Bikepacking
Gärna en skjorta med blixtlås i så fall. Knappar är väldigt tidsödande...En tunn friluftsskjorta i syntet ersätter vindjackan, torkar snabbt och är bra som solskydd.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gärna en skjorta med blixtlås i så fall. Knappar är väldigt tidsödande...En tunn friluftsskjorta i syntet ersätter vindjackan, torkar snabbt och är bra som solskydd.
+1 på skjorta. Jag brukar inte ha så bråttom i mina klädbyten så att knappar är en dealbreaker, är mer fåfäng än snabb så att säga...Gärna en skjorta med blixtlås i så fall. Knappar är väldigt tidsödande...
Jag brukar helt strunta i vindjackEn tunn friluftsskjorta i syntet ersätter vindjackan
Kul projekt!Prototypar lasthållare för en drybag baktill. Ska ta det bästa av pakethållare (stabilt, enkelt och hög kapacitet) och kombinera det med bikepackingdrybag med hölster är planen. Behöver få med mig mer volym än med befintlig sadelväska, plus få ett par trehålsfästen på cykeln där jag antingen kan sätta flaskhållare eller cargocages för drybags.
Ska bli lätt och snyggt är planen. Får se om något av det går i uppfyllelse.
Visa bilaga 765250
Visa bilaga 765251
Visa bilaga 765252
Visa bilaga 765253
Edit: Reviderar nog staget lite.. Taskiga vinklar på första. Viktigt att vinklarna ska bli estetiska, så ska prova mig fram lite. På staget blir det alltså flaskställsfästen eller drybagmontering.
Visa bilaga 765256
Tanken är sen även en liten plåt baktill så Varian har en dedikerad plats. Tänkte köra ett Garminfäste för topcap skruvat genom plåten.
Visa bilaga 765257
Edit 2: Typ såhär, fast lite lägre i bakkant på färdiga varianten (ska fila in staket mot själva lastytan). Lastytan kommer sen få öglor för två bra spännremmar, samt två remmar som ligger som en webbing under drybagen och bär upp den på ett skonsamt (och lätt) sätt.
Visa bilaga 765262
Visa bilaga 765263
Ska köra Ortliebs drybag som är väldigt slittålig (använt sådan vid paddling etc). 22 L istället för som jag kört tidigare med 14 L. Packar lätta saker såsom sovutrustning och kläder här bak är planen, samt i undantagsfall vatten eller extragrejer då men så mycket plats behöver jag förmodligen inte vanligtvis. Tält, matlagningsgrejer sitter framtill.
Egentligen är det fel cykel jag bygger på, men planen är att den här ska kunna sitta på antingen denna eller min gravelhoj då de har samma utformning av baktriangeln.
Prototypar lasthållare för en drybag baktill. Ska ta det bästa av pakethållare (stabilt, enkelt och hög kapacitet) och kombinera det med bikepackingdrybag med hölster är planen. Behöver få med mig mer volym än med befintlig sadelväska, plus få ett par trehålsfästen på cykeln där jag antingen kan sätta flaskhållare eller cargocages för drybags.
Visa bilaga 765250
Visa bilaga 765251
Visa bilaga 765252
Visa bilaga 765253
Edit: Reviderar nog staget lite.. Taskiga vinklar på första. Viktigt att vinklarna ska bli estetiska, så ska prova mig fram lite. På staget blir det alltså flaskställsfästen eller drybagmontering.
Visa bilaga 765256
Tanken är sen även en liten plåt baktill så Varian har en dedikerad plats. Tänkte köra ett Garminfäste för topcap skruvat genom plåten.
Visa bilaga 765257
Edit 2: Typ såhär, fast lite lägre i bakkant på färdiga varianten (ska fila in staket mot själva lastytan). Lastytan kommer sen få öglor för två bra spännremmar, samt två remmar som ligger som en webbing under drybagen och bär upp den på ett skonsamt (och lätt) sätt.
Visa bilaga 765262
Visa bilaga 765263
Ska köra Ortliebs drybag som är väldigt slittålig (använt sådan vid paddling etc). 22 L istället för som jag kört tidigare med 14 L. Packar lätta saker såsom sovutrustning och kläder här bak är planen, samt i undantagsfall vatten eller extragrejer då men så mycket plats behöver jag förmodligen inte vanligtvis. Tält, matlagningsgrejer sitter framtill.
