Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Här kommer några recept från boken jag nämnde. dimensionerat för 4 pers

MIDDAG
Falafel
Couscous2dl
falafelmix2dl
Ajvar8msk
solroskärnor2 dl
Rissotto
Jasminris, 10min4dl
Rökt korv200g
Torkad tomat8st
Parmesan200g
Krämig pasta med tomat
Pasta, 3 min350g
Parmesan200g
Rostade solroskärnor80g
Grönsaksbuljong2tärning
Mjölkpulver8msk
Varmakoppen tomat4 påsar
Russin och linscurry
Röda linser3dl
buljongtärning1 tärning
Mjölkpulver2msk
Russin2dl
Hasselnötter2dl
Fjällchilladas
Kidneybönor2förp, 800g
Tomatpure6 msk
Enchilladakryddor1 påse, 20g
Hårdost100g
Tortillas8st
LUNCH
Rotmos med korv
Pulvermos120g
Torkad korv200g
Rostad lök2 dl
Rågbröd med hummus
Rågbröd1 limpa
kikärtspulver/mjöl100g
Tahini100ml
Makrill i tomatsås2 burkar
Tortellini
Torkad tortellini2pkt
Pesto1 burk
Varma koppen
Bröd1 limpa
mjukost1 tub
varma koppen4pkt
EFTERRÄTT
Äppelpaj
Torkad äpple100g
kanel
socker
smör100g
Digistivekex12st
Chokladpudding
Chokladpudding
torrmjölk

Boken är på inköpslistan redan ;)

Bikepacking
Tips på att inspirera sambo till att hjälpa mig lägga en peng eller två på utrustning som möjliggör bikepacking?

Kanske nån skön film eller bok?
Kanske man bara ska göra en resa med enkla mån och bo på hotell på vägen?

Hur har ni med svagt nyfikna partners fått de till att bli övertygade?

Inser att det låter som att jag vill manipulera min partner till att gilla mina intressen, men tror att hon hade tyckt om det och tror att det hade varit en trevlig sak att göra tillsammans :)

Bikepacking
Många bra tips och ideer på mat man kan laga under tur osv, så tack för dem.

Roade mig med att slänga ihop någon form av matsedel, för en enkel övernattningstur. Är den värd att spinna vidare på eller är det bara till att börja om?

Frukost: overnight oats med chiafrön och jägarsnus (möjligen med en skvätt honung för lite mer sötma)
Lunch: Varma koppen med nudlar
Middag: bulgur/cous-cous eller linser tillsammans någon form av "köttkonserv" (fågel, fisk eller rött kött är oväsentligt) och grönsaker som är enkla att packa med sig.
Snacks: Jägarsnus gjord med blandade nötter, torkad frukt och mörk choklad. beroende på säsong så kan man plocka bär längs vägen.
Det ser bra ut tycker jag, jägarsnus är nog en banger på gröten! Men jag skulle avråda ifrån nudlar & köra pasta istället, tar lite mer vatten och gas, men åt som du skriver nudlar + varmakoppen på en vandring i somras och det tar mer plats, mindre energi och blev enligt mig + vän inte ens i närheten av lika nice som rissini + varmakoppen!

Jag glömde innan nämna min mammas go-to för all uteaktivitet. Pastapåse från Ö&B, en sån 2 port = 1 stor portion, toppa med typ parmesan eller ölkorv för deluxe! :)

Smaklig måltid min fellow äventyrare!

Bikepacking
Tips på att inspirera sambo till att hjälpa mig lägga en peng eller två på utrustning som möjliggör bikepacking?

Inser att det låter som att jag vill manipulera min partner till att gilla mina intressen, men tror att hon hade tyckt om det och tror att det hade varit en trevlig sak att göra tillsammans :)

Har hon "äventyrsgenen" i sig från första början?
En lite längre cykel picknick på tu man hand i vackert väder kanske kan vara en början?

