bekväm grop hejdå
Aktiv medlem
Bikepacking
både thunderburt och raceking protection rullar bra på asfalt. jag tror: thunderburt går lite tystare än raceking på asfalt, men raceking håller fler mil. rk blir kanske tajt i din ram, men tb verkar funka.Rullar de bra på asfalt också? Tyvärr så har jag inte grus direkt utanför dörren även om jag önskade det. Jag har en Grizl, tror den tar 55 fram och 50 bak, vet inte hur marginalen är utöver de rekommendationerna.
jag tror också, som dylan i videon, att det bara är aerodynamiken som är nackdelen med xc-däck. när det kommer till bikepacking så är väl den aspekten mindre viktig än inom grustävling. när jag bikepackar tycker jag det är mycket värt att slippa fundera på underlaget, och huruvida däcken kommer fungera på en väg jag bara sett på kartan. jag tycker också att onormalt breda fälgar gör bikepacking trevligare. packning på cykeln kan få däck att kränga som inte kränger utan packning.
många "känner" nog att xc-däck rullar sämre, för att de är något tyngre och inte ger riktigt lika rapp känsla vid accelerationer. kanske känns det också trögare, om en testar med samma cykel, för att utväxlingen blir något tyngre med större diameter på hjulen.