Egentligen är det fel cykel jag bygger på, men planen är att den här ska kunna sitta på antingen denna eller min gravelhoj då de har samma utformning av baktriangeln.
Som det är nu känns det helt tryggt (uppdaterade lite i förra inlägget). Första utkastet skavde i hållfasthetsnerven däremot!Intressant projekt.
Hur är hållfastheten om du har stödet så långt fram?
Vad kul, jag tänkte cykla Shimanami Kaido i Maj på hyrcykel. Några ställen du rekommenderar att stanna på som är vackrast?Första två veckorna i Japan avklarade. Råkade snubbla över Shimanami Kaido, tydligen en av världens populäraste cykelrutter, med dess sju broar. Vi brände förbi sportcyklisterna i våra tofflor.
Lyckades igår med att smältvaxa kedjan i gaskök, har googlat runt och inte sett någon annan göra det så tänkte att jag skulle dokumentera det. Var inte så mekigt som jag trodde det skulle vara.
Visa bilaga 759456
Visa bilaga 759457
Visa bilaga 759458
Svårt att kalla det äventyr, men livskvalitet behöver inte räknas i nära döden-upplevelserGodnatt och godmorgon i skogen!
Är på vippen att få färdigt min nya lasthållare baktill men nu blev suget för stort så jag ska ut och tälta i ett par dagar. Ingen långtur direkt men även små äventyr är äventyr.
Visa bilaga 767774
Visa bilaga 767775
Visa bilaga 767776
Visa bilaga 767778
Visa bilaga 767779
Visa bilaga 767780
Visa bilaga 767781
Hav förtröstan! Allt kommer klarna inom någon vecka eller så. Sen om det klarnar och blir perfektion eller bara pannkaka får vi se.Svårt att kalla det äventyr, men livskvalitet behöver inte räknas i nära döden-upplevelser![]()
Jag är en sucker för "form follows function" och tänker att ditt rack lyfter upp väskan på ett helt onödigt sätt, det borde vara bättre att hålla den horisontellt? Den är ju trots allt en pakethållare.
Även så stagen från baktriangeln borde vara raka och gå upp till ~2/3 bak på racket för att avlasta utan böjkrafter bäst?
Ha en underbar helg!
Fyfan, det där ser jävligt gött utGodnatt och godmorgon i skogen!
Är på vippen att få färdigt min nya lasthållare baktill men nu blev suget för stort så jag ska ut och tälta i ett par dagar. Ingen långtur direkt men även små äventyr är äventyr.
Visa bilaga 767774
Visa bilaga 767775
Visa bilaga 767776
Visa bilaga 767778
Visa bilaga 767779
Visa bilaga 767780
Visa bilaga 767781
Att det gör!Fyfan, det där ser jävligt gött ut![]()
Godnatt och godmorgon i skogen!
Visa bilaga 767774
Helt oenig. Mycket hellre en jättekorv än en bakre pakethållare. Det är alltid fulare. Alltid.Snygg hoj & setup ! Men för bövelen, fixa en enkel pakethållare istället för den där jättekorven.
Det har jag gjort, det är riktigt gött. Kör ibland efter jobbet en vardag och vaknar upp tidigare än ulven och käkar o duschar sen på jobbet. Då mår man som prima ballerina under resten av danAtt det gör!
Jag har börjat fundera på små bikepackingturer för att stilla min camping-abstinens, för att mina anklar inte klarar vandringar längre.
Snyggt jobb, men jag blir inte riktigt kompis med formen. Om man tänker sig att den övre delen, den man lastar på och som är fäst i sadelstagen, vid belastning vill vrida sig runt skruvfästena, så vore det väl bättre att de vertikala stagen satt längre bak på den övre delen?Prototypar lasthållare för en drybag baktill. Ska ta det bästa av pakethållare (stabilt, enkelt och hög kapacitet) och kombinera det med bikepackingdrybag med hölster är planen. Behöver få med mig mer volym än med befintlig sadelväska, plus få ett par trehålsfästen på cykeln där jag antingen kan sätta flaskhållare eller cargocages för drybags.
Visa bilaga 765250
Visa bilaga 765251
Visa bilaga 765252
Visa bilaga 765253
Visa bilaga 765256
Visa bilaga 765257
Visa bilaga 765262
Visa bilaga 765263
Edit 3: Slutligt utseende, som känns bra både estetiskt och hållfasthetsmässigt. Ser riktigt fint ut i verkligheten men svårt att få på bild!
