Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
De senaste åren så har det varit sådan brandrisk, om med en vedeldat kök så går det inte ens med den vildaste vilja att få det till att man inte eldar.

Men annars funkar det ganska bra, det är dock ganska stort och ganska tugnt. Du ska vara ute länge utan att kunna packa om för att viktfördelarna ska komma till sin rätt. Mindre effektivt än gas, sprit och esbit också, är min erfarenhet. Så är du otålig så är det inte heller en höjdare.

Bikepacking
De senaste åren så har det varit sådan brandrisk, om med en vedeldat kök så går det inte ens med den vildaste vilja att få det till att man inte eldar.

Men annars funkar det ganska bra, det är dock ganska stort och ganska tugnt. Du ska vara ute länge utan att kunna packa om för att viktfördelarna ska komma till sin rätt. Mindre effektivt än gas, sprit och esbit också, är min erfarenhet. Så är du otålig så är det inte heller en höjdare.
Då vet jag inte om vi tänker på samma sak. Jag tänker på en Bullensburk i en något större burk (ganska lätt). Har inte testat som enda kök (gillar ju gas) men på gräsmattan räcker en laddning pinnar till ett nudelkok. Pinnar är gratis.

Bikepacking
Jag har bara provat färdigbygda i titan, och de har vägt runt 100g. Jämfört med ett esbitkök som väger 3g. Visst är det gratis, men det är öppen eld, går inte lätt att reglera lågan, och är ganska energiineffektivt. Svårt att hitta bra bränsle om det regnar i några dagar, och är det varmt och soligt länge så är det eldningsförbud...

Jag brukar tända en brasa istället. Då slipper man de där 100g också.

Bikepacking
Jag tycker tvärtom att det verkar väldigt effektivt. En fin, stadig och vindtålig låga (som inte sotar) som sitter rakt under kastrullen. Där jag bor är det alltid nära till nån gran, så bra bränsle saknas inte. Vill minnas första fjällresan med gymnasieklassen där vi (jag och en klasskompis) valde mellan t-sprit och esbittabletter (tror jag). Hans pappa hade talat gott om dem och vi tog dem. Efter att alla andra ätit klart insåg vi att vårt vatten aldrig skulle börja koka, så vi fick låna nån annans spritkök för att få äta... Och hur ser ett kök på 3 gram ut? :)

Bikepacking
Jag tycker tvärtom att det verkar väldigt effektivt. En fin, stadig och vindtålig låga (som inte sotar) som sitter rakt under kastrullen. Där jag bor är det alltid nära till nån gran, så bra bränsle saknas inte. Vill minnas första fjällresan med gymnasieklassen där vi (jag och en klasskompis) valde mellan t-sprit och esbittabletter (tror jag). Hans pappa hade talat gott om dem och vi tog dem. Efter att alla andra ätit klart insåg vi att vårt vatten aldrig skulle börja koka, så vi fick låna nån annans spritkök för att få äta... Och hur ser ett kök på 3 gram ut? :)
3g är jävligt lätt. Detta väger mångfalt mer och är ganska minimalistiskt. Saknar en nolla kanske?

Bikepacking
3g är jävligt lätt.

Jag tycker tvärtom att det verkar väldigt effektivt.
Jag kommer inte hindra dig! Kör på!

Bikepacking
Ska du koka ris får du sitta och mata ganska bra, men om du bara vill koka upp en kopp vatten krävs det bara en näve eller två.

Bikepacking
En viktig faktor är att vedkök är roligare. Ett enkelt sätt att elda på. Snabbare, enklare och lättare att släcka än en vanlig eld.

Jag använder mitt för att göra choklad med barnen, som tycker det är kul att elda och att samla pinnar. Och ibland för att göra kaffe på dagsturer med cykel när jag är själv. Det kan ju vara hela målet med en utflykt, att hitta en fin plats och sitta och elda en stund. Men visst, om det är blött och man är trött och hungrig så är gaskök bättre.

20181228-1621-R0013621.jpg20190105-1530-R0013660.jpg20200328-1213-_MG_4659.jpg

Bikepacking
En viktig faktor är att vedkök är roligare. Ett enkelt sätt att elda på. Snabbare, enklare och lättare att släcka än en vanlig eld.

Jag använder mitt för att göra choklad med barnen, som tycker det är kul att elda och att samla pinnar. Och ibland för att göra kaffe på dagsturer med cykel när jag är själv. Det kan ju vara hela målet med en utflykt, att hitta en fin plats och sitta och elda en stund. Men visst, om det är blött och man är trött och hungrig så är gaskök bättre.

Visa bilaga 460168Visa bilaga 460169Visa bilaga 460170
Håller helt med -vedkök är även för mig framförallt ett nöje.
Koka vatten, värma mat på eld -utan så stora arrangemang som en eldstad och utan påverkan på marken där jag rastar.
Andra gånger gör jag upp en vanlig eld, eller använder gaskök, eller Trangia. Beror på vad det är för tur.
Ungefär som olika färdval och vilken cykel jag vill använda denna gång.

