kring 661-skydden (K. S. Slim).
Jag har problem med mina knän vilket jag redogjort för i knäproblemstråden så det tänker jag inte göra här igen. I tisdags var jag ute och trampade för första gången på länge, trots mina problem. Det var för övrigt premiärtur med mina 661. Jag krängde på dem av tre anledningar:
1) De skyddar mot slag om jag skulle vurpa vilket isf skulle förvärrat mina problem
2) De värmer och värme är bra för onda saker i rörelse
3) De ger stöd åt senor, ligament o skit på ett sätt som mitt löparknä uppskattar

kör med 661 race vid all skogscykling nu på vintern, hjälper till att hålla värmen och smalbensskydden är värda guld när man slinter på blöta/isiga pedaler men lite messigt är det kanske :)

Apropå beskydd för värmens skull. Det är ingen som kan tipsa om bra knävärmare. Några med windstopper kanske. Jag tröttnade på att leta och sydde ett par egna av ett par gamla vintertajts med windstopper i. Dom funkar kanon, men tillverkningskvaliten är inte den bästa... Jag skulle gärna hitta ett par kommersiellt tillverkade så att säga. Vad gör man inte för att lindra sina ålderskrämpor.

Oggler skrev:
> Apropå beskydd för värmens skull. Det är ingen
> som kan tipsa om bra knävärmare. Några med
> windstopper kanske. Jag tröttnade på att leta
> och sydde ett par egna av ett par gamla
> vintertajts med windstopper i. Dom funkar kanon,
> men tillverkningskvaliten är inte den bästa...
> Jag skulle gärna hitta ett par kommersiellt
> tillverkade så att säga. Vad gör man inte för
> att lindra sina ålderskrämpor.

Samma här, började få ont i knäna nu i höstats när det blev kallare. Köpte ett par enkla Craft med flossad insida http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=9753, har dem under långbrallorna och har inte haft ont sen dess! Drar nederdelen av bib´sen över knävärmarna och då halkar de inte ner heller.

MikeMike skrev:
> imrog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Absalon har inte knäskydd....
>
>
> Det beror på vem av Absalon bröderna du pratar
> om!
>
trådskaparen cyklade inte Dh så det gäller XC Absalon..... :-)

Jag är supernöjd med kyle strait, har inte ramlat än men .....de t känns knappt att man har dem på sig och det är efter 4 timmars tur! Så jag ansluter mig till kören=)

imrog skrev:
> trådskaparen cyklade inte Dh så det gäller XC
> Absalon..... :-)

Om man nu ska lägga sig på den petimeter-nivån så tävlar inte Remy Absalon (som syns på bilden) i DH.

Jag fattar i och för sig inte vad det har att göra med huruvida trådskaparen borde använda knäskydd eller ej när han cyklar i skogen (oavsett vilken av bröderna Absalon vi snackar om). Om du tjongar i knäna i stenar lite då och då låter det som att knäskydd kan vara en klart smart idé. Jag kan lägga en +1:a för Kyle Strait-skydden. Om du köper dem, se till att mäta dina ben innan du beställer, storlekarna är lite knepiga.

Var köper man dessa 661-skydd runt Uppsala och Stockholm? För det här är väl en sån grej som man måste prova i butik för att få rätt storlek?

Jag köpte mina på crc, finns ett gäng trådar om storlekar, folk har mätt sina lår och sagt vilken storlek de använder.
Jag har M för övrigt, kommer inte ihåg måttet över låret, kan kolla upp det senare

Beror lite på vilka reflexer man har också, vissa tar emot med knäna, vissa inte..
Är du en sån som gör de kan du spara mkt sved och värk, jag tex kör alltid me skydd för smalbenen för de är alltid där ja får mina smällar

perjo skrev:
> Var köper man dessa 661-skydd runt Uppsala och
> Stockholm? För det här är väl en sån grej som
> man måste prova i butik för att få rätt
> storlek?

Sportson söder har.

För min del gör knäskydden mest nytta i skogen för att inte få så förbenat ont om drar knät i styret när man halvmisslyckas med att våldta sig uppför något knixigt.

Jag har inte testat mina nya fina 661 KS än, men skall försöka komma ut i helgen. Tidigare tyckte jag inte att jag behövde knäskydd, men efter sommarens vurpa där jag landade med knäet i en vass sten efter en OTB på Gotland så har jag ändrat uppfattning. Stenen gjorde ett hål där jag såg patellasenan i botten. Eftersom jag var ensam, så var det bara att cykla tillbaka med blodet rinnande längs underbenet. När det inte hade slutat blöda efter ett par timmar blev det färd till sjukhuset för rengöring och ihoptejpning. Knäet hindrade mig sedan från att cykla i flera månader.

Vad gäller storlek på KS, så läste jag innan jag beställde att de skulle vara stora och att man kan välja en storlek mindre. Jag kom fram till att Large skulle passa enligt tabellen och det gjorde det. Det kommer dock att bli trångt att få på dem utanpå tights. Eftersom det skiljer mycket var man mäter, så kan det vara det som ger lite olika uppfattningar om storlek. Någon cm upp eller ner på benet ger en helt annan omkrets.

661 skydden (K.S) är helt ruggigt bra! Köpte mig ett par i sommras, så pass bra fit att jag glömde ta av mig dom efter avslutad tur på skutan. Dom som bara...va där. Har än så länge inte vurpat med dom, men de känns som en billig försäkring att köpa dom skydden och minska risken för att döda knäna.
Att dom sedan faktiskt ser ganska snygga ut är plus i kanten. Hur dom funkar under ett korvskinn vet jag dock inte...

// Fischer

Tillbaka
Topp