Visa bilaga 765273
Visa bilaga 765274
Visa bilaga 765275
Ligger stormköket i styrväskan?Godnatt och godmorgon i skogen!
Visa bilaga 767774
Visa bilaga 767775
Visa bilaga 767776
Visa bilaga 767778
Visa bilaga 767779
Visa bilaga 767780
Visa bilaga 767781
Fint värre!En bunt bilder från en 3 dagars bikepackrunda i påskas. Cyklade ut mot östkusten och fortsatte därefter in mot norra Småland och sen vidare hemåt
Visa bilaga 767941Visa bilaga 767942Visa bilaga 767944Visa bilaga 767943Visa bilaga 767946Visa bilaga 767945Visa bilaga 767948Visa bilaga 767947Visa bilaga 767949
Visa bilaga 767961
Visa bilaga 767950Visa bilaga 767951Visa bilaga 767952Visa bilaga 767953
Visa bilaga 767954Visa bilaga 767955Visa bilaga 767957Visa bilaga 767956Visa bilaga 767958
Visa bilaga 767959
Visa bilaga 767960
Västervik var helt dött när jag passerade igenom klockan 9 på långfredag morgon och tillsammans med dimman var atmosfären nästintill apokalyptisk. Säkert fint på sommaren dock. Var inte så kul att hitta ut därifrån, cykelinfrastrukturen lämnade en hel del mer att önskaFint värre!
Ser väldigt fint ut och lite kallt.
Har själv cyklat lite kring Västervik.
Det är helt okej. Har försökt söka inspiration under ganska lång tid, men det finns bara några enstaka exempel på folk som gjort liknande detta verkar det som.Snyggt jobb, men jag blir inte riktigt kompis med formen. Om man tänker sig att den övre delen, den man lastar på och som är fäst i sadelstagen, vid belastning vill vrida sig runt skruvfästena, så vore det väl bättre att de vertikala stagen satt längre bak på den övre delen?
Japp! Jag brukar inte ha med Trangiat men saknar det alltid, så det har varit en grej som gjort att jag behövt mer volym. Tält (minus pinnar som ligger i ramväskan) och kök framtill!Ligger stormköket i styrväskan?
Det är skruvar med öglor i änden, som passar perfekt inuti 8 mm rör. Sågar av dem så de är så korta som möjligt. Superidé om du frågar mig!vad är det för ”öglor” du använder? Såg mycket trevligare ut än den vanliga ”platta till och borra hål” som jag sett tidigare
Riktigt elegant lösning. Hur får du ihop det sen? Ska det lödas?Det är skruvar med öglor i änden, som passar perfekt inuti 8 mm rör. Sågar av dem så de är så korta som möjligt. Superidé om du frågar mig!
Remöglorna är avsågade från en rostfri länk.
Kommer liten uppdatering på slutresultat framöver i tråden tänker jag!
Såg fint ut! Gillar iden med pakethållar-stuket. Man lär bli av med det vanliga sadelväske-svajjet som så gärna blir med en lite större väska.Det är skruvar med öglor i änden, som passar perfekt inuti 8 mm rör. Sågar av dem så de är så korta som möjligt. Superidé om du frågar mig!
Remöglorna är avsågade från en rostfri länk.
Kommer liten uppdatering på slutresultat framöver i tråden tänker jag!
Ja, har också funderat på något liknande. Iden om ett stag till sadelklämman lever kvar här men får inte riktigt ihop hur man skulle göra det och samtidigt få plats med en drybag-korv. Däremot borde det funka bra med en mer "klassisk" sadelväska.Såg fint ut! Gillar iden med pakethållar-stuket. Man lär bli av med det vanliga sadelväske-svajjet som så gärna blir med en lite större väska.
Skulle väl t.om kunna göra någon sorts kombo där man skippar stagen ner mot dropoutsen och istället fästa ett snöre runt sadelrailsen för att hålla upp ”plattformen”
TIG-svetsas. Delen av bygget som jag inte kan eller har svets till.. Har grejat med en stålram som fått diverse fästen och jag håller på att jobba ihop till att våga själv med både lödning och svetsning. Vi får se vad det blir av det!Riktigt elegant lösning. Hur får du ihop det sen? Ska det lödas?
