Bikepacking
Vet inte hur bra den är, men un någon letar ett budgetalternativ: https://www.planetx.co.uk/i/q/CCPDWSB/podsacs-waterproof-saddle-pack
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte köpt någon själv ännu, men jag ser ändå vitsen med att få plats med lite kläder och dylikt i sadelväska.Palle Kuling sa:har inte supermycket erfarenhet, men för min del har jag svårt att motivera ett köp av sadelväska. jag körde med en drybag som man knäpper runt sadelstolpen och drar ett spännband under sadeln. hade bara sovsäcken i den men det funkade klockrent!
evirob sa:Jag har inte köpt någon själv ännu, men jag ser ändå vitsen med att få plats med lite kläder och dylikt i sadelväska.Palle Kuling sa:har inte supermycket erfarenhet, men för min del har jag svårt att motivera ett köp av sadelväska. jag körde med en drybag som man knäpper runt sadelstolpen och drar ett spännband under sadeln. hade bara sovsäcken i den men det funkade klockrent!
Jag spånar lite på att cykla delar av Skåneleden så fort vädret blir lite varmare, har inte bestämt åt vilket håll än dock. Jag är ju i "ledig" i 6 veckor pga. Studieuppehåll så något ska jag nog komma iväg på.
Konkret sa:Annars kan jag rekommendera färjan till das vaterland. Mycket cykelvänligt.
h.g.j sa:Konkret sa:Annars kan jag rekommendera färjan till das vaterland. Mycket cykelvänligt.
Själva färjan?
Konkret sa:h.g.j sa:Konkret sa:Annars kan jag rekommendera färjan till das vaterland. Mycket cykelvänligt.
Själva färjan?
Hihihi.
Nej men efteråt!
Sexyboy_93 sa:Hejssan alla, ny användare här med dåligt koll om hur forumer funkar, även dåligt svenska :D
Vi bikepackade Roslagsleden förra påsk. Vädret var lite blandad, men det var en sjuk grym tur. Nästa längre tur kommer bli Sierra Nevada Spanien.
Video om resan:
Ser ut att ha varit trevligt! :)
Palle Kuling sa:Är det någon som kan ge lite input på Salsa anything cage eller likvärdiga anordningar? jag är lite kluven på om jag ska köpa 2 st sådana och sätta på gaffeln eller om jag ska sätta vattenflaskorna på gaffeln och köpa en ramväska.
Bovelius sa:Palle Kuling sa:Är det någon som kan ge lite input på Salsa anything cage eller likvärdiga anordningar? jag är lite kluven på om jag ska köpa 2 st sådana och sätta på gaffeln eller om jag ska sätta vattenflaskorna på gaffeln och köpa en ramväska.
Har gorilla clips/monkii på gaffeln. Går att flytta över vattenflaskorna från gaffeln till ramen på några sekunder alt fästa salsa's anything cage eller gorilla cage på gaffeln.
Smidigt om man vill kunna byta plats eller plocka av alla korgar utan mek.
Palle Kuling sa:Är det någon som kan ge lite input på Salsa anything cage eller likvärdiga anordningar? jag är lite kluven på om jag ska köpa 2 st sådana och sätta på gaffeln eller om jag ska sätta vattenflaskorna på gaffeln och köpa en ramväska.
Jonatan F sa:Alla lösningar med vattenflaskor, lösa spännen eller mjuka väskor på framgaflar ger mig rysningar. En gång skakade en gaffelmonterad lampa loss, föll in i hjulet och resulterade i en fin flygtur. Efter det har jag haft svårt även för stänkskärmar.
Vad är er erfarenhet? Är jag för nojig?
Tack du Palle, blir nästan blyg :)Palle Kuling sa:Tack för svar Yonna, blir ju nästan lite starstrucked, din tråd är ju klart bästa på happy just nu :D
Det lutar nog åt att det blir anything cages. vattenflaskorna sitter trots allt rätt bra i ramen där de är. har som mål att kunna ta mig ut på kortare turer utan ryggsäck! får se hur det blir med det, men hoppas kan man ju alltid göra
Om väskor/flaskor sitter fast är det ju inget problem?Jonatan F sa:Alla lösningar med vattenflaskor, lösa spännen eller mjuka väskor på framgaflar ger mig rysningar. En gång skakade en gaffelmonterad lampa loss, föll in i hjulet och resulterade i en fin flygtur. Efter det har jag haft svårt även för stänkskärmar.
Vad är er erfarenhet? Är jag för nojig?
SN_Bikepack sa:Hej på er!
Första inlägget här:
Jag har snöat in på Bikepacking och läser allt jag kan för att få inspiration och lära mig av er!
Jag har än så länge inte gjort någon egen tur men laddar för fullt!