Bikepacking
Vill man ha ett funktionellt kök kör man gas med random lätt billig brännare (BRS 3000 brukar vara billigast och lättast, men skjuter ibland eldbollar). Man behöver ingen Jetboil eller liknande utan kan ta sin lätta kastrull ur Trangiaköket eller liknande. Titanmugg är lätt, men helt värdelöst så fort man inte bara ska koka vatten eftersom allt bränner fast. Vill man elda är det ju bara att köra hål i en kornservburk och köra loss. Esbit är något jag aldrig har förstått värdet av.

Bikepacking
Vill man ha ett funktionellt kök kör man gas med random lätt billig brännare (BRS 3000 brukar vara billigast och lättast, men skjuter ibland eldbollar). Man behöver ingen Jetboil eller liknande utan kan ta sin lätta kastrull ur Trangiaköket eller liknande.
Hur tänker du med "behöver ingen Jetboil"? Jag tänker att de är energieffektivare, eller tänker jag fel? Det har tydligen hänt förut..

Bikepacking
Energieffektivare och snabbare. Mindre känsligt för vind. Däremot är dom till för att värma vatten, det är svårt att faktiskt laga mat i ett windburner (koka pasta osv går ju fint)

har sett två brs 3000 gå sönder av att en av dom utvikningsbara armarna vikt sig under användning :)

Bikepacking
Hur tänker du med "behöver ingen Jetboil"? Jag tänker att de är energieffektivare, eller tänker jag fel? Det har tydligen hänt förut..

Ingen var en ganska grov generalisering. Det är säkert mer effektivt, men jag tror det främst är en fördel om man är i väldigt kallt väder och vill smälta snö och liknande. Eftersom allt extra med ett jetboil väger en hel del så krävs det ju att man ska vara ute länge, att det är väldigt kallt eller liknande för att det ska vara att bra väl, men det finns säkert sådana tillfälle. Bor man i Stockholm och är i skogen på helgerna har man däremot troligen ingen fördel av att köpa ett Jetboil system. Alpinister som klättrar höga berg verkar inte favoriera jetboil eftersom dom vill ha en gasbrännare med slang så man kan hälla flytande bränsle till brännaren...

Bikepacking
Ingen var en ganska grov generalisering. Det är säkert mer effektivt, men jag tror det främst är en fördel om man är i väldigt kallt väder och vill smälta snö och liknande. Eftersom allt extra med ett jetboil väger en hel del så krävs det ju att man ska vara ute länge, att det är väldigt kallt eller liknande för att det ska vara att bra väl, men det finns säkert sådana tillfälle. Bor man i Stockholm och är i skogen på helgerna har man däremot troligen ingen fördel av att köpa ett Jetboil system. Alpinister som klättrar höga berg verkar inte favoriera jetboil eftersom dom vill ha en gasbrännare med slang så man kan hälla flytande bränsle till brännaren...
Då förstår jag.
Jag har sett att på andra offentliga kanaler att du håller på att ge dig in i klättringens värld. Det är kul! En annan fördel med att ha slang till köket för alpinister är att de kan värma gasbehållaren enklare.
Men om man ser till behovet som weekendadventurer så är en lösning likt Optimus Crux en rätt vettig lösning?

Bikepacking
Då förstår jag.
Jag har sett att på andra offentliga kanaler att du håller på att ge dig in i klättringens värld. Det är kul! En annan fördel med att ha slang till köket för alpinister är att de kan värma gasbehållaren enklare.
Men om man ser till behovet som weekendadventurer så är en lösning likt Optimus Crux en rätt vettig lösning?

Riktigt pepp på slangen! Jag har ju mer erfarenhet av att nörda lätta grejer för att vandra jämfört med att kättra. Om du syftar på bara brännaren Optimus Crux så ser den väl ok ut. Den populäraste gasbrännaren är Soto Windmaster. Den är ganska dyr och väger typ 87 gram eller något, men har en pezo-tändare. Den verkar också vara mer effektiv jämfört med en sunkbrännare. Själv har jag någon Fire Maple som kostar hälften, väger hälften, men troligen använder mer gas. Det jag använder mest är Fire Maple brännaren, en kastrull med handtag från mitt trangakök + handtaget och en pajform som lock. Jag har en titanmugg som är lättare jämfört med kastrull (och ffa kastrull + handtag) men allt bränner fast i den och voymen är för liten för två personer.

Bikepacking
När det är kallt fungerar heller inte gas särskilt bra. Det kan enligt uppgift fungera ok om man har vintergas och en slangbrännare så att behållaren kan vändas uppochned. Men även de tror jag har en minimumtemperatur. Således har multifuelkök en kraftig fördel på vinterturer.

Bikepacking
Kört gas på vintern en gång, mellanvärma vatten i en kastrull som gasen stod i för det skulle funka. Dock länge sen nu, vintergas har jag aldrig provat.
Bensin på vintern är en klar vinnare.

