Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Bor man i Spanien så måste man besöka Decathlon minst två gånger per vecka, det är sen gammalt. Fransmännen har altid ngt man inte behöver :)
Självklart är det så, Barcelonas cyckelbestånd är 90% decathlon. Nu efter lockdown har slutat ser det ut som LErotica decathlon haha

De har rea på detta https://www.decathlon.es/es/p/tiend...ht-3p-gris-claro/_/R-p-3722?mc=8245651&c=GRIS lite tyngre men funderar på att ha det till familjen och köper ett litet lätt till mig själv om det behövs

Bikepacking
I veckan blev det en kortsväng med fetingen upp på kalfjället söder om Sitojaure. Härligt med en spontan tältnatt då och då och denna kväll/natt var magiskt fin - midnattssolspropaganda!

IMG_20200620_091318_992.jpg

Bikepacking
Någon som vet om detta är något att ha för cykelturer med ett par övernattningar för 2 vuxna och en tioåring

Och hur är decathlons campingsortiment i övrigt? Har noll koll på såna grejer, men mitt generella intryck av decathlon är att man kan få hyggligt användbara grejer för liten slant.

Edit: hittade också detta tält. Är det bättre?

Senast ändrad:
Bikepacking
Någon som vet om detta är något att ha för cykelturer med ett par övernattningar för 2 vuxna och en tioåring

Och hur är decathlons campingsortiment i övrigt? Har noll koll på såna grejer, men mitt generella intryck av decathlon är att man kan få hyggligt användbara grejer för liten slant.

Edit: hittade också detta tält. Är det bättre?
jag har ingen åsikt om tälten men håller med om Decathlon, oftast bra prylar till bra pris. Naurhikes Cloud up 3 väger ca 2 kg beroende på färg och känns väldigt välsytt (jag har ett för 2 pers). Finns på amazon för runt 130 euro: https://www.amazon.de/Naturehike-Wa...s=Naturehike+Cloud-up+3&qid=1592847375&sr=8-4

Senast ändrad:
Bikepacking
Bikepacking
20200624_202749.jpg

Så nu börjar det närma sig. Väskor inköpta och provpackade, allt väger in på 10kg utan mat och vatten för 1 vuxen och 1 barn. Styrväskan är en sweetroll Revelate design, sadelväskan Miss grape, italienskt märke som den mycket trevliga säljaren på Espaibici sålde på mig. Båda kommer köra med Camelbak där vi har förstärkningskläder och jag har köket.

Imorgon skall det provcyklas

Senast ändrad:
Bikepacking
Såg detta nyss. Vad tros? 1,35 kg/795 kr?

Instämmer i vad övriga skriver. Det är inte så lätt för storleken. Billigt är det, så handlar det bara om någon enstaka natt fungerar det och så länge vädret är fint så funkar nästan vad som helst, men allt blir mycket jobbigare när det är blött och kallt och jag vill ha lite space så man kan byta om, förvara allt under tältduk och även kunna köra köket. Finns ju en del kinatält som iaf ser vettiga ut som är lättare, rymligare och i samma prisklass.

Bikepacking
Om man campar mkt så är ju valet av tält väldigt viktigt. Och det beror mkt på förhållanden, olika tält är bäst i olika situationer, så tänk efter hur det kommer att användas, tex ...
- Regn och storm på kalfjället
- Lugnt och fint i skogen på hösten, eller Campingplatser
- Väldigt varmt och kvavt och ingen vind och en massa myggor
- Solen ligger på och det blir svinvarmt i tältet, pga dålig ventilation är det omöjligt att vara kvar därinne
- Snabbt sätta upp det i regn för att laga lunch
- Stanna i tältet och mysa och käka under flera dagars konstant störtregn
- Packa ihop tältet på morgonen och dra iväg när det regnar som fan
- Superlätt packning på sommaren
Och vikt & pris såklart....

Bikepacking
Plockar upp liggunderlagsfrågan igen. Utan att gå in på specifika modeller inom en grupp då det mest verkar handla om vikt, storlek, isolering och pris. Men bortsett från religiös övertygelse, finns det några uppenbara för/nackdelar med luftmadrass typ exped synmat eller liggunderlag typ sea to summit comfort light.