Jag har i hela mitt liv cyklat, men utan packning... Och jag har alltid campat, sovit i tält och vistats i naturen, men utan cykel... Så nu tänker jag förena dessa två intressen och ge mig ut i skogen...
Jag har tänkt mig att jag ska köpa en ny cykel för ändamålet och har snöat in på 29” plus hjul...
Hittade en cykel jag gärna vill ha, en Trek 1120... Den har inte kommit till butik i min stad än så jag har inte kunnat testa den än...
Idag var jag i en cykelaffär å kikade runt! De hade en riktigt fin cykel nedsatt ordentligt, en Rocky Mountain Sherpa! Så priset på den är samma som för Treken... Enligt Rocky Mountain så är den designad för just bikepacking...
Så nu till min fråga: Villen skulle ni välja för bilepacking? Jag inser att det är två heeelt olika cyklar... Aluminium vs carbon... Helt stel vs full-sus... 29”+ vs 27,5”+... 1x vs 2x osv osv... Å helt ärligt hade jag nog inte kollat på Sherpan om inte priset varit det samma... Men nu när den är sänkt har jag möjlighet att få en helt annan cykel för det pris jag ändå tänkt lägga ut...
Min största tveksamhet gäller nog packvolym, alltså hur mycket jag kan få med mig på en full-sus... Erfarenheter från er alla mottages tacksamt!
Palle Kuling sa:Jag har en salsa fargo, laddade upp några bilder i ståltråden ( https://happyride.se/forum/read.php/1/1227029/page=37) 27.5+ så den kanske räknas som smal-hjuling ;)
känns vågat att börja borra sådant tycker jag, du har inte funderat på att köra med rörklämmor eller liknande? verkar som att det är en vanlig lösning. Annars får du helt enkelt tänka om och köpa en gaffel med 3 fästen. problem solved :D
Viktig är i vilken terräng, hur många dagar (ofta är mat och vatten största vikt), vilken säsong och hur mycket grejer du behöver (packvolym)?SN_Bikepack sa:Så nu till min fråga: Villen skulle ni välja för bilepacking?
SN_Bikepack sa:Tror ni att det är möjligt/funkis/kul att cykla i svenska fjällen med 3” breda hjul? Det räknas väl inte riktigt som fatbike, men nästan;)
Är sugen på en fjällresa någon gång, har aldrig varit i fjällen mer än på skidsemester, och det hade varit riktigt gött att cykla... Tror jag... Annars bor jag i södra delen av Sverige, så schysst resmål eller tips på turer här mottages tacksamt!
Palle Kuling sa:SN_Bikepack sa:Tror ni att det är möjligt/funkis/kul att cykla i svenska fjällen med 3” breda hjul? Det räknas väl inte riktigt som fatbike, men nästan;)
Är sugen på en fjällresa någon gång, har aldrig varit i fjällen mer än på skidsemester, och det hade varit riktigt gött att cykla... Tror jag... Annars bor jag i södra delen av Sverige, så schysst resmål eller tips på turer här mottages tacksamt!
Allting går. det var någon snubbe i en gammal tråd som cyklade jämtlandstriangeln på en gammal 30-talscykel. frågan är vad du orkar med som cyklist, och såklart vilka leder du väljer. Jag skulle säga fatbike eller heldämpat OM det bara var fjällcykling det handlade om. jag antar att du ska använda cykeln till annat och då är nog en hardtail med 3" däck en bra kompromiss. Det jag har upptäckt är att de flesta underskattar mängden stök man klarar av med en cykel. vet flera stycken som aldrig skulle ge sig ut i skogen med mindre än 130mm slaglängd, helst heldämpat. jag är 100% säker på att det går att cykla i fjällen på en helstel + cykel. frågan är hur roligt/jobbigt det kommer bli.
Jag har en 27.5+ helstel cykel (som jag länkade till några inlägg upp). fördelen jag ser med 27.5+ gentemot 29+ är att jag kan köra både 27.5+ och 29" hjul beroende på vad jag ska göra. är det bikepacking och/eller stigcykling så tar jag 27.5+ hjulen, ska jag cykla grusväg och/eller lättare stig så tar jag 29:orna. det går även att köra 29+ på min, men det har jag inte testat så jag kan inte säga vilken skillnad det blir.
Angående resmål så är jämtlandsfjällen populärt. har inte prövat andra fjällområden men där finns det mycket i alla fall.
Annars finns det nog fina områden runt Höga kusten också, det är ett område efter kusten mellan Härnösand och Örnsköldsvik, har aldrig cyklat där själv men har varit i trakterna en del. kolla i "ö-vik tråden" om du är nyfiken.
