Hej dabac,
Inlines - Du kan med fördel åka "Kronprinzessinenweg", med start strax nedanför S-Bahn Grunewald är det helt bilfritt (ca 6,5km) ner till strax innan Wannsee. Väl där tycker jag att du åker 500m till och tar sedan höger till Strandbad Wannsee, badar en stund och sedan åker tillbaka.
Tar du cykeln finns det hur mycket som helst. Tips är att cykla ovan nämnda väg, fortsätta in i Wannsee och sedan rulla ut mot Potsdam (väg 1 också benämnd Königsstrasse). Väl över Glienickerbrücke (Bridge of Spies) Tar du direkt höger och håller sedan höger genom Schlosspark Cecilienhof tills du just skall cykla ut genom den. På höger sida ligger då ett guldställe, Breuerei Meierei, en restaurang/bryggeri inhyst i ett gammalt mejeri - de brygger sin egna jättegoda öl. När du mätt pch nöjd och glad hojjar tillbaka till Berlin ta vänster efter Glienickerbrücke och cykla längs vattnet tillbaka till Wannsee. Är du sugen på att köra hårt cyklar du enligt bild, Starta vid Edeka i Wannsee och kör i vänstervarv - följ det jag cyklat enligt bilden. Varje runda är ca 8km och klättrar 100m - 10varv är 8mil med 1000hm.
Jag bor i Griebnitzsee, strax bredvid Wannsee :-) är dock i Sverige på semester, annars hade jag visat runt lite.
Viel Spass!