Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
När ni bikepackar, vad kör ni för kaffe? När jag har normalcampat med familjen kör vi kokkaffe med kaffekannan i trangiaköket, men nu har jag köpt en mindre variant av primuskök för bikepacking, och behöver en alternativ kaffetillreding. Jag har kikat lite på GSIs 3-kopparsperkulator och tänkte höra om någon har erfarenhet av dem, eller annat bra tips på kaffetillredning, som inte är kokkaffe.

Bikepacking
När ni bikepackar, vad kör ni för kaffe? När jag har normalcampat med familjen kör vi kokkaffe med kaffekannan i trangiaköket, men nu har jag köpt en mindre variant av primuskök för bikepacking, och behöver en alternativ kaffetillreding. Jag har kikat lite på GSIs 3-kopparsperkulator och tänkte höra om någon har erfarenhet av dem, eller annat bra tips på kaffetillredning, som inte är kokkaffe.
Jag kör oftast min Aeropress men den tar ju lite plats. Finns ju bra filterhållare också typ Soto Helix, Hario V60 eller Ikeas metallfilter (https://www.ikea.com/se/sv/p/oeverst-metallfilter-foer-kaffe-3-delar-rostfritt-stal-90360234/) mfl för drop och filter.

Bikepacking
gör det inte svårare än det är, det mesta är gott när en är i naturen och har ansträngt sig :)

eldorado snabbkaffepulver direkt i kall havremjölk om det är varmt ute. det löser sig på några minuter.

vanligt snabbkaffe i hett vatten blir godare om det får stå några minuter.

Bikepacking
gör det inte svårare än det är, det mesta är gott när en är i naturen och har ansträngt sig :)

eldorado snabbkaffepulver direkt i kall havremjölk om det är varmt ute. det löser sig på några minuter.

vanligt snabbkaffe i hett vatten blir godare om det får stå några minuter.
Bra tips, men jag gillar känslan av en puttrande kaffetillverkning, även ute i naturen. Det är för mig en del av upplevelsen, som är värd att få lite extraplats i packningen. Men om jag inte hittar en bra lösning så blir det nog den varianten ändå. Men kanske lyxar till det och kör Garant istället för Eldorado..

Bikepacking
Jag kör oftast min Aeropress men den tar ju lite plats. Finns ju bra filterhållare också typ Soto Helix, Hario V60 eller Ikeas metallfilter (https://www.ikea.com/se/sv/p/oeverst-metallfilter-foer-kaffe-3-delar-rostfritt-stal-90360234/) mfl för drop och filter.
MSR metallfilter är bra.

Bikepacking
Brygger kaffe och te med Ica:s nylonfilter när jag lättpackar. Tar nästan ingen plats och har även använt den till att förfiltrera vattnet till vattenfiltret. Blir lite grums i koppen men det är ju bara stärkande!
Hemma och på paddelturer har jag ibland med Feltemas pressokanna i stål.

Bikepacking
Brygger kaffe och te med Ica:s nylonfilter när jag lättpackar. Tar nästan ingen plats och har även använt den till att förfiltrera vattnet till vattenfiltret. Blir lite grums i koppen men det är ju bara stärkande!
Hemma och på paddelturer har jag ibland med Feltemas pressokanna i stål.

ICA:s variant påminner mycket om filtersockorna de använder i Costa Rica, och de grabbarna kan sitt kaffe. Men de har också en liten ställning att sätta sockan på. Men ja, som jag sagt tidigare så tycker jag inte att något slår snabbkaffe på utflykt.

Bikepacking
Efter att ha experimenterat en hel del med hur man gör godast kaffe på tur i kombination med att det ska vara enkelt, smidigt och inte ta för mkt plats har jag kommit fram till att kokkaffe är överlägset

Kokar (nästan) upp vattnet i muggen/kastrullen, i med kaffet, låt sjunka 3-4 min. Klart. Ibland åker kvarnen med.

Ibland blir det även snabbkaffe delux. Har arbetat med kaffe på heltid, så är lite skadad

Bikepacking
Jag gillar också processen av att göra kaffe i naturen. Så ibland tar jag med mig moccabryggaren. Men när plats och vikt prioriteras så tar jag det här filtret, funkar kanon att sätta på valfri kopp och så slipper man sila mellan tänderna..

Bikepacking
ICA:s variant påminner mycket om filtersockorna de använder i Costa Rica, och de grabbarna kan sitt kaffe. Men de har också en liten ställning att sätta sockan på. Men ja, som jag sagt tidigare så tycker jag inte att något slår snabbkaffe på utflykt.
Fördelen är att den lilla modellen går att trycka ner i öppningen på en kopp, kaffekanna eller termos. Bryggningen sköter sig själv och kaffet håller temperaturen även i snålblåst. Sen drar man upp och med oljig näve kramar ur det sista dropparna, skakar ur sumpen och stoppar ned det i en liten zipplockpåse. Till skillnad mot bomullsfilter samlar nylonnätet inte på sig partiklar, bakterier och torkar på någon minut. Köpte mina på Ica under hundringen och tror tillverkaren heter Sara.

Bikepacking
Hej grabar !
Är lite förvånad , att nästan alla mina annonser är borttagna ( tält , sovsäck och liggunderlag ) .

Saker som säljs på Happyrides annonssida ska ha cykelanknytning vilket din annons inte har.

Har dem sakerna verkligen INGEN anknytning till bikepacking ???

Vad tycker ni om det ?

Bikepacking
Hej grabar !
Är lite förvånad , att nästan alla mina annonser är borttagna ( tält , sovsäck och liggunderlag ) .

Saker som säljs på Happyrides annonssida ska ha cykelanknytning vilket din annons inte har.

Vad tycker ni om det ?
Jag tycker det är bra att de sakerna du nämner ovan är borttagna. Det ska vara köp och sälj för cyklar/cykeldelar/cykelkläder och inte massa friluftsutrustning imo

Bikepacking
Hej grabar !

Vad tycker ni om det ?
Jag tycker att det hade varit rimligt med en kategori för bikepacking

Bikepacking
Kan hålla med om att det inte alltid är solklart vad som får och inte får läggas upp på K&S. Som 3M skyddstejpen som är uppe stup i kvarten. Det är i slutändan en rulle tejp som säljaren försöker sälja av i delar och relaterar i sig lite till cykling.

Bikepacking
Ja eller ett par skyddsglasögon som verkar vara just det. Klart man kan cykla i dom det kan man göra i ett par gummistövlar också.

Antar att regelverket är som det är för att sätta en gräns någonstans. Men en egen sektion för bikepack och relaterat hade varit fint ändå. Nu tycker jag dock att diskussionen som sådan är lite OT för tråden och borde hamna i tråden om K&S som skall finnas här någonstans

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag gillar mitt Sawyer. Finns i lager hos tex Röda Stjärnan som har snabb frakt.

Den t ex? Tänkte först nåt man kan fästa på flaskan men det där är nog smidigare annars kontaminerar man en av flaskorna.

Katadyn-tabletter bör vara enkelt att hitta.

De fungerar säkert bra men inte det jag önskar.

Jag gillar MSR Trailshot , finns bl a på Naturkompaniet

Ser vassast ut.

Båda finns ju stan så får ta och sväng om, cheers.

Bikepacking
Om man vill ha något för nödsituationer som kan ligga i botten på väskan gillar jag det här. Har hört att de numera ska passa på en PET-flaska men kan ha missat något.

Bikepacking
Om man vill ha något för nödsituationer som kan ligga i botten på väskan gillar jag det här. Har hört att de numera ska passa på en PET-flaska men kan ha missat något.

Smidigare modell:
1654182365611.png

Bikepacking

Har köpt detta nu som verkar vara en väldigt bra bivi. 550gr vägd. Bra utrymme, lite lyxigare känsla

Bikepacking
Någon med tips,om bra påsar som.man kan komprimera på "höjden"? Ska ha i tält + liggunderlag i på framstyret och vill kunna få bra plats mellan dropsen (vet inte om jag förklarar rätt...)
0091B1B6-38D1-4CBE-A9C8-B0A52835DEE7.jpeg

Tänker kanske nåt som dessa kanske?

Bikepacking
Någon med tips,om bra påsar som.man kan komprimera på "höjden"? Ska ha i tält + liggunderlag i på framstyret och vill kunna få bra plats mellan dropsen (vet inte om jag förklarar rätt...)
Visa bilaga 559839

De där påsarna funkar ganska bra för mig med ett tält alternativt en quilt. Men tänk på att de naturligtvis blir rundare ju mer de komprimeras, och att liggunderlag inte kan komprimeras, se till att rulla den tillräckligt kort eller lägg den tillplattad mellan din harness och drybag.

Bikepacking
Visa bilaga 559839

Om påsen är helt vattentät är det ganska lätt att med påsen stående och endast rullad ett halvt varv eller så, pressa ut luften maximalt och sen rycka uppåt och rulla ihop. Väl ihoprullad kan den inte växa ut igen. I min värld behövs bara sådana där spänn-remmar på påsar som inte är vattentäta, typ sovsäckfodral.

Jag har en stor jäkla påse med två tjocka Exped-luftmadrasser, två sovsäckar och två kuddar i när jag är ute på äventyr med barn. Då rullar jag ihop allt i en stor rulle, ned i drybagen och sen mosar jag ihop allt så det är i princip helt luft-löst inuti. Man kan pressa ihop grejerna rejält den vägen utan att påsen sväller på "bredden" utan bara på längden.

Tillbaka
Topp