Fluktar på båda typerna, ungefär samma pris och vikt, marginellt högre r-värde på exped samt något mindre volym packat. Fördel liggunderlag är kankse att slippa pumpmomentet. Ultra Light Exped skall ha kortare garantitid och äldre varianter har jag läst hade problem med delaminering. Men som sagt, finns det något mer än personlig preferens som talar för det ena eller andra?

Bikepacking
Plockar upp liggunderlagsfrågan igen. Utan att gå in på specifika modeller inom en grupp då det mest verkar handla om vikt, storlek, isolering och pris. Men bortsett från religiös övertygelse, finns det några uppenbara för/nackdelar med luftmadrass typ exped synmat eller liggunderlag typ sea to summit comfort light.

Fluktar på båda typerna, ungefär samma pris och vikt, marginellt högre r-värde på exped samt något mindre volym packat. Fördel liggunderlag är kankse att slippa pumpmomentet. Ultra Light Exped skall ha kortare garantitid och äldre varianter har jag läst hade problem med delaminering. Men som sagt, finns det något mer än personlig preferens som talar för det ena eller andra?

Ett liggunderlag har fler funktioner än bara i tältet. Främst tänker jag på möjligheten att lägga det nära lägerelden för att kunna sträcka ut trötta ben i värmen, utan att oroa sig för att en eldloppa ska punktera ditt uppblåsbara liggunderlag.

Med det sagt så kör jag ändå alltid uppblåsbart när det ska med på cykeln, för packvolymens skull.

Bikepacking
På vandring så är "closed cell" - liggunderlag bra, de går att använda som ram för ryggsäcken. Men på cykel så finns ingen sådan fördel. Att vara helt punkteringssäker kanske kan vara en fördel om du ska vara väldigt länge väldigt långt borta.

Bikepacking
Ett liggunderlag har fler funktioner än bara i tältet. Främst tänker jag på möjligheten att lägga det nära lägerelden för att kunna sträcka ut trötta ben i värmen, utan att oroa sig för att en eldloppa ska punktera ditt uppblåsbara liggunderlag.

Med det sagt så kör jag ändå alltid uppblåsbart när det ska med på cykeln, för packvolymens skull.
Ok för att förtydliga, jämför alltså isolerade självuppblåsande liggunderlag typ sea to summit/thermarest, mot isolerad luftmadrass som man pumpar upp. Klassiskt liggunderlag kan man ju ha med ändå. Att sitta på, packa upp på osv. Men sånt är inte mänskligt att sova på. Köper inget under 50mm tjocklek :)

Bikepacking
Ser ingen stor skillnad, de självuppblåsbara behöver också hjälp på traven, iaf för att få tillräckligt tryck inom rimlig tid. Jag har ett Exped Synmat 7 UL som jag haft i 5-6 år och jag blåser upp det för hand (eller med mun, kanske man ska säga). Jag är överlag nöjd. Jag har haft ett hål som jag inte vet hur det uppstod, sen var katten på det och då blev det flera småhål och en rejäl reva. Lappade ihop det med lagningslappar som följde med och en lapp från en däcklagningssats. Den lagningen har hållt tre år. Har även ett Downmat 7 som jag haft i 10+ år för höst/vinterbruk som jag hållt helt (det är dock för tungt/stor volym för sommarbruk).
Jag har skurit ut en bit ur ett vanligt biltema-underlag för att passa i styrväskan. Förutom att kunna sitta på det ute, så ger det lite styrsel och skydd till styrväskan (ex när jag har hårdare grejer i den).

Bikepacking
Tack för era svar. Det lutar nog åt ett Synmat. Det har ju om inte annat lite mindre packvolym än motsvarande Sea to Summit. Har sen tidigare oisolerade luftmadrasser från Stadium, det har varit ok att sova på.

Bikepacking
Plockar upp liggunderlagsfrågan igen.
Hur viktigt är R-värdet för dig, vilka årstider har du tänkt att använda det? Synmat 9 UL som tipsades om är god ner till -25ºC, helt och hållet i de trakterna jag inte tänker bikepacka. Jag har haft åtta trevliga år med Exped Airmat UL och Hyperlite LW. Låg vikt, låg packvolym, sovits på ner till +5ºC.

