Billig headcam med SD-minne?

Oooo, intressant. Synd att de inte hade några demofilmer på hemsidan. Inge info om komprimering/bitrate heller vad jag kan se.

Sen lät det här lite mysko:
"Note: for optimal performance in colder conditions (at or below 0 degrees celsius/32 degrees Farenheit) Lithium batteries are recommended."

/Johan

Jag är väldigt sugen på Minox DMP-4 - det är egentligen en bärbar mediaspelare men den har analog ingång för att man ska kunna digitalisera sina favoritfilmer och ta med sig. 640x480, 30fps, SD-kort. Kostar ca 2000kr och väger runt 100 gram. Parar man den med en headcam så har man ett ytterst litet kit och kan filma i några timmar..!

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar hur de står sig mot varandra?

"The Tony Hawk HelmetCam has a frame rate of 15 frames per second." Mer intressant är väl i och för sig vilken lins och vad de använder för komprimering.

Jag har förhandsbeställt en ATC-2000 i nån engelsk webshop (minns inte vilken just nu). Leveransdatum var enligt dem november. Hoppas på att få den innan jul.

Kanske här,
bb-shopping.com
Product: Oregon Scientific ATC-2000 All Terrain Camera

Länk till produkt: http://www.bb-shopping.com/products...errain-Camera.htm?id=41&subid=147&prodid=2039

£169.99

Note: This product is available in limited quantities from November 2006. This is also a provisional date.

Delivery
We can deliver goods to destinations within the UK and EU. Please note that shipping charges to the EU are significantly higher than the UK and are non-refundable in any circumstances.

Här var det: http://www.actioncameras.co.uk/ATC-2000.html

"We expect delivery on Friday and we will start shipping as soon as possible as we have a big waiting list."

De tar emot beställningar på den nu men som synes kan det ta en stund innan leverans.

£159.99 / €234.00 kostar den, lägg till £45 för 2 GB minneskort och lite till om man vill ha batterier.

Jag har beställt en nu med 2 GB SD-kort.

Jomper
Har du testat Minox DMP-4? Hittar bara 3an på Minox hemsida, några leads om hur den funkar?

http://www.payworxx.de/minox/produc....html&XTCsid=3326a510af4b6e408ba6cc0f3aef1526

Har nyss skaffat en hjälmkamera och står nu i valet mellan litet, lätt utan rörliga delar, eller en Mini-DV kamera. Dyrare men bättre kvalitet med Mini-DV, eller är jag fel ute?
Har försökt skaffa mig en uppfattning om Minoxen. 640 pix och 30 fps är vad min Ixus presterar, å den kvaliten vill jag ha bättre än. Kan jag jämföra på det sättet?

Tacksam för tips, Oskar

Såg att Oregon fått upp en demofilm på 16 sekunder på sin sida http://www2.oregonscientific.com/atc2kvideos/waterslide.avi

Såg för hemskt ut. OK upplösning men frameraten såg ut att vara mindre än 15 fps. Dock visade VLC 372 bildrutor vilket ger 23 fps. Undrar om de använder någon skum interpolering för att få upp frameraten :). Dessutom var bitraten sanslöst hög på 4300 kbit/s.

Får se om det dyker upp fler filmer för tanken är lockande tycker jag.

/Johan

oskarlind skrev:
> Jomper
> Har du testat Minox DMP-4? Hittar bara 3an på
> Minox hemsida, några leads om hur den funkar?

4:an verkar vara snarlik men med mer inbyggt minne.

> Har försökt skaffa mig en uppfattning om
> Minoxen. 640 pix och 30 fps är vad min Ixus
> presterar, å den kvaliten vill jag ha bättre
> än. Kan jag jämföra på det sättet?

Det är bättre än TV-kvalite om man bara ser till de specarna. Ixusen har andra saker som gör att kvaliten blir sämre, komprimeringen t.ex.

JojjeM skrev:
> Såg för hemskt ut. OK upplösning men frameraten
> såg ut att vara mindre än 15 fps. Dock visade
> VLC 372 bildrutor vilket ger 23 fps. Undrar om de
> använder någon skum interpolering för att få
> upp frameraten :). Dessutom var bitraten sanslöst
> hög på 4300 kbit/s.