I Skåne går klart gas normalt sett året om :)

Bikepacking
En klasskamrat hade något projekt kopplat till utomhuskök för något år sen, deras handledare som var förbränningsingenjör hade tydligen testat lite olika gaser och kommit fram till att biltemas vanliga gasbehållare hade samma innehåll som den dyra vintergasen från andra tillverkare.

Men ja, vintertid så är multifuel ett måste om man ska vara ute länge

Bikepacking
Jag hade problem med att få just Colemans gasbehållare att passa min Optimus Vega i fjol och gjorde lite research i ämnet. Tydligen så är det mer eller mindre samma producent i Sydkorea som gör de flesta gasbehållare; Primus, Kovea etc. Förutom Colemans, förstås, som verkar tillverkas i USA.

Bikepacking
Tydligen så är det mer eller mindre samma producent i Sydkorea som gör de flesta gasbehållare; Primus, Kovea etc. Förutom Colemans, förstås, som verkar tillverkas i USA.
Spännande med så hård konsolidering! Enligt din länk så görs dock Colemans av Campingaz i Frankrike. Jag tror att de senaste jag köpte från biltema hade samma lock som på bilderna.

Bikepacking
Inget proffs som kör med wood gas stoves (på riktigt)?
När jag är på långtur i vildmarken och bränslet tar slut då gör jag själv ett vedkök (Hobo stove).

6P1190331.jpg

Här ett av mina vedkök, ett stort SSS-kök eller spagetti-sås-stove. Hittade spagetti-burken i ett övergivet hus, innehållet luktade lite konstigt och var typ 20år över bäst-före-datum så vågade inte äta upp. Men viktigaste var ju burken själv, den var stort så då har man tur :)

Lätt att göra själv ett vedkök, behövs bara en liten (travel) burköppnare, kniv plus en burk spaghetti, ravioli, bönor, persikohalvor, hundmat eller vilken mat du tycker om.

6P1190332.jpg

Häller innehållet i kastrullen (det ska du senare äta upp), skär ett stort hål för att kunna mata elden.

6P1190333.jpg

Push med öppnaren några lufthåll i burken, och färdigt är ditt nya kök.

6P1190335.jpg

Bara elda först utan kastrull, så att det finns en varm brasa, men det är ju kul att göra.

Vedköket är gratis, väger ingenting för du kan ju kasta den efter måltiden (eller du har det ändå med dig som burkmat, att laga mat går fort som fan (mycket varmt), det luktar jättegott, är mysigt, äventyrligt, romantisk, har stort frihetskänsla .. vad önskar man mer på cykeläventyr :)

6P1190336.jpg

Har gjort olika DIY-vedkök, ska kolla om jag har mer bilder. Samma som ölkök, dem är ännu lättare att göra själv. Och dem är ultralight :)

Bikepacking
När jag är på långtur i vildmarken och bränslet tar slut då gör jag själv ett vedkök (Hobo stove).

Visa bilaga 461202
Här ett av mina vedkök, ett stort SSS-kök eller spagetti-sås-stove. Hittade spagetti-burken i ett övergivet hus, innehållet luktade lite konstigt och var typ 20år över bäst-före-datum så vågade inte äta upp. Men viktigaste var ju burken själv, den var stort så då har man tur :)

Lätt att göra själv ett vedkök, behövs bara en liten (travel) burköppnare, kniv plus en burk spaghetti, ravioli, bönor, persikohalvor, hundmat eller vilken mat du tycker om.

Visa bilaga 461203
Häller innehållet i kastrullen (det ska du senare äta upp), skär ett stort hål för att kunna mata elden.

Visa bilaga 461204
Push med öppnaren några lufthåll i burken, och färdigt är ditt nya kök.

Visa bilaga 461205
Bara elda först utan kastrull, så att det finns en varm brasa, men det är ju kul att göra.

Vedköket är gratis, väger ingenting för du kan ju kasta den efter måltiden (eller du har det ändå med dig som burkmat, att laga mat går fort som fan (mycket varmt), det luktar jättegott, är mysigt, äventyrligt, romantisk, har stort frihetskänsla .. vad önskar man mer på cykeläventyr :)

Visa bilaga 461206

Har gjort olika DIY-vedkök, ska kolla om jag har mer bilder. Samma som ölkök, dem är ännu lättare att göra själv. Och dem är ultralight :)
Vad kan man säga? Superbra beskrivet och fantastiska bilder. :) Du skämmer verkligen bort oss! Jag har inte gjort så många hobokök, men de minimerar ju bränsleförbrukningen nåt enormt (det roligaste med att vara ute i skogen är ju inte att samla ved). Och det är ett kul pyssel.

Bikepacking
Jo, jag hittade några bilder till, av ett litet ravioli-kök.
Och här en gör-själv-ett-vedkök-länk: https://www.primalsurvivor.net/hobo-stove/

7P1190271.jpg

En liten raviolistove. Lufthålen funkar även som skorsten.

7P1190276.jpg

Matar man elden för sent då börjar den röka lite.

7P1190277.jpg

Så här ser det ut efter några dagar, fortfarande hel.

7P1190278.jpg

Också skönt att elda efter maten, framförallt när det är minusgrader :)

Tillbaka
Topp