Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Prototypar lasthållare för en drybag baktill. Ska ta det bästa av pakethållare (stabilt, enkelt och hög kapacitet) och kombinera det med bikepackingdrybag med hölster är planen. Behöver få med mig mer volym än med befintlig sadelväska, plus få ett par trehålsfästen på cykeln där jag antingen kan sätta flaskhållare eller cargocages för drybags.

Ska bli lätt och snyggt är planen. Får se om något av det går i uppfyllelse.🤪

IMG_9356.webp

IMG_9355.webp

IMG_9354.webp

IMG_9357.webp

Edit: Reviderar nog staget lite.. Taskiga vinklar på första. Viktigt att vinklarna ska bli estetiska, så ska prova mig fram lite. På staget blir det alltså flaskställsfästen eller drybagmontering.

IMG_9358.webp

Tanken är sen även en liten plåt baktill så Varian har en dedikerad plats. Tänkte köra ett Garminfäste för topcap skruvat genom plåten.

IMG_9359.webp

Edit 2: Typ såhär, fast lite lägre i bakkant på färdiga varianten (ska fila in staket mot själva lastytan). Lastytan kommer sen få öglor för två bra spännremmar, samt två remmar som ligger som en webbing under drybagen och bär upp den på ett skonsamt (och lätt) sätt.

IMG_9361.webp

IMG_9362.webp

Ska köra Ortliebs drybag som är väldigt slittålig (använt sådan vid paddling etc). 22 L istället för som jag kört tidigare med 14 L. Packar lätta saker såsom sovutrustning och kläder här bak är planen, samt i undantagsfall vatten eller extragrejer då men så mycket plats behöver jag förmodligen inte vanligtvis. Tält, matlagningsgrejer sitter framtill.

Egentligen är det fel cykel jag bygger på, men planen är att den här ska kunna sitta på antingen denna eller min gravelhoj då de har samma utformning av baktriangeln.

Edit 3: Slutligt utseende, som känns bra både estetiskt och hållfasthetsmässigt. Ser riktigt fint ut i verkligheten men svårt att få på bild!

IMG_9363.webp

IMG_9364.webp

IMG_9365.webp

Senast ändrad:
Bikepacking
Prototypar lasthållare för en drybag baktill. Ska ta det bästa av pakethållare (stabilt, enkelt och hög kapacitet) och kombinera det med bikepackingdrybag med hölster är planen. Behöver få med mig mer volym än med befintlig sadelväska, plus få ett par trehålsfästen på cykeln där jag antingen kan sätta flaskhållare eller cargocages för drybags.

Visa bilaga 765250

Visa bilaga 765251

Visa bilaga 765252

Visa bilaga 765253

Edit: Reviderar nog staget lite.. Taskiga vinklar på första. Viktigt att vinklarna ska bli estetiska, så ska prova mig fram lite. På staget blir det alltså flaskställsfästen eller drybagmontering.

Visa bilaga 765256

Tanken är sen även en liten plåt baktill så Varian har en dedikerad plats. Tänkte köra ett Garminfäste för topcap skruvat genom plåten.

Visa bilaga 765257

Edit 2: Typ såhär, fast lite lägre i bakkant på färdiga varianten (ska fila in staket mot själva lastytan). Lastytan kommer sen få öglor för två bra spännremmar, samt två remmar som ligger som en webbing under drybagen och bär upp den på ett skonsamt (och lätt) sätt.

Visa bilaga 765262

Visa bilaga 765263

Ska köra Ortliebs drybag som är väldigt slittålig (använt sådan vid paddling etc). 22 L istället för som jag kört tidigare med 14 L. Packar lätta saker såsom sovutrustning och kläder här bak är planen, samt i undantagsfall vatten eller extragrejer då men så mycket plats behöver jag förmodligen inte vanligtvis. Tält, matlagningsgrejer sitter framtill.

Egentligen är det fel cykel jag bygger på, men planen är att den här ska kunna sitta på antingen denna eller min gravelhoj då de har samma utformning av baktriangeln.
Kul projekt!
Har någon tanke om något liknande men utan stag nedåt och ett fäste i sadelklämman istället, men har inte riktigt landat i det än!

Bikepacking

Visa bilaga 765250

Visa bilaga 765251

Visa bilaga 765252

Visa bilaga 765253

Visa bilaga 765256

Visa bilaga 765257

Visa bilaga 765262

Visa bilaga 765263

Intressant projekt.
Hur är hållfastheten om du har stödet så långt fram?