Enligt VirtualDub består filmen av 500 frames, vilket ger 31 fps. Jag håller med om att resultatet inte var speciellt imponerande. Å andra sidan är det rätt hoppigt och skakigt att åka vattenrutschbana i allmänhet så filmen blir väl därefter. Jag gissar att de vill stila med att allt är vattentätt. Vore intressant att se något annat, typ cykling eller skidåkning.

Det är 30 fps MJPG som i många digitalkameror, varje ruta sparas som en jpg och ingen rörelsekompensation uförs, kanske däför den upplevs som skakig.
"Again, the resultant quality is markedly reduced compared to MPEG compression at a similar bitrate"

M-JPEG.jpg ht=548

Senast redigerad av en moderator:
Jag har den där Tony Hawk-prylen liggandes här och förhoppningsvis kommer jag testa den i helgen. Men för det priset får man nog inse att man inte får nåt annat än en leksak som är rolig första kvarten.

Intressant, men priset är högt för det paketet på bilden, eller? Är headcam:en vattentät? Archosen kan man ju köra i en påse, men kameran ska helst tåla lite väder och vind.

/Leo

Med risk för att tråden blir lite bumpad...
Har nu valt en lös hjälmkamera ihop med en Canon Mini-DV, så långt allt väl.
Men har problem med MovieMaker för redigering och att göra färdiga filmer i vettiga format. Allt jag gör blir till skit om man tex försöker lägga upp det på YouTube. Pixligt så det knappt går att se vad det är som sker, trots att filmen innan uppladdning är helt ok. Antar att YouTubes konvertering jobbar lite koko, trots att jag provat med både wmw, Xvid och avi.
Vad är det som gäller? Adobe Premiere? Eller finns det gratisvarianter som duger?
Tacksam för alla tips!
// Oskar

Adobe Premiere är väldigt sällan använt professionellt. På de platser där jag jobbat de pysslat med sådant har det varit Avid (på PC) eller Final Cut (på Mac) som gällt.

MovieMaker är en bra start och Sony Vegas är en bra fortsättning för amatörpularen, mer än så behövs sällan. I ditt fall tror jag dock att det är Youtube som pajar filmerna när de flashkodar dem..

Ööhhh.

Vad jag kan förstå är det samma kamera fast där produktnamnet uppfattas olika (förkortats) till
ATC-2k i stället för det mycket längre och knepigare ATC-2000 (reserverar mig för att jag kan ha fel).

Jag försökte få tag på en sådan här tingest i USA men gav upp efter en vecka alla verkade skylta med dom i sina webbutiker men ingen hade några.

/Pelle

Jag har fått min och testat att filma den radikala extremsporten pendel-cykling. 20 minuter film blev 600 MB... Kvaliteten är sådär, lite svårt att bedöma tyvärr eftersom det stänkte skit på linsen efter ungefär 1 minut vilket gjorde att bilden blev väldigt förvrängd. Ska se om jag kan ta mig ut på lite andra äventyr nu till helgen med den.

wiseass skrev:
> Vad jag kan förstå är det samma kamera fast
> där produktnamnet uppfattas olika (förkortats)
> till
> ATC-2k i stället för det mycket längre och
> knepigare ATC-2000 (reserverar mig för att jag
> kan ha fel).

Haha, visst är det så. Vilken miss av prylkoll :)

Peter_K skrev:
> Jag har fått min och testat att filma den
> radikala extremsporten pendel-cykling. 20 minuter
> film blev 600 MB... Kvaliteten är sådär, lite
> svårt att bedöma tyvärr eftersom det stänkte
> skit på linsen efter ungefär 1 minut vilket
> gjorde att bilden blev väldigt förvrängd. Ska
> se om jag kan ta mig ut på lite andra äventyr nu
> till helgen med den.

Du har köpt ATC-2000? Var i så fall?

