perzzon sa:
Nej nej nej. Ingen skulle någonsin stjäla en så ful bil som en panamera.
"Biltjuven eller biltjuvarna slog till under natten.
Bytet blev en Porsche Panamera Turbo – till ett värde av 850 000 kronor.
– Garanterat ett beställningsjobb. De måste ha rekat innan de slog till, tror Harald.
– Det var inte den nyaste Porschen, utan årsmodell 2014, men den hade bara gått 2 300 mil. Jag hittar inte en liknande med samma utrustning till det priset, säger han besviket.
Bilen stals ur en carport i Falun.
– Folk kanske undrar varför den inte stod i ett garage, men det borde inte behövas med tanke på dagens avancerade teknik.
– Det visar däremot att biltjuvarna hela tiden ligger två steg före.
Vad tror du har hänt med din Porsche?
– Den är väl på väg österut, kanske mot Baltikum. Jag lär nog aldrig få se den igen, tror Harald.
Det som förvånar Falubon är att han inte hörde något under natten.
– När motorn är kall och startas brukar det låta rejält. Men vare sig jag eller sambon vaknade trots att fönstret var öppet.
Det var inte bara en 850 000 kronors-bil som stals från Westerlund utan även en mountainbike.
– Ja, de tog cykeln också. Vem stjäl en cykel samtidigt som en Porsche? Säg det...
– Det är nu man velat ut och glida. Under sommaren. Det blir svårt att hitta en prisvärd Porsche Panamera Turbo i samma skick, betonar Harald Westerlund.
Bilen är efterlyst som misstänkt stulen och en brottsplatsundersökning har gjorts för att hitta spår och ledtrådar.
– Erfarenhetsmässigt gäller det att hitta dem snabbt innan de lämnar landet, vi tror på goda grunder att de kommer exporteras och omidentifieras, säger Stefan Dangardt vid dalapolisen."