Biltema speedbike - 45km/h

Perfekt, då kommer snart ecoride ägare åka i förrtifemknyck på gc och bete sig huvudlöst.. Kul att jaga sånt uppför col d tranan

Nåja, ett ganska bra alternativ till en 15-åring, istället för en stinkande bullrande tvåtaktsmoppe. Kan ju föda ett blivande cykelintresse, vem vet?

Ja, ta inte ut skit i förskott. Det jag sett av elhojjar på cykelbanor i sthlm är bara positivt i år. Det blir bättre fart på cykelbanan och de har generellt sett betett sig klart bra.

fhansson925 sa:
EU-moppar kör väl som galningar på cykelbanor idag? Det kommer en hel del nya cyklar av den här typen framöver, bra för pendlare..
Jag har inte sett några, nu pendlar jag bara i stockholm city söderut 6.5 km, så jag har i prinicip enbart positiva erfarenheter av det.

Kan nog vara ett användbart fordon.
Men det är en moped dvs,trafik försäkring, nummer skylt och riktigt hjälm.cykelhjälm är inte godkänt.

Det blir intressant och se dessa tillsammans med alla bilar/bussar på Stocksundsbron. För inte kommer de välja cykelbanan?

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
Ja. Den ser ju smutt ut. Men måste man inte ha försäkring på den där?

Elcykel, klassad och typgodkänd som EU-moped
http://www.scooter4u.se/allt_om_mopeder.asp?id=4

Kräver skatt, försäkring, eu-kort, moppehjälm, nummerplåt.

Tänk en vanlig EU-moped, skillnaden är att här måste du trampa som på gamla tidens trampmoppar

Oavsett så är jag imponerad över den lite, att biltema fått fram något som nästan ser snyggt ut ^^

Hydrauliska bromsar också va?

Senast ändrad:
Blablabla skitnödigt, ok att man ska följa lagen men C'mon lite vett!

"Vi ska göra det möjligt att vara liiiiiiite miljövänligt men det ska fan kosta och vara besvärligt"

diHib sa:
Blablabla skitnödigt, ok att man ska följa lagen men C'mon lite vett!

"Vi ska göra det möjligt att vara liiiiiiite miljövänligt men det ska fan kosta och vara besvärligt"

För de allra flesta som inte är så cykelvana och vill vara miljövänliga så räcker 25 km i timmen rätt bra genom en storstad utan att det blir fara för någon annan. 45km i timmen med ovana cykelflanörer på smala cykelbanor vill inte jag vara med om iallafall.

En vanlig bensin eu-moppe är billigare, starkare, har bättre väderskydd, troligen bättre bromsar, mindre underhåll, längre räckvidd, bekvämare...

.. släpper ut avgaser, luktar illa, och man måste åka och tanka den för dyra slantar. Ingen direkt avgasrening på såna apparater heller.

I mitt fall är det ca 3 km till bensinmacken, trots att jag bor i tätort, Det blir 6 km t.o.r, helt i onödan.

jomper sa:
.. släpper ut avgaser, luktar illa, och man måste åka och tanka den för dyra slantar. Ingen direkt avgasrening på såna apparater heller.

I mitt fall är det ca 3 km till bensinmacken, trots att jag bor i tätort, Det blir 6 km t.o.r, helt i onödan.

Gäller bara att se till att man laddar den med grön el, som naturligtvis är gratis? ;)

30km räckvidd.. sedan får man trampa hem 23 kg :)

Även kolkraftsel är miljövänligare än hela kedjan av att tillverka, frakta och förbränna fossilbränslen, speciellt utan avgasrening.

Eftersom det bara är 3 km från ena sidan den här stan (där jag bor) till andra (där alla bensinmackar ligger) så räcker 30 km med rätt god material för det man kan tänkas vilja uträtta under dagen. Men det går bra även utan assistans från elmotor, förstås :)

Äh. Moppar går långt även med rätt små tankar. 2 dl milen för de med 4-takts motorer. De flesta av oss har ju bil ändå och att ta med sig en 10-litets dunk när man ändå tankar bilfan så har man moppesoppa för typ 50 mil moppegasande.

Som alternativ till bil så är moppe inte fel - bättre än en SUV iaf.

Alltså jag förstår inte det här massiva motståndet mot eldrivna eller assisterade cyklar... Är det avundsjuka för att någon tar sig fram lika fort utan att lägga ner riktigt lika mycket egen energi, eller handlar det om att den som använder ström till annat än lyse eller att växla inte är en riktig cyklist?