Nog för att bikepacking.com och deras RRs kan vara en guldgruva. Men pratar vi böcker, så är dessa två en riktig guldgruva i mina ögon. (de gör sig dessutom riktigt snyggt på vardagsrumsbordet)

När det kommer till TV/film, så kan youtube vara en bra start och speciellt Ryan van Duzers resa genom Sverige eller Allen Boardman och Barry Goudins bikepacking trip på Island.

Ryan van Duzers resa:

Allen Boardman:

Barry Goudin:

Bikepacking

Tre små steg:

• Bikepacking.com publicerar då och då filmer från bikepackare eller sponsfilmer som kan vara väldigt dreamy.

• Kanske bäst att börja enkelt med en natt på nåt trevligt ställe, gärna nära sjö eller vatten för att ha det mer najs, kunna bada och enkelt laga (god – man behöver inte tänka så mycket på vikt/volym för en natt) mat etc i närheten av hemmet. Dessutom möjlighet att välja finväder istället för att ha en större resa inbokad och oflyttbar trots monsunprognos.

• Jag cyklade (norra) Gotland runt i juli med min tjej (nu fru) – bra tid och plats med konstant sol och fina stränder att tälta på, kontra att börja med fjälläventyr i snöblandat regn. Avslutade 4 nätter med hotell, det var inte dumt.

Hotell är ju öht en bra kompromiss om tält inte lockar, men iom det försvinner också (i mitt tycke) mycket av charmen. Där är man ju olika. Då min fru är lite mer för komfort har vi pratat om att blanda mer nästa resa.

Bikepacking
Det ser bra ut tycker jag, jägarsnus är nog en banger på gröten! Men jag skulle avråda ifrån nudlar & köra pasta istället, tar lite mer vatten och gas, men åt som du skriver nudlar + varmakoppen på en vandring i somras och det tar mer plats, mindre energi och blev enligt mig + vän inte ens i närheten av lika nice som rissini + varmakoppen!

Jag glömde innan nämna min mammas go-to för all uteaktivitet. Pastapåse från Ö&B, en sån 2 port = 1 stor portion, toppa med typ parmesan eller ölkorv för deluxe! :)

Smaklig måltid min fellow äventyrare!

Vad sjutton är rissini? hittar inget när jag googlar...

Bikepacking
Har hon "äventyrsgenen" i sig från första början?
En lite längre cykel picknick på tu man hand i vackert väder kanske kan vara en början?

Nog för att bikepacking.com och deras RRs kan vara en guldgruva. Men pratar vi böcker, så är dessa två en riktig guldgruva i mina ögon. (de gör sig dessutom riktigt snyggt på vardagsrumsbordet)

När det kommer till TV/film, så kan youtube vara en bra start och speciellt Ryan van Duzers resa genom Sverige eller Allen Boardman och Barry Goudins bikepacking trip på Island.

Ryan van Duzers resa:

Allen Boardman:

Barry Goudin:
Jo men nog att hon är lite bekväm av sig men hon har rest mycket i sina dar och varje gång vi har äventyr för oss tycker hon om det så det ska nog inte vara omöjligt :)

Riktigt goa böcker! Ska se till att klicka hem :)

Goa filmer också, får pitcha att vi kollar på en sån eller två!

Tre små steg:

• Bikepacking.com publicerar då och då filmer från bikepackare eller sponsfilmer som kan vara väldigt dreamy.

• Kanske bäst att börja enkelt med en natt på nåt trevligt ställe, gärna nära sjö eller vatten för att ha det mer najs, kunna bada och enkelt laga (god – man behöver inte tänka så mycket på vikt/volym för en natt) mat etc i närheten av hemmet. Dessutom möjlighet att välja finväder istället för att ha en större resa inbokad och oflyttbar trots monsunprognos.

• Jag cyklade (norra) Gotland runt i juli med min tjej (nu fru) – bra tid och plats med konstant sol och fina stränder att tälta på, kontra att börja med fjälläventyr i snöblandat regn. Avslutade 4 nätter med hotell, det var inte dumt.