SN_Bikepack sa:Men om man har 29plus, borde man inte kunna byta till vanliga 29” då, eller missar jag något?
Har oxå tankar om att ha två set, ett till ”vardags”, cykla på asfalt, dra barnen i vagn osv, å så slänga på plus när det vankas äventyr...
SN_Bikepack sa:Tack för input!
Jag har efter en ny vända i lite olika cykelaffärer, med långt snack med goa gubbar nästan bestämt mig för att det är en Trek 1120 som är min melodi... Nu måste jag bara vänta en lång väntan innan den kommer in i butiken så att kag faktiskt kan testa den på riktigt också... Håller tummarna för att jag kommer tycka att den är så bra som jag tror!
Yonna, jag måste bara säga att din tråd om dina äventyr är helt fantastisk! Du inspirerar mig mycket och det är riktigt kul att läsa om dina strapatser! Extra kul tycker jag att det är att läsa och se bilder från äventyr i Sverige, då det mesta man hittar på google kommer från långtbortistan nör det gäller Bikepacking!
Jag drömmer för fullt om vilka turer jag vill göra och har redan köpt en karta över närområdet så att jag kan drömma om vilka småvägar jag ska köra på!
Även om jag nog drömmer större än vad livet just nu kommer kunna erbjuda...
Så en fråga till dig Yonna, eller andra som har erfarenhet förstås...
Tror ni att det är möjligt/funkis/kul att cykla i svenska fjällen med 3” breda hjul? Det räknas väl inte riktigt som fatbike, men nästan;)
Yonna sa:Det enda var jag funderar om är om det är smart att ha slanglösa hjul på en bikepackingcykel? Det är mindre vikt men ändå behöver man ha två reserv innerslang, repsett (vätska, pump, tape etc) så då är vikten ändå mer än med slanghjul och det är ju vad man vill undvika med bikepacking? Vad är då fördelar med slanglösa hjul när man är på cykeläventyr?
Fargo är ganska tajt i baktriangeln. Jag kör med WTB Ranger 29*3 och får skrap på kedjestagen om det är lite lera.SN_Bikepack sa:Funderingarna på vilken cykel jag tror passar mig bäst går varma... Just det som du sa Yonna om storleken på ramväskan man kan ha på Treken får mig att fundera lite, jag vill inte vara för begränsad i packutrymmen... Har nu kollat på lite på Salsa, och de har några intressanta modeller, kanske främst Fargo 29+... Men sen funderar jag även på en Mukluk! Det är en fatbike, men enligt specen kan den ta både 26 x 3,8-4,8
29 x 2,25 - 3”
27,5 x 3 - 4”
Så det känns som att det lätt går att välja och ändra som man känner! Dessutom kan man få cykeln med de feta däcken som följer med samt 29 x 3” hjulset för samma pris som Treken! Spännande tanke att leka med, kanske ändå kan vara värt det! Den är ju utrustad på motsvarande sätt med många fästpunkter för flaskhållare och möjlighet till rack bak... Hmm, decision, decisions!
Härligt!SN_Bikepack sa:Det blev en sån här! Sjukt spänd på leveransen!
ånej vad coolt! det hade jag gärna hängt med på. Funkar inte i år tyvärr. Men finns det någon direktlänk till sidan för oss som inte har facebook och kan söka där?bjornmelin90 sa:Vill tipsa om ett evenemang på kristiflygare, i Gnesta stockholm.
Bikepacking Sweden annordnar en bikepackingtur , 10 mil grusvägar gnesta-gnesta Den 11-13e
Facebooksida / Instakonto : BIkepacking Sweden
Facebookgrupp :Bikepacking Sweden Group
Facebook Evenemang : Bikepacking In Södermanlands 11 -13 May. Join The Chat Group For More Info
Fridens!
Sambal Oelek sa:ånej vad coolt! det hade jag gärna hängtbjornmelin90 sa:Vill tipsa om ett evenemang på kristiflygare, i Gnesta stockholm.
Bikepacking Sweden annordnar en bikepackingtur , 10 mil grusvägar gnesta-gnesta Den 11-13e
Facebook Evenemang : Bikepacking In Södermanlands 11 -13 May. Join The Chat Group For More Info
Fridens!
med på. Funkar inte i år tyvärr. Men finns det någon direktlänk till sidan för oss som inte har facebook och kan söka där?
fin sträckning!bjornmelin90 sa:Sambal Oelek sa:ånej vad coolt! det hade jag gärna hängtbjornmelin90 sa:Vill tipsa om ett evenemang på kristiflygare, i Gnesta stockholm.
Fridens!
med på. Funkar inte i år tyvärr. Men finns det någon direktlänk till sidan för oss som inte har facebook och kan söka där?
https://www.facebook.com/bikepackingsweden/