Bilintresse hos cyklister?

NickPick sa:
Skillnaden är väl att man inte använder sin hobbybil i skogen.

Tjena!

Inte?

offroad-1912840_1280.jpg

Klart man kan kombinera intressen. Har länge tyckt det är roligt med bilar. Här syns min Bmw E30 -89 (ägt över 10år.) tillsammans med morrisen jag hade tidigare.
20170529_181343.jpg

Behövde en rolig bil med plats för iaf lite packning, köpte mig en Ford Focus RS -10. Här på bild vid stugan under cykelvasan.
20170807_204351.jpg

Har även ägt ett antal BMW bilar, bl.a en Z3 coupe som jag körde lite bana med.
2015-05-02BankningSalabananLrdag450.JPG

Efter RSen kände jag för att prova något nytt. Efter lite letande så föll valet på en Ford Mustang GT -15, manuellt med v8a och lite påplockat godis var för roligt för att låta bil.
Funderar på ett sugprpoppsfäste för denna. Någon som har erfarenheter av det?
IMG_20190401_185044.jpg

Fryxell sa:
Klart man kan kombinera intressen. Har länge tyckt det är roligt med bilar. Här syns min Bmw E30 -89 (ägt över 10år.) tillsammans med morrisen jag hade tidigare.

Behövde en rolig bil med plats för iaf lite packning, köpte mig en Ford Focus RS -10. Här på bild vid stugan under cykelvasan.

Har även ägt ett antal BMW bilar, bl.a en Z3 coupe som jag körde lite bana med.

Efter RSen kände jag för att prova något nytt. Efter lite letande så föll valet på en Ford Mustang GT -15, manuellt med v8a och lite påplockat godis var för roligt för att låta bil.
Funderar på ett sugprpoppsfäste för denna. Någon som har erfarenheter av det?
Har du inte fällbart baksäte på gen6 Mussen som gen5?

Race sa:
Hej
Som rubriken lyder finns det något större bilintresse hos cyklister?

Själv är jag sjukt intresserad av bilar och har varit hela mitt liv.

/ Race

Petrolhead in i benmärgen sen gammalt, mest Mc men roliga bilar i perioder.
Sedan några år Mustang med V8 som även funkar att slänga in en IBIS Ripmo i bakluckan tack vare fällbart baksäte, två räcercyklar och semesterpackning för två funkar också så man kan åka ner till underbara grüne Hölle ;-)

Bilagor

• Mussenpåringen.jpg
    Mussenpåringen.jpg
    104.4 KB · Besök: 138
Tog körkort först vid 24 års ålder och utvecklade mitt bilintresse ungefär samtidigt..
Just nu finns det inte plats i ekonomin för roligare bilar än två Audi A6:or på 170 och 204 halvpigga hästkrafter men tidigare bilar har varit desto roligare såsom Jeep Grand cherokee SRT8 med ca 470hk och senaste raketen en 996 Turbo med drygt 440hk..

Bilagor

• 00244F4E-7238-48DE-9CA1-11F8AB801017.png
    00244F4E-7238-48DE-9CA1-11F8AB801017.png
    261.8 KB · Besök: 143
911 finns kvar i garaget men Scotten är bytt till YT n på Jeep bilden ovanför

scott.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Alfakrull sa:
H. sa:
ooms sa:
Drosa sa:
Hasse#7 sa:
Det skall vara OT. Var hamnar den här då?

Fyrhjulig moped?
Ja, inte mycket till deformationszoner på den. Att sitta i den ute i trafiken är nog ungefär lika säkert som att sitta på en moped...
Troligen avsevärt säkrare än Saaben som postades längre upp i tråden.
Hade tänkt skriva det själv. Möjligtvis med undantag för sub 10km/h, då tar 80-tals kofångarna hand om det.

"Utöver den tunga trafiken är äldre bilar iblandade i en stor del av dödsolyckorna. Av samtliga personer som dog i bilar under 2018 befann sig 30 procent av dem i en bil som hade tillverkats före år 2000.

– Och de bilarna står bara för cirka en procent av trafikarbetet. "

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftig-okning-av-dodsolyckor-myndigheter-gar-samman/

H. sa:
Alfakrull sa:
H. sa:
ooms sa:
Drosa sa:
Hasse#7 sa:

Fyrhjulig moped?
Ja, inte mycket till deformationszoner på den. Att sitta i den ute i trafiken är nog ungefär lika säkert som att sitta på en moped...
Hade tänkt skriva det själv. Möjligtvis med undantag för sub 10km/h, då tar 80-tals kofångarna hand om det.

"Utöver den tunga trafiken är äldre bilar iblandade i en stor del av dödsolyckorna. Av samtliga personer som dog i bilar under 2018 befann sig 30 procent av dem i en bil som hade tillverkats före år 2000.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftig-okning-av-dodsolyckor-myndigheter-gar-samman/

Inte förvånande, de flesta gamla bilar är rena dödsfällor och dessutom milsvid skillnad i aktiv säkerhet i form av bromsar och väghållning/manöverförmåga, d.v.s klara en relativt liten eller banal situation med broms och undan manöver utan att det brakar åt helvete.