Hotell är ju öht en bra kompromiss om tält inte lockar, men iom det försvinner också (i mitt tycke) mycket av charmen. Där är man ju olika. Då min fru är lite mer för komfort har vi pratat om att blanda mer nästa resa.
Ja det är väl så man får börja, små steg. Gotland lockar verkligen för mig, brukar vara där om somrarna och kan tänka mig att cykla där borde vara fantastiskt. Kompromiss låter verkligen som vägen, lite lyxpacking till en början! Tack för tips!

Bikepacking
Jo men nog att hon är lite bekväm av sig men hon har rest mycket i sina dar och varje gång vi har äventyr för oss tycker hon om det så det ska nog inte vara omöjligt :)

Riktigt goa böcker! Ska se till att klicka hem :)

Goa filmer också, får pitcha att vi kollar på en sån eller två!

Värt att ha i åtanke är att filmerna med Boardman och Goudin är samma resa, det som skiljer lite grand är platserna.

Bikepacking

Bilagor

• IMG_0923.png
    IMG_0923.png
    256.5 KB · Besök: 39
Bikepacking
Herregud!
Svårt nog att cykla med packning på Hammars backar på sommaren.
Hade vinden i ryggen och det mesta av snön var bortblåst, vilket kanske var tur för vädret var lite bistert där uppe på backafallen den dagen. För den som har möjlighet är Hammars backar en vintertur jag kan rekommendera, jag hoppas själv få nöjet att ta den här rutten flera gånger till i vinter. "Rough stuff cycling" är att upplevas och inte bara läsa om!

53464060513_2ea66a8507_o_d.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Någon som har någon lista med vettig info på käk man kan ha med sig på en trip?
På en enkel övernattning, så har jag lite ideer som pasta, ost, grönt (typ spenat) och någon form av protein.
Men om man skall vara ute under flera dagar och helst inte spenderar pengar på svindyr frystorkad mat?

Jägarsnus, som snacks t.ex, bra eller dålig ide?
Soppor är en favorit nu när det är lite svalare väder om jag har tillgång till kök eller öppen eld. Frukost hoppar jag själv alltid över.

Bikepacking
Hade vinden i ryggen och det mesta av snön var bortblåst, vilket kanske var tur för vädret var lite bistert där uppe på backafallen den dagen. För den som har möjlighet är Hammars backar en vintertur jag kan rekommendera, jag hoppas själv få nöjet att ta den här rutten flera gånger till i vinter. "Rough stuff cycling" är att upplevas och inte bara läsa om!

53464060513_2ea66a8507_o_d.jpg

Var ligger det? Hur går rutten?

Bikepacking
Sydöstkusten i Skåne, börjar efter Nybrostrand med vägen alldeles vid havet över Kabusa skjutfält och sen vidare via Kåsebergaoch Ale stenar till lite förbi Sandhammaren. Sammanfaller delvis med Skåneleden och sommartid leder jag cykeln när jag är på vandringsleden men nu är det ganska tomt på folk så man stör ingen om man cyklar hela biten.

Hammars backar är förstås bara en del av turen som sen fortsätter vidare längs kusten men avsnittet Hammars backar är lite extra speciellt genom det exponerade läget uppe på backafallen alldeles intill havet.

Kabusa skjutfält är öppet hela januari och februari om det inte blir någon ändring.

Senast ändrad:
Bikepacking
Behöver någon som kan vägleda mig i djungeln av sovsäckar och liggunderlag...

Funderat på https://www.widforss.se/sea-to-summ...MIpIng4tDwgwMV2EiRBR2auAT6EAQYASABEgKkG_D_BwE eller https://www.widforss.se/therm-a-rest-neoair-xlite-nxt-reg-solar-flare när det gäller liggunderlag. Någon som har erfarenhet av modellerna?

Tar gärna emot tips på sovsäckar, viktigt är packvolym gärna under 5L och att det inte bara duger på sommaren. Tacksam för alla tips!!

Säg till om det finns bättre tråd för frågan, men tanken är att packa ner grejerna i styrväskan eller på framgaffeln och ha med sig på cykeläventyr under vår/sommar/höst!

