Har nu fått jämför Min-t'n mot en Light&Motion ARC HID-lampa.
Och ojojoj! Först nu förstår jag hur otroligt bra Min-T lampan är!
HID lampan har en väldigt smal och stark mittpunkt, som gör att den kan uppfattas som något starkare på 50meter och uppåt, när man jämför med MinT'ns 10graders reflektor. Allt närmare än det, så är det solklart att Min-T'n är överlägsen.
Ljuskäglan är helt jämn, utan tendenser till skuggor eller ringar.
Jag har nu programerat om från 2 till 5 olika styrkor (görs med några enkla knapptryckningar, enligt manualen. Manualer för olika mjukvaruversioner ligger på
http://www.taskled.com/techbflex.html )
Pga att formen på ljuskäglan på HID lampan är så ojämn, så är det svårt att avgöra hur mycket starkare LED lampan är. Min uppskattning är att LEDen är starkare när den står på styrka 4 (av 5). Kanske redan på styrka 3.
Om man lägger till fördelen med att kunna använda allt mellan 14,8 och 20Volt (upp till 25V på min då den har bFlex V1.1) Så är MinT'n svårslagen.
För mig så räcker ljus styrkan mer än nog för att komma från en ljuskälla. Om jag vill ha mer för MTB till sommarn, då snön inte lyser upp tillvaron, så är kombinationen av hjälm och styrlampa överlägsen. Men det känns lite overkill med en till MinT..
/Gunnar