Johge sa:
Tog körkort först vid 24 års ålder och utvecklade mitt bilintresse ungefär samtidigt..
Just nu finns det inte plats i ekonomin för roligare bilar än två Audi A6:or på 170 och 204 halvpigga hästkrafter men tidigare bilar har varit desto roligare såsom Jeep Grand cherokee SRT8 med ca 470hk och senaste raketen en 996 Turbo med drygt 440hk..
Hej hej :)
Själv har jag kört Audi RS4 B5 och S2 Avant
87149FBB-74FA-4A36-936F-3CAD4FC99A6F.jpeg

Nu är det gubbdroska som gäller
A7B5E4F9-5974-46FE-82C5-E7BF48070C30.jpeg

MickeMud sa:
H. sa:
Alfakrull sa:
H. sa:
ooms sa:
Drosa sa:
Hasse#7 sa:

Fyrhjulig moped?

Inte förvånande, de flesta gamla bilar är rena dödsfällor och dessutom milsvid skillnad i aktiv säkerhet i form av bromsar och väghållning/manöverförmåga, d.v.s klara en relativt liten eller banal situation med broms och undan manöver utan att det brakar åt helvete.

Då kör folk för fort. Sänkt hastighet och fler poliser/fartkameror är effektivare lösning än att byta ut bilparken. Förbjud nyregistering av bilar med lägre vikteffekt än 10kg/kW får bort en del puckon som inte har IQ nog att köra lagligt.

Bengt-re sa:
MickeMud sa:
H. sa:
Alfakrull sa:
H. sa:
ooms sa:
Drosa sa:
Hasse#7 sa:

Fyrhjulig moped?

Då kör folk för fort. Sänkt hastighet och fler poliser/fartkameror är effektivare lösning än att byta ut bilparken. Förbjud nyregistering av bilar med lägre vikteffekt än 10kg/kW får bort en del puckon som inte har IQ nog att köra lagligt.

Menar du att vi ska ha olika tillåten hastighet för olika nya bilar, eller för fordon med olika säkerhetsutrustning?

Bengt-re sa:
Förbjud nyregistering av bilar med lägre vikteffekt än 10kg/kW får bort en del puckon som inte har IQ nog att köra lagligt.

Tjena!

Nu tänkte du fel va? Eller menar du dom som kör olagligt sakta?

Dessutom är 10kg/kw rätt mycket ändå. Jag ligger inte ens på hälften av det och min bil gör 200 blås. Inga problem att köra fort med den.

mv70 sa:
911 finns kvar i garaget men Scotten är bytt till YT n på Jeep bilden ovanför

"Polisen ska ha fått in anmälan vid 08.40 på fredag. Enligt anmälan ska någon har stulit en svart Porsche Panamera, som värderas till 850 000 kronor, ur en carport i Falun under natten till fredag.

Vid samma tillfälle ska även en vit/silverfärgad mountainbike stulits."

Bengt-re sa:
Förbjud nyregistering av bilar med lägre vikteffekt än 10kg/kW får bort en del puckon som inte har IQ nog att köra lagligt.

Jag är helt säker på att dessa personer klarar av att vara dumma i huvudet även i en motorsvag bil, eller en begagnad mototorstark. I vilket fordon som helst faktiskt.

perzzon sa:
Nej nej nej. Ingen skulle någonsin stjäla en så ful bil som en panamera.
"Biltjuven eller biltjuvarna slog till under natten.

Bytet blev en Porsche Panamera Turbo – till ett värde av 850 000 kronor.

– Garanterat ett beställningsjobb. De måste ha rekat innan de slog till, tror Harald.

– Det var inte den nyaste Porschen, utan årsmodell 2014, men den hade bara gått 2 300 mil. Jag hittar inte en liknande med samma utrustning till det priset, säger han besviket.

Bilen stals ur en carport i Falun.

– Folk kanske undrar varför den inte stod i ett garage, men det borde inte behövas med tanke på dagens avancerade teknik.

– Det visar däremot att biltjuvarna hela tiden ligger två steg före.

Vad tror du har hänt med din Porsche?

– Den är väl på väg österut, kanske mot Baltikum. Jag lär nog aldrig få se den igen, tror Harald.

Det som förvånar Falubon är att han inte hörde något under natten.

– När motorn är kall och startas brukar det låta rejält. Men vare sig jag eller sambon vaknade trots att fönstret var öppet.

Det var inte bara en 850 000 kronors-bil som stals från Westerlund utan även en mountainbike.

– Ja, de tog cykeln också. Vem stjäl en cykel samtidigt som en Porsche? Säg det...

– Det är nu man velat ut och glida. Under sommaren. Det blir svårt att hitta en prisvärd Porsche Panamera Turbo i samma skick, betonar Harald Westerlund.

Bilen är efterlyst som misstänkt stulen och en brottsplatsundersökning har gjorts för att hitta spår och ledtrådar.

– Erfarenhetsmässigt gäller det att hitta dem snabbt innan de lämnar landet, vi tror på goda grunder att de kommer exporteras och omidentifieras, säger Stefan Dangardt vid dalapolisen."

Bilagor

• panamera.jpeg
    panamera.jpeg
    99.3 KB · Besök: 120
Tillbaka
Topp