Bikepacking

Funderat på https://www.widforss.se/sea-to-summ...MIpIng4tDwgwMV2EiRBR2auAT6EAQYASABEgKkG_D_BwE eller https://www.widforss.se/therm-a-rest-neoair-xlite-nxt-reg-solar-flare när det gäller liggunderlag. Någon som har erfarenhet av modellerna?

Tar gärna emot tips på sovsäckar, viktigt är packvolym gärna under 5L och att det inte bara duger på sommaren. Tacksam för alla tips!!

Säg till om det finns bättre tråd för frågan, men tanken är att packa ner grejerna i styrväskan eller på framgaffeln och ha med sig på cykeläventyr under vår/sommar/höst!
Svinnöjd med mitt Neo Air. Blev en resa på två andra modeller(nån Klymit som var aningen liten, nån Sea 2 Summit som var aningen tung och kall) innan jag landade där. Kör ett wide för att slippa frysa om armarna.

Cumulus gör väldigt bra sovsäckar som går att specialbeställa, annars är en kompis nöjd med sin Marmot Hydrogen. Har en zipperfri Sierra Designs som jag inte är supernöjd med, den kunde vara lite varmare för vikten.

Bikepacking

Kollade in det S2S-liggunderlag du länkade. Det var något liknande jag hade, iaf matchar R-värdet. För lågt för att klara nollan och nån minusgrad bekvämt. Tror mitt Neo Air har 4,3 och det där (nyare?) verkar ha 4,5 och någonstans där över 4 krävs för att klara nån minusgrad bekvämt.

Min fru har nåt kring 3,5R, det fick vi stödja upp med granris och sittunderlag när det var ner mot (men över) nollan. Går att hantera, men jag skulle inte köpa ett liggunderlag som har den problematiken. Bättre isf att köpa ett lättare (och billigare) och se det som ett rent sommar-liggunderlag.

Bikepacking
Svinnöjd med mitt Neo Air. Blev en resa på två andra modeller(nån Klymit som var aningen liten, nån Sea 2 Summit som var aningen tung och kall) innan jag landade där. Kör ett wide för att slippa frysa om armarna.

Cumulus gör väldigt bra sovsäckar som går att specialbeställa, annars är en kompis nöjd med sin Marmot Hydrogen. Har en zipperfri Sierra Designs som jag inte är supernöjd med, den kunde vara lite varmare för vikten.
Jag kör med en Marmot Hydrogen, nöjd med den. Klarar ner till några plusgrader, packar ned smidigt och väger inte tokmycket. Bra kompromiss för hur jag använder den.

Bikepacking
Kollade in det S2S-liggunderlag du länkade. Det var något liknande jag hade, iaf matchar R-värdet. För lågt för att klara nollan och nån minusgrad bekvämt. Tror mitt Neo Air har 4,3 och det där (nyare?) verkar ha 4,5 och någonstans där över 4 krävs för att klara nån minusgrad bekvämt.

Min fru har nåt kring 3,5R, det fick vi stödja upp med granris och sittunderlag när det var ner mot (men över) nollan. Går att hantera, men jag skulle inte köpa ett liggunderlag som har den problematiken. Bättre isf att köpa ett lättare (och billigare) och se det som ett rent sommar-liggunderlag.
Okej, tack för input! Får nog bli Neo air trots allt då!

Jag kör med en Marmot Hydrogen, nöjd med den. Klarar ner till några plusgrader, packar ned smidigt och väger inte tokmycket. Bra kompromiss för hur jag använder den.
Låter ju bra, stod att packvolymen var 5,5L på någon sida, vad är din uppfattning av det? Stämmer den siffran?

Bikepacking
Jag har också en hydrogen som jag haft i drygt 15 år och använt den under sarekvandringar i September, dock med dunjacka som förstärkning då. För nåt år sen skaffade jag dock en Pajak radical ulz för både lättviktsvandringar, men också bikepacking för att få ner volym (och vikt). Den väger precis under 330g (325g enligt spec). På bilden Pajaken och Hydrogen tillsammans. Angiven packvolym för radicalsäcken är 1.4 liter, men utan att ha mätt så skulle jag dock säga lite till i praktiken. I verkligheten upplever jag Hydrogens packvolym relativt sett större än vad som framgår på bilden, men den packar hyfsat smått även den.