Bikepacking
Första två veckorna i Japan avklarade. Råkade snubbla över Shimanami Kaido, tydligen en av världens populäraste cykelrutter, med dess sju broar. Vi brände förbi sportcyklisterna i våra tofflor.
Lyckades igår med att smältvaxa kedjan i gaskök, har googlat runt och inte sett någon annan göra det så tänkte att jag skulle dokumentera det. Var inte så mekigt som jag trodde det skulle vara.
Visa bilaga 759456
Visa bilaga 759457
Visa bilaga 759458
Vad kul, jag tänkte cykla Shimanami Kaido i Maj på hyrcykel. Några ställen du rekommenderar att stanna på som är vackrast?

Bikepacking
Godnatt och godmorgon i skogen!

Är på vippen att få färdigt min nya lasthållare baktill men nu blev suget för stort så jag ska ut och tälta i ett par dagar. Ingen långtur direkt men även små äventyr är äventyr.

Visa bilaga 767774

Visa bilaga 767775

Visa bilaga 767776

Visa bilaga 767778

Visa bilaga 767779

Visa bilaga 767780

Visa bilaga 767781
Svårt att kalla det äventyr, men livskvalitet behöver inte räknas i nära döden-upplevelser 🙂 ❤️

Jag är en sucker för "form follows function" och tänker att ditt rack lyfter upp väskan på ett helt onödigt sätt, det borde vara bättre att hålla den horisontellt? Den är ju trots allt en pakethållare.
Även så stagen från baktriangeln borde vara raka och gå upp till ~2/3 bak på racket för att avlasta utan böjkrafter bäst?

Ha en underbar helg!

Bikepacking
Svårt att kalla det äventyr, men livskvalitet behöver inte räknas i nära döden-upplevelser 🙂 ❤️

Jag är en sucker för "form follows function" och tänker att ditt rack lyfter upp väskan på ett helt onödigt sätt, det borde vara bättre att hålla den horisontellt? Den är ju trots allt en pakethållare.
Även så stagen från baktriangeln borde vara raka och gå upp till ~2/3 bak på racket för att avlasta utan böjkrafter bäst?

Ha en underbar helg!
Hav förtröstan! Allt kommer klarna inom någon vecka eller så. Sen om det klarnar och blir perfektion eller bara pannkaka får vi se.😊

Bikepacking
Bikepacking
Att det gör!
Jag har börjat fundera på små bikepackingturer för att stilla min camping-abstinens, för att mina anklar inte klarar vandringar längre.
Det har jag gjort, det är riktigt gött. Kör ibland efter jobbet en vardag och vaknar upp tidigare än ulven och käkar o duschar sen på jobbet. Då mår man som prima ballerina under resten av dan 😊 (eller iallafall jag gör det)

Bikepacking

Visa bilaga 765250

Visa bilaga 765251

Visa bilaga 765252

Visa bilaga 765253

Visa bilaga 765256

Visa bilaga 765257

Visa bilaga 765262

Visa bilaga 765263

Edit 3: Slutligt utseende, som känns bra både estetiskt och hållfasthetsmässigt. Ser riktigt fint ut i verkligheten men svårt att få på bild!

Visa bilaga 765273

Visa bilaga 765274

Visa bilaga 765275
Snyggt jobb, men jag blir inte riktigt kompis med formen. Om man tänker sig att den övre delen, den man lastar på och som är fäst i sadelstagen, vid belastning vill vrida sig runt skruvfästena, så vore det väl bättre att de vertikala stagen satt längre bak på den övre delen?

Bikepacking
Bikepacking
Fint värre!
Ser väldigt fint ut och lite kallt.😀

Har själv cyklat lite kring Västervik.
Västervik var helt dött när jag passerade igenom klockan 9 på långfredag morgon och tillsammans med dimman var atmosfären nästintill apokalyptisk. Säkert fint på sommaren dock. Var inte så kul att hitta ut därifrån, cykelinfrastrukturen lämnade en hel del mer att önska

Det var fantastiskt fin natur i Småland, speciellt när man kom upp på lite höjd. Det kändes mer som om man var i Norrland.

Nätterna och morgnarna var kallare än vad jag egentligen har utrustning för, men man överlever. Under dagarna var det skönare iallafall.