PeaceDog skrev:
> Du har köpt ATC-2000? Var i så fall?

http://www.actioncameras.co.uk/

Om du är intresserad av att köpa den är den eventuellt till salu (jag funderar på att köpa en Archos istället). Ska som sagt testa den lite mer i helgen och lägga upp resultatet här.

Kneecap: Det där är bara själva kameran, du behöver en videokamera med AV in för att kunna lagra filmen från den (och får därmed strula med sladdar, fjärrkontroll för att starta/stoppa kameran, etc). Ingen aning om den funkar bra som sådan (borde gå att hitta info om den med Google).

Archosen med cam går väl på ca 5k ?
hittade denna vet ej om den är bra nog men verkar nog vara bland det billigaste man kan hitta ?
om man inte vill ha en tony hawk/ atc som tydligen inte är nåt att ha.

http://www.samsung.com/se/products/portabletvav/miniket/vp_x110l.asp
ca 5k
Har jag missat nåt eller är det inte så att man måste lägga några tusen för att få nåt som fungerar bra ?
eller ska man sikta på en dvmini video kamera och en bättre bullet cam ? man kan väl ett sånt paket för 5 6k ?

Road_Runner skrev:
> om man inte vill ha en tony hawk/ atc som
> tydligen inte är nåt att ha.

Nej, den är skräp.

> http://www.samsung.com/se/products/portabletvav/miniket/vp_x110l.asp

Minns att den där är rätt kass i förhållande till kvalité men ändå en av de bästa i segmentet.

> eller ska man sikta på en dvmini video kamera och
> en bättre bullet cam ? man kan väl ett sånt paket för 5 6k ?

Mini-DV-kameror med analog in och fjärr börjar på 5-6k om jag minns rätt, sedan tillkommer själva hjälmkameran.

the_TnT skrev:
> Road_Runner skrev:
> --------------------------------------------------
> Mini-DV-kameror med analog in och fjärr börjar
> på 5-6k om jag minns rätt, sedan tillkommer
> själva hjälmkameran.

Har nyligen skaffat ett väl fungerande kit, bestående av en 480 linjers bulletcam från http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_cameras.htm (kit no 3) samt en Canon MV 960 DV-kamera.
2100:- för hjälmkameran och 4100:- för Canonen. Tror du har svårt att komma lägre i pris, men med detta får du en kvalitet på filmerna som räcker långt. Canonen är köpt på http://www.netonnet.se
Canonkameran saknar dock möjlighet till trådbunden fjärr, men den finessen klarade jag inte att betala nästan 4000:- extra för (en Sony med Lanc-anslutning). Får bli lite extra batterier istället.
Har nu börjat behärska grunderna i videoredigering, efter en del slitande av mitt hår efter konverteringar/komprimeringar/codecar. Snart törs jag visa materialet, snart...
Hur som helst är det riktigt kul att kunna kika på sin cykling i efterhand.
// Oskar

Tomtefar skrev:
> kan ni som har hjälmkamera inte dela med er lite
> av era filmer så vi andra kan kolla vad man får
> för pengarna

Canon Ixus 50 buntbandad uppe på hjälmen: http://happymtb.org/forum/read.php/1/497844
Skakigt för att hjälmen sitter för löst på skallen.
Ingen fjärr, men det går bra att styra kameran med högerhanden uppe på hjälmen. Så länge det inte är för stökigt. :)
Största nackdelen är att man inte kan byta minneskort utan att klippa buntbanden.

Chasecam-mojängen som jag funderar på att skaffa till sommaren: http://www.chasecam.com/videos.htm

JAg har en gammal Pentax S4 på hjälmen. Den är fastspänd med hjälp av styressnäppet på en cykellampa. Lätt att ta av men min kamera klarar bara 30 sekunder eller var det 1 minut...det är riktigt tråkigt! Det är sjukt kul att titta på sina filmer nu till vintern!

Hade jag haft pengar till övers skulle jag lätt investera i en bra headcam!

Håller med.
Dom som har headcams visa gärna era alster samt vad det är för utrustning ni kör med.
Så underlättar det för oss andra som också vill filma sig själva när man dundrar rakt ut i en gran eller liknande )=

Tillbaka
Topp