IMG_20200708_160254.jpeg

IMG_4236.jpeg

Bikepacking
Det låter inte orimligt. Har aldrig mätt, men hade gissat under 5 liter faktiskt.
Jag har också en hydrogen som jag haft i drygt 15 år och använt den under sarekvandringar i September, dock med dunjacka som förstärkning då. För nåt år sen skaffade jag dock en Pajak radical ulz för både lättviktsvandringar, men också bikepacking för att få ner volym (och vikt). Den väger precis under 330g (325g enligt spec). På bilden Pajaken och Hydrogen tillsammans. Angiven packvolym för radicalsäcken är 1.4 liter, men utan att ha mätt så skulle jag dock säga lite till i praktiken. I verkligheten upplever jag Hydrogens packvolym relativt sett större än vad som framgår på bilden, men den packar hyfsat smått även den.

Visa bilaga 676914
Visa bilaga 676915
Klockrent, tack för bra svar!!

Först var jag inne på att köra Restrap fork bags och ha sovsäck/liggunderlag i dom, men nu funderar jag på om det skulle gå att köra det i varsin drybag och spänna fast med remmar. Någon som testat? Går det att få fast eller glider packningen ner då?
Kommer ju inte väga speciellt mycket så tänker att det borde gå att få fast..

Bikepacking

Först var jag inne på att köra Restrap fork bags och ha sovsäck/liggunderlag i dom, men nu funderar jag på om det skulle gå att köra det i varsin drybag och spänna fast med remmar. Någon som testat? Går det att få fast eller glider packningen ner då?

Inte på gaffeln, men under sadeln på min första lite längre utflykt på fem dagar 2018. Gick utmärkt.

9E776457-A3E6-4CDE-A0CD-9A67F35DA1EE.jpeg

Gammal slang är mycket bra antiglidmaterial, så ett tips är att fästa det på gaffelbenen först under själva packpåsarna.

Bikepacking
Just vad avser packning på gaffelbenen är det väl lite kritiskt att det sitter på plats, det är trist om man hittar ett gupp eller potthål i i nån nedförsbacke i trettio knyck och sovsäcken hoppar till och glider in i framhjulet. Tänker jag. På andra ställen på cykeln är det kanske inte lika petigt, då har man ju chans att reagera om det börjar röra på sig.

Bikepacking
Just vad avser packning på gaffelbenen är det väl lite kritiskt att det sitter på plats, det är trist om man hittar ett gupp eller potthål i i nån nedförsbacke i trettio knyck och sovsäcken hoppar till och glider in i framhjulet. Tänker jag. På andra ställen på cykeln är det kanske inte lika petigt, då har man ju chans att reagera om det börjar röra på sig.
Sant.. Dumt ställe att snåla på kanske. Blir väl någon hållare istället så man kan va lugn att allt sitter på plats

Bikepacking

Jag kör inte med några gaffelväskor, undviker dem helst. Jag har en Revelate Designs Terapin 14L som sadelväska. I somras packade jag såhär för lite inspiration:

Övre raden f.v. Jacka Patagonia micro puff hoody, två merino tischor, buff, 3/4 långkallingar, skjorta, tunna långbyxor från Houdini
Nedre raden f.v. Sovsäck Pajak radical ulz, tjocksockar merino, liggunderlag Exped synmat, två par kortkallingar i merino, tunna "damstrumpor" (torkar rekordsnabbt), handskar

Bikepacking-6091.jpg

Bikepacking-6093.jpg

Hela cykeln packad och klar inför avfärd (tältet, ett Gossamer Gear the one sitter uppe på sadelväskan). Tanken är att kunna slå upp tältet direkt om det regnar och kunna slänga in packpåsen från sadelväskan utan att behöva något från den för att slippa öppna den i regn.