Här är det ju dessutom en modell som marknadsförs som EU-moped med allt vad det innebär, det är väl kanon?

Ids man inte cykla kan man väl åka buss?
Förstår inte varför man är för bekväm för att trampa men gladeligen utsätter sig för regn och vindbyar.
Vad är lockelsen i det?

Lite som att köpa motorseglare och tro att man seglar när man sitter i doghouse och puttrar för motor så fort det går lite sjö...

h.g.j sa:
Alltså jag förstår inte det här massiva motståndet mot eldrivna eller assisterade cyklar... Är det avundsjuka för att någon tar sig fram lika fort utan att lägga ner riktigt lika mycket egen energi, eller handlar det om att den som använder ström till annat än lyse eller att växla inte är en riktig cyklist?

Här är det ju dessutom en modell som marknadsförs som EU-moped med allt vad det innebär, det är väl kanon?

Nä, mer att man uppfinner något som det redan finns en lösning på. En helt vanlig cykel fungerar alldeles utmärkt. Den är ju dessutom "gratis" i drift, till skillnad från både mopeder och elcyklar. Vi är tillräckligt lata och överviktiga som det är. Jag ser absolut en fördel med elassisterade elcyklar, för det skapar ändå möjlighet för de som gärna vill cykla, men som av olika anledningar inte har förutsättningar för det.

Jeppe_E sa:
h.g.j sa:

Nä, mer att man uppfinner något som det redan finns en lösning på. En helt vanlig cykel fungerar alldeles utmärkt. Den är ju dessutom "gratis" i drift, till skillnad från både mopeder och elcyklar. Vi är tillräckligt lata och överviktiga som det är. Jag ser absolut en fördel med elassisterade elcyklar, för det skapar ändå möjlighet för de som gärna vill cykla, men som av olika anledningar inte har förutsättningar för det.

Till skillnad från DI2 och dess trådlösa kusiner då? De hyllas här på Happy även fast de manuella vajerbaserade fungerar ganska bra?

Kan en elassisterad vara ett alternativ till en bil för någon måste det väl vara bra? Men det verkar vara avundsjukan som är problemet...den på elassist har inte gjort sig förtjänt av den energi den får ut.

Moppe är ett vettigt transportmedel - iaf om alternativet är bil med en person i.

Cykel är bättre - vi behöver röra på oss. 60% av alla vuxna i sverige idag är överviktiga eller feta. Vi är första generationen som kommer att leva kortare än våra föräldrar. Fettman och välfärdssjukdomar som hjärtproblem, stroke, diabetes och liknande gör oss sjuka i förtid och förkortar våra liv. Face it...

Elcyklar är oki som handikapphjälpmedel, men löser inga problem men skapar däremot många nya.

Eftersom den är EU-moped och kräver AM-kort så kunde dom väl gjort den körbar utan pedaler, precis som en... EU-moped. Nu kommer det väl bara se fånigt ut när folk slötrampar och ändå far fram som raketer.

Senast ändrad:
h.g.j sa:
Till skillnad från DI2 och dess trådlösa kusiner då? De hyllas här på Happy även fast de manuella vajerbaserade fungerar ganska bra?

Vad har det med saken att göra?

h.g.j sa:
Kan en elassisterad vara ett alternativ till en bil för någon måste det väl vara bra? Men det verkar vara avundsjukan som är problemet...den på elassist har inte gjort sig förtjänt av den energi den får ut.

Varför skulle man vara avundsjuk? Jag tror mer det handlar om att vi reagerar olika på när samhället skapar en lösning på ett icke-problem. Hade jag velat ha en elcykel, så hade jag köpt en sådan. Men jag personligen ser liksom inte poängen med det. Däremot ser jag en poäng med att det finns elassisterade cyklar.

Grejen är ju den att elassisterade cyklar är något branchen vill se eftersom dessa modeller generellt har högre försäljningspris, riktar sig till nya målgrupper och "utvecklar" cykeln som produkt. Om det är bra eller dåligt får väl framtiden utvisa.

Är väl med elcyklar som med hydrauliska skivbromsar och 142-12 hjulaxlar.
Det är en enligt branschen nödvändig lösning på ett ickeproblem som man får acceptera bara för att det är "framtiden".

Jag pendlar varje dag med elassisterad cykel och tycker det är helt fantastiskt bra, är det fina dagar och jag inte har nåt bättre för mig brukar jag ta en dubbelt så lång omväg hem eller så bara för det är så härligt. Cyklar garanterat mer än om jag hade pendlat med en vanlig cykel. Så en vanlig elassisterad 250W tycker jag är kanon för pendling eller ärenden på stan (båda +1 mil). T om så jag har övervägt att sälja bilen.

