När jag är på långtur i vildmarken och bränslet tar slut då gör jag själv ett vedkök (Hobo stove).
Visa bilaga 461202
Här ett av mina vedkök, ett stort SSS-kök eller spagetti-sås-stove. Hittade spagetti-burken i ett övergivet hus, innehållet luktade lite konstigt och var typ 20år över bäst-före-datum så vågade inte äta upp. Men viktigaste var ju burken själv, den var stort så då har man tur :)
Lätt att göra själv ett vedkök, behövs bara en liten (travel) burköppnare, kniv plus en burk spaghetti, ravioli, bönor, persikohalvor, hundmat eller vilken mat du tycker om.
Visa bilaga 461203
Häller innehållet i kastrullen (det ska du senare äta upp), skär ett stort hål för att kunna mata elden.
Visa bilaga 461204
Push med öppnaren några lufthåll i burken, och färdigt är ditt nya kök.
Visa bilaga 461205
Bara elda först utan kastrull, så att det finns en varm brasa, men det är ju kul att göra.
Vedköket är gratis, väger ingenting för du kan ju kasta den efter måltiden (eller du har det ändå med dig som burkmat, att laga mat går fort som fan (mycket varmt), det luktar jättegott, är mysigt, äventyrligt, romantisk, har stort frihetskänsla .. vad önskar man mer på cykeläventyr :)
Visa bilaga 461206
Har gjort olika DIY-vedkök, ska kolla om jag har mer bilder. Samma som ölkök, dem är ännu lättare att göra själv. Och dem är ultralight :)