Bikepacking-6097.jpg

I styrväskan saker som inte är lika fuktkänsliga
Övre raden f.v. skaljacka RAB, kameraobjektiv, påse med hygienartiklar, skoöverdrag, "medicinpåse"
Nedre raden f.v. regnbrallor, benvärmare, liten handduk, dasspapper

Bikepacking-6096.jpg

I ramväskan: verktyg, bars, kniv och sånt jox. Mobil och smågrejer i topptubsväskan. I lilla svarta väskan fram (revelate designs Egress) har jag powerbank, kameraprylar. Jag har också två "mountain feed bags". Kan ha en cykelflaska i ena och snacks/småjox.

Bikepacking
Jag kör inte med några gaffelväskor, undviker dem helst. Jag har en Revelate Designs Terapin 14L som sadelväska. I somras packade jag såhär för lite inspiration:

Övre raden f.v. Jacka Patagonia micro puff hoody, två merino tischor, buff, 3/4 långkallingar, skjorta, tunna långbyxor från Houdini
Nedre raden f.v. Sovsäck Pajak radical ulz, tjocksockar merino, liggunderlag Exped synmat, två par kortkallingar i merino, tunna "damstrumpor" (torkar rekordsnabbt), handskar

Visa bilaga 677210
Visa bilaga 677213

Hela cykeln packad och klar inför avfärd (tältet, ett Gossamer Gear the one sitter uppe på sadelväskan). Tanken är att kunna slå upp tältet direkt om det regnar och kunna slänga in packpåsen från sadelväskan utan att behöva något från den för att slippa öppna den i regn.

Visa bilaga 677211

I styrväskan saker som inte är lika fuktkänsliga
Övre raden f.v. skaljacka RAB, kameraobjektiv, påse med hygienartiklar, skoöverdrag, "medicinpåse"
Nedre raden f.v. regnbrallor, benvärmare, liten handduk, dasspapper

Visa bilaga 677212

I ramväskan: verktyg, bars, kniv och sånt jox. Mobil och smågrejer i topptubsväskan. I lilla svarta väskan fram (revelate designs Egress) har jag powerbank, kameraprylar. Jag har också två "mountain feed bags". Kan ha en cykelflaska i ena och snacks/småjox.
Snyggt!
Men inget kök, hur gör du med KAFFET!?! Samt var har du mat?

Bikepacking
Snyggt!
Men inget kök, hur gör du med KAFFET!?! Samt var har du mat?

Haha förstår frågan, det låter ju helt befängt att ge sig ut utan kaffe! Min cykelpolare hade ett lätt gaskök och pulverkaffe med sig, men annars stannade vi och fikade efter vägen. Under den här turen runt Skåne och på Bornholm resonerade vi att det finns så många ställen att käka och handla på så vi behöver inte släpa mat någon längre sträcka. Hade med en liten ultralätt rygga som blir som en golfboll och handlade inför stoppen. Jag har en 2 liters "vattenblåsa" också som jag ibland fyller med vatten, men inget jag cyklar med någon längre sträcka.

När jag cyklat i norr så får man planera maten lite bättre, men även där så finns det ju på de flesta ställen någonstans att handla inom någon mils radie, men brukar iaf ha energi så man klarar sig ett dygn. Vatten finns nästan överallt. Ibland har jag med ett litet primus micron ti och en msr titankopp och minsta gasbehållaren.

Bikepacking
Packning på gaffelbenen har sina för- och nackdelar. Jag kör med Topeaks Versacage ibland och har då hängmatta och sovsäck där i vanliga lätta drybags. Men de blir rätt breda, nu cyklar jag inte så snabbt men det känns inte speciellt "aero"...

Bikepacking
Hur fördelar man bäst vikten om man ska ha halvmycket med sig och vill ha en så bra cykelupplevelse som möjligt (tänk er hyfsat snabbt på främst grus)? Ser många väldigt stora sadelväskor men det känns spontant som sämsta stället (högt och långt från centrum). Däremot är det ju ekonomiskt med en stor istället för fler små fördelade över cykeln.

Bikepacking
Hur fördelar man bäst vikten om man ska ha halvmycket med sig och vill ha en så bra cykelupplevelse som möjligt (tänk er hyfsat snabbt på främst grus)? Ser många väldigt stora sadelväskor men det känns spontant som sämsta stället (högt och långt från centrum). Däremot är det ju ekonomiskt med en stor istället för fler små fördelade över cykeln.
@aben svär väl på att köra typ allt på pakethållaren/baktill

Annars så är väl i framtriangeln bästa stället för tyngsta sakerna.
Men sadelväska är ju toppen för t.ex. sovsäck eller annat som tar mkt plats, men väger lite

Bikepacking
Skulle vilja påstå att ramen är bästa stället för de lite tyngre sakerna. (gärna så lågt som möjligt) Dārefter så får man balansera vikten så gott det går.

Låter rimligt men där har jag flaskställen och ramväskan jag har ovanför rymmer bara runt 3 liter så går inte att få med sig så väldans mycket där. På styret har jag tänkt ha tältet för tältet har just fästen för att hänga på styret. Kvar är bak och på gaffeln i princip.

Bikepacking
Jag tycker att en pakethållare är utomordentlig för att ha tunga saker på. Har inte lika mycket som aben (jag brukar ha framväskor också) men det känns som det naturliga stället för tunga saker. Jag vet, inte riktig bikepacking... Men det finns väl slimmade pakethållare också? Och man behöver ju inte lasta på 30 kg på den bara för att man kan!

Bikepacking
Låter rimligt men där har jag flaskställen och ramväskan jag har ovanför rymmer bara runt 3 liter så går inte att få med sig så väldans mycket där. På styret har jag tänkt ha tältet för tältet har just fästen för att hänga på styret. Kvar är bak och på gaffeln i princip.

Låter som om du får prova dig fram helt enkelt. Du vill inte ha för mycket bak så du förlorar styrförmågan, och inte för mycket fram så du förlorar drivningen/greppet bak.

Bikepacking
på grus gillar jag att ha de tyngsta grejerna i ramväska och på styret, t ex under tempopinnar. särskilt om jag har lite rimliga större däck med lagom lågt tryck, och/eller fjädergaffel. packningen dödar vibrationerna och cykeln går som ett skepp på grovt grus.

kör mycket med sidoväskor bak och fram också, och det ger mig ingen cykelglädje, men är praktiskt att packa.

Bikepacking
Sovsaker i drybag på pakethållaren. Något hög vikt, men fungerar och är lätt att packa.
DSC_4906.JPG

Till kommande sommar har jag köpt en ramväska att ha ovanför vattenflaskorna och så ska jag göra om styrväskan som är för liten och gör hög.

Bikepacking
Ska väl också sägas att cykelns geometri och konstruktion spelar väldigt stor roll. Gäller att testa en del. En porteur-cykel från femtiotalets Frankrike lär gå bäst med 25 kg tidningar på gaffeln. Pga design. Min touring-cykel är smidigare att cykla med 10kg i klassiska väskor lågt på framhjulet än olastad. Och racern går bäst med ramväska och lagom packad korv under sadeln.

:)

Bikepacking
Någon som testat Racktimes SnapIt-system?

Visade sig att pakethållaren jag köpte för några år sedan till grushojen vid bikepacking var just Racktimes SnapIt original system. Jag köpte pakethållaren bara för att den var billig, och för att spänna fast egna vattentäta påsar på och brydde mig inte speciellt om vad det var för pakethållare just då. Tänkte inte ens något säskilt på det hela vid det tillfället.

Nu hittade jag av en slump deras väsk-system som hör till pakethållarna och en väska som skulle passa på där är deras YVES. Lite smidigare med en topprullad vattentät histora än med en påse man rullar från änden, och så skulle jag slippa remmarna eftersom väskan sitter fast i botten.

Någon som testat? Hur var det isf?

Tillbaka
Topp