Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det där är precis som Yonna skriver ett vedkök och inte det som vi skrev om ovan som är vedgaskök och fungerar lite olika. Samma bränsle dock!

Hej, kul, det visste jag inte! Tack för länken.

Bikepacking
Jo, jag hittade några bilder till, av ett litet ravioli-kök.
Och här en gör-själv-ett-vedkök-länk: https://www.primalsurvivor.net/hobo-stove/

Visa bilaga 461235
En liten raviolistove. Lufthålen funkar även som skorsten.

Visa bilaga 461236
Matar man elden för sent då börjar den röka lite.

Visa bilaga 461237
Så här ser det ut efter några dagar, fortfarande hel.

Visa bilaga 461238
Också skönt att elda efter maten, framförallt när det är minusgrader :)
Elda är livskvalitet!

Bikepacking
Har gjort olika DIY-vedkök, ska kolla om jag har mer bilder. Samma som ölkök, dem är ännu lättare att göra själv. Och dem är ultralight :)
Hittade några ölköksbilder :)

När zombie-apocalypsen kommer, eller när mitt kök har kipnappats eller jag glömde ta med köket (jag glömmer alltid nåt), då är det dags för ett ölkök. ?
Super enkelt att göra. Ta en ölburk, drick upp ölet, gör några små lufthål (t.ex med kniv, nagelsax, spik), skär bort locket, klippa burken i två halvor, push de i varandra och klart! Behövs bara lite t-sprit men riktiga bikepackers har det ju alltid med sig ;)

1P1190373.jpg

Mitt KK kanonkök.

1P1190375.jpg

Svårt att se, men den brinner :) Det är en halvliter burk, men egentligen är en mindre burk lite bättre. Men jag älskar Kanon, det är mitt favorit öl, stark och kraftig.

1P2050437.jpg

Akta bara när man trampar upp i bergen på en tjockis. Benen blir bly från 11.6% alkohol.

1P2050438.jpg

Finns olika sätt att göra ett ölkök. Mitt favorit är en sido-brännare, den funkar hur bra som helst. Här en DIY länk: https://bikepacking.com/gear/hop-can-stoves-how-to-make-5-ultralight-bikepacking-stoves/

Ska kolla om jag har mer ölköksbilder ..

Bikepacking
Lite mer ölköksinspiration.

3P1190422.jpg

Den här funkar inte så bra, det är bättre att ha många små hål.

2P1197402.jpg

5 grams kök?

4P1190255.jpg

Det går att koka vatten med en 0.8L kastrull, men det tar sin tid :)

5P1190257.jpg

Bättre att ha en mugg (förlåt att muggen ser för jävligt ut, men den svarta gorillatejpen skyddar läpparna när muggen är så het som en kamin).

5P1190259.jpg

Går också bra att steka nåt.

5P1190261.jpg

Innan man vet finns där ett stekt ägg :)

Bikepacking
Hur stor yxa tycker ni är lagom att ha med er på era turer?
Nu är jag inte så van bikepackare, men väl yxanvändare och friluftare till fots.

Vid en viss gräns storleksmässigt tappar yxan sin funktion. Det är lite tveksamt om en liten yxa fyller någon funktion annat än som slöjdredskap. Är det för att klyva ved är yxan som duger för stor för att ta med på cykeln. Då är en grensåg vettigare, som kan användas till att dela upp klenare grenar i kortare bitar. Är veden grövre blir den mer svårkluven, och dessutom krävs det ändå en såg för att dela upp den om man inte vill ödsla bort all sin tid och energi till att hugga träd på tvären med yxa (vilket är skitjobbigt).

Klenare ved går dessutom att klyva med en kniv. Enda problemet är att en kniv som duger till det ofta saknar annat användningsområde eftersom den är för klumpig att tälja "på riktigt" med. Finns nästan inga saker som duger i varje given situation.

Vad mer exakt tänkte du göra med yxan?

Din fråga är ungefär densamma som att fråga "vilken cykel är bäst att cykla med när man ska ut och cykla?" på ett cykelforum.?

Bikepacking
Jag klarar mig gått och väl med min lilla Fiskars. Använder den mer för att klyva lite ved än fälla träd ?

Håller med, samma yxan, bara ett annat ställe på cykeln (jag rekommenderar starkt att inte använda metallspänn om man tycker om sina byxor :), men annars funkar det toppen).
yxa.jpg

Yxan duger t.o.m. relativt bra för att kliva ett hål i isen för att hämta vatten från frusen sjö.