Bikepacking
Jag har också kör med massor med Exped. För 10+ år sedan hade jag ett underlag som bubblade upp på typiskt Exped-sätt, men sedan dess har jag sovit på Downmat, Synmat och Airmat utan problem. På sommaren ser jag ingen anledning till att ha något annat än Airmat.

Bikepacking
Hur viktigt är R-värdet för dig, vilka årstider har du tänkt att använda det? Synmat 9 UL som tipsades om är god ner till -25ºC, helt och hållet i de trakterna jag inte tänker bikepacka. Jag har haft åtta trevliga år med Exped Airmat UL och Hyperlite LW. Låg vikt, låg packvolym, sovits på ner till +5ºC.
nja, jag tänker nog ett underlag som i alla fall fungerar från tidig vår och en bit in på höst. Klarar det ett snäpp under nollan så är det väl bra. Men oavsett vad så finns ju motsvarande isolering både i luftmadrasser och liggunderlag. Det var primärt där jag vill börja, sen kan man leta modeller inom respektive segment. Men det verkar som att Expeds luftmadrasser har lägre packvolym för motsvarande r-värde och vikt. Jag har idag en luftmadrass från Everest som också är utan isolering, tror det är ganska snarlikt Exped Airmat UL. Så just nu lutar det åt mellanmjölksvarianten Exped SynMat Lite 5 som verkar ge hygglig komfort och isoleringsvärde utan att vara allt för tungt och klumpigt. Klart mer vikt och packvolym än det oisolerade men nog hanterbart på ca 2.9l och 700g.

Senast ändrad:
Bikepacking
Lite 5 verkar bara klara strax över nollan, så inte så stor skillnad mot ett oisolerat. Jag har som sagt en Airmat för sommaren, och en Downmat för vintern och en Synmat (HL M) för de dagar när jag inte kan bestämma mig. Det går ned till -5, eller så.

Bikepacking
Lite 5 verkar bara klara strax över nollan, så inte så stor skillnad mot ett oisolerat. Jag har som sagt en Airmat för sommaren, och en Downmat för vintern och en Synmat (HL M) för de dagar när jag inte kan bestämma mig. Det går ned till -5, eller så.
Lite 5 skall ha ett R-värde på 3.4 och -7 enligt specen

Synmat HL M verkar ju kanske som ett alternativ istället, lite dyrare men nästan halva vikten

Bikepacking
Jag tror jag nöjer mig med att höja dem och ha den i två hål. Så tungt lastar man ju inte så det borde bli ett bekymmer?
Jag köpte även 5-literspåsar från Px men de hade helt fel form! Alldeles för stor diameter. För de har ju en 5,5-litersvariant också.

Det blev från eBay/kina. Hittade tyvärr ingen från europeisk adress.

Någon som hittat lämpliga drybags på 3-5l för detta ändamål. Köpte Topeaks versacage, men hittar ingen lämplig säck. De 4l (eller är det 5l) är som sagt för stora i diametern, smalt och högt är ju önskvärt

Bikepacking
Någon som hittat lämpliga drybags på 3-5l för detta ändamål. Köpte Topeaks versacage, men hittar ingen lämplig säck. De 4l (eller är det 5l) är som sagt för stora i diametern, smalt och högt är ju önskvärt

Jag använder Sea to Summits Big River surrade i Versacage. De är rejäla och har fästen i sidan så att de inte kan glida av. Vet inte om de är smalare än de du använder. Har både 5L och 8L. På de korta svängar jag hunnit med har de funkat fint.

5 liter i bruk:

Skärmavbild 2020-07-01 kl. 12.12.00.png

Bikepacking
Jag med, har nu lite av en kompromiss. Behöver pakethållare bak för att få med allt, men har skippat lowriders och väskor fram och använder istället en enkel och lätt drybag under styret.
.
Visa bilaga 420452
Gillar min egen setup som jag provat fram, inga dyra special el fästen behövs, en enkel Drybag från Ortlieb som jag surrar under styret med några remmar. Vattentät, och innehåller allt som behövs för camping - tält & sovsäck & liggunderlag osv, och lite extraprylar oxå.
Finns ju en massa olika sätt, kul diskussion, en avvägning mellan bekvämlighet och vikt osv. Som var och en får bestämma själva ---

Tillbaka
Topp