Men en sådan här 500W 45km/h-modell är ju lite svårare fall, då får man inte heller använda cykelbanor vilket ju är en av de större fördelarna med att cykla. Att inte beblanda sig med biltrafiken. Men men, tiden får utvisa, blir de vanligare och billigare sedan så kanske fler som inte alls cyklar skaffar sig en sådan där istället för bil och det hade ju iaf varit bra. Mindre bilar = bra.

Den ser ut som en cykel å folk kommer köra på cykelbanor med den....och det kommer bli olyckor när man blandar fotgängare, cyklister med denna bastard. Cykelbanorna ska vara en hyfsat säker plats att hålla till på men den här ställer till det och kan kanske leda till att man skrämmer bort vardagscyklisterna.
25 km/h för en elcykel är rätt bra genomtänkt, högre farter än så ökar snabbt risken för personskador.

/håkan

Såhär ser den alltså ut:

IMG_6824.PNG

För protokollet:

Jag är mycket positiv till elcyklar/elassisterade cyklar.

Jag tycker inte el-mtb har i skogen att göra.

45km/h med cykelutseende kommer ofelbart köras på GC bana. Dåligt.

Jag är inte avundsjuk, har redan haft ett par elcyklar själv :)

Kristoffer R sa:
Såhär ser den alltså ut:

För protokollet:

Jag är mycket positiv till elcyklar/elassisterade cyklar.

Jag tycker inte el-mtb har i skogen att göra.

45km/h med cykelutseende kommer ofelbart köras på GC bana. Dåligt.

Jag är inte avundsjuk, har redan haft ett par elcyklar själv :)

+1 på allt utom att ha haft elcykel. Jag har dock cyklat tillsammans med en elcykel ett antal gånger i sommar. Verkar mycket smart och bra om man inte riktigt orkar själv. Tycker trådar med fordon som inte kan klassas som cykel skall OT-märkas. Dessa fordon är också intressanta om de framförs lagligt på väg eller vildsint på särskild avlyst bana. Tekniken kan absolut gynnas av nån form av seriös tävlingsverksamhet. Buskörning däremot går fetbort särskilt i tätbefolkad och/eller känslig miljö.

Jeppe_E sa:
h.g.j sa:

Vad har det med saken att göra?

Att det är väl minst sagt en lösning på ett ickeproblem som ändå hyllas här...

Jeppe_E sa:
h.g.j sa:

Varför skulle man vara avundsjuk? Jag tror mer det handlar om att vi reagerar olika på när samhället skapar en lösning på ett icke-problem. Hade jag velat ha en elcykel, så hade jag köpt en sådan. Men jag personligen ser liksom inte poängen med det. Däremot ser jag en poäng med att det finns elassisterade cyklar.

Jo visst, jag har ingen cykel med annat än pedaldrift och har inga planer på att skaffa någon heller. Tycker bara buropen som kommer här på Happy så fort någon viskar eldrift på ett eller annat vis är spännande.
emmer sa:
Tror till och med det är en brist på förståelse hos h.g.j.

Som emmer säger, det kan helt klart röra sig om bristande förståelse från min sida. Jag har tur, jag bor långt från våra större städer, cyklar jag de 4,5 milen enkel till jobbet beträder jag 3km cykelväg, resten landsväg, och brukar mest träffa på två andra cyklister. Åker jag ut med MTBn kan jag garantera att jag inte träffar på en enda cyklist. Så jag förstår nog inte riktigt ert perspektiv, det är sant. I min värld är en el assisterad cykel något som kan hjälpa folk att lämna bilen hemma, och kanske dessutom väcka ett "riktigt" cykelintresse. En moppe likt den ovan är ur min synvinkel även ett bättre alternativ än en vanlig bensindriven EUmoppe...

herkam sa:
Den ser ut som en cykel å folk kommer köra på cykelbanor med den....och det kommer bli olyckor när man blandar fotgängare, cyklister med denna bastard. Cykelbanorna ska vara en hyfsat säker plats att hålla till på men den här ställer till det.

+1
Den här farten innebär att det blir dödsolyckor på gc, tex frontalkrockar med cyklister utan hjälm. Jag har redan sett sådant mellan eu-moppe och cykel, och det var ingen vacker syn.
De här 'cyklarna' kommer självklart att vistas på gc, annars är ju vitsen borta.
Olyckligt att den har trampor, det gör det lättare att smälta in på gc, den ser ju ut precis som en laglig el-cykel.

Tillbaka
Topp