Jonzén... Det är knappast så många barn ute och springer på 110-väg om nätterna........ Har framförvarande släckt sitt dimljus, slipper jag vara bländad, och kan se lite mer!
Befinner man sig i en bilkonvoj, med flera bilar bakom sig, saknas anledning för den främmersta och redan uppmärksammade, att skicka strålkastarkäglor i nyllet på bakomvarande. Det räcker om den siste i det sammanhängande ledet har dimljuset påslaget, så att ingen kommer och dammar in i hela drösen. Om det nu är så bedrövlig sikt att dimljuset ens behövde slås på? Det vet du inget om.
Fördelen med att surfa på framförvarande kofångare, är att man slipper stirra på dimljusen! Så släck lampan när du blir helljusblinkad åt, och det blir lättare att hålla lagom avstånd inför omkörning. För skall du själv såsa på i 70-80, på 110-väg, då blir du ett irritationsmoment. Ett hinder i traffiken. Lagligt, men irri.
För att bättre kunna läsa skyltarna, rekommenderar jag glasögon!
Här uppe behöver vi inte konstgjorda farthinder, trängselbestraffningar och kameror. Vill inte ha vägsaltet! Vi har renar att öva inbromsningar mot ändå, och ser helst att man kan hantera halka inifrån bilen. Anpassa farten efter förhållandena. Hellre vaken på en krokig väg, än sovande mellan hängslena... Hade gärna haft bra asfalt, istället för att sponsra ringleder neröver..
Bästa reseminne, på väg till kompisarna: Paralellt med Audis teststall, -36 grader,dubbla bränsleförbrukningen, med trasig hastighetsmätare! Ouuuiiiii! :) Bara att knacka isen från oljepåfyllningen.. Enkel väg 27 mil. Inte en kotte på vägen, bortsett från Ådisarna..
Men visst, kryp du runt kvarteret, i nyvaxad bil med porrbelysningen på...
Morsan min, fick de gröna! -Alltid retar det någon?