Bikepacking

Din fråga är ungefär densamma som att fråga "vilken cykel är bäst att cykla med när man ska ut och cykla?" på ett cykelforum.?

Vilken cykel ska jag ha? Den ska klara Vätternrundan Sub8, tänkte toura Stan-länderna, pendla till jobbet och köra lite röda och svarta leder i Åre. Pigg, rolig, lätt och billig ska den vara också! ;)

Nej, lite enklare lägerliv tänkte jag väl. Ordna med lite ved till brasan på kvällarna typ.

Bikepacking
Nu är jag inte så van bikepackare, men väl yxanvändare och friluftare till fots.

Vid en viss gräns storleksmässigt tappar yxan sin funktion. Det är lite tveksamt om en liten yxa fyller någon funktion annat än som slöjdredskap. Är det för att klyva ved är yxan som duger för stor för att ta med på cykeln. Då är en grensåg vettigare, som kan användas till att dela upp klenare grenar i kortare bitar. Är veden grövre blir den mer svårkluven, och dessutom krävs det ändå en såg för att dela upp den om man inte vill ödsla bort all sin tid och energi till att hugga träd på tvären med yxa (vilket är skitjobbigt).

Klenare ved går dessutom att klyva med en kniv. Enda problemet är att en kniv som duger till det ofta saknar annat användningsområde eftersom den är för klumpig att tälja "på riktigt" med. Finns nästan inga saker som duger i varje given situation.

Det är klart sant att större är bättre när det kommer till att kliva ved. Men just den där X5 är verkligen finbalanserad och relativt trevlig att jobba med (med hänsyn till storleken). Absolut klarar man mer än med en kniv. Att dela grenar typ mellan 5 och 10 cm i diameter för en eld gjorde jag ett par gånger och det var inget större problem. Klart, inte det bästa som finns men en bra kompromiss tror jag.

Bikepacking
Jag tycker att (vassa) yxor är kul. Men de är tunga och har begränsat användningsområde. En större kniv väger mindre och gör egentligen samma jobb (går utmärkt att klyva med). En såg är ännu lättare och smidigare (och kapar grenar mycket snabbare och snyggare än en yxa).

Bikepacking
Den där Fiskarsyxan är kanske okej till att klyva ved. En klyvyxa behöver inte vara så vass men däremot kilformad för att dela på veden. En fin liten yxa som den här

image.jpg

är grymt fin att slöjda saker med, men går knappt att klyva ved med. Med det ganska vedertagna antagandet, plus hur Fiskars-yxan ser ut (dvs som en kil samt med någon form av ytbehandling ända ut till egen - dvs ingen vass egg) kommer den inte duga till något annat än just vedklyvning.

Ska man dela ved som man gör ute på tur så handlar det om stående död ved, och sällan av grövre slag än 10 cm i diameter. Om den behöver klyvas öht går det hur bra som helst att göra det med exempelvis en lite grövre kniv, som därtill är mindre och kan göra annat, så som att dela mat, tälja till fjäderpinnar (heter feathersticks så på svenska?) eller användas med ett tändstål. Problemet är bara att kniven inte får bli för stor, för då är det helt plötsligt ett värdelöst verktyg igen..

Grensåg plus bra kniv hade jag tagit med mig på bikepackingturen om jag skulle haft förutsättningar och behov av eld. Även små grensågar är effektiva.

Bikepacking
Jag har kört en del med Huel. Rätt lågt pris per portion (30 kr kanske?) Och krävs inget kök. Bara en shaker och vatten. En näve jordnötter är gott till också. Sedan kan man stanna och äta varm mat på restaurang ibland om det finns längs färden. Jag brukar ha med något väldigt minimalt kök och värma nudlar eller couscous i varmt vatten (behöver inte koka) eller pulvermos och äta med något vegetariskt jag köpt i senaste butiken (finns ju massa kött-substitut tex som passar för ändamålet)

Bikepacking
Grensåg plus bra kniv hade jag tagit med mig på bikepackingturen om jag skulle haft förutsättningar och behov av eld. Även små grensågar är effektiva.
Grensågar är sjukt effektiva. Jag tror på riktigt att minisågen på min Leatherman är snabbare/effektivare än min superfina lilla vassa yxa (är ganska säker på att vi har likadana) på att skaffa fram lämplig/a ved/grenar till en genomsnittlig eld. Men yxan är ju roligare.