Snören går ju att dra runt korven. Däremot skulle det nog kräva ett diagonal/kryss-stag mellan de längsgående stagen på "pakethållaren" för att inte allt ska svaja i sidled, men det skulle ändå bli mindre material än "riktiga" stag.Ja, har också funderat på något liknande. Iden om ett stag till sadelklämman lever kvar här men får inte riktigt ihop hur man skulle göra det och samtidigt få plats med en drybag-korv. Däremot borde det funka bra med en mer "klassisk" sadelväska.
Absolut, så byggde @Moses95 en lösning förra året som säkert finns någon bild på tidigare i tråden. Kombination av rörbockningsgrejer från min sida och sykunskaper från moses!Såg fint ut! Gillar iden med pakethållar-stuket. Man lär bli av med det vanliga sadelväske-svajjet som så gärna blir med en lite större väska.
Skulle väl t.om kunna göra någon sorts kombo där man skippar stagen ner mot dropoutsen och istället fästa ett snöre runt sadelrailsen för att hålla upp ”plattformen”
Kul! Nej, vi följde bara rutten (pilarna i vägen), den korta vägen. Kan nog vara najs med långa vägen om man har tid.Vad kul, jag tänkte cykla Shimanami Kaido i Maj på hyrcykel. Några ställen du rekommenderar att stanna på som är vackrast?
Jag gillar research-fasen då jag kollar forum, letar ruttförslag och ritar upp egna i komoot. Använder ofta satellitbilder eller flygfotolagret i t ex lantmäteriets karta som komplement för att se om det öht finns något som liknar väg. Förra året cyklade jag t ex i Norge och hade en initial idé om vad jag ville ha ut av rundan och vilket område. Skapade sen en tråd på norskt cykelforum och fick några bra tips och ruttförslag. Sen tog jag in dem i komoot och modierade till en egen rutt med hjälp av olika källor. För mig är det viktigt att en tur innehåller fina natuscenerier, gärna kuperat och "lagom" äventyrligt med tyngdpunkt på grus men också stigpartier. Försöker undvika asfalt så långt det går.Tjena gänget! Var hittar ni era rutter nuförtiden? Testade på en bikepacking.com rutt och hamnade i ett kalhygge som fått växa i två år. Gravel för min del.
Sen finns det någon som är bra på att göra customlösningar för cyklar som håller till i sthlmsområdet?
Har ett fjällräven rack som jag skulle vilja fästa direkt i min ram istället för i styret som är original.
Tjena gänget! Var hittar ni era rutter nuförtiden? Testade på en bikepacking.com rutt och hamnade i ett kalhygge som fått växa i två år. Gravel för min del.
Sen finns det någon som är bra på att göra customlösningar för cyklar som håller till i sthlmsområdet?
Har ett fjällräven rack som jag skulle vilja fästa direkt i min ram istället för i styret som är original.
Vad är fördelen med att fästa i ramen, är det inte smidigare om styrväskan rör sig med styret?Har ett fjällräven rack som jag skulle vilja fästa direkt i min ram istället för i styret som är original
Jo tanken är att fästa i gaffeln, fördelen är att det fästet inte är sönder (knäckte styrfästet på ena sidan)Vad är fördelen med att fästa i ramen, är det inte smidigare om styrväskan rör sig med styret?
Hur knäckte du det?Jo tanken är att fästa i gaffeln, fördelen är att det fästet inte är sönder (knäckte styrfästet på ena sidan)![]()
Jag fulmeckade ihop det här fästet för styrväska förra året som jag kör med för närvarande:Jo tanken är att fästa i gaffeln, fördelen är att det fästet inte är sönder (knäckte styrfästet på ena sidan)![]()
Tyvärr ej, har kollat med specialized men ska kolla med fjällräven också.Hur knäckte du det?
Går inte att få tag i reservdelar eller garanti från fjällräven?
Snyggt! Nåt sånt är tanken att göra, tyvärr är hojen något för ny för just den sortenJag fulmeckade ihop det här fästet för styrväska förra året som jag kör med för närvarande:
Visa bilaga 768637
Om man har en cykel som inte är antik finns det färdiga styrrörsrack att köpa, typ denna:
Visa bilaga 768638
Min lösning är fult utförd och ger inte jättebra stöd, så i år tror jag att jag kommer köra ett vanligt billigt framrack från Kina monterat i bromspinnarna och låta styrväskan vila på racket. Lär funka för mig eftersom jag cyklar en liten ram. Typ en sån:
Visa bilaga 768639