Bikepacking
Snyggt jobb, men jag blir inte riktigt kompis med formen. Om man tänker sig att den övre delen, den man lastar på och som är fäst i sadelstagen, vid belastning vill vrida sig runt skruvfästena, så vore det väl bättre att de vertikala stagen satt längre bak på den övre delen?
Det är helt okej. Har försökt söka inspiration under ganska lång tid, men det finns bara några enstaka exempel på folk som gjort liknande detta verkar det som.

Grunden är att det kommer packas lätt men ändå ge mer volym än en "vanlig" bikepackingsadelväska. Jag har kört med hölster tidigare och vill ha samma typ av "snabblås", men med en konventionell drybag så man kan köra en tålig variant + byta ut den enkelt när den går sönder + använda olika storlekar utifrån behov.

Som bonus är tanken att få ett par flaskställ till på cykeln. Två är ett för lite ibland, och avsikten är att köra en vattenflaska på ena sidan och en verktygsflaska på andra, mest troligt.

Jag går efter en hel rad aspekter såsom utseende, funktion och hållbarhet där allt vägts samman noggrant, men detta är också ett första utkast där jag känner mig fram. Se det som en skapandeprocess där jag försöker dela med mig av ett projekt snarare än att jag har alla svaren och bygger den perfekta lasthållaren på första försöket.😛

En sak som ska sägas är att jag förmodligen aldrig kommer montera en vanlig rak bulkig pakethållare, av det enkla skälet att det ser så satans trött ut. Känns bra att den åsikten är helt min egen att inneha!☺️

Bikepacking
vad är det för ”öglor” du använder? Såg mycket trevligare ut än den vanliga ”platta till och borra hål” som jag sett tidigare
Det är skruvar med öglor i änden, som passar perfekt inuti 8 mm rör. Sågar av dem så de är så korta som möjligt. Superidé om du frågar mig!

Remöglorna är avsågade från en rostfri länk.

Kommer liten uppdatering på slutresultat framöver i tråden tänker jag!

Bikepacking
Det är skruvar med öglor i änden, som passar perfekt inuti 8 mm rör. Sågar av dem så de är så korta som möjligt. Superidé om du frågar mig!

Riktigt elegant lösning. Hur får du ihop det sen? Ska det lödas?

Bikepacking

Såg fint ut! Gillar iden med pakethållar-stuket. Man lär bli av med det vanliga sadelväske-svajjet som så gärna blir med en lite större väska.

Skulle väl t.om kunna göra någon sorts kombo där man skippar stagen ner mot dropoutsen och istället fästa ett snöre runt sadelrailsen för att hålla upp ”plattformen”

Bikepacking
Såg fint ut! Gillar iden med pakethållar-stuket. Man lär bli av med det vanliga sadelväske-svajjet som så gärna blir med en lite större väska.

Skulle väl t.om kunna göra någon sorts kombo där man skippar stagen ner mot dropoutsen och istället fästa ett snöre runt sadelrailsen för att hålla upp ”plattformen”
Ja, har också funderat på något liknande. Iden om ett stag till sadelklämman lever kvar här men får inte riktigt ihop hur man skulle göra det och samtidigt få plats med en drybag-korv. Däremot borde det funka bra med en mer "klassisk" sadelväska.

Bikepacking
Ja, har också funderat på något liknande. Iden om ett stag till sadelklämman lever kvar här men får inte riktigt ihop hur man skulle göra det och samtidigt få plats med en drybag-korv. Däremot borde det funka bra med en mer "klassisk" sadelväska.
Snören går ju att dra runt korven. Däremot skulle det nog kräva ett diagonal/kryss-stag mellan de längsgående stagen på "pakethållaren" för att inte allt ska svaja i sidled, men det skulle ändå bli mindre material än "riktiga" stag.

Bikepacking

Absolut, så byggde @Moses95 en lösning förra året som säkert finns någon bild på tidigare i tråden. Kombination av rörbockningsgrejer från min sida och sykunskaper från moses!

Bikepacking
Vad kul, jag tänkte cykla Shimanami Kaido i Maj på hyrcykel. Några ställen du rekommenderar att stanna på som är vackrast?
Kul! Nej, vi följde bara rutten (pilarna i vägen), den korta vägen. Kan nog vara najs med långa vägen om man har tid.

Gick i mål för ett par veckor sedan i Wakkanai, har nu precis landat i Taiwan för att försöka hinna ön runt på den extra tiden som blev över. Hoppas på minimalt med regn...

Bikepacking
Tjena gänget! Var hittar ni era rutter nuförtiden? Testade på en bikepacking.com rutt och hamnade i ett kalhygge som fått växa i två år. Gravel för min del.

Sen finns det någon som är bra på att göra customlösningar för cyklar som håller till i sthlmsområdet?
Har ett fjällräven rack som jag skulle vilja fästa direkt i min ram istället för i styret som är original.

Bikepacking
Tjena gänget! Var hittar ni era rutter nuförtiden? Testade på en bikepacking.com rutt och hamnade i ett kalhygge som fått växa i två år. Gravel för min del.

Sen finns det någon som är bra på att göra customlösningar för cyklar som håller till i sthlmsområdet?
Har ett fjällräven rack som jag skulle vilja fästa direkt i min ram istället för i styret som är original.
Jag gillar research-fasen då jag kollar forum, letar ruttförslag och ritar upp egna i komoot. Använder ofta satellitbilder eller flygfotolagret i t ex lantmäteriets karta som komplement för att se om det öht finns något som liknar väg. Förra året cyklade jag t ex i Norge och hade en initial idé om vad jag ville ha ut av rundan och vilket område. Skapade sen en tråd på norskt cykelforum och fick några bra tips och ruttförslag. Sen tog jag in dem i komoot och modierade till en egen rutt med hjälp av olika källor. För mig är det viktigt att en tur innehåller fina natuscenerier, gärna kuperat och "lagom" äventyrligt med tyngdpunkt på grus men också stigpartier. Försöker undvika asfalt så långt det går.

Bikepacking
I Sverige finns det tusentals småvägar, mkt grus, som syns på vanliga kartor. Bara att välja. Vill man cykla i terrängen är det för det mesta bara sten och svårframkomligt överallt, så bäst att skippa, stay on the roads.

Bikepacking
TUG gravel (https://teamutangranser.se/gravelrutter/) har rätt många. Annars håller jag med @Domestique att det är kul att researcha och skapa egna rutter. Strava heatmaps, flygfoton, openstreetmap, ibland Google streetview. Komoot har en del foton ibland. Ju längre ut i spenaten du vill desto svårare är det att hitta information, men det är också del av charmen. Jag körde en 8-milare i Nyköping i helgen när jag var där i annat ärende, och det var mest baserat på strava heatmaps. Jag hade väldigt lite aning om vad det skulle bli och det blev väldigt varierande. En del superbra, en del mindre bra. Men som sagt, det är en del av charmen att inte alltid veta exakt hur det blir.

Bikepacking

Använder denna en hel del.

Vet du en plats som du skulle vilja besöka, så är det bara att kolla grusvägskartan och länka ihop en rutt.
Även kartan som finns hos https://swedenbybike.com är riktigt användbar

Bikepacking
Tack för tips! Köper helt att det kanske är smidigast att rutta själv, bara inte så bra på det och inte hur mycket tid som helst över just nu. Får se om TUG har någon rutt som går förbi nåt ställe man kan ta en avstickare och kasta upp tältet 😀

Bikepacking
Jo tanken är att fästa i gaffeln, fördelen är att det fästet inte är sönder (knäckte styrfästet på ena sidan) :cry:
Jag fulmeckade ihop det här fästet för styrväska förra året som jag kör med för närvarande:
B0EC322A-6E5F-47C4-A106-BF483B4C499F.webp

Om man har en cykel som inte är antik finns det färdiga styrrörsrack att köpa, typ denna:
18A5CFD2-43D0-4CA8-B184-12107916E904.webp

Min lösning är fult utförd och ger inte jättebra stöd, så i år tror jag att jag kommer köra ett vanligt billigt framrack från Kina monterat i bromspinnarna och låta styrväskan vila på racket. Lär funka för mig eftersom jag cyklar en liten ram. Typ en sån:
7660772A-587C-483D-AFF7-B79EBDD9AD68.webp

Bikepacking
Jag fulmeckade ihop det här fästet för styrväska förra året som jag kör med för närvarande:
Visa bilaga 768637
Om man har en cykel som inte är antik finns det färdiga styrrörsrack att köpa, typ denna:
Visa bilaga 768638
Min lösning är fult utförd och ger inte jättebra stöd, så i år tror jag att jag kommer köra ett vanligt billigt framrack från Kina monterat i bromspinnarna och låta styrväskan vila på racket. Lär funka för mig eftersom jag cyklar en liten ram. Typ en sån:
Visa bilaga 768639
Snyggt! Nåt sånt är tanken att göra, tyvärr är hojen något för ny för just den sorten

Tillbaka
Topp