Behövs lockout till heldämpat?

Jaw_31 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hep: om du ska välja en cykel då som allround?
> Som ska funka på stigar med rötter och sten samt
> Cykelvasan. FS va?

Om jag hade pengar skulle jag köpa en 29FS med Braindämpare, gärna en Specialized Epic Comp 29 som är en väldigt trevlig cykel. Med en sådan tror jag inte att jag skulle sakna en halvstel. För mitt cyklande som till 90 % är på geggstigar och i fulskog (eftersom jag bor mitt i det) är det nog FS. Men om jag skulle cykla på de underlag dubeskriver och om Cykelvasan vore en större sak så tror jag nog det skulle bli HT.

Men som rickards skriver. Köp en FS om du vill ha en sådan. Det blir kul vad du en köper och vasan kommer du runt oavsett om du köper en helstel begagnad postcykel, eller en superturbofullgung i plast. Det är bara en fråga om du orkar cykla nio mil. Låna hem en från någon butik och testa. Köp den du trivs med. Som andra redan skrivit; om du gillar att cykla MTB kommer du ändå vilja byta efter ett tag vad du än väljer.

Hur mycket kommer du att cykla? Kör du 100mil på en säsong så är ju CV knappt 10% av den cyklingen. Och tror du att resterande 90% består av stökigare cykling än CV, köp FS. Det kommer iaf jag att göra när/om jag byter. Har åkt på FS med lockout sedan 2006 och har aldrig ångrat det. Du kan få köpa den jag åkt på om du inte vill lägga så mycket pengar på din första FS. Skicka PM om du är intresserad.

Insåg att det här är 4:e tråden du startar angående vilken cykel du ska köpa. Du har fått massor med bra tips och råd, men i slutändan är det bara du som kan bestämma vilken cykel du vill ha. Gå och köp en Canyon nu,som det verkar som du vill ha, så kan du ut och cykla istället för att sitta vid datorn och fråga samma sak om igen.

Rickards: Får man inte starta trådar om olika ämnen? Känns väl inte riktigt som trådens namn "behövs lockout till heldämpat" är samma sak som att fråga vilken cykel jag ska köpa. Har ni nån slags oskriven Happylag som säger att det inte är riktigt fint att starta fler trådar än en? Då slutar vi diskutera här. Hej och tack.

Äh, du behöver inte ta illa upp, men nånstans kanske du bör inse att det är du själv som måste bestämma vilken cykel du ska köpa. Du verkar helt klart sugen på en Canyon, så köp en. Hoppas du blir nöjd med cykeln vilken du än väljer att köpa.

Har cyklat på en HT de senaste året o tycker de är riktigt trevligt. Haft en Ht i 10000:- klassen, inte världens bästa men fullt tillräcklig för de jag cyklat.
Har som mest blivit skogsvägar samt stigar osv. även fram o tillbaka till jobbet. Har under hela tiden sneglat på en FS men har tänkt tillbaka på de FS man testade när man va 15år. De cyklarna va ju otroligt svampiga o åt upp kraft när man trampade på lite.
Därav lite tveksam till FS idag. Men är ju ca:15 år sedan man va 15 så dagens måste ju vara ljusår bättre.

Så efter att ha spanat på FS länge slog jag till på en Trek Fuel Ex8 o måste säga att jag är riktigt förvånad hur bra den "tar upp" kraften. Inte alls nå speciellt gungig. Visst de går inte att låsa dämparna 100% men går att få dom riktigt hårda.

Nu så här i efterhand fattar jag inte varför jag inte valde en FS från början. Jag tycker de är en mycket mer lättcyklad och underhållande cykel kontra HT, men de är bara min åsikt.

Så de bästa du kan göra är att testa dig fram vilken som passar dig bäst men känner du för FS så köp en sådan från början.

Jag köpte en specialized stumpjumper fsr i sommras, FS med brain.
Tyckte att den var grym i skogen och sådär halv ok på väg (läs pendling till o från jobb)
Men har tagit beslut om att sälja den nu för att den gungar för mycket på väg o på platten för min smak.
Tittar nu på epic som jag inte riktigt gillade innan för att jag tyckte den var lite hård i skogen och så vill jag ha 26" som nu är helt omöjligt på dessa.
Så enl mig så för att ha en så bra FS för min cykling så vill jag ha en som går att låsa helt bak då spelar det nästan ingen roll om den har 150mm slag bara den är stum.

Så mitt råd prova massa olika cyklar så märker du vilken skillnad det är på dem.

Scott spark tyckte jag var oduglig eftersom det fanns bara låst och öppen inget pro pedal något som är väldigt skönt när du åker i skog. ps det finns spark som har 3 lägen men dom tyckte jag var för dyra samt fanns ingen att prova.
Specialized Camber enl mig den cykeln jag skulle köpt, låst eller propedal och fullt öppen, mycket trevlig cykel.
Specialized epic lite hård i skogen och lite brant vinkel på framgaffel men effektiv hyffsat skön i skog.
Trek fuel har jag inte fått prova i skogen då dom inte hade några hyr cyklar men den är jag väldigt intresserad av.
Specialized stumpjumper fsr elite, grymmast i skogen av alla och ok på platten om man inte pendlar 3 mil om dan och tävlar snabbrace.

Fresa skrev:
-------------------------------------------------------
> Tittar nu på epic som jag inte riktigt gillade
> innan för att jag tyckte den var lite hård i
> skogen och så vill jag ha 26" som nu är helt
> omöjligt på dessa.

Kolla köp och sälj.

Tillbaka
Topp