Bikepacking
Jag har alltid en yxa med mig i vintern; för att hacka is för dricksvatten, för att slå tältpinnar i frusen mark (går inte med fastfrusna stenar), för att hacka pinnarna loss igen, för att skotta/kratta bort snö när jag ska sätta upp tältet, för att slå/hacka bort fastfrusna tallkottar/sten/grenar som kommer fram under snön, för att kliva seriemördare i två delar, för att kapa av penisar från våldtäktsmän och för mysiga brasor. Skulle aldrig funka med en Mora kniv :)

Bikepacking
Jag har alltid en yxa med mig i vintern; för att hacka is för dricksvatten, för att slå tältpinnar i frusen mark (går inte med fastfrusna stenar), för att hacka pinnarna loss igen, för att skotta/kratta bort snö när jag ska sätta upp tältet, för att slå/hacka bort fastfrusna tallkottar/sten/grenar som kommer fram under snön, för att kliva seriemördare i två delar, för att kapa av penisar från våldtäktsmän och för mysiga brasor. Skulle aldrig funka med en Mora kniv :)
Vi vanliga dödliga klarar oss utmärkt med kniv!

Bikepacking
När jag är på långtur i vildmarken och bränslet tar slut då gör jag själv ett vedkök (Hobo stove).

Visa bilaga 461202
Här ett av mina vedkök, ett stort SSS-kök eller spagetti-sås-stove. Hittade spagetti-burken i ett övergivet hus, innehållet luktade lite konstigt och var typ 20år över bäst-före-datum så vågade inte äta upp. Men viktigaste var ju burken själv, den var stort så då har man tur :)

Lätt att göra själv ett vedkök, behövs bara en liten (travel) burköppnare, kniv plus en burk spaghetti, ravioli, bönor, persikohalvor, hundmat eller vilken mat du tycker om.

Visa bilaga 461203
Häller innehållet i kastrullen (det ska du senare äta upp), skär ett stort hål för att kunna mata elden.

Visa bilaga 461204
Push med öppnaren några lufthåll i burken, och färdigt är ditt nya kök.

Visa bilaga 461205
Bara elda först utan kastrull, så att det finns en varm brasa, men det är ju kul att göra.

Vedköket är gratis, väger ingenting för du kan ju kasta den efter måltiden (eller du har det ändå med dig som burkmat, att laga mat går fort som fan (mycket varmt), det luktar jättegott, är mysigt, äventyrligt, romantisk, har stort frihetskänsla .. vad önskar man mer på cykeläventyr :)

Visa bilaga 461206

Har gjort olika DIY-vedkök, ska kolla om jag har mer bilder. Samma som ölkök, dem är ännu lättare att göra själv. Och dem är ultralight :)
Vilka fina vedköksbilder! Tack för inspirationen! (y)

Bikepacking
Tack för alla inspel ang yxa. Jag inser att det är något jag "villhöver", en symbol för vildmarken, snarare än en funktion. Lite som dendär muggen som ska hänga utanpå sadelväskan. En kniv får duga!

Ytterligare en värdslig fråga. Det ser så himla mysigt ut när det dricks kaffe, eller en wiskey, vid lägerstunderna. Men jag som varken dricker kaffe eller wiskey (det är okej, håna mig) vad ska jag dricka för att lyfta upplevelsen?

Edit: Delar ett annat tips. Ikeas skålar "Kalas" tycker jag är lagom stora. De packar ihop i varandra så man kan ha med någon extra utan att det tar extra plats eller vikt i anspråk. 6st för 20kr.

Bikepacking
Tack för alla inspel ang yxa. Jag inser att det är något jag "villhöver", en symbol för vildmarken, snarare än en funktion. Lite som dendär muggen som ska hänga utanpå sadelväskan. En kniv får duga!

Ytterligare en värdslig fråga. Det ser så himla mysigt ut när det dricks kaffe, eller en wiskey, vid lägerstunderna. Men jag som varken dricker kaffe eller wiskey (det är okej, håna mig) vad ska jag dricka för att lyfta upplevelsen?

Edit: Delar ett annat tips. Ikeas skålar "Kalas" tycker jag är lagom stora. De packar ihop i varandra så man kan ha med någon extra utan att det tar extra plats eller vikt i anspråk. 6st för 20kr.
Cognac eller rom kanske kan vara något. Eller varm choklad (ej O'boy), efter ett eget recept som du är lite hemlig med... Du får gärna ta inspiration från någon indian och deras användning av kakao.

Bikepacking

Det är aldrig fel att det känns rätt. Ta med yxan om du gillar den (det gör jag då jag vill "ut i skogen").

Vad gillar du att dricka? Är det kallt ute är te eller choklad varmt och gott (har haft med varm saft i termos för att pigga upp humöret i -20). Glöm inte att det går utmärkt att tända en eld bara för att få njuta av en eld. Några bitar korv är inte fy skam heller.

Bikepacking
Det är aldrig fel att det känns rätt. Ta med yxan om du gillar den (det gör jag då jag vill "ut i skogen").

Vad gillar du att dricka? Är det kallt ute är te eller choklad varmt och gott (har haft med varm saft i termos för att pigga upp humöret i -20). Glöm inte att det går utmärkt att tända en eld bara för att få njuta av en eld. Några bitar korv är inte fy skam heller.

Rom och cola! Men det blir liksom mycket att släpa med. Öl är gott, men tar också plats/vikt.

Bikepacking
För att låta ganska negativ kring yxa bär jag ändå med mig den väldigt ofta ska sägas...

Varm buljong är gott om det är kallt och ruggigt ute. Kaffe gör sig inte lika bra som "värmande dryck" kan jag tycka.

Bikepacking
Rom och cola! Men det blir liksom mycket att släpa med. Öl är gott, men tar också plats/vikt.
Förstöra colan med rom!? :) Det är ju upp till dig att avgöra om det är värt vikten. Jag tar alltid/oftast med för mycket (men jag är inget proffs som är borta länge heller). Det brukar dock gå bra ändå.

Bikepacking
Det beror väl lite på hur många dar det gäller osv. För en kort övernattningstur 1-2 dar så kan man ju satsa mer på campingen och planera för god mat, ta med färska råvaror och rom el jägermeister i en liten petflaska. Inte dumt. Man kan laga till det mesta om man funderar i förväg.

Bikepacking
Om man tänker sig att "klyva ved"=spänta stickor ur färdig ved vid ett vindskydd så går det jättebra med morakniv. Däremot tror jag det är jättejobbigt att hugga upp en tjärvedstubbe med morakniv, men det är det troligtvis även med en 25 cm lång miniyxa. Om jag har yxa med så får den vara lite större än så eller inte alls, ganska långt skaft och litet huvud ger mycket hjälp i förhållande till vikt.

Bikepacking
Valfri varm(vintertid) soppa. Tex varm blåbärssoppa eller varm nyponsoppa med mandelbiskvier toppat med lite vispgrädde är smaskens.
Vill du lyfta upplevelsen med en tur på nyårsafton?
Åk då ut i mörkaste skogen, tänd en mysig brasa och ta fram champagneflaskan ur din packning och njut av tystnaden?

Bikepacking
Om man tänker sig att "klyva ved"=spänta stickor ur färdig ved vid ett vindskydd så går det jättebra med morakniv. Däremot tror jag det är jättejobbigt att hugga upp en tjärvedstubbe med morakniv, men det är det troligtvis även med en 25 cm lång miniyxa. Om jag har yxa med så får den vara lite större än så eller inte alls, ganska långt skaft och litet huvud ger mycket hjälp i förhållande till vikt.
Själv är jag lite lat och brukar aldrig ge mig på lite större stockar... Och eldar mest när det finns gott om torra pinnar och ris i terrängen.

Bikepacking
Jag har paraffinvaxat ett par kedjor samtidigt som jag scrollat igenom de senaste inläggen... Och nu har jag ju massa t-röd som är smått oljeförorenad. Tror ni det går att elda med? Brukar köra gas annars (BRS och titan-mugg), men spritkök känns ju både trevligt och retro på något sätt.

Bikepacking
Jag har paraffinvaxat ett par kedjor samtidigt som jag scrollat igenom de senaste inläggen... Och nu har jag ju massa t-röd som är smått oljeförorenad. Tror ni det går att elda med? Brukar köra gas annars (BRS och titan-mugg), men spritkök känns ju både trevligt och retro på något sätt.
Spritkök känns lite som vhs. Det VAR kul. Man har trevliga minnen av både vhs och t-röd. Men...nä, det går jag inte tillbaka till (inte ens för att återvinna)!
Paraffin finns ju i ljus, så om det bara är parffin och t-röd borde det ju gå bra (killgissning).

Bikepacking
Prova lite på diskbänken... Tycker oxå Tsprit är lite charmigt, men det sotar och svårt att reglera värmen. Bra när det är kallt.

Bikepacking
Bikepacking
Hej!

På jakt efter ett tält för 1-2 pers under 3 säsonger. Främst för cykling.

Hittade det här och jag tycker det verkar ticka många boxar för vad jag föreställer mig vara ett bra tält.

- Passar mig ( + 1 vän i nödfall)
- Väger under 1,5 kg
- Kan enkelt fästas på ett bockstyre utan extra tillbehör
- Har möjlighet till tak utanför entrén
- Massa snitsiga cykelspecifika funktioner
- inom min budget (runt 5000kr)

Någon som har erfarenhet av märket eller tidigare modeller? Det här verkar vara en ny modell.

Bikepacking
Jag har använt Big Agnes Tiger Wall-2 ganska mycket och det är bra. Big Agnes gör bra saker, vill du ha ett lätt självstadgande tält för sådana pengar tror jag inte det blir så mycket bättre. Bra volym i tältet. Det enda negativa är väl att man kan få in kondensen i innertältet eftersom det har meshtak.

Bikepacking
Har inte själv använt BA men kolla så sömmarna är tejpade. Har blivit varnad för att alla deras tält tydligen inte har tejpade sömmar ? Jag tycker även det verkar kallt med så mycket nät i Sverige men det kanske bara är jag. Är ju ofta rätt kyligt även på sommaren.

Bikepacking
Har inte själv använt BA men kolla så sömmarna är tejpade. Har blivit varnad för att alla deras tält tydligen inte har tejpade sömmar ? Jag tycker även det verkar kallt med så mycket nät i Sverige men det kanske bara är jag. Är ju ofta rätt kyligt även på sommaren.

Det har täta sömmar. Om man försöker värma sig genom att ha ett tätare innertält bör man nog tänka om.

Bikepacking
Enda nackdel jag kan tänka mig är att man får sätta upp innertältet först. Samma sak när man plockar ner tältet, det går inte att ta bort innertältet först (i skydd av yttertältet) så i skitväder kan det blir blöt/skitig. Tar också lite mer tid att sätta upp inner- först och då yttertält, inte riktigt kul i skitväder eller mellan knott, myggor, bromsar eller annat som suger blod. Men det går ju bra att leva med :)

Tycker också att packmått 50x15 är ganska stort för minimalistisk bikepacking, men om vi pratar klassisk tourcykling (pakethållare, stora sidoväskor) spelar det ju inget roll.

Bikepacking
Jag har ett nyinköpt Big Agnes fly Creek HV ul bikepacking 1 person. Får in mitt 63 cm breda liggunderlag. Testade det när det var några minusgrader, sov som en kung. Nu väntar jag in senvår/försommar för lite bikepacking. Jag tar gärna emot turtips med utgångspunkt sthlm. För 1-2 dagar övernattning men även längre turer på 1-2 veckor. Mestadels grusvägar med lite asfalt vore toppen.

Bikepacking
Jag har ett Copper Spur HV UL 1 bikepack (2019/20), dvs innan man gjorde dörren som går att staga upp. Den funktionen fanns på det vanliga Copper Spur förra året men inte bikepack. Nya versionen verkar annars vara nya färger samt nya snäppfästen (lite bättre tydligen) samt nya medföljande tältspik (något sämre tydligen) :)

Packmåttet som Yonna nämner ovan måste vara fel i den specen, en av de absolut största skillnader på vanliga Copper Spur och "Bikepack" är just det se kallar "short stick", dvs kortare sektioner på täktbågen. Ca 30 cm är mitt hoppackat, tror pinnarna är 28 till och med

Har bara hunnit med 4 nätter denna sommaren (köptes i våras). Jag ville ha ett luftigt sommartält och det får man, oerhört skönt med mesh, men ja, det och ganska högt uppdragna kanter gör ju tältet svalt. På gott och ont

Det är ett tält som känns oerhört kvalitativt men jag har ingen egen lång erfarenhet som sagt. Fantastiska innermått (jag har ju 1-pers versionen), både bredare och högre invändigt än ex MSR Hubba som min kompis har. Förvaringsfickorna, framförallt den vid fötterna är kanon. De andra "bikepack"-funktionerna som hjälmhållaren tex är bara trams. Den medföljande bikepackväskan är ok men lite samma sak, har man inga andra väskor och tänkte inte ha mer så funkar den. Kör man ändå med annan framväska eller sadel/sidoväskor så packar man tältet utan den då den väger en del.

Precis som nämns ovan är det ibland kass med ett tält som pitchas "inner first" som så många amerikanska tält gör, men med footprint (som ändå rekommenderas) så sätter du enkelt upp yttertältet först, sen hänger upp innertältet. Men man kan inte ta ner och resa allt i ett vilket såklart kan vara praktiskt då det oftast går snabbare. Men det går så snabbt att resa ändå, tar inte många minuter. Deras footprint är dock orimligt dyr om man jämför med konkurrenterna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp