Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Vikt och storlek packad?:D
Den har ju ingen smart ficka att packa sig själv i. Men om jag viker och rullar så får jag ner den i koppen utan bekymmer.

Edit: Vikt 125g.

55BF4294-F0BE-456A-B0FF-0C6BFB79773F.jpeg
90C9E50F-4968-4C07-93D4-0A5F4BAE2137.jpeg

Senast ändrad:
Bikepacking
Idag blev jag äntligen klar med Pelago-uppgraderingen av grushojen.
  • Commuter Rear Rack
  • Commuter Front Rack Aluminium Medium
  • Lowrider Pannier Support
  • Rackbag Medium (Green)

Fick 3D-printa några prylar för att kunna montera allt på bästa sätt. Blev riktigt bra. Väskan känns helgrym, expanderbar så den rymmer upp till 23 liter. Kommer prova den som pendlingsväska också.

Bergamont Pelago.jpg

Bikepacking
Tjing! Börjar rycka i äventyrstarmen.. :)

Söker framgaffel med monteringsgängor (3ggr/gaffelben) för flaskställ/bikepacklösningar till en Canyon Grail AL7 från -2019.

Söker nått prisvärt o trillade över lite förslag på https://bikepacking.com/index/forks-with-bottle-cage-mounts/

Nån som vill dela med sig av erfarenheter, tips på gaffel?

Satte dessa på min gaffel, fungerade finfint, stadigt och bra. Kommer med skydd för ha mellan gaffel och hållare och 3 eller 4 zipties per st. Har kolfiberram, inga problem.

Används med King Manything Ti cages och Revelate Polecat påsar. Hade sovsäck/liggunderlag/kök/gas i de.

Billigare än ny gaffel. Ignorera x antal för många straps :) 2 var hade räckt.

Bilagor

• IMG_20220209_160857.jpg
    IMG_20220209_160857.jpg
    687.7 KB · Besök: 136
  • IMG_20220209_133614.jpg
    IMG_20220209_133614.jpg
    729.3 KB · Besök: 142
  • Screenshot_2023-05-13-02-45-44-46_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-05-13-02-45-44-46_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    178.7 KB · Besök: 140
Bikepacking
Sådär, det gick utmärkt att sova i tältet. Inte en tillstymmelse av kondens, men så stod ju tältet inte på marken utan på altanen. Ingen markfukt att tala om med andra ord. Vissa av Naturehikes tält lär ha stora problem med kondens. Jag återkommer när tältet stått på en gräsmatta.

Vi sov på varsitt liggunderlag från xxl. Köpte dem på någon tokrea på i höstas.
IMG_2545.jpeg

Det finns plats över så tältet är nog verkligen ett ok tvåmannatält.

Kuddar från Lidl. De sålde uppblåsbara kuddar förra veckan. 29kr styck. Funkade toppen!
IMG_2546.jpeg

Bikepacking
Det är ju väldigt lätt att knöla ned ett tält i en passande drybag som du vet passar. Längd kan du ju lätt byta mot bredd om du vill.

Bikepacking
Det är ju väldigt lätt att knöla ned ett tält i en passande drybag som du vet passar. Längd kan du ju lätt byta mot bredd om du vill.
Det är väl dock så att pinnar är av en viss längd även ihopfällda, och om man inte vill se ut som cykel-möter-narval kan det ju finnas en vinning i att ha dem på bredden...

Bikepacking
Om tälten inte är gjorda för bikepacking så är det inte ovanligt att pinnarna är orimligt långa. Då får man sätta dem på överröret eller på något annat kreativt sätt frakta dem. (fördelen med en press! sätts upp med en pinne från skogen!)

Bikepacking
Om tälten inte är gjorda för bikepacking så är det inte ovanligt att pinnarna är orimligt långa. Då får man sätta dem på överröret eller på något annat kreativt sätt frakta dem. (fördelen med en press! sätts upp med en pinne från skogen!)
Mitt Naturehike Cloud Up jag köpte hade fått plats i torrpåsarna på framgaffeln om det inte var för de ickebikepackinganpassade pinnarna. Så tältet får packas ovanpå styrväskan i helgens tur på Åland.

Bikepacking
Jag har ännu inte hittat något bra ställe för pinnar på min cykel. Eller "pinnar", det är mer som en gren.. fyra sektioner på 47cm med ⌀20mm. De får åka ovanpå påsen på styret, eller på sambons pakethållare.

Bikepacking
Jag har ännu inte hittat något bra ställe för pinnar på min cykel. Eller "pinnar", det är mer som en gren.. fyra sektioner på 47cm med ⌀20mm. De får åka ovanpå påsen på styret, eller på sambons pakethållare.
Himmel vilket stort paket! Under toppröret kör jag men de är mindre (och har horisontellt och inte krökt topprör.

Bikepacking
En framebag funkar utmärkt för täntstänger, i min halfframe sitter det kardborreband inuti väskan mot toppröret. Annars kan man ofta packa dem platt mot downtube om man kör full frame. Kör iofs med landsvägsgeometri.

Bikepacking
Ska ta och mäta stängerna, väskan är 47 cm på toppröret. (Yttermått)
Och det finns ett kardborrfäste högst upp, ursprungligen för en pump, men den kan hålla tältstänger istället, pumpen sitter på framgaffeln.

Bikepacking
Jag har ett Gossamer Gear The One som behöver 2x125 cm tältstänger. Jag körde förra året med MSRs teleskop och fick plats med dem inklämda bakom min Egress pocket framtill. (Bilder) De är 44 cm och på gränsen till för långa så jag kommer nog skaffa kortare. Gossamer Gears egna är 36 och Six Moon Designs 28 cm hopfällda. Då hade de fått plats i ramväskan.
För dom som ska skaffa tält för bikepacking kan det ju vara bra att ha längden på stängerna i bakhuvudet. Många tält (som GG the one) kommer ju utan stänger och då har man möjlighet att välja lämplig längd. (Det är f ö tältet som sitter fastspänt på sadelväskan. Tältet i sig packar litet och väger bara lite drygt 500g)

BikePacking-Tentpoles-102.png

BikePacking-Tentpoles-100.png

BikePacking-Tentpoles-101.png

Bikepacking
Jag har ett Gossamer Gear The One som behöver 2x125 cm tältstänger. Jag körde förra året med MSRs teleskop och fick plats med dem inklämda bakom min Egress pocket framtill. (Bilder) De är 44 cm och på gränsen till för långa så jag kommer nog skaffa kortare. Gossamer Gears egna är 36 och Six Moon Designs 28 cm hopfällda. Då hade de fått plats i ramväskan.
För dom som ska skaffa tält för bikepacking kan det ju vara bra att ha längden på stängerna i bakhuvudet. Många tält (som GG the one) kommer ju utan stänger och då har man möjlighet att välja lämplig längd. (Det är f ö tältet som sitter fastspänt på sadelväskan. Tältet i sig packar litet och väger bara lite drygt 500g)

Tarptent PolyPole är en teleskopisk ihopfällbar tältpinne som blir ca 30 cm ihopfälld, det är extra bra om man vill justera höjden på tältduken. Nackdelen är att de väger 111g styck.

Bikepacking
Nu är cykeln riggad inför helgens tur till och runt Åland. Avfärd från Stadsgårn 0745. Plats i sadelväskan finns för sportdryck för helgen.

Bilagor

• 20230518_175520.JPG
    20230518_175520.JPG
    759.6 KB · Besök: 134
  • 20230518_175506.JPG
    20230518_175506.JPG
    712.3 KB · Besök: 129
  • 20230518_171155.JPG
    20230518_171155.JPG
    725.3 KB · Besök: 141
  • 20230518_175454.JPG
    20230518_175454.JPG
    963.9 KB · Besök: 139
Bikepacking
Vi kommer tälta på campingar
Det ska bli kul. Är delvis för kul, och delvis för att träna till MTB-vättern och CykelVasan.
Ska bli svinkallt så har med en flaska hemgjord glögg till kvällarna.

Bikepacking
Bikepacking med militärcykel? Absolut, det går jättefint.

Jag slängde upp liggunderlag, tält och sovsäck på pakethållaren och drog iväg igår kväll klockan nio. Rutten gick på allt från asfalterade vägar, till lösa grusvägar, till vandringsstigar.
E5E91A7A-298A-4557-A5BF-FECAF481CC69.jpeg
D8529ECC-2534-43B8-BB80-37276C4252CD.jpeg
E12ED741-CACD-40A5-81F5-5AABBF5A4FEB.jpeg

BE1E1737-443C-48FB-A6E5-7B285CD21089.jpeg
3EB4DF9D-B6E6-43E2-AC8F-17DBEC2CED2F.jpeg
59BAE28F-163C-4BDE-A30A-2B93DDA3E087.jpeg
CF2E6891-32C2-4518-B2A6-A4984061A47D.jpeg
0B4D3A77-26C3-4A23-AAB9-ED3446494C33.jpeg
6CC7DE31-973C-49E8-B168-687E41C7F31C.jpeg

E7400880-A334-45AD-AEB9-9F155B7882A6.jpeg

Klockan halv elva var jag framme efter två mils cykling, övernattningsplatsen fick bli en ekdunge på en halvö ute i Mälaren. Jag reste tältet, la mig för att sova och sov som en stock i typ elva timmar.
D1C645A3-4476-439B-871A-5D94E892CD89.jpeg

Sedan slängde jag upp allt på cykeln igen och cyklade hem samma väg idag.

Jag hade det hur trevligt som helst, men som synes så skulle min utrustning kunna uppgraderas.

Sovsäcken jag använder är min morsas som hon hade i Scouterna på 90-talet. Det är verkligen inte en ultimat sovsäck, packstorleken är enorm och det krävdes underställ och skidstrumpor för att överleva 4 grader i den. Vad jag ska köpa istället har jag inte kommit fram till, men jag vill ha något som klarar 0-gradigt väder och har liten packstorlek. När det kommer till sovsäckar märks det att man får det man betalar för, för under 2000kr har jag svårt att finna något som låter vettigt och jag skulle helst inte vilja lägga ut mer än så på en sovsäck.

Mitt självuppblåsande liggunderlag införskaffat på Lidl förra veckan är av förklarliga skäl inte heller så bra. Letar efter ett liggunderlag som kan användas året runt, gärna R-värde över 4 och som har liten packstorlek. Jag har funderat på Big Agnes Rapide SL.

Får se vad det blir i slutändan och uppskattar förstås förslag på utrustning.

Bikepacking
Bikepacking med militärcykel? Absolut, det går jättefint.

Jag slängde upp liggunderlag, tält och sovsäck på pakethållaren och drog iväg igår kväll klockan nio. Rutten gick på allt från asfalterade vägar, till lösa grusvägar, till vandringsstigar.
Visa bilaga 627074Visa bilaga 627075Visa bilaga 627076
Visa bilaga 627095Visa bilaga 627096Visa bilaga 627097Visa bilaga 627098Visa bilaga 627099Visa bilaga 627100
Visa bilaga 627101
Klockan halv elva var jag framme efter två mils cykling, övernattningsplatsen fick bli en ekdunge på en halvö ute i Mälaren. Jag reste tältet, la mig för att sova och sov som en stock i typ elva timmar.
Visa bilaga 627102
Sedan slängde jag upp allt på cykeln igen och cyklade hem samma väg idag.

Jag hade det hur trevligt som helst, men som synes så skulle min utrustning kunna uppgraderas.

Sovsäcken jag använder är min morsas som hon hade i Scouterna på 90-talet. Det är verkligen inte en ultimat sovsäck, packstorleken är enorm och det krävdes underställ och skidstrumpor för att överleva 4 grader i den. Vad jag ska köpa istället har jag inte kommit fram till, men jag vill ha något som klarar 0-gradigt väder och har liten packstorlek. När det kommer till sovsäckar märks det att man får det man betalar för, för under 2000kr har jag svårt att finna något som låter vettigt och jag skulle helst inte vilja lägga ut mer än så på en sovsäck.

Mitt självuppblåsande liggunderlag införskaffat på Lidl förra veckan är av förklarliga skäl inte heller så bra. Letar efter ett liggunderlag som kan användas året runt, gärna R-värde över 4 och som har liten packstorlek. Jag har funderat på Big Agnes Rapide SL.

Får se vad det blir i slutändan och uppskattar förstås förslag på utrustning.

Snygg, det viktiga är att komma ut, det är inte så komplicerat egentligen. Efterhand kan man sen uppgradera sin utrustning efter behov och plånbok. När det gäller sovsäck är det verkligen så att man får vad man betalar för, men en bra dunsäck är en investering som håller många år. Och vill man ha så liten packstorlek som möjligt med bra isolerförmåga så är det dun som gäller. Det finns många bra tillverkare så det är värt att sätta sig in i det lite innan man handlar och kanske kollar längre än vad som finns i utbudet hos de svenska kedjorna. Polska märken som Pajak, Roberts och Cumulus ger t ex bra prestanda för pengen. Även om de också kostar en slant.

Bikepacking
Jag skrev den här, men glömde skicka. Det ekar allt som @Domestique säger:

Dunsäckar är de som är varmast i förhållande till packad volym och vikt. Men de är inte billiga och dunet klumpar ihop sig och värmer inte om det blir vått.

Cumulus gör väldigt bra säckar, jag har flera från dem.

Bikepacking
En liten bubblare som dykt upp är Ukrainska

Jag har ingen aning om hur det funkar med tull och sådant nu, men det kan kanske vara kul att kolla upp. Det där är alltså inte en klassisk sovsäck, utan mer som ett täcke som du kan dra kring liggunderlaget också. Så du behöver ett liggunderlag med samma r-värde för att få de lägsta temperaturangivelserna.

Senast ändrad:
Bikepacking
En liten bubblare som dykt upp är Ukrainska

Jag har ingen aning om hur det funkar med tull och sådant nu, men det kan kanske vara kul att kolla upp. Det där är alltså inte en klassisk sovsäck, utan med som ett täcke som du kan dra kring liggunderlaget också. Så du behöver ett liggunderlag med samma r-värde för att få de lägsta temperaturangivelserna.
Jag köpte ett styre från Ukraina för dryga tusenlappen och åkte på 28 spänn i moms/tullavgift och Postens deklarationsavgift förstås. Jag skulle absolut kunna tänka mig att pröva